Jump to content

Museum med militär anknytning (utanför Sverige)

Kn Glock

Recommended Posts

Nr 1 på min lista är Imperial War Museum i London

OBS! den sanne möpen behöver minst 4 timmar. Det finns sbra hopping i närheten om partner/motsv inte kan hantera så mycket militaria på en gång.

http://www.iwm.org.uk/

Var kulturell när du återträffsfinlandskryssar med dina gamla missionspolare/mots

Sveaborg/Suomenlinna

Mycket frisk luft. Kan vara bra då luften i baren ombord blir kvavare och kvavare ju senare på kvällen det är...

http://www.suomenlinna.fi/index.php?lang=swe

Båda är gratis!

Undantaget resan ,O

I london finns det hur mycket som helst, till ex Imperial warmuseum.

Sen så finns HMS Belfast som är mycket sevärd även om man inte är intresserad av båtar, men historia.

Churchill Museum and Cabinet War Rooms detta var också en upplevelse och intressant. Speciellt sevärt för pengar tycker dock inte jag att det var.

En länk jag sprang över, vet dock ej vad det är. Kan vara av intresse.

www.britainatwar.co.uk

Edit: såg sen att alla länkar fanns på Imperal War Museums hemsida

Vill slå ett slag för det stora Försvarsmuseét i Oslo. Flera gånger har det varit ett givet mål innan Maiden-konserter ;) Självklart gratis, man kan ta sig dit med apostlahästarna, och samtidigt kan man titta närmare på en gammal fästning ett stenkast därifrån. Det är gratis att gå runt på vallarna utanför, vill man gå in kostar det lite. Finns en minnessten för motståndsmän som avrättades av Tyskarna där också. Och som pricken över i:t så finns det garanterat solbadande tjejer att diskret vila ögonen på om vädret tillåter :baskerFN:

Vidare kan man ta en tur till slottet och titta på vakterna (och ännu fler tjejer som lapar sol!).

Forna Sovjet i allmänhet - St. Petersburg och Moskva i synnerhet - har många välfyllda och intressanta muséer med militär anknytning.

- Artilleri- och Marinmuséerna i Petersburg har en hel del i sina samlingar med svensk anknytning. Hittade bl.a. "min" regementsfana på det förstnämnda...

- Fartyget Aurora, Petersburg.

- Kosmonautmuséet och Väpnade styrkornas muséum i Moskva.

- Stridsvagnsmuséet i Kubinka - många vagnar.

- Slaget vid Kursk-muséet i, rätt gissat, Kursk.

- Stalingradmuséet i Volgograd.

- Cosmodromen i Baikonur, inklusive "Buran"! (Kazakhstan).

- Stalinmuséet i Gori (Georgien).

Får lägga till två av IWM:s anläggningar utöver Lambeth Road, HMS Belfast och Churchill Museum/Cabinet War Rooms nämligen IWM Duxford och IWM North. Duxford har f.ö. nyligen fått en Concorde till sin utställning men har förutom en mycket stor permanent utställning också ett antal flygande veteraner

Wright-Patterson AFB, Dayton, Ohio

National Museum of the United States Air Force

Wow.......har spenderat flera dagar har. Sa planara minst tva dagar for att ni ska kunna uppskatta mangden av historiska flyg och annat godis.

Odenmedic har ratt, det tar, no-kidding, minst 2 dagar att se allt dar. Ett till bra flygmuseum i USA ar National Museum of Naval Aviation, pa NAS Pensacola, i nordvastra Florida. Inte fullt lika stort, men man har aven mojligheten att titta pa nar Blue Angels ovar, och det ar ju kul det med. Sen sa finns det ju mer sandstrand i Pensacola an vad det gor i Ohio. :lol:

Om du ändå är i England så föreslår jag en tur ner till södra delen. Där finns:

- Bovington Härligt tank-museum. Definitivt en hel dag går åt här.

- Royal Marines Museum.

Inte så jättestort. Är man inte extremt intresserad av RM så kan detta göras samma dag som D-Day Museum.

- D-Day museum

Ungefär samma som ovan.

- Ubåtsmuseum. med bland mycket annat en riktig VK2-båt guidad av en kille som var med och tjänstgjorde under kriget (med reservation för att han var väldigt gammal när jag var där 2000).

Man färjar över från Portsmouth. En knapp halv dag.

- Portsmouth Historic Dockyards.

Räkna med en heldag. Rekommenderar varmt att vara med på guidade turer.

- Battle of Hastings. När man ändå är i krokarna - trava runt slagfältet i Battle (ja, stället heter så).

Det här går rätt så fort, ca. 2-3 timmar max, men är intressant. Dom har ett litet museum där man kan köpa souvenirer, sedan får man gå runt slagfältet, man bär med sig en liten "bandspelare". Man stannar vid olika stationer och där beskriver "bandspelaren" vad som skedde.

Jag har varit på alla, och alla är mycket sevärda.

EDIT: lagt till förslag på tidsåtgång per museum.

Jag vill varmt rekomendera "Major and Mrs Holt's Battlefield Guide - Normandy Landing Beaches"

Fru Papa Bear, blivande Papa Bear JR samt undertecknad tillbringade ett par veckor i Normandie samt Bretagne under sommaren 2006.

Ovan nämnda guide är kalas, när det gäller att hitta små muséer, minnesmärken, krigskyrkogårdar och annat smått och gott. Boken är indelad i olika rundturer som är kalas. Man kan låta familjen få sitt samtidgt som man själv får en rejäl dos WW2 historia.

ISBN nummer 0 85052 662-0

//Sgt Papa Bear, snart hemmans ägare :rockon:

Fru Papa Bear, blivande Papa Bear JR samt undertecknad tillbringade ett par veckor i Normandie samt Bretagne under sommaren 2006.//Sgt Papa Bear, snart hemmans ägare :rockon:

Vi andra väntar fortfarande på sommaren 2006! ;)

• 2 months later...
Hallå

Har ni någon info om detta museum?

Genom min Googling fick jag bara träffar på finska.

Kan det vara ett värt besök el?

Skall åka på hojsemester och Palova ligger nära min resrutt.

Kom gärna med förslag på bra "måste ses" ställen, obs! militära då

Eftersom du tydligen har vägen genom Finland så får du ju inte missa Sveaborg i Helsingfors.

Frontmuséet i Hangö är också trevligt, men det mesta av det som finns där går att titta på i Parola också.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...