Jump to content

Gröna helikoptrar leker i Malmö

Guest J-Star

Recommended Posts

Guest J-Star

Två stycken - vad som verkar vara - HKP 9 gjorde igår samt precis nu överflygningar i Västra Hamnen i Malmö (Dockan/Turning Torso). Är det någon som har info om vad det gäller?

/J

Edited by J-Star

Japp, det har jag och några andra som fick flyga med eftersom vi har vaktat dem i natt. De har rekat för försvarsmaktens dag i Malmö. Undertecknad flög i främsta helikoptern i framsätet. Skitkul.

Edited by Amfibieslusken

Japp, det har jag och några andra som fick flyga med eftersom vi har vaktat dem i natt. De har rekat för försvarsmaktens dag i Malmö. Undertecknad flög i främsta helikoptern i framsätet. Skitkul.

Och vissa andra fick nöja sig med att glo på (bevaka) dem i natt för det var för dåligt väder igår och idag har man ett jobb att sköta. Avundsjuk, jag? Nädå.......... :DHKP 9 är korrekt uppfattat.

Edited by c3grp

Nummer 07 och 15, 07 tillverkad -87 och 15 -88, om jag nu minns rätt efter att ha läst på de små skyltarna på sidan. Tänk att de hittat på att M-märka nationalitetsbeteckningar och tom det lilla röda kors-märket på sidan!

Edited by c3grp

Nummer 07 och 15, 07 tillverkad -87 och 15 -88, om jag nu minns rätt efter att ha läst på de små skyltarna på sidan. Tänk att de hittat på att M-märka nationalitetsbeteckningar och tom det lilla röda kors-märket på sidan!

Ja, dekalerna måste ju också ha förrådsbeteckningar så att man kan skaffa nya när det behövs..

/E

Evenemanget är klart värt ett besök. De pratade om det på den senaste försvarsmaktstelevisionsutsändningen. Det kommer att vara mycket mer än de sedvanliga "dagarna" där man ställer upp ett antal vagnar och helikoptrar på ett fält och sen delar ut rekryteringsbroschyrer. Dessa dagar har som ambition att vara mer interaktiva och actionfyllda. Besökaren skall få en känsla av att befinna sig på en camp någonstans utomlands.

Förevisningarna under dagen innefattar förutom vingarna, Gripen mm även ett moment där man skall frita en person ur en byggnad. Man kommer att landa in en fritagningsstyrka med hkp4, skjuta och härja lite och sen flyga ut dem igen. Den kulisstad som byggs skall även rasa ihop och fönster skall gå sönder under varje moment för att sedan återställas igen.

(Åtminstone är detta ambitionen, vi får väl se vart det landar i slutändan.)

Man kommer att koppla upp sig mot någon av våra utlandsmissioner och live, på jättebild, få höra/se en konversation med någon från t.ex. Liberia där denne talar om lite vad man gör just nu osv. Allt för att få en mer aktuell och verklig prägel på besöket.

Så, det är som sagt klart värt ett besök, och det räcker om man är LITE militärt intresserad för att uppskatta det... För er MÖPar så blir det himmelriket. :P