Jump to content

M/90 maskering ?

HrH

Recommended Posts

Jag postade en liten AH-1S i Svensk M/90 maskering a lá Operation Garbo då frågan om ålder på M/90 camouflaget dök upp.

Om jag minns rätt så redan 1989 så gick "vissa", för att inte tala om vilka för att inte röja befattning runt på våran flotilj, i M/90.

På vårat stolta viggen plan så har jag för mig att redan 1984/85 så målades AJ-37'orna om till M/90 men det är en sådan information som jag inte ställer mig bakom så där bara. Jag bara känner att då var det dags att måla viggen ?

Är det någon som vet någonting om våran svenska M/90....

HrH

Öhum nu blandar du klädsystem å flygplan?

M90 var avsett för att bli ett fältuniformsystem för hela FM.

När exakt det blev tillgängligt vet jag inte.

Däremot var det brukandeförbud på M90 vid all tjänst av flygplan åtminstone fram till -94.

Öhum nu blandar du klädsystem å flygplan?

M90 var avsett för att bli ett fältuniformsystem för hela FM.

När exakt det blev tillgängligt vet jag inte.

Däremot var det brukandeförbud på M90 vid all tjänst av flygplan åtminstone fram till -94.

Han syftar på när splintercamot som vi har på m90/motsv/liknande började användas, tror jag.

Om jag minns rätt så redan 1989 så gick "vissa", för att inte tala om vilka för att inte röja befattning runt på våran flotilj, i M/90.

HrH

Men kära hjärtat då, tror du verkligen att det är så hemligt vem som gick i M90 just på din flottilj 1989, eller kändes det som att just du är lite mer speciell än alla oss andra.

Å andra sidan, det är ju viktigt att hålla inne med den kvalificerat hemliga informationen.

Om jag minns rätt så redan i augusti 1995 så gick "vissa" för att inte tala om vilka för att inte röja befattning runt på vårat regemente, i M90 kalsongen i grönt (vi andra hade de vita från Eiser eller Y fronten).

Tyvärr gick inte jag runt i M/90 camot värst mycket det var nog en pik på långt håll till en klasspolare från gymnasiet som gick runt och gled i sin M/90 själv var jag Väbi och vi var väl den sista kategori som skulle få se en M/90. Dom jag menade var nog närskyddarna och framförallt en speciell närskyddare =)

Jag tror jag enbart gick runt M/59:an om det var så den heter...

Nä någon M90 fick jag aldrig prova, sorry 111 SSK bat fel adress, men det är klart i mitt förra message kan det juh läsas som det var jag som hade fått prova M90. men det är som man vrider och vänder texten... hade du hört mig säga det så skulle du ha förstått ironin :ph34r:

HrH

Jag syftade inte på att du eventuellt bar den utan att det är skitsamma vem som bar en viss uniform för 17 år sedan.

Därför kan man lika lämna ute den informationen till resten av forumet istället för att skriva i gåtor.

Jamen frågan var väl ändå inte vem som gick runt i vad utan när började splintercamot användas på olika sätt ?

Mitt intresse för militära spörsmål gällande Sverige härrör sig från min hemsida där jag behnadlar Sverige ur en litterär synvinkel. Eller om jag ska vara riktigt kristalklar med vad min hemsida handlar om så läs sista stycket.

Mitt intresse att inte berätta alltför mycket är min egen personlighetsdrag. Om det duger som svar för dig så gott i det om det inte gör det då får du acceptera faktum att jag inte talar om all sanning (den lilla jag vet) för alla runt omkring mig.

Målet med min hemsida : att gestalta Sverige i ett rollspelsperspektiv för twilight:2000 där Sverige utelämnades helt och hållet. Sverige som nation existerar inte i det rollspelet och mitt mål har varit att belysa förhållandena i Sverige ur ett perspektiv där världen gått till ytterligheter i form av begränsat nukleärt krig.

HrH

Jag såg en del folk prova M/90 1986-87. Kommer dock inte ihåg om det var med exakt samma mönster som idag. Det fanns en viss avundsjukhetsfaktor i att veta att folk gick omkring med kalsonger som faktiskt passar, och gröna t-shirts istället för dom där hemska vita linnena. :baskerHV:

• 2 weeks later...

Har en film om kustjägare hemma "Blod Svett och Bajs" antar att många har sett den. Iaf filmer är från utbildningsåret 89/90 och dom får ut sina M/90 uniformer efter en tid som KJ. Däremot hade officerarna M/90 en tid innan värnpliktiga fick det. Det är det jag vet iaf.

M/90 Kepsen kom ut maj 2000, tror aldrig jag sett folk stå och vika/blöta/forma/svära/ så mycket för en vanlig mössa. Sedan var ju nästan samliga kepsar missbildade. Även efter att en kompis ägnat över en hel dag till stukning såg M/59 mössan bättre ut direkt från förrådet :clap:

Imponerande att det tog 10år att få fram en keps i rätt tyg, måste vara något slags FMV rekord.

Målet med min hemsida : att gestalta Sverige i ett rollspelsperspektiv för twilight:2000 där Sverige utelämnades helt och hållet. Sverige som nation existerar inte i det rollspelet och mitt mål har varit att belysa förhållandena i Sverige ur ett perspektiv där världen gått till ytterligheter i form av begränsat nukleärt krig.

Jag läste en sån artikel (om Sverige under Twilight) i en rollspelstidning runt 1990, sannolikt skriven av Anders Blixt (om jag inte minns namnet fel).

M/90 Kepsen kom ut maj 2000, tror aldrig jag sett folk stå och vika/blöta/forma/svära/ så mycket för en vanlig mössa.

Den fanns tidigare än maj 2000.

Den finns ju med i Svensk Soldat från 1994.

På P4 dök M90 upp i okt nov 1989 i stor skala.

det gjordes nämligen prov av olika typer av M90P hos stridsvagn.

befälen fick ut sina runt samma tid, vissa delar fanns sedan tidigare redan ute, fältskjorta 90 satt tex på min Fk redan vid inrycksdagen i okt 89.

T2 har jag för mig testade någon variant av M90 sommarmössa, den som såg ut som en baseballkeps, och såldes sedan av knallar på marknader under hela 90-talet.

strv provade en underbar skapelse under 1990:

en vaderad overall i m90, har hört att den sedan dök upp i flygvapnet som mekoverall-vinter.

På P4 dök M90 upp i okt nov 1989 i stor skala.

det gjordes nämligen prov av olika typer av M90P hos stridsvagn.

befälen fick ut sina runt samma tid, vissa delar fanns sedan tidigare redan ute, fältskjorta 90 satt tex på min Fk redan vid inrycksdagen i okt 89.

T2 har jag för mig testade någon variant av M90 sommarmössa, den som såg ut som en baseballkeps, och såldes sedan av knallar på marknader under hela 90-talet.

strv provade en underbar skapelse under 1990:

en vaderad overall i m90, har hört att den sedan dök upp i flygvapnet som mekoverall-vinter.

En liten [OT] historia. :/

Mekoverall har funnits i flygvapnet sen nån gång mitten av 80-talet om jag inte minns fel.

Nån på 90talet så fick värnpliktiga en med M90 tyg (efter 94). Tidigare var det helgröna sommar och vinteroveraller.

Förra året stog jag brevid ett befär från I19 som berättade om sin M90 mekoverall.

Dom hade pratat med nån firma som säljer dom civila mekoveraller med att göra en i M90 tyg. :-P

Det var nått/nåra år innan han stog där på plats, kanske runt år 2000?

Man blir lite paff att dom tar fram en "egen" istället för att ta en M-nummermärkt som är använd under senaste 15-20åren :eeh:

Föressten om nu dom flesta är överens när Fältuniform M90 dök upp.

Hur är det med splintercamot, när började FM måla saker i kantiga färgbitar?

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...