Jump to content

Aktivt Pansarskydd

Dragpack

Recommended Posts

Har alltid undrat varför man inte ser "fyrkantiga lådor" på svenska vagnar !

Tänker framför allt på de vagnar som är på utlandstjänstegöring.

(Frågan har poppat upp i tankarna efter tråden med pilspets ammo)

/ Oka

Du menar troligtvis "explosivt reaktivt pansar" som ryska Kontakt-5. ERP finns inte längre till något svenskt stridsfordon i tjänst. Det används främst för stridsfordon som anses ha för låg skyddsnivå i grunden.

Aktivt pansar finns det så vitt jag vet inget som kallas. Aktiva motmedel kan däremot vara "soft-kill"-system som Shtora och "hard-kill"-system som Arena eller Drozd.

Experiment med olika former av motmedel pågår i många länder, men jag förmodar att ryssarna är de som kommit längst.

Edit: Det kan vara värt att notera att Bradleys i Irak försetts med ERP, bild.

Edited by Mats

Det här är väl en typ av aktiv pansar?

cv90120f8si.jpg

(stridsfordon 90120 med "spektral-vattendimma skydd" mot laserstyrda vapen)

Nejdå, den gör som en del djur och spelar död.. Om den ryker så tror fi att den är utslagen redan...

:banghead:

/E

Inte ytterst men inneslutet i stålet. Keram är inte starkt nog att ha ytterst och dess effekt försvinner om inte keramet innesluts.

Satsa inga pengar på det.

Snarare ett soft-kill motmedel, enligt min uppfattning. Påverkar fiendens sensorer, inte projen. Och monterat på ett stridsfordon, är det inte snarare mot upptäckt i IR-området? Den skulle alltså kunna triggas av laservarnare eller kunna slås till under urdragning ur eldställning.

EDIT: Förtydligande

Edited by Mats

Snarare ett soft-kill motmedel, enligt min uppfattning. Påverkar fiendens sensorer, inte projen. Och monterat på ett stridsfordon, är det inte snarare mot upptäckt i IR-området? Den skulle alltså kunna triggas av laservarnare eller kunna slås till under urdragning ur eldställning.

EDIT: Förtydligande

Om projektilen är styrd via en laserstråle så påverkas väl dess träffsäkerhet? Och nej, jag har för mig att vattendimma främst är till för att motverka laserstyrda vapen, in ir-vapen.

Om projektilen är styrd via en laserstråle så påverkas väl dess träffsäkerhet? Och nej, jag har för mig att vattendimma främst är till för att motverka laserstyrda vapen, in ir-vapen.

Om jag ska skilja pansar mot motmedel så tänker jag såhär, jag har ingen aning om det är på något sätt det "officiellt" riktiga. Jag kör på:

Pansar - Sitter på stridsfordonet över tiden, slås inte på eller av. Påverkar angriparens stridsdel i en direkt mening.

Motmedel - Slås av eller på av besättningen i stridsfordonet eller utlöses automatiskt. Kan påverka fiendens sensorer eller stridsdelar i direkt eller indirekt mening.

Kan du utveckla.

Att det är ömtåligt är riktigt och man undviker säkert helst att ha det ytterst. Men det tappar inte sina egenskaper om det inte är inneslutet i stål. Tilläggsskyddet för exempelvis Warrior ska vara Chobham. Tror inte att det är särskilt mycket stål runt specialpansaret där.

Kan du utveckla.

Att det är ömtåligt är riktigt och man undviker säkert helst att ha det ytterst. Men det tappar inte sina egenskaper om det inte är inneslutet i stål. Tilläggsskyddet för exempelvis Warrior ska vara Chobham. Tror inte att det är särskilt mycket stål runt specialpansaret där.

Det fanns inte en gnutta stål runt tilläggspansaret på pebborna i Bosnien.

Det var italienskt badrumskakel för hela slanten.

The Swede :surprise:

Material kan ha mycket olika egenskaper om de utsätts för lite våld

(man tappar ett verktyg eller liknande på det) eller om det utsätts

för mycket våld (en pil) och de kan få olika egenskaper som system

beroende på vilka andra material de blandas med i lager. Det kan

mycket väl vara så att man vill täcka "kaklet" med ett tunnt lager

stål för att skydda det mot dagligt slitage men att stålet varken

gör till eller ifrån när man skjuter pil eller RSV på pansaret.

Vid extremt våld är det materialets mikroskopiska tillståndsekavtion

som bestämmer hur väl det fungerar och den har inte alltid

en koppling till materialets makroskopiska egenskaper, till exempel

på hur sprött det är.

Ur NE

"Glas och keramer är mycket hårda material och lätta jämfört med stål. De splittras lätt vid projektilanslag och används vid hög skyddsnivå därför endast i kompositpansar uppbyggt av moduler. Modulerna består av väl fördämda kombinationer av metaller (t.ex. stål, lättmetall, utarmat uran) och keramer, glasfiber och plaster. Kompositpansarets sammansättning och konstruktion omgärdas med stor sekretess. Det ger jämfört med homogent stålpansar ett väsentligt bättre skydd mot strålbildande RSV men en något mindre förbättring mot KE. Den första typ som offentliggjordes var Chobham-pansar 1976. "

/martinator

Då är det troligtvis inte skribenten i NE som konstruerat tilläggsskyddet till Pbv 302 eller Warrior då. Som sagt, att innesluta det ordentligt är givetvis önskvärt, men inte alltid möjligt.

Kan du utveckla.

Det fanns inte en gnutta stål runt tilläggspansaret på pebborna i Bosnien.

Det var italienskt badrumskakel för hela slanten.

The Swede :Malaj:

Minnet är kass men jag vill minnas att det på 302C fanns två typer av tilläggspansar, både ren keram och en annan variant som höll bättre (mot normalt slitage). Kan det stämma eller har jag supit bort den delen av minnet också?

Tilläggsplattorna till kroppsskydd 94 fanns i alla fall i två versioner, en i oskyddad keram (eller vad det nu är) och en med ett lager gummi runt.

302C vet jag inte men de vagnar vi hade i Bosnien (302B) hade på sidorna keramiskt tilläggspansar.

Detta var oskyddat med undantag av en tunn väv av något slag. Har även för mig att varje segment hade en ram av aluminiumprofil.

Över skytt-, förar- och VC-lucka satt det tilläggsskydd som mer liknade den invändiga linern.

Takmodulerna tror jag var likadana som på sidorna.

The Swede :Malaj:

Huvudsyftet med keramer är ju inte att skydda mot pproj utan mot RSV. Men när kerampansaret är inneslutet i stål ökar självklart tåligheten mot finkalibrig eld och annan mekanisk påverkan. Man ska inte heller glömma att en ingrediens i kompositpansar är luft.. mellanrummet mellan två lager, skicktningen av olika material kan negativt påverka pilprojektilens eller rsv-strålens genomslagsförmåga.

/E

Huvudsyftet med keramer är ju inte att skydda mot pproj utan mot RSV. Men när kerampansaret är inneslutet i stål ökar självklart tåligheten mot finkalibrig eld och annan mekanisk påverkan. Man ska inte heller glömma att en ingrediens i kompositpansar är luft.. mellanrummet mellan två lager, skicktningen av olika material kan negativt påverka pilprojektilens eller rsv-strålens genomslagsförmåga.

/E

Håller med! Meningen är att få "rsv-strålen" att tappa (rörelse)energi och detta gör den mest när den byter medium dvs mellan stål luft keram osv

9040C kex är utan skal om jag inte minns fel..

Det fans en tråd om detta tidigare med en fin länk till någon industriblaska, som skrev om åkerstykebruk som höll på med aktivt pansar moduler till strf 90.

Dessa var strax klara för serieproduktion för strf 90.

De var med sensorer som kunde känna av om en demonstrant kastade en sten/flaska, så att de inte detonerade i onödan.

Nån mer som minns?

• 2 months later...

Nejdå, den gör som en del djur och spelar död.. Om den ryker så tror fi att den är utslagen redan...

Vattendimman fungerar närmast som ett IR-kamouflage, dvs ett passivt motmedel.

IR-sökande ammunition som kommer ovanifrån, typ Strix, Bonus och liknande, får väldigt svårt att hitta den.

Vattendimman hjälper även till att diffusera eventuella laserstrålar som riktas mot vagnen så att lasersökande ammunition (robotar och bomber) får svårare att låsa på målet.

/Olle

Edit: Det kan vara värt att notera att Bradleys i Irak försetts med ERP, bild.
Jag tvivlar på att det där är reaktivt pansar.

Dels kräver reaktivt pansar ett ganska kraftigt konventionellt pansar under för att inte skada fordonet när det utlöses, dels innebär reaktivt pansar en fara för oskyddade personer som råkar finnas i närheten när det utlöses. Jag tror att Bradleyns ordinarie pansar är för klent för ERA och en ökad risk att skada civila är det sista de önskar sej i Irak.

Det är mycket troligare att plattorna är ett passivt tilläggspansar till stor del bestående av utarmat uran (som ju är ett av jänkarnas favoritmaterial för diverse tillämpningar).

/Olle

9040C kex är utan skal om jag inte minns fel..

De var med sensorer som kunde känna av om en demonstrant kastade en sten/flaska, så att de inte detonerade i onödan.

Nån mer som minns?

Ett explosivt reaktivt pansar detonerar aldrig av sadana saker som stenar/flaskor eller ens beskjutning.

ERP detonerar nar det traffas av "sprangstralen" fran en HEAT-projektil. ( High Explosive Anti Tank )

Tex. Pansarskott m/86, RPG-7 och liknande..

Hjalper saledes inte mot fientliga pansarfordons pilprojektiler om jag forstatt det ratt.

Mvh //Daniel

@spett och slägga

Du måste syfta på Ny Teknik, en alldels förträfflig industriblaska :tveka:

Har en på skrivbordet bredvid mig.....

Här är artikeln

http://www.nyteknik.se/art/42452

/martinator

edit: en artikiel till om Åkers Krutbruk och pansar

http://www.nyteknik.se/art/13786

Edited by martinator

Det är mycket troligare att plattorna är ett passivt tilläggspansar till stor del bestående av utarmat uran (som ju är ett av jänkarnas favoritmaterial för diverse tillämpningar).

Enligt mina källor, som man hittar om man googlar lite snabbt på ord som Bradley och "explosive reactive armour", så är det både passivt och reaktivt pansar från israeliska Rafael och General Dynamics Land Systems. Jag har lite svårt att tro att det skulle inkludera utarmat uran i någon större omfattning på grund av vikten.

LÄNK

Vattendimman fungerar närmast som ett IR-kamouflage, dvs ett passivt motmedel.

IR-sökande ammunition som kommer ovanifrån, typ Strix, Bonus och liknande, får väldigt svårt att hitta den.

Vattendimman hjälper även till att diffusera eventuella laserstrålar som riktas mot vagnen så att lasersökande ammunition (robotar och bomber) får svårare att låsa på målet.

/Olle

Det var ett skämt.. :P

/E

Jag har lite svårt att tro att det skulle inkludera utarmat uran i någon större omfattning på grund av vikten.
En finess med uranpansar lär ju vara att det är effektivt i förhållande till vikten. Därför behöver det inte vara så tungt jämfört med motsvarande skyddsnivå från andra material.

/Olle