Jump to content

Vad gör ett Military Obervation Team (MOT)?


Recommended Posts

  • Replies 72
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Guest Free Willy
Är nyfiken på vad MOT teamen pysslar med borta i Afg. Nån som har lite mer detaljerad info än vad som står på mil.se får gärna delge mig (och andra). /Chicago

Ledsen men jag tror inte att du kommer att få reda på särsklit mycket om deras verksamhet. 0:)

Link to comment
Share on other sites

dom åker runt i byar o samtalar med folk, samlar info... duger det som svar?? :clap:

 

Bra svar! :lol: Säger allt och ingenting...

 

Edit: lite layout...

 

 

hehe vill man veta mer får man se till att lyckas bra i rekryteringen så att säga :)

Link to comment
Share on other sites

Ja jösses.

 

Här ser du vad en brittisk soldat tycker om livet på MOT

 

Sen är det väl så att MOT vill gärna vara hemliga... men inte riktigt är det. Spörschel fårsäs you know. :Malaj:

 

Förstår ju om de kanske inte vill hänga ut namn o adress direkt kanske? Men vad de gör i allmänhet är väl inte särskilt superhemligt?

 

:banghead:

Link to comment
Share on other sites

Ja jösses.

 

Här ser du vad en brittisk soldat tycker om livet på MOT

 

Sen är det väl så att MOT vill gärna vara hemliga... men inte riktigt är det. Spörschel fårsäs you know. :Malaj:

 

Förstår ju om de kanske inte vill hänga ut namn o adress direkt kanske? Men vad de gör i allmänhet är väl inte särskilt superhemligt?

 

:banghead:

 

Vem fan vill hänga ut namn och adress i offentligheten? Inte jag. Vad de gör är inte alls hemligt, vilka de är är inte heller hemligt. Produkten av deras arbete kanske kan vara hemlig, men inte allt annat jox.

 

De enda förband med skyddad identitet är SF. Andra förband vill ha skyddade identiteter men får det inte, på gott och ont.

Link to comment
Share on other sites

De enda förband med skyddad identitet är SF. Andra förband vill ha skyddade identiteter men får det inte, på gott och ont.

Nja, flygförarna har väl fortfarande skyddad identitet?

Link to comment
Share on other sites

Vet inte vad du menar med skyddad, men de är ju med på bilder på mil.se där deras namn står som undertext.

Tänker du på piloter eller MOT:ar?

 

Piloterna i SWAFRAP visar sig inte på bild och uttakar sig endast under deras callsign, deras callsign (och ännu mindre deras namn) finns inte ens med på befattningslistorna som övriga i förbandet fått ut. Ett tag fanns signalspaningen (idag en del av specialflygdivisionen) inte ens med i försvarets interna telefonkatalog och växeln kunde inte ens koppla samtal oavsett om man visste vem man skulle tala med.

Jag har inte heller (eller då bara någon enstaka gång) sett namn på någon från MOT på nätet.

 

De enda förband med skyddad identitet är SF. Andra förband vill ha skyddade identiteter men får det inte, på gott och ont.

Då skulle det bli lite jobbigt om man som i undplut har blandat folk i grupperna så vissa skulle få legitimera sig men inte andra.

 

Dessutom finns det ju ett antal personer på MUST som har hemlig identitet. Står även i något nummer av insats & försvar.

Link to comment
Share on other sites

Jag har inte heller (eller då bara någon enstaka gång) sett namn på någon från MOT på nätet.

 

Detta är ett tecken på intelligens, inte på att man har skyddad identitet.

 

De enda förband med skyddad identitet är SF. Andra förband vill ha skyddade identiteter men får det inte, på gott och ont.

Då skulle det bli lite jobbigt om man som i undplut har blandat folk i grupperna så vissa skulle få legitimera sig men inte andra.

 

Dessutom finns det ju ett antal personer på MUST som har hemlig identitet. Står även i något nummer av insats & försvar.

 

Ja, jobbigt blir det, men så är fallet. Undplutonerna har inte skyddad identitet, däremot så skyddar de sina identiteter så gott de kan.

 

MUST är väl för bövelen inget förband?

Link to comment
Share on other sites

Tänkte ge ett svar på vad en MOT gör för något, så kan den här tråden avslutas sen.

Teamet utgör ju ISAF:s känselspröt( Ja jag vet att jag tagit det från deras sida, men det är en väldigt talande bild), huvuduppgiften består främst av samverkan mellan olika myndigheter och höga personer. Men det ingår även öppen såväl som dold underrättelse. Även visst närskydd åt vissa personer också.

För soldaten på gruppen så utgör vakt av gruppens fordon huvuduppgiften, det är väldigt långa stunder som Gruppchef och StfC är inne och genomför möten.

När teamet genomför en "survey" mot t.ex. en tidigare obesökt by, så finns det en öppen agenda och en dold agenda. Det kan även bli så att man lurar ut information ur byäldstar, borgmästare osv.

Men det vanligaste är att få så bra kontakt så möjligt så personerna känner att de kan dela med sig informationen i tillförlitlighet.

I övrigt så kan jag bara säga att MOT är en väldigt fristående del av ISAF, som del av teamet så har du en relativt liten kontakt med huvudcampen och du befinner dig oftast väldigt långt borta från den. Teamet huvudbas utgörs istället utav ett sk Safehouse, som svenska hantverkare gjort iordning så de håller faktiskt hyfsat bra standard nu.

Det är valfritt att använda sitt eget namn där nere, vi valde att inte göra det. Det hände två gånger att svenskfödda afghaner kom fram och sa "tjena" till oss, så det är väldigt lätt att förstå att information om oss kan spridas åt alla olika håll. Så det är inte för att vara "hemliga" som vi valde att inte säga våra namn utan för vårat eget skydd och våra anhöriga, måhända overkill men säkerheten främst. :rockon:

Ska även skriva ned det bästa med just MOT, såsom jag ser det iaf. Det är att man får se väldigt mycket av landet och får uppleva så mycket närkontakt med lokalbefolkningen. Det är lätt att få förståelse för deras kultur och religion. Ett annat plus är att man slipper mycket av campens uppstyrda verksamhet :rockon:

 

Hoppas det klargjorde några saker.

Link to comment
Share on other sites

Ett annat plus är att man slipper mycket av campens uppstyrda verksamhet :blink:

 

hur kan du påstå att Camp Northern Light´s är uppstyrd?? ;)

 

har du sett den? ser ju ut som en jävla sophög haha :lol:

 

 

något som inte alls är så viktigt men som jag stör mig något fruktansvärt på.

 

folk säger (även jag) "MOT-team" vilket blir "Military observation tem TEAM"

så från och med nu bestämmer jag att man endast får säga MO-team

 

lugnt eller??? :lala:

Link to comment
Share on other sites

hur kan du påstå att Camp Northern Light´s är uppstyrd??

har du sett den? ser ju ut som en jävla sophög haha

 

Jag syftade inte direkt på Camp Northern Light´s utan camper i allmänhet :blink:

Jo jag har sett den, ända från de ynka 3st sjvtält 4 som stod där från början 0:)

Just nu så är det lite kaos men det kommer snart att bli uppstyrt ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Det vore intressant att veta om Mot J har kapacitet att självständigt röra sig över hela AO och lösa normala Mot uppgifter.

 

 

Det som nämns i artikeln är normala MOT-uppgifter, dvs samverkan med locals. Däremot saknar samverkansofficerarna i MOT J det "närskydd" (fyra soldater) som finns i övriga mottar. Sannolikt behöver nog MOT J tillföras detta skydd när de är ute och samverkar.

Link to comment
Share on other sites

Det vore intressant att veta om Mot J har kapacitet att självständigt röra sig över hela AO och lösa normala Mot uppgifter.

 

Man kan ju gissa på att det kan uppstå problem med att samverka med div byäldstar och andra som säkerligen föraktar kvinnor på ett eller annat sätt. Därför skulle jag gissa att MOT J inte kommer att genomföra sådana uppgifter även om de säkert skulle klara av det om mottagaren bara var mottaglig. Men känns ju lite som att fråga sig hur de "normala??" MOT-teamen skulle lösa MOT J´s uppgifter. Eller hur förrådsgruppen skulle lösa reservdelsgruppen uppgifter? Relativt ointressant tycker jag!!

 

:uuh:

Link to comment
Share on other sites

Så MOT J är ingen MOT på samma sätt som andra MOT utan de är kvinnor i första hand och soldater i andra hand?

Nej, att de är kvinnor är bara en nödvändig parameter för att deras uppgift att tala med kvinnor enligt landets tradition skall kunna lösas - de är soldater/officerare i första hand.

 

"Rätt man på rätt plats" med andra ord...

Link to comment
Share on other sites

  • henke changed the title to Vad gör ett Military Obervation Team (MOT)?

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...