Jump to content

Djurjägare

Guest Predator

Recommended Posts

Guest Predator

Ohoj, några jägare på detta forum? Och då menar jag inte såna som springer runt och dödar massa människor, utan såna som sitter på pass i skogen och hoppas på att en olycklig älg ska dyka upp. Jag kommer själv att försöka ta jägarexamen i sommar för att kunna jag lagom till hösten, antagligen i Värmland där vi äger en del skog och alltså får jaga. Vore kul om nån annan här antingen var eller ville bli djurjägare (säger djurjägare för att man inte ska förväxla med militär jägare) så man kunde utväxla lite info.

Guest Holger3D

En informatör berättade att han kört på ett rådjur med sin bandvagn och djuret hade fastnat i själva bandet så det tog lång tid att rensa ut det döda djuret

att Predator;

Jag har funderat på att ta Jägarexamen då de flesta män i min släkt jagar.

Men hur det blir med det är en annan femma, eller när... (?)

Jag har inte riktigt "bestämt" mig vilken lust jag har att "skjuta älg etc.

Om det dock skulle bli någon examen så blir det till att jaga i Värmland, där familjen har skog ;).

Ha det

Jag tog jägarexamen tillsammans med min bror för något år sedan. I Onsdags så accepterades vi som fullvärdiga medlemmar i jaktlaget. Vi har även egen mark (Skåne) men här är vi ett jaktlag med farfar som jaktledare. Vår mark utgör en liten del av vår totala jaktareal. Har dock inte lyckats blya något större djur.

Guest Predator

Vad ska du jaga för nåt då, älg? Själv har jag inte bestämt mig för vad jag ska satsa på. Nackdelen med älgjakt är ju att man är passiv större delen av tiden, man sitter på ett pass från sex till tre och normalt får man inte se tillstymmelse till älg under de två veckor man jagar. Det lutar därför lite mer åt pyschjakt för min del, dvs jakt på rådjur och annat småvilt. Då får man ju på egen hand smyga runt i skogen och leta efter djur, vilket verkar mycket mer spännande och mindre tråkigt. Då får också jägarens skicklighet större betydelse för om det ska bli nåt skjutet djur eller inte. Nackdelen är förstås att man inte får uppleva den gemenskap som det innebär att vara med i ett älgjaktlag. Kommentarer?

att Predator;

Jag vet inte riktigt om det är mig du menar, var god att skriva vem det är till i fortsättningen..

Jadu, troligtvis älg. Men jag håller verkligen med dig, jag har inte det minsta lust att sitta på ett älgpass i en vecka utan att i överhuvudtaget se en älg.

Det skulle inte passa mitt tålamod, att "gå runt" mer är nog min grej.

Annars så tycker jag att skjutning är roligast, man passar på så ofta man kan att följa med och skjuta! =)

Det finns inte mycket som är roligare/skönare... o då har jag provat mycket också ;).

Har du gevär o vad har du skjutit med?

Ha det bra!

Guest Predator

Att: Björkis!

När jag inte skriver till vem min fråga är riktad, innebär det att den är riktad till den som skrev det senaste inlägget. Inte alltför ologisk. Alltså till Tjorven, detta därför att han redan hade tagit jägarexamen. Men skit samma, intressant att höra även dina svar.

Eftersom min farsa är älgjägare och man som sådan måste övningsskjuta minst en gång per år har jag hängt med några gånger och skjutit. Och jag instämmer, känslan att skicka iväg några välriktade skott med ett riktigt vapen är det verkligen inget fel på. Min farsas vapen är dock av en typ som ger en mycket häftig rekyl och jag fick därför inte skjuta med den (skratta inte) utan fick nöja mig med min farsas jaktkompis bössa som av någon anledning inte gav riktigt lika kraftig rekyl. Tror att det dels berodde på att det var tyngre än min farsas och dels att det var ett höghastighetsvapen. Vet inte vilket märke vapnet som jag sköt med hade men kalibern var 6,5 och hållkänslan var mycket skön, föredrar faktiskt tyngre vapen framför lätta eftersom det ger stabilare känsla. Jag har faktiskt skjutit ganska hyggligt då gångerna jag varit med fram tills momentet med åkande måltavla. Då har det gått åt H-E. Vilka vapen har du skjutit med och hur har det gått? Sköt du också på en på en åttiometers bana mot ett älgmål? Då kan vi jämföra resultaten. Det var faktiskt i Värmland som jag övningssköt, antar att det var det för dig också?

Guest Lindman

Det jag tycker verkar vara intressant med jakt är hela spårningsprocessen.

Att med hjälp av spår mm. kunna följa ett djur i flera dagar för att sedan döda det.

Och det ska inte göras med skjutvapen snarare fällor eller kniv.

ni ser väl inte älgarna med ksp58or ute i skogen? ;)

Guest Predator

Dock har jag fått intrycket att nästintill all älgjakt går till på det viset att några jägare går med hund och "driver" älgarna mot ett band av jägare. Alltså får man bara sitta vid sitt pass och vänta. För att jaga med spårning får mna nog nöja sig med råddjur och annat smått och gått. Men jag tycker nästan att det är värt det eftersom det verkar mycket roligare.

Jag kommer att jaga både älg och rådjur, även fågel och annat småvilt.

Älgjakten är inte så tragiskt tråkig som ni får den att framstå som. Först när man samlas på morgonen måste man med hjälp av väder, vind och observationer lista ut var älgen finns. När detta är avklarat ska man hitta rätt "posteringar". Hundföraren går sedan ut med hunden när alla är på sina pass.

Hundföraren får upp en älg och det blir ett ståndskall, hela tiden får man via radion reda på positioner och riktningar.

Då tar allt en oväntad vändning och älgen går på motsatt håll. Jaktledaren beordrar snabbt ut nya pass och allt går väldigt snabbt. Här i Skåne så kan man behöva röra sig till fots långa sträckor under jakten och då kan man bara fantisera om sträckorna i Norrland.

Dock är bockjakten en liten favorit hos mig också.

Var ute flera gånger säsongen som var. Såg ett par sexor men fick inget bra skottläge.

att Predator;

Ok, nu har jag iallafall hajat hur dina svar går till ;).

Nämen det låter ju bäst att du inte skjuter med stora bössan ;) (OBS; skrattar inte :)).

Det är väl de "vanliga" jaktgevären jag har skjutit med, plus annat som är "off the record".

Jadu, mina resultat.. Har faktiskt ingen aning. Kommer inte ihåg dem. Japp, det är på 80 metersvallen med rörande mål (med älgstudsaren). På 60m använder jag salongsgeväret. Iofs inte lika roligt...

Vart i Värmland är det du skjuter?

Jag är i närheten av sommarstugan i Hagfors-trakten. Ha det bra! //B.

Guest Predator

Rottneros, alltså typ en knapp mil söder om Sunne. Har landstället í samma område med utsikt över Fryken. Är inte så hemma när det gäller Värmlands-geografi, åt vilket håll ligger Hagfors i förhållande till Sunne?

Guest Predator

Sunne ligger ungefär i mitten av Värmland, så åt vilket håll ligger det i förhållande till mittpunkpten av Värmland?

Jag har länge funderat på att ta jägarexamen, (stor del av släkten jagar), men aldrig fått tummen ur...

Förhoppningsvis blir det till sensommaren om utbildningen tillåter, annars får man väl ta den nästa år när man börjat knega....

Jag har tänkt jaga företrädelsevis älg och rådjur, men en och annan hare och pippifågel kan nog stryka med också!

Till ev. vegetarianer: Kött e gött!! :/

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...