Jump to content

Spetznas under kölen

Guest Börje Sjögren

Recommended Posts

Guest Börje Sjögren

Hej

Undrar om det är någon annan som upplevt något liknande. Vi paddlade i lungna dyningar en lördag eftermiddag i början av 90-talet utanför Studsvik. Ringsö, Långö, Hartsön reservaten.

I det som skjökortet serut som en fjärd in mellan Långö och Ringsö i den yttre delen, norr Viskären. Där dök det plötsligt upp.

Vatten som strömmar uppåt och bildar en cirkel några meter framför vår kanot. Vi stanna upp glider genom vattent och ser en kort stund senare, alldeles intill oss på nytt detta fenomen. Ingen säl dyker upp ingen båt finns inom synhåll.

Vi tar i land på Enskär där står dörrarna till den militäära baracken på vid gavel. Vi stänger dom lägger oss så smånoingom under ett pressening för att sova. På morgonen väcks vi av helikoptrar och radarspaningsplan. Det som skulle bli Hävringeinsidenten har tagit sin början.

Några år senare så jag dykare i aktion och när de simnmade neråt uppstå exakt samma vattenmönster som vi såg vid kanotkanten. Om ubåtskräningarnas äkthet är jag helt övertygad. Att veta att man haft attackdykare alldeles inunder sig är obehagligt. :Malaj:

Om du hade haft attackdykare under dig så hade bubblorna förmodligen inte synts, eftersom attackdykare i regel använder helförslutna andingssystem, sk. rebreathers, just för att deras bubblor inte skall upptäckas av fienden ovanför vattenytan.

Ryska attackdykare använde/använder sådana också.

http://en.wikipedia.org/wiki/Rebreather

Möjligtvis att det då kunde vara någon slags undervattenskoter som skapade fenomenet.

Attackdykare använder sådana för att kunna möjliggöra en större sträcka mellan moderubåtarna de utgår ifrån och operationsområdet.

@Kato:

Han säger ju inget om några bubblor, och att han återupplevde fenomenet igen (jag vet vilket han talar om, det uppstår även med rebreather och utan vattenskoter) med andra dykare som vad jag tolkar det som var utan skotrar.

Det ena utesluter inte det andra, så det kan mycket väl ha varit en dykare med rebreather som han såg, men frågan är om det var Spetsnäsor under hans kanot... :}

Trodde militära dykare främst använde rebreather för att de inte skulle bli upptäckta på ytan tack vare bubblorna som annars kommer upp?

Kan ha svårt att tänka mig att cirklar med uppströms vatten bildas av en människa om hon inte simmar någon enstaka meter under vattenytan.

Hur som helst, en mysko erfarenhet det där, Börje.

Trodde militära dykare främst använde rebreather för att de inte skulle bli upptäckta på ytan tack vare bubblorna som annars kommer upp?

Kan ha svårt att tänka mig att cirklar med uppströms vatten bildas av en människa om hon inte simmar någon enstaka meter under vattenytan.

Hur som helst, en mysko erfarenhet det där, Börje.

Jo, rebreathern är till för att -bland annat- minska risken för upptäckt. Betänk också att det antagligen är rätt grunt i skärgårdsmiljö, och systemet är inte HELT slutet förutom i särskilda fall så vitt jag förstått det. Systemen används ju även civilt då de innebär många fördelar, bland annat vid undervattensfotografi, då inga bubblor betyder inga skrämda fiskar.

En grodman/dykare som paddlar med fenor under ytan kan krusa den ner till tre meter, allraminst. Detta baserat på egen uppskattning och erfarenhet, främst från bassäng där det är lättare att uppskatta vattendjupet (som i givna delar av bassängen är givet). Extra mycket om man lägger sig med huvudet neråt och ska ta sig ner djupare eftersom strömmen av vatten då riktas direkt uppåt.

Konturerna, eller "vattensignaturen" man lämnar efter sig är drastiskt annorlunda mot hur lungt vatten brukar se ut när det kluckar lite.

Men visst, det kan ju vara en säl eller något liknande som ger upphov till samma fenomen. Kunde man dock bekräfta fientlig aktivitet vid baracken så får jag nog plocka fram ninjasmiley igen :happy::ph34r:

Jo, rebreathern är till för att -bland annat- minska risken för upptäckt. Betänk också att det antagligen är rätt grunt i skärgårdsmiljö, och systemet är inte HELT slutet förutom i särskilda fall så vitt jag förstått det. Systemen används ju även civilt då de innebär många fördelar, bland annat vid undervattensfotografi, då inga bubblor betyder inga skrämda fiskar.

det finns hel och halvslutna rebreathers, en halvsluten ger ifrån sig en pytteliten sträng med bubblor och en helsluten som det hörs på namnet inga alls förutom då man gör uppstigning och gasen i cirkulationssystemet expanderar och måste försvinna ut någonstans.

som vanligt så finns säkert en ganska tråkig och helt logisk förklaring till det här.

det finns hel och halvslutna rebreathers, en halvsluten ger ifrån sig en pytteliten sträng med bubblor och en helsluten som det hörs på namnet inga alls förutom då man gör uppstigning och gasen i cirkulationssystemet expanderar och måste försvinna ut någonstans.

som vanligt så finns säkert en ganska tråkig och helt logisk förklaring till det här.

Som till exempel sumpgas som ibland bubblar upp från botten och kan ge väldigt konstiga mönster på ytan. Om det mot all förmodan rörde sig om utrikiska dykare så använde dom nog en sådan här: http://www.divex.se/rebreath/ida71.htm

Som till exempel sumpgas som ibland bubblar upp från botten och kan ge väldigt konstiga mönster på ytan. Om det mot all förmodan rörde sig om utrikiska dykare så använde dom nog en sådan här: http://www.divex.se/rebreath/ida71.htm

Ett annat märkligt fenomen som överraskar många (jag blev iallafall det första, och enda gången, jag upplevde det) är om en undervattensström tar sig upp och bryter ytvattnet precis där. Det märks speciellt om det är kavlugnt på ytan.

• 3 weeks later...

Ett annat märkligt fenomen som överraskar många (jag blev iallafall det första, och enda gången, jag upplevde det) är om en undervattensström tar sig upp och bryter ytvattnet precis där. Det märks speciellt om det är kavlugnt på ytan.

Hej igen

Nää just det jag såg inga bubblor. Jag har som fyrvaktarson levt vid havet och sett all naturliga fenomen inklusive sälar som inte beter sig på detta sätt. Dykare någon meter under ytan med huvudet nedåt och på väg nedåt det är best guess so far.

De främande inkräktarna har säkert gått iland både här och där utan att någon märkt någonting. Jag har själv paddlat i tät dimma och man kan mäta in vilken KA anläggning som helst utan att bli sedd och utan att bli störd på flera dygn.

För övrigt dog telefonerna på Östra & Västra Lagnö en höstdag i slutet på 80-talet. Reparatörerna såg att en s.k. mellanförstärkare var bortklippt på sträckan mellan stationen på Norra Justerö telefonstationen på Västra Lagnö. Jag var själv där med dåvarande säkerhetschefen som jag idag är pensionär. Det var max 50 meter genom skogen ner till vattnet.

Samtidigt pågick ubåtsjakt på Vidingefjärden. Naturligtvis är det möjligt att en Svensk medborgare försökt driva med oss. Jag vet inte att något liknande hänt någon annan gång.

Men är den inte troligt att vi i dag vet mer om vad de haft för sig här. Mången fattiga Sovjetmedborgare skulle väl få en hacka om han bertättade sina historier för MUST. H Börje

Får verkligen must, säpo etc, betala för att få information av civila och militärer?

Har hört att CIA gör så både högt och lågt, men det låter som en ytterst osvensk företeelse.

Känns föresten lite som en lönsam företagsidé, att privatspionera och sedan sälja informationen till högstbjudande underrättelsetjänst.

Då slipper ju olika länder själv hamna i klistret om det går snett. :D

Får verkligen must, säpo etc, betala för att få information av civila och militärer?

Har hört att CIA gör så både högt och lågt, men det låter som en ytterst osvensk företeelse.

Känns föresten lite som en lönsam företagsidé, att privatspionera och sedan sälja informationen till högstbjudande underrättelsetjänst.

Då slipper ju olika länder själv hamna i klistret om det går snett. :D

Det är/var väl just det som KSI pysslade med.

Informationsanskaffning med metoder som inte tålde offentlighet.

Att köpa info måste ju ändå vara det enklaste, bästa och för svenkar säkraste sättet att skaffa hemlig info.

Tufft med vindrutetorkare i cyklopet :ph34r:

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...