Jump to content

Moder naturs hinder.

söderman

Recommended Posts

man väljer alternativet som är minst dödligt, är man vansinnigt alergisk mot getingstick får man väl ta chansen att komma undan kulorna och byta eldställning. Personligen är jag mer alergisk mot kulor så mitt val hade varit att stanna i skydd.

Det är ju också så att man inte klarar av hur många stick som helst, och om man då ligger och kramas med boet så blir man ju stungen ett antal gånger. Så att ligga kvar kan nog bli lika dödligt som "blyförgiftning"

@söderman

tja...om du inte vill ligga kvar ska jag inte tvinga dig, vi har alla olika preferenser. Jag själv tror att jag personligen mår mindre dåligt av två getingstick än av två 5,56 men det är ju bara min egna åsikt.. ;)

rulla bort och leta efter en å eller sjö liknande att ta ny eldstälning i :P

Jordgetingar kan vara riktigt giftiga så ligga kvar är nog en svårare död än blykulorna så jag skulle nog försöka bytta eldstälning ASAP

Min Far råkade trampa i ett jordgetingbo. Men han lärde mig att om man står alldeles blixtstilla så tror dom att man är ett träd å så flyger dom iväg efter en liten stund.

Men det är ju klart att det är lättare sagt än gjort att stå stilla när man har jordgetingar surrandes runt en, men det fungerar iaf om man klarar av det.

"Översätt" Jordgetingarna till vitglödande granatsplitter i storlek under 5mm och i antal över 200.

Vad gör du då?

Vad gör din stridsparskamrat?

Vad gör din gruppchef?

Jag skulle nog skrika som en skolflicka och vilja fylla boet med ett stycke granat. sedan vad min stridsparskamrat respektive grpchf gör, har jag ingen aning om. Situationsanpassa antar jag.

Min Far råkade trampa i ett jordgetingbo. Men han lärde mig att om man står alldeles blixtstilla så tror dom att man är ett träd å så flyger dom iväg efter en liten stund.

Men det är ju klart att det är lättare sagt än gjort att stå stilla när man har jordgetingar surrandes runt en, men det fungerar iaf om man klarar av det.

Har för mig att getingar känner av värme och koldioxid precis som myggor, och på så sätt märker att det är en levande varelse, och i det här fallet, antagligen den som attackerar deras bo, således bör närmsta organism bekämpas medels en massa onda stick..

Är du mitt uppe i en strid och folk försöker blyförgifta dig så lär din adrenalinhalt vara av den art att du inte behöver bekymra dig om den försummbara (för tillfället) smärtan av några getingstick, du kommer märka dom först ett tag efter. Då har förhoppningsvis du förgiftat fienden och du kan söka upp lämplig sjukstuga för motgift eller bara lite omsorg.

Vad ska man egentligen göra om man mitt i en strid slänger sig ner i ett Jordgetingbo eller liknande? Det är ju inte så smart att ställe sig upp och försöka vifta bort dom.

Antar att detta är en rent hypotetisk fråga eller är det av erfarenhet den tas upp? Antar att det är skarp strid som avses, eller...? Nej, då är det inte så smart att ställa sig upp. Punkt. BTW, bra tråd, jag kan ta upp fallet när jag slängde mig i skydd bakom en gigantisk hög med elefantspillning i Kongo och genast blev hårt ansatt av en fruktansvärd svärm med snytbaggar som blev störda i sin eftermiddagssiesta...

Antar att detta är en rent hypotetisk fråga eller är det av erfarenhet den tas upp? Antar att det är skarp strid som avses, eller...? Nej, då är det inte så smart att ställa sig upp. Punkt. BTW, bra tråd, jag kan ta upp fallet när jag slängde mig i skydd bakom en gigantisk hög med elefantspillning i Kongo och genast blev hårt ansatt av en fruktansvärd svärm med snytbaggar som blev störda i sin eftermiddagssiesta...

Kongo? Svjv så har bara Stora Stygga Gossar varit där sedan Kongokrisen när Tunnan hälsade på.

:blink: ???

Jag och några polare sköt Natt Paintboll -92/93 nångång.

Det var nästan natt svart, vårt läger hade blivit anfallet, vi försvarade oss, jag gick runt på vä flanken och siktade in mig på deras flankgubbe som kröp brevid ett träd, han började skrika aj, aj aj, utan att jag sköt, det blev eld upphör då han hade krypit på ett jordgetings bo, och blivit stucken lite här och var.

När det ljusna så kastade vi en sten brvid det trädet, och det blev en stor elak virvel av ilskna jordgetingar!

Jag skulle i krig, inte ligga kvar, aldrig! :=o

Kanske om man hade en rökgranat...

jordgetingar :)AK5

Vad ska man egentligen göra om man mitt i en strid slänger sig ner i ett Jordgetingbo eller liknande? Det är ju inte så smart att ställe sig upp och försöka vifta bort dom.

...eller var det centralafrikanska mördarkolibrier? Ja, ja, hursomhelst det hade varit ohälsosamt att resa sig upp i det ögonblicket då en fördelningsbågskyttebataljon med mai-mai's just hade dragit igång sin anfallsrörelse och luften var så tjock med små pilar att jag trodde det var en solförmörkelse på gång, shit, fick dra fram min mag-lite...(eller var det sure-fire? Whatever...), för att börja operera ut de första kolibrinäbbarna ur pannbenet direkt på plats...

mycket otrevligt sinario.. jag hatar getingar mer än väl :-(

Har man otur så kanske man råkar resa sig av bara farten ,O

chansen är hyfsat stor att jag hade fått fulkomlig panik (ogillar surrande insekter, speciellt sådana som sticks), dock under förutsättningen att jag ens märkt getingarna (man lär ju vara tämligen fokuserad på att få bort ondingarna som kastar bly på dig och adrenalinet lär ligga sky högt)

men, antar att alla är olika...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...