Jump to content

..:: Nya FORUM på ingång ::..

Kimster

Recommended Posts

• Forumsledning

LYSTRING MANÖVER, SITT NER, lättnad av klädsel tillåten.

Då efter en tids planering för forumets förändring i syfte att kunna tillgodose nya behov och kunna bemöta så många som möjligt på ett användarvänligt sätt, så har vi kommit fram till slutfasen av del1.

Del 1 för er märks på att det kommer bildas en rad nya forum för ännu mer kategorisera upp ämnena som blir fler och fler, och framförallt att inläggen blir mer... och medlemmarna blir fler också.

Det kommer tillkomma en del underforum av den anledningen att de inte är stora nog att få vara med i rooten, men ändå för stora att ha som enskilda trådar.

Under resten av veckan kommer det läggas upp och konfigureras de här forumen:

FAQ - forum för många av de nålade trådar vi har i vissa forum och för att utöka åtkomsten till den FAQ som redan finns och för att lätt kunna skapa eller förändra i inläggen.

Aktuellt / Förändringar - Ersätter forumet om FB04 och kommer vara det forum som tar upp de förändringar som på en större skala påverkar organisationen. Politik kommer vara precis som i föregående mer tillåtet. Ett underforum till Luckan alltså.

Filmsalen - Forumet kommer ta upp media i form av filmer, bilder etc som bara har med militärt innehåll att göra, egenfilmat, rekryteringsfilmer, info, utbildningsfilmer, bildvisningar etc. Även detta ett underforum till Luckan.

HV/Friv - Ett av de forum som mest varit eftersökt har vi nu kommit fram till att det är lämpligt att skapa. Frågan som varit återkommande i sammanhanget har varit materiellfrågorna kontra detta och t.ex. Kasunen-forumet. Det kommer bli så att alla materiella diskussioner kommer kvarhållas i de materiella forumen och andra frågor/diskusioner som rekrytering, organisationer, taktik, utbildning etc kommer tas i det nya forumet.

Ungdom - Detta forum kommer att vara ett underforum till HV-Friv för att ge plats till ungdomsorganisationerna och dess medlemmar.

Anhörigforum - En del av SoldINT, och kommer bli ett underforum där. Med syfte att underlätta för anhöriga att kunna kommunicera med andra anhöriga och/eller kompetensfolk. Idén kanske vidareutvecklas att bli ett gästvänligt forum som möjliggör att man slipper registrera sig som medlem, den frågan är inte bestämd än.

Återträffsforum - Då vi tror att internationell verksamhet kommer bli en stor del av FM så skapar vi även detta forum för folk som vill hitta gamla buddies från missionen.

Rekrytering - Forumet alla mumlar mest om nu.. om jag kan räkna alla pm jag fått som vill komma in.. Forumet kommer att förklaras närmare när det är dags, men rent generellt kommer vi att bli en kanal åt FM att nå ut med rekryteringar till utlandsverksamheten. Förhandlingar om mål och funktion och hur det ska skötas administrativ pågår just nu.

Datorsalen - kommer bli våran support/IT/spelhörna och kommer ligga i rooten till att börja med. Händer det för lite så kanske jag slänger in det som ett underforum till Markan.

Dagrummet - kommer ersätta propagandaministeriet och bli den civila biten av Filmsalen inklusive alla tidningsartiklar och radioshower etc.

Hinderbanan -- Forumets fysforum som berör all fysisk aktivitet och vissa kostfrågor som rör träning i alla former.

TPC Kommer sedan att delas in i 3 underdelar Sjö - Mark - Luft och logiskt kan ni säkert räkna ut vad som kommer innehålla vad.

-------------

Vi reserverar oss givetvis mot vissa förändringar då detta kommer köras på prov fram till sommaren då jag tänkte utvärdera och eventuellt göra de kvarvarande förändringar som är nödvändiga. Nu hoppas jag ni har överseende med att det komma spridas lite ämnen och att det kommer flyttas runt 3-4000 ämnen hit och dit och det kommer kanske vara lite vilset ibland.

Men förhoppningsvis ser vi det bara som en vanesak. Vidare är ju förhoppningarna om att det ska bli lättare att hitta rätt trådar fortare stor, och har ju varit en av huvudorsakerna till att vi har delat upp det nu, och inte tidigare.

Kommer forumet att stängas ner så vet ni även att vi håller på som fullt att bygga om.

Nu vet jag om att det kommer komma en del förslag som ".. kan ni inte göra detta och skapa detta eller kan ni inte bygga ut detta eller kanske skapa denna kategori" ..och kort svar på det blir nej! Förändringar utöver de vi redan har planerat kommer inte ske i nuläget utan det får komma sen.

Ni har vårt feedbackforum att berätta om bra och dåliga saker och jag vill att ni använder det forumet till just sånt.

Vad som kommer hända efter detta är ansvarsfördelning och lite andra personalfrågor som dock inte kommer beröra medlemmarna så mycket.

Det är även en säkerhetsuppdatering på gång som kommer beröra eran åtkomst av forumet under en kortare tid. Mer om det när det är dags.

/ Kimster

Puh!

Igårkväll scrollade jag mig för omväxlings skull igenom valmenyn längst ner på sidan, där man kan hoppa direkt till en annan kategori. Plötsligt får jag syn på en massa forumsdelar som jag aldrig sett förut: "Filmsalen? Hinderbanan?? Vad i h-e... Hur länge har jag missat de här grejerna? Guuuu va många trådar det måste finnas som jag aldrig har sett förut! :D "

Fanken va skönt att jag har lite mer koll än så efter ett par år SoldF! ,O

Otroligt impad av det jobb ni lägger på forumadministrationen, SoldF är tveklöst det mest välskötta forum jag har sett! Förstår oxå att det måste vara en jättesatsning att kategorisera om på det här viset, hoppas allt kommer att funka som ni har tänkt!

Keep up the good work!

/Bolle

En massa nya forum.... *suck* och jag som nyss lärt mig den gamla forumsstrukturen. Hur tror ni att jag ska lyckas lära mig denna nya ordning?

Dock så tycker jag att vissa av förändringarna är bra, andra är mindre bra. Ett eget Hv/friv forum tycker jag inte behövs eftersom det går att inordna under andra forum. Hinderbanan, anhörigforum, återträffar samt en uppdelning av tpc till Mark, Sjö & luft tycker jag om. Även att FB04 byter namn till aktuellt/förändringar är bra. Övriga förändringar tror jag inte kommer att falla mig i smaken...

Men samtidigt är det svårt att anpassa hela soldf efter mig, finns ju några medlemmar till om jag inte minns helt fel.

Jag vägrar vara den där ja-sägaren som hela tiden dunkar cheferna i ryggen. utan jag säger hellre vad jag tycker och anser vilket inte alltid är det smartaste man kan göra...

Tyvärr måste jag säga att förändringen med alla nya forum och alla under forum inte känns som en förbättring. Det fungerade bra som det var innan. Nu är det helt enkelt för mycket ställen att leta intressanta inlägg på och man har har förlorat i överblick.

Det är alldeles för mycket traverserade runt bland forum och underforum för att hitta något man finner intressant. Jag orkade faktiskt inte kolla lika mycket som förut på grund av detta. Bara massa menigslöst runt-klickade och väntetider dessutom om man inte har blixtsnabb internet. Nej jag föredrar, och föreslår en återgång.

Tyvärr måste jag säga att förändringen med alla nya forum och alla under forum inte känns som en förbättring. Det fungerade bra som det var innan. Nu är det helt enkelt för mycket ställen att leta intressanta inlägg på och man har har förlorat i överblick.

Det är alldeles för mycket traverserade runt bland forum och underforum för att hitta något man finner intressant. Jag orkade faktiskt inte kolla lika mycket som förut på grund av detta. Bara massa menigslöst runt-klickade och väntetider dessutom om man inte har blixtsnabb internet. Nej jag föredrar, och föreslår en återgång.

Jag håller helt med. Även om det är bättre ordning känns det som att det har blivit alldeles för spritt.

mja...

vanesak sade du...

mjo, säkerligen....

hmm... hur såg forumet ut i begynnelsen? (dvs ca april 2002)

nåja, bra initiativ iaf, lätt att missa många trådar förut, och dessutom kan man ju nu ännu lättare slippa bläddra förbi saker man inte är intresserad av...

nu skall vi bara försöka lära folk att döpa trådar på ett vettigt sätt också :eeh:

Jag har sagt det förr och jag säger det igen: jag använder så gott som uteslutande "Visa nya inlägg" och letar efter trådens namn, oavsett forum. Kanhända sållar jag hårdare bland Propagandaministeriet och Markan.

Mest som ett tips för dem som inte gillar den nya indelningen. Själv tycker jag att forumsrubrikerna låter något mer naturliga nu.

Jag har sagt det förr och jag säger det igen: jag använder så gott som uteslutande "Visa nya inlägg" och letar efter trådens namn, oavsett forum. Kanhända sållar jag hårdare bland Propagandaministeriet och Markan.

Mest som ett tips för dem som inte gillar den nya indelningen. Själv tycker jag att forumsrubrikerna låter något mer naturliga nu.

Indelningen är jättefin. Mitt problem är att jag missar underforumen. Jag kollar en nivå ner och glömmer resten (selektiv perception? hjärnan uppfattar det kanske som en reklambanner och sorterar bort den? bara korkad? vem vet?). Kanske är det dags att börja göra som du gör men eftersom jag ibland inte är inne på flera veckor blir det ohemulskt många inlägg som är "nya"...

Kanske är det dags att börja göra som du gör men eftersom jag ibland inte är inne på flera veckor blir det ohemulskt många inlägg som är "nya"...

Danno, din situation där låter farligt lik vad man brukar kalla ett riktigt liv...

Välkommen åter, förresten

Indelningen är jättefin. Mitt problem är att jag missar underforumen. Jag kollar en nivå ner och glömmer resten (selektiv perception? hjärnan uppfattar det kanske som en reklambanner och sorterar bort den? bara korkad? vem vet?). Kanske är det dags att börja göra som du gör men eftersom jag ibland inte är inne på flera veckor blir det ohemulskt många inlägg som är "nya"...

Använder så som Vysotskoj alltid "visa nya inlägg" och precis som danne så blir den funktionen lätt överväldigande i bland när man varit borta +1 vecka. Då får man antingen markera alla forum som lästa och återvända dagen efter eller så sålla friskt, vilket jag brukar beror på tid och intresse. Men att sitta och leta igenom varenda forum för hand har jag aldrig förstått tjusningen med.

Välkomnar uppstyrningen då det blir enklare att söka, enklare att överblicka och mer strukturerat. Sen visar det på en allmän vilja att utveckla forumet vilket är positivt, ingen risk för stagnation här inte. Tror det behövs även om alla förändringar inte kommer gillas av alla alltid.

Jag tycker de nya forumen gör det svåröverskådligt. Jobbigt att titta igenom alla när man slösurfar efter nåt intressant att läsa.

Måste tyvärr hålla med... iaf då det gäller underforum.. ,O

desto fler kategorier desto jobbigare å hålla koll på olika trådar

• Forumsledning

Det största boven i dramat innan var att många missuppfattade vad Propagandaministeriet var till för.

Min tankenär jag skapade det var att ha trådar om militära media. Lite halft oseriöst men ändå med stark anknytning till det militära.

Många trodde då att det var för ALL media, tex BB-husets senaste sexskådespel, etc. Andra trodde att alla diskussuiner om försvarsmakten som har sitt urspung i en artikel inte fick vara i luckan utan måste startas i Propaganda.

Det har blivit tydligare nu.

Militäranknytning -> Filmsalen (en filmsal har de flesta regementen och där får man ibland se fina 50-talsfilmer, etc)

Helt civil media -> Dagrummet (i dagrummet tittar man normalt på tv och läser div trevliga månadsmagasin.

Jag vägrar vara den där ja-sägaren som hela tiden dunkar cheferna i ryggen. utan jag säger hellre vad jag tycker och anser vilket inte alltid är det smartaste man kan göra...

OT

Mitt livs historia i två meningar. Resultatet blev att jag tröttnade på Hemvärnet här.

Jag håller faktiskt med. Speciellt i Transportcentralen känns alla underforum onödiga.

Jag håller faktiskt med. Speciellt i Transportcentralen känns alla underforum onödiga.

Som jag ser det är problemen snarare att det inte är färdigsorterat och vad är kriteriet för vad som är blandade transportfrågor? Var hör tex en diskusion om enhetsbränslen för fordon, fartyg och flygplan hemma? (Hmm, inget vidare exempel.)

Som jag ser det är problemen snarare att det inte är färdigsorterat och vad är kriteriet för vad som är blandade transportfrågor? Var hör tex en diskusion om enhetsbränslen för fordon, fartyg och flygplan hemma? (Hmm, inget vidare exempel.)

Jag ser faktiskt inga problem alls (och har inte märkt av) att bara ha ett forum för alla militära fordon i transportcentralen.

Ni har vårt feedbackforum att berätta om bra och dåliga saker och jag vill att ni använder det forumet till just sånt.

Jag försökte, men hittade ingen lämplig tråd och någon ny hade jag inte behörighet att skapa där... Så hur ska vi lämna feedback där egentligen?

Jag ser faktiskt inga problem alls (och har inte märkt av) att bara ha ett forum för alla militära fordon i transportcentralen.

Jag upplevde heller inga problem med den gamla utformningen av Transportcentralen. Trots det så skulle jag kunna leva med nyordningen om det inte vore för en synnerligen irriterande sak. Nämligen att när man väljer "Markera det här forumet som läst och återvänd till huvudsidan" i ett underforum så hamnar man just på huvudsidan istället för i det forum vars underforum man var inne i. När jag har läst klart i SJÖ så vill jag även kolla i MARK och LUFT ifall det har hänt något där. Nu måste jag för varje underforum först klicka mig in i Transportcentralen från huvudsidan.

Det jag egentligen skulle vilja vore att man från underforumen kunde välja typ "Markera det här underforumet som läst och återvänd till forumet".

Jag upplevde heller inga problem med den gamla utformningen av Transportcentralen. Trots det så skulle jag kunna leva med nyordningen om det inte vore för en synnerligen irriterande sak. Nämligen att när man väljer "Markera det här forumet som läst och återvänd till huvudsidan" i ett underforum så hamnar man just på huvudsidan istället för i det forum vars underforum man var inne i. När jag har läst klart i SJÖ så vill jag även kolla i MARK och LUFT ifall det har hänt något där. Nu måste jag för varje underforum först klicka mig in i Transportcentralen från huvudsidan.

Det jag egentligen skulle vilja vore att man från underforumen kunde välja typ "Markera det här underforumet som läst och återvänd till forumet".

Eller så gör man det enklaste, inga subforum i transportcentralen...

• Forumsledning

Jag försökte, men hittade ingen lämplig tråd och någon ny hade jag inte behörighet att skapa där... Så hur ska vi lämna feedback där egentligen?

1. http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=9284

2. Välj alternativet över.

Ok. Inte helt självklar tråd dock, särskilt inte som jag redan röstat i den. Vore inte en ny tråd där ni vill ha feedback på den här förändringen lämplig?

2. Välj alternativet över.

Fast det gör inte heller vad jag vill, nämligen markerar forumet ifråga som läst och hoppar till närmast föregående nivå.

"Nemas Problemas!

Jag kör visa "senaste inlägg", hittar jag något intressant

så kastar man in ett inägg.

Har man ett nytt intressant (förhoppningsvis) inlägg

så får man söka lite i forumen och bedöma var

den passar in (om den inte är OT, gammal tråd,

mot reglerna etc. etc.)