Skuggan Posted July 23, 2002 Report Share Posted July 23, 2002 somsagt vad vill du ändra på AK5? vad är bra och vad är mindre bra? och nu vill jag inte höra något snack om kostnader utan vi bortser från allt sådant. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Larsson Posted July 23, 2002 Report Share Posted July 23, 2002 Kort pipa (Ak-5D) Nytt sikte. Rödpunkt, spegelsikte eller dyligt. Sistaskott spärr. Stegringsdämpare modell mynningbroms. Eftersom jag är vänsterskytt: Säkring och maggspärr på bägge sidor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
thomory Posted July 23, 2002 Report Share Posted July 23, 2002 Säkringsomställaren.. Har korta fingrar så när jag tryckt ner den på helauto kan jag inte få upp den utan att ändra grepp på vapnet.. Övrigt så håller jag med ovanstående.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bamse Posted July 23, 2002 Report Share Posted July 23, 2002 De ändringar som är på förslag till AK5c verkar vettiga. De finns någonstans på forumet.. Bl a sistaskottspärr, optiskt riktmedel, bajonettfäste m m. Som Larsson säkringsomställare och magasinsspärr på båda sidorna, inte bara för vänsterskyttar utan för användning vid t ex SIB när man ofta måste hantera vapnet på fel sida. Även möjlighet att fästa remmen även på vänster sida önskvärt. Säkringen är ju mindre bra tycker jag, duger men är ofta lite väl svår och otymplig att säkra. RIS systemet med tillbehör. 3 skotts burst?.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted July 23, 2002 Report Share Posted July 23, 2002 Benstöd som lätt kan monteras och tas av och 50-skottsmag så att det går att ha som lätt understödsvapen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
thomory Posted July 23, 2002 Report Share Posted July 23, 2002 En laser-avståndsmätare inbyggd i handskyddet kanske kan vara något.. Men behövs ju inte om man har rödpunktssikte.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted July 23, 2002 Report Share Posted July 23, 2002 Svar till bamse om 3-skottsburst 3-skottsburst eller 3skottsspärr som det heter på svenksa anses onödigt av FMV dels för att det inte direkt ser nån anledning att ha det, och dels för att mekanismen blir mer komplicerad svårare att rengöra och dyrare /// Elfström Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bamse Posted July 23, 2002 Report Share Posted July 23, 2002 Varför behövs inte laseravståndsmätare för man har rödpunkt? Avståndet måste du veta ändå! Benstöd och 50 sk magasin som ett lätt understödsvapen- Jag tycker nog att Ksp 90 är funkis och bättre än detta förslag. Kapten Elfström: Frågan var ställd så att man inte skulle behöva ta hänsyn till FMV och ekonomi. Ang komplicerad mekanik håller jag med. Och Kapten Elfström, ta och tänk igen om du inte ska byta signatur. Känns mycket olämplig den du har nu! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
thomory Posted July 23, 2002 Report Share Posted July 23, 2002 avståndsmätare är iofs alltid bra att ha.. Men med rödpunktssikte träffar man alltid där pricken är.. Har bara testat rödpunktssikte på under 100m. men har läst att det är så.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bamse Posted July 23, 2002 Report Share Posted July 23, 2002 Nog blivit ett litet missförstånd här tror jag..... Ett rödpunktsikte fungerar likandant som vilket sikte som helst när det gäller träffpunkten. När du skjuter på det avstånd som siktet är inskjutet på träffar man där man vill (vind och dyl lämnar vi därhän) skjuter man på ett kortare avstånd än vad siktet är inskjutet på, tex 100 m med inskjutningsavstånd på 250m kommer träffpunkten att ligga högre än riktpunktet (rödpunkten) och längre avstånd lägre träffpunkt. Vad man måste göra är att ändra riktpunkt, sikta högre resp lägre eller att ändra siktet så att riktpunkten stämmer med aktuellt avstånd. Gäller alla sikten även lasersikten! Fördelen med rödpunkt motsvarande är bl a att man inte har tre saker att hålla ordning på i siktbilden, Korn+sikte+mål. Man har bara två, pricken+målet. Oklart? Borde vara mer oklart efter min förklaring...... Bra med laserai, håller med! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nifelhel Posted July 23, 2002 Report Share Posted July 23, 2002 Hmm AK5D med sistaskottspärr, "burst"-funktion, spegelreflexsikte samt RIS-systemet :P Och 1 Beta C-mag eller 2 :devil Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
thomory Posted July 23, 2002 Report Share Posted July 23, 2002 Bamse: Har för mig att det står i militaryshops katalog om aimpoint att siktlinje och träffpunkt alltid sammanfaller pga [teknisk pryl].. Tror det var något med linserna.. Och är det så behöver ju avståndsmätaren inte sitta på vapnet, då kan man ju lika bra ha den i ficken.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bamse Posted July 23, 2002 Report Share Posted July 23, 2002 Detta är egentligen ett ämne för HvPrsk eller ABP. De kan optik, jag är bara glad amatör.... Vad militaryshop menar är att siktet är parallaxfritt(nu blir det svårt). Detta innebär att oavsett hur du har ögat positionerat i förhållande till linsen så kommer pricken alltid att ligga där skottet träffar på inskjutningsavståndet (förutsatt vapnet är inskjutet). Har du ett sikte som inte är parallaxfritt så om du har ögat för långt åt sidan i förhållande till linsen så kan det innebära att pricken inte ligger på rätt ställe. Detta på grund av att du "tittar" in i siktet i en för stor vinkel vilket leder till att allt hamnar snett...... Krångligt....... Ja! Mina fysikkunskaper suger...... HvPrsk el. ABP : HJÄLP! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
thomory Posted July 23, 2002 Report Share Posted July 23, 2002 Nä, har för mig att siktet skulle göra båda sakerna.. ska kolla upp det och återkommer.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bamse Posted July 23, 2002 Report Share Posted July 23, 2002 "Med ett Aimpoint rödpunktsikte på ditt vapen behöver du inte inte fundera över parallax. Det spelar ingen roll var den röda punkten hamnar i siktet. Kan du bara se punkten träffar skottet där du riktar. Aimpoints dubbellinssystem gör att riktpunkt och träffpunkt alltid sammanfaller oavsett skjutavstånd" http://www.militaryshop.se/vapenmontbel-aimp.html Det stod som du sa.... Enligt mig har militaryshop-miffona gjort bort sig. Det finns mycket få sikten som gör att riktpunkt och träffpunkt blir samma oavsett avstånd utan att ställa in siktet mellan de olika avstånden. Jag har skjutit med Aimpoint och liknade sikten både till AK5 och civila vapen och jag har alltid fått ändra riktpunkt beroende på avstånd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bamse Posted July 24, 2002 Report Share Posted July 24, 2002 Nu har jag sovit ut och är lite klarare i huvudet. Angående "Militaryshops" påstående att riktpunkt och träffpunkt sammanfaller oavsett avstånd så gäller detta troligtvis också parallaxen. Det fel som blir med ett sikte som inte är parallaxfritt ökar med avståndet. Mycket enkelt så här, ligger du fel med ögat med 2 strecks fel på riktpunktens läge på grund av parallax så kommer träffpunkten på 50 m att ligga 10cm fel, på 200 m blir felet 40 cm. Ovanstående uträkning är bara för att belysa problemet och jag hoppas att jag bringat någon klarhet och det inte bara är svammel från min sida (det händer rätt ofta..) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Silen Posted July 24, 2002 Report Share Posted July 24, 2002 Snälla ni! Träffpunkten kan inte sammanfalla med riktpunkten om det exempelvis blåser. Sedan kommer ju skottet att sjunka pga gravitationen som dock inte påverkar de masslösa fotonerna. Gå ut med en ficklampa när det blåser, nog fan går ljuset rakt fram? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bamse Posted July 24, 2002 Report Share Posted July 24, 2002 Ett rödpunktsikte fungerar likandant som vilket sikte som helst när det gäller träffpunkten. När du skjuter på det avstånd som siktet är inskjutet på träffar man där man vill (vind och dyl lämnar vi därhän) skjuter man på ett kortare avstånd än vad siktet är inskjutet på, tex 100 m med inskjutningsavstånd på 250m kommer träffpunkten att ligga högre än riktpunktet (rödpunkten) och längre avstånd lägre träffpunkt. Diskussionen gällde inte vindavdrift och dylikt, se citat. Ang gravitationen så är det väl den som gör att man måste korrigera för avstånd.......... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Silen Posted July 24, 2002 Report Share Posted July 24, 2002 Exakt Bamse, det var det jag ville åt. Inser nu att jag var lite väl otydlig Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKS GB Posted July 24, 2002 Report Share Posted July 24, 2002 Ang säkringsomställaren på AK5. Är själv vänsterskytt och tycker att den är ypperlig för en vänsterskytt som den är: Har man (som man ska) fingret utanför varbygeln så är det bara att vinkla handen lite uppåt så säkras vapnet. Säkringsomställaren vilar ju mellan tummen och avtryckarfingret på en vänsterskytt. Inget kladdande med tummen eller fingrar här inte! Full kontrol hela tiden. Däremot så skulle vapnet görna ha ett bakre remfäste på båda sidor om lådan, (bofors se, läs och åtgärda) Anars håller jag med om ovanstående förslag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SADDO Posted July 24, 2002 Report Share Posted July 24, 2002 Fler av den i HV....... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LeadHead Posted July 28, 2002 Report Share Posted July 28, 2002 Kanske en bättre upphakning så att man slipper använda ett kontrolldon för patron ur...? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
roninn Posted July 28, 2002 Report Share Posted July 28, 2002 Möjlighet att öva med den. Eftersom det är brist på repövn och det inte alltid är möjligt att gå FBU kurserser och liknande. "Mindre mojänger och mer övningstid med tilldelad material" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts