Jump to content

vill ha info om masten till ts 9000

Hannibal

Recommended Posts

Är det nån som har info om radio länkmasten (24M an ) är öppen för all info om masten. Jag är inte itreserad av själva TS 9000 systemet utan ändast info om masten.

Edit : ändrade litte i Ämnesrubrik

Edited by Hannibal

Jag har instruktionsboken till teleskopmast 24M/25M, den är på ca 30 sidor, så....... är det något speciellt du vill veta typ olika data om masten (längd, vikt, driftvindhastighet ezt etz), blir jobbigt att skriva ner allt här!!!!

eventuellt kanske jag kan dona ihop ett pdf om du vill........

Edited by Televäxel 0

Pass på att den gamla hederliga telskopmast 24m och 25m i princip är ute ur organisationen istället används en finsk konstruktion i plast. Och nej det är inte slutbankat... snarare tvärtom faktiskt!

Pass på att den gamla hederliga telskopmast 24m och 25m i princip är ute ur organisationen istället används en finsk konstruktion i plast. Och nej det är inte slutbankat... snarare tvärtom faktiskt!

Say what now!? Hur funkar plasten då?

Hur vad det med stagen på plastversionen? Har för mig det var fler stag än tidigare, var det till och med så att det var 3 nivåer på stag?

Sg Toll, så jäkla mycket skiljer det väl inte i vikt.

(Var ansvarig för vården under REMI:n på alla LV6s master 04/05, sisådär 14 st varav en i plast.)

Edited by TheGoodOne

Våra Radiolänkmän gjorde 3 nya master obrukbara under utbildningen :baskerPa:

1 knäktes i botten nästan direkt efter att dom hade fått ut den.

1 bröts på mitten under ASÖ:n

1 blev överkörd av en PBV när dom skulle lasta dom på stridsftp

Våra Radiolänkmän gjorde 3 nya master obrukbara under utbildningen :blink:

1 knäktes i botten nästan direkt efter att dom hade fått ut den.

1 bröts på mitten under ASÖ:n

1 blev överkörd av en PBV när dom skulle lasta dom på stridsftp

Tror knappast att ens de gamla härkena skulle klara av en överkörning... 0:)

Men de två första fallen lät ju obra. Knäckning på mitten, var det i "erigerat" läge?

@Toll; Enmannamast?

Edited by C DK012

Stämmer med tre nivåer i tre riktningar, summa upp till nio härliga stagpålar att driva ner! Dock har de nya en något bättre konstruktion och stagstödssatsen har tack och lov försvunnit men mycket banka blir det!

Stämmer med tre nivåer i tre riktningar, summa upp till nio härliga stagpålar att driva ner! Dock har de nya en något bättre konstruktion och stagstödssatsen har tack och lov försvunnit men mycket banka blir det!

Vänta här nu. 3 nivåer x 3 stag = 9 stagpålar

2 nivåer x 3 stag = 6 stagpålar + 6 stagstödssatser á 2 pinnar = 18 bitar skrot som ska ner i backen

18/9 = 2/1

Det var värre förr... :D

Vänta här nu. 3 nivåer x 3 stag = 9 stagpålar

2 nivåer x 3 stag = 6 stagpålar + 6 stagstödssatser á 2 pinnar = 18 bitar skrot som ska ner i backen

18/9 = 2/1

Det var värre förr... :D

Alltid lika trevligt med 18 pinnar som ska ned när det är fruset en halvmeter ned i marken och man står på en grusplan. Mellan 50-75 slag per påle :lol:

Med nya masten finns ju trädförankringssats också, har dock inte riktigt koll på hur mycket den används.

Edited by TheGoodOne

Det finns två typer av trädfäste ett med en platta som rullen monteras på och som sedan dras fast mot trädet sen finns det en super smidig som fungerar som en ögla runt stammen som drar åt sig själv...

Den senare är vass, 30sek att anbringa väger ingenting men den fungerar bara på det översta staget som är av nylonlina och med en spännfunktion utan rulle mer lik högant spännare.

Systemet är på det hela taget mycket mer flexibelt tex så kan alla ringar (det som stagen fästs i) roteras så att alla tre stagnivåer kan förskjutas i sida i förhållande till varandra!

Det som är lite b är att stagmatrielen delvis baseras på den gamla stagmatrielen som kanske inte är hundra... Men man får nog betrakta denna mast som en övergångslösning så länge 206:an och 30:an bär master...

Med nya masten finns ju trädförankringssats också, har dock inte riktigt koll på hur mycket den används.

Det fanns det ju till de gamla också, bara det att man aldrig såg till dem (Brukandeförbud pga klantarslen var förklaringen). Låter hur som helst praktiskt att kunna vara lite flexibel i placeringen av stagpålarna, tillsammans med 0 stagstöd och trädförankring skulle man kanske komma ner i tider på <10min.

Tror knappast att ens de gamla härkena skulle klara av en överkörning... :clap:

Men de två första fallen lät ju obra. Knäckning på mitten, var det i "erigerat" läge?

@Toll; Enmannamast?

Ja det var det. Jag var inte med under den omgrupperingen så jag vet inte fler detaljer.

Edited by NisseMan

• 2 months later...

Får lyfta min gamla masttråd, då jag har stöt på patrull :clap:

Så till frågan: autostagen vill inte ""släppa taget"" utan dom håller kvar dom två översta sektionerna precis som om dom skulle vara låsta. Hur går man till väga för att få ner dessa till sitt ursprunga läge (jag har slakat linorna och försökt att trycka ner den med min egen vikt men den rubbar sig inte. Det verkar vara så som att det är något som håller fast masten). Masten har inte varit helt upphissad, har endast varit uppe en bit.

Får lyfta min gamla masttråd, då jag har stöt på patrull :D

Så till frågan: autostagen vill inte ""släppa taget"" utan dom håller kvar dom två översta sektionerna precis som om dom skulle vara låsta. Hur går man till väga för att få ner dessa till sitt ursprunga läge (jag har slakat linorna och försökt att trycka ner den med min egen vikt men den rubbar sig inte. Det verkar vara så som att det är något som håller fast masten). Masten har inte varit helt upphissad, har endast varit uppe en bit.

Hur har du gjort med stagen när du satt upp masten? (speciellt röda linorna)

Är det "gamla" eller "nya" masten du har?

Jag kan maila bilder på missödet om det kan vara till hjälp för någon. Sen skulle det vara kul om nån viste om det är den nya eller den gammla då jag inte fick så mö info om masten när jag köpte den. Utan han som sålde den sa bara att det var en militär radio mast och sen har jag efter foska själv om des ursprung då kom jag på att det var en mast som används till radio länk (ts 9000) av litte bilder som folk har lagt upp på sinna utbildningar. Och att det är en Wibe Hevy Duty mast dock med militära specar.

Då skall jag testa att hissa upp den till max med dom RÖDa auto stagen nu då. åter kommer med hur det gick. tacakr så länge

Ps fick maualen till masten men det finns igen som likar min redigt utan dom ser anulunda ut i topen. 25m har väll ""rund"" top platta och 24m har väll bara en 6kants platta som är i profil med masten vad jag kan se på bilderna i boken jag har