Jump to content

"grävande" journalister..

lobo

Recommended Posts

Jag börjar tröttna lite på att alla program i stil med kalla fakta, drevet, uppdrag granskning mm alltid verkar göra samma typ av repotage, d.v.s om hur dumma och diskriminerande Försvaret, kyrkan och alla arbetsplatser är.

Kyrkan får ju ofta ta skit för sin konservativa inställning till äktenskapet, men varför är det ingen som reflekterat över hur Islam förhåller sig till homosexualitet ? Eller det någorlunda bekräftade ryktet att rfsl:s förra ordförande sitter inne för sexuella övergrepp mot minderårig?

Är våra "grävande orädda journalister" inget annat än likriktade robotar som bara vågar kritisera uppåt ? Skall minoriteter i Sverige vara undantagna granskning av hänsyn till att de är "diskriminerade " ?

Tänker på när "insider" skulle visa på hur kriminella invandrare var, det slutade ju med en "debatt" där samtliga närvarande enades om att eventuell överrepresentation ENBART berodde på att de blev så diskriminerade och marginaliserade av oss svenskar. Således var det vårt fel, inget ansvar kunde läggas på den "svaga gruppen"

Vad tycker ni ? Skall det vara så att det bara är majoritetsgrupper som skall sättas under granskning av samhällsprogram ?

Just vad gäller kyrkan så kan det ju kanske vara lite mer värde i att undersöka en organisation som har lite drygt 7 miljoner medlemmar istället för att undersöka en enstaka muslimsk församling, då majoriteten av de muslimska församlingarna skiljer sig från varandra.

(om du förstår vad jag menar)

Och är det intresant att göra ett program om en ordförande i vilken organisation den än må vara och konstatera att "ja han sitter fortfarande inne för det här brottet" ???

Inget nytt under stjärnorna. Vissa ämnen kommer sannolikt inte diskuteras i dylika program. Jag tänker närmast på förintelsens utsträckning och islamismens förenlighet med demokrati och religionsfrihet. Dessa är politiskt inkorrekta ämnen.

Men till dessa programs försvar måste jag framhålla Janne Josefsson granskning av VPK pch dess förbindelser med östblocket och samme reporters reportage om bidragsfusk. Jag och Varanteatern :clap: trodde fram tills dess att Josefsson enbart bedrev vänsterjournalistik.

Dina argument, som är bra, har väl aldrig stoppat en "grävande journalist" ? Det är just det som jag tycker är fel, att det är helt okej att göra en höna av en fjäder om det gäller poliser, militärer eller kristna, för att ta några exempel, men inte när det gäller "mindre" grupper.

Man skulle till exempel göra ett undercover-reportage och ta reda på vad olika kommunistiska grupperingar egentligen tycker om demokratin. Tror att man hade fått ganska intressanta svar.

Men det är väl så att vissa politiska och religiösa åskådningar är fridlysta vad gäller kritik.

"Drevet" hjandlar nästa avsnitt om kontakter mellan Kungahuset och Tredje Riket...

men att dåvarande regering sålde jarn och kullager till dem samt tillät tuska trupper använda svenska järnvägar, det säger vi inte ett knyst om

men att dåvarande regering sålde jarn och kullager till dem samt tillät tuska trupper använda svenska järnvägar, det säger vi inte ett knyst om

För vilket scoop det skulle vara... eller inte.

För vilket scoop det skulle vara... eller inte.

Kullager såldes till England också. Malmexporten till Tyskland skedde i utbyte mot välbehövlig krigsmateriel, t.ex. haubitsar. Scoopet kan utebli.

Man kan ju ändå undra vad man kan ha för intresse av sambandet mellan nazisterna och kungahuset numera då det knappast kan ha något att göra med Carl Gustaf XVI eller drottning Silvia. Att de skulle ha haft någon direkt inblandning dvs. Man ska inte behöva sota för vad föräldrarna har gjort och inte gjort. Det gäller för alla. Tycker allt att vi kan ge kungen ett break, han har då inte gjort sig förtjänt av dessa jobbiga journalister.

Det där med kungen och massa kvinnor sen då? Någon som ens tror på det? Och om så vore, vad tusan har pressen att göra med det? Karln förtjänar lite integritet som vilken annan människa som helst.

Otäckt nog har de en egen förening också: Föreningen Grävande Journalister

Intressant inställning. Det är ju för att garantera rätten att få gräva i försvaret, kyrkan och kungahuset som vi överhuvudtaget har en försvarsmakt. Jag skulle bli mer orolig om det fanns en förening för okritiskt lallande journalister. Såna är ett mycket större problem. Jag tycker nog att det patetiska krypandet inför kungahuset är mycket mer stötande än de journalister som faktiskt visar att dynastin Bernadotte under sina snart 200 år på tronen konsekvent krupit inför tsarer, kejsare och Führerar. Usch.

Kollade på drevet idag, var väldigt skoj tills jag insåg att det var ett allvarligt program och inget humor program :clap:

"Drevet" känns som en slags, vad skall man säga, billig kopia av Uppdrag Granskning (bästa granskande programmet).

"Drevet" känns som en slags, vad skall man säga, billig kopia av Uppdrag Granskning (bästa granskande programmet).

Nästa vecka granskar Uppdrag Granskning den grävande journalistiken. Låter spännande.

Nästa vecka granskar Uppdrag Granskning den grävande journalistiken. Låter spännande.

Låter väl ungefär som:

"att klia sig själv i rêva.." :blink:

Är det bara jag eller återkommer ordet "röva" i många av dina inlägg sljivovica? :P

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...