2Sharp Posted August 25, 2002 Report Share Posted August 25, 2002 Hallå! Kollade in "Behind enemy lines" igår.. en del coola filmningar... men... det som fick mig att bli matt/grinig/trött var de scener med minorna... men hallå? Vad säger ni andra? vilka filmer har ni sett som bara är för mycket? Alltid lika lustigt när folk som skall vara special-special, spec-ops och sedan inte kan hantera en picka.. Som motvikt kan nämnas "Way of the gun", rekommenderas! ur snygg vapenhantering... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nifelhel Posted August 25, 2002 Report Share Posted August 25, 2002 Såg den tyvärr på bio, och det är bara för mycket Hollywood över den... Liksom bara grejen SPRINGA ifrån detonerande minor Slutscenen är nå't liknande oxå :0 "Missing in Action" filmerna är lite för mycket ??? Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted August 25, 2002 Author Report Share Posted August 25, 2002 Jepp, var det så lätt med minor så... dessutom skall det högst troligt vara en "hoppmina"... och har inte alls den funktionen som visas... eller säger *click* när du trampar på den... det säger BOOOM.. slarvsylta... Detaljer, visst, men.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted August 26, 2002 Report Share Posted August 26, 2002 Tyckte det var en helt okej film fram till slutet då spårade den ur med amerikansk patriotism som vanligt. Sen att materiel inte fungerar som i verkligheten tycker jag att man får räkna med när det gäller film. Link to comment Share on other sites More sharing options...
KattenJansson Posted August 26, 2002 Report Share Posted August 26, 2002 Jag sätter upp en STOR röd varningsflagga för filmen Windtalkers. Om Ni skall se den, så vänta tills den släpps på video (lär inte dröja allt för länge) då känns det inte lika dumt att stänga av, spola tillbaka och lämna tillbaks. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted August 26, 2002 Report Share Posted August 26, 2002 Det finns något som heter Hollywood fysik.... Kommer i håg hollowman,,, hissen i slut senen faller snabbare än fritt fallande individ... ja för det första skrappar hissen en massa och skappar friktion.. ja sedan måste ju luften trängas undan.. och en kubs dynamik är inte mycket att hänga i julgranen, speciellt ifall den är i ett hisschackt och ska tränga bort mycket luft.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carl Posted August 26, 2002 Report Share Posted August 26, 2002 Jag såg Behind enemy lines på bio. Tycker att den va okej... MEN. Vissa saker är ganska löjliga. När Hackman har bestämt sig för att hämta hem piloten så står dom helt stilla med nollställda ansikten en ganska lång stund. Det var för mkt för mig. Jag kunde med lite tur hålla mig för skratt (det var ett tag sen jag såg den så min beskrivning är kanske inte lysande). Och ingen träffar piloten när han springer upp för backen fast dom är GANSKA många... :P Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted August 26, 2002 Report Share Posted August 26, 2002 Du slutscenen var HELTotrolig, ngt som verkade vara ett MekSkytte Komp vräker ammo mot (en) springande helfig under ett par min........................Och alla missar. Inte mycket PEK där inte Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted August 26, 2002 Report Share Posted August 26, 2002 en annan irriterande film (dock rätt bra) är we were soldiers... delvis mkt bra men så kommer dom me nån idiotgrejj typ detta: överste överste "megaman" Gibson snackar i radion ute i fält med staben. bakom honom dyker en kines upp med monterad bajonett o springer mot honom, Mel vänder sig helt plötsligt om o skuter denne från höften med ett dubbelskott i huvudet ??? , för att sedan vända sig om o snacka vidare utan att pulsen höjs ens med ett slag... buäsch! ett par sådana grejjer i filmen förstör den tycker jag... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted August 26, 2002 Report Share Posted August 26, 2002 Hehe det där snacket får mej att tänka på skräp filmen pearl harbour, inom all hollywood produktion så är det alltid upplagt på fgäljnde vis 1. nånting allvarligt 2. ett skratt 3. nånting alvarligt 4. ett skratt hollywood borde titta på filmer som typ Stalingrad eller talvisota och sluta förstöra bra historier på löpande band som typ pearl harbor där man skulle kuna göra en bra film av men som dom sjabblar bort med sin kärlek till sitt land och då tänker jag på scenen när man ser den amerikanska flaggan vajja under vattnet Link to comment Share on other sites More sharing options...
granQ Posted August 26, 2002 Report Share Posted August 26, 2002 angående "we were soldiers" så är den största missen att "jounalisten" bär en M16.. i verkligheten hade han en ksp45 ;) sen att usa i verkligheten drog sig till en annan LZ och "drog sig ur".. och i filmen skilldrar dom detta genom att Mel går till anfall mot en "by/camp", en huey understöder, och ingen amerikansk man dör.. och sen flyer VC eller om det var NVA där.. iallafall märkligt sätt att skildra usa's "flykt".. men men.. hollywood fysik.. ska gå windtalkers imorgon (troligtvis).. och tänker se den som en action film, har märkt det är bättre om man kollar som om det vore alliens eller någe.. inte fästa detaljer.. sen efter filmen ska jag snacka med mina kompisar som oxå ska se och förklara (det jag kan) och hur mycke fel den är.. även om mina kompisar vet en hel del om hollywood fyisk dom med ;) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted August 27, 2002 Report Share Posted August 27, 2002 Har för mig att journalisten kommer obeväpnad in i stridszonen och tar en M16 från en av de stupade. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nifelhel Posted August 27, 2002 Report Share Posted August 27, 2002 i verkligheten hade han en ksp45 ;) Ksp 45?? Vad är det för en, den har jag inte hört talas om? Link to comment Share on other sites More sharing options...
granQ Posted August 28, 2002 Report Share Posted August 28, 2002 först bara: http://www.zservice.se/jagarbasen/film/show.asp?show=40 Någon som "tipsade" om jägarbasen i någon annan topic, kunde ju inte undvara detta "film tipset".. och jag pratar om typ Joe galloway som skrev boken som blev filmen och "journalisten" i filmen är han.. och det var denna "m16 som han plockar från en stupad" detta är en bild från "verkligheten" och inte filmen.. sen får väl folk tycka och tänka vad dom tror det är... Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted August 28, 2002 Author Report Share Posted August 28, 2002 Tjaa.. jag tror att det är en k-pist M45(B), det är i alla fall inte en ksp45 Måste ju retas lite.. j/k Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted August 29, 2002 Report Share Posted August 29, 2002 Har precis kollat igenom "Behind enemy lines", var inställd på att den skulle vara hemskt overklig efter ovenstående inlägg... Faktum är att det kanske var bra att ha det "ingångs värdet", jag tyckte att filmen var riktigt bra, att det sedan är lite hollywood fysik, som någon nämnde ovan, det får man ju ta med en nypa (skopa) salt samt att de är rejält Amerikaniserade på sina ställen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nifelhel Posted August 29, 2002 Report Share Posted August 29, 2002 att det sedan är lite hollywood fysik, som någon nämnde ovan, det får man ju ta med en nypa (skopa) salt Nypa (skopa) salt?!?!? Undrar om det ens räcker med ett lastbilslass salt ;) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted August 29, 2002 Report Share Posted August 29, 2002 Förlåt mig grabbar men jag vill bara peka på en jävligt bra film "väldigt subjektivt" Finska vinter kriget. Jag tycker det är lättare att hitta dåliga filmer än bra, så kan inte ni ge fler bra film tips istället?? PS Engång var till och med Nils Poppe bra soldat, enligt vsisa kritiker. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Carlsson Posted August 29, 2002 Report Share Posted August 29, 2002 Ett hett tips är att kolla in Band of brothers serien som är mycket bra. Visst det är kanske mycket amerikanskt flaggviftande men det är fan i mig de mest realistiska stridsscener jag någonsin sett i en spelfilm/serie. Band of brother ska vad jag vet visas på tv i höst i 10 delar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted August 29, 2002 Report Share Posted August 29, 2002 Tack!! Fu Carlsson en väldigt bra serie som jag bara har sett 4a avsnitt. Ett bra tips om någon vill se god film. Men en sorg som jag vill ta fram. kanske fel plats men efter som många blir påverkade av film speciellt folk som inte gjort värnplikt. De sämsta filmerna är hur folk uppträder i fält "in real life" som inte har en känsla för att man tränar för ett verkligt förfarande, bara tänker på korv och att åka hem och suga röv. Jag skulle önska att det fanns ett riktigt system som bestraffade felaktigt uppträdande i fält även om "blå gul" låg och sov. Typ något med gps & ir bevakning. Är jag ute och cyklar nu?? PS detta är inte "JÄGERS TERM SOM GÄLLER ALLA" Resten förstår ni: Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Carlsson Posted August 29, 2002 Report Share Posted August 29, 2002 De sämsta filmerna är hur folk uppträder i fält "in real life" som inte har en känsla för att man tränar för ett verkligt förfarande, bara tänker på korv och att åka hem och suga röv. Jag skulle önska att det fanns ett riktigt system som bestraffade felaktigt uppträdande i fält även om "blå gul" låg och sov. Typ något med gps & ir bevakning. Eh?? Come again!? Kan du förklara lite tydligare vad du menar? Jag kanske bara är trött och trög... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus Posted August 30, 2002 Report Share Posted August 30, 2002 Kan också rekommendera Vinterkriget, 6 timmar finsk krigsfilm som håller oerhört hög kvalité hela filmen igenom. Det bästa är att filmen är finsk, så man slipper jänkare som försöker prata engelska med finsk brytning En annan bra film är Plutonen, där det inte förekommer något flaggviftande överhuvudtaget, snarare tvärtom. Man får se amerikanska soldater som mördar civila, befäl som beter sig som as, etc. Tycker de flesta krigsfilmer som håller hårt på realism och inte är överpatriotsika är helt ok. Kan någon rekommendera en krigsfilm från typ Bosnien eller liknande? Link to comment Share on other sites More sharing options...
KattenJansson Posted August 30, 2002 Report Share Posted August 30, 2002 De sämsta filmerna är hur folk uppträder i fält "in real life" som inte har en känsla för att man tränar för ett verkligt förfarande, bara tänker på korv och att åka hem och suga röv. "Bara tänker på korv och att åka hem och suga röv" Fan, helt lysande därför blir det ett dubbelcitat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
granQ Posted August 30, 2002 Report Share Posted August 30, 2002 vinter kriget sex timmar.. va fan jag som sett 3 timmars varianten.. undra hur man hittar 6 timmar version.. lär ju inte direkt visas i "bio fyra"... sen för film tips.. bara leta upp den gamla tråden den är ju fylld med filmer och förklarningar.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Radarjägare Posted August 30, 2002 Report Share Posted August 30, 2002 Såg den tyvärr på bio, och det är bara för mycket Hollywood över den... Liksom bara grejen SPRINGA ifrån detonerande minor Slutscenen är nå't liknande oxå :0 "Missing in Action" filmerna är lite för mycket ??? hehe, såg den igår, den var llite ballt filmad, ryckig å så, coola effekter, men om man ska sitta å kritisera filmer, ja,då var den juh kanske inte en av de mest verkliga. springa ifrån minor, vara helt oskadd när typ ett kompani beskjuter dig när du springer uppför ett berg, å när du passerat krönet och du BORDE vara ur skottfältet, ja då yr fortfarande kulorna runt dig å de siktar på dig, undar om herr Wilson tyckte att han hade haft lite tur då han väl kom in i helikoptern? efter att ha sprungit gatlopp i skottlinjen mellan egna å fienden då förståss Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bamse Posted August 31, 2002 Report Share Posted August 31, 2002 En sak jag har reflekterat över rör användandet av olika SWAT-enheter motsv i amerikanska filmer och tv-serier. Man har ett läge där Swat kallas in, gisslansituation eller husrannsakan. Vilka är det som i över 90% av fallen går in först? Är det den tungt beväpnade SWAT-polisen som är utbildad och utrustad för detta?? Nä, oftast är det kriminalarna som går in och säkrar rummet och sedan så kommer SWAT. Det är väl ungefär som att jämföra med att låta Stabskomp ta täten i Brig anfall och sedan låta Mek bat komma efter när Stab nedkämpat fi...... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bravo One Posted August 31, 2002 Report Share Posted August 31, 2002 Kan också rekommendera Vinterkriget, 6 timmar finsk krigsfilm som håller oerhört hög kvalité hela filmen igenom. Det bästa är att filmen är finsk, så man slipper jänkare som försöker prata engelska med finsk brytning En annan bra film är Plutonen, där det inte förekommer något flaggviftande överhuvudtaget, snarare tvärtom. Man får se amerikanska soldater som mördar civila, befäl som beter sig som as, etc. Tycker de flesta krigsfilmer som håller hårt på realism och inte är överpatriotsika är helt ok. Kan någon rekommendera en krigsfilm från typ Bosnien eller liknande? Savior handlar utspelas i f.d. Jugoslavien. http://us.imdb.com/Title?0120070 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted August 31, 2002 Report Share Posted August 31, 2002 Hjältarna i filmerna är BÄST på ALLT! de står på egna ben och klarar allt som är tufft själva ( dvs de tar inte på sig labb rocken..) De är lite the american dream... att en SWATare har bättre utrustning och längre utbildning är fler osv hjälper inte för hjälte är BÄST! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.