Jump to content

Hörseltestet inför US

Recommended Posts

Är det någon som har insyn i "kraven" på hörseltestet ? Kan man ha nedsättning och ändå bli godkänd för att åka ? Undrar mest av ren nyfikenhet då jag vet att det finns folk som kommit till värnpliktsmönstringen och fått frisedel p.g.a en hörselnedsättning de inte själva visste om.

Lagom roligt att få ett missionsförbud p.g.a ett dåligt hörseltest, särskilt om man först då blir uppmärksammad på att man hör lite kass.

Är det någon som har insyn i "kraven" på hörseltestet ? Kan man ha nedsättning och ändå bli godkänd för att åka ? Undrar mest av ren nyfikenhet då jag vet att det finns folk som kommit till värnpliktsmönstringen och fått frisedel p.g.a en hörselnedsättning de inte själva visste om.

Lagom roligt att få ett missionsförbud p.g.a ett dåligt hörseltest, särskilt om man först då blir uppmärksammad på att man hör lite kass.

Om nu så är fallet så är det ju tråkigt personligen för denna men antagligen så finns det ju ett syfte om de nu inte tar ut en sådan person. Man kanske måste tänka lite på de andra som ska åka iväg också?

Antar att det kanske kan skilja mellan olika tjänster på vilken nedsättning man kan ha?

Och är man orolig så är det väl bara att knalla i väg och göra ett hörseltest. Sen kan man ju med resulatet ihand prata med lämplig person osv....

:/

• 2 weeks later...

Det finns hopp även om man har nedsatt hörsel.

Blev själv inte godkänd för US pga bullerskada. Jag kan inte höra höga toner. Att jag inte kan höra en hundvisselpipa har inte stört mig i livet. Hade denna skada även när jag mönstrade, är idag 38 år och hörseln har inte försämrats sen dess.

Har man en smärre nedsättning så kan man söka dispans hos generalläkaren och enligt min läkare så hade ingen blivit nekad.

Ok, men du fick dispens då misstänker jag eftersom det står i din info att du ska på ks 14 ?

När jag gjorde hörseltestet efter ks09 sa sköterskan att jag hade lite svårt att höra höga toner, men jag har aldrig märkt något i det dagliga livet så det hade inte varit så hysteriskt roligt att bli nekad nu på ks14.

Har du märkt av bullerskadan på något vis i det civila livet ?

Som jag skrivit i en annan tråd brukar det där vara lugnt, läkarna på LG brukar kunna skilja på vad som är väsentligt och inte. Och en liten hörselnedsättning spelar absolut ingen roll i tjänsten, det är nog lugnt, det är min erfarenhet iaf.