Jump to content

Svenska Fallskärmssoldater

Recommended Posts

Hörde att Fallskärms soldater i Främlings Legionen gör ett sk 200 m hopp !

Typ att man bara mer eller mindre stoppar upp farten från flygplanet i en enkel

pendel sväng !

Är detta möjligt ?? ( Troligtvis inte )

(Vid Basejump klarar man lätt 150 m, men då har man typ skärmen redan i handen )

200 m skall nog FJS klara.

Har för mig att deras nya skärmar vecklas ut efter ca 80-100 m.

Och det är såklart med statisk lina.

Finns kanske någon FJS:are som kan bekräfta eller dementera?

mil.se har ju tagit bort FJS-delen från nätet så man kan ju inte kolla där.

Fallskärm 78 - Irvin-GQ LLP http://www.irvingq.co.uk/irvingq/afp.asp - är den automatskärm som används vid den grundläggande fallskärmsutbildningen och vid fällning på låg höjd. Vpl personal fälls i princip på lägst 200 m, anställd personal har fällts på 100 m.

100 m !!! oj Jag som tänkte att 200 m var otroligt nära ! Har fixat flygplans belysning på mörrumsbruks skorsten 110 m och det känns förbannat nära marken för ett hopp med fallskärm

Hur nära marken kommer man innan skärmen är fullt utvecklad och börjar bromsa fallet ?

Mm, 100-200 meter sa dem till mig för några år sedan när jag höll på och hoppade civilt. Några som varit med och utbildat FJS vpl. var med där, så de borde ha vetat.

Militärens fallskärmar utvecklar sig oerhört snabbt eftersom det är speciella rundkalotter.

Edited by Kato

Får man bjuda på en skröna om

nepalesiska ghurka-soldater?

Dom fick besked att dom skulle utbildas i

att hoppa från flygplan. En viss oro spred sig

i leden och instruktören började fundera på vad det

var för mesar..?

När han talade om att truppen skulle bege sig mot

fsk-förrådet så sken dom upp.

Dom hade inte räknat med att få använda fsk.

under hoppet.. :Malaj:

"Vem fan behöver turbo?"

I det här fallet är ju det enklaste att kontrollera i SäkI Fsktj 2005.

Lägsta höjder (i meter) ur Tp 84 (övriga fpl inom parentes):

Fsk 72 (rundkalott, automat): 200 (400)

Fsk 78 (rundkalott, automat): 100 (200)

Fsk 77 (automatvinge): 450 (450)

Fsk 77 (manuell utlösning): 600 (600), utlösningshöjd 600 m.

Om jag inte är helt felunderrättad så hoppar inte vpl Fsk 72C längre.

Jag vet att vpl/ROP från FJS hoppat Fsk 78 från 100 m med packning.

Fsk 78 är en Irwin-GQ LLP Mk1 (LLP = Low Level Parachute). I krigstid kan man med den skärmen hoppa från cirka 75 meter (250 fot).

:/ På Hercules Boggie -04 så hoppade Fjs uppvisningshopp från 100 meter. Deras skärmar öppnar lika fort som handgranat känns, fast ett sådant låghopp är inte möjligt om det inte är en väldigt hög framåtfart i kärran. Tror att deras franska skärmar har en statistik när det gäller driftstörningar 1/100 000 hopp. Och felfunktioner 1/500 000 hopp. Tänk om vi andra i fallskärmssverige hade samma standard på våra skärmar men då har dom inget frifall heller.

Sedan finns det en massa skvaller om vad ssg håller på med för tester, dom är nämligen befriade från Svenska Fallskärmsförbundets regler. HALO (High Altitude Low Opening), test med ParaGliders från höghöjd m.m. En annan intressant sak är att FJS samt SSG hade en brittisk hoppare som instruktör som också bodde under många år i Karlsborg (Adrien Nichols) utan någon som helst Armé bakgrund. Han var en av eldsjälarna med att införa friflygningen (fallskärmsgren) i Sverige bla. Tyvärr dog den gode mannen i höstas då han räddningsutlösare sköt ut reserven när han hookade sin skärm. En intressant sak att Fjs samt SSG och deras norska motsvarigheter bar hans kista på begravningen i England i sina Paraduniformer, barfota!!! Adrien Nichols hoppade nämligen alltid barfota. Väldigt fin gest. :D

Tror att deras franska skärmar har en statistik när det gäller driftstörningar 1/100 000 hopp. Och felfunktioner 1/500 000 hopp. Tänk om vi andra i fallskärmssverige hade samma standard på våra skärmar men då har dom inget frifall heller.

Vilka är de franska skärmarna?

Fsk 78 är en Irvin-GQ, alltså brittisk.

Fsk 72 trodde jag var T-10, men där kan jag mycket väl ha fel

Fsk 77 har jag inte en aning om och fanns det inte en Fsk 76 också?

Hittade lite intressant info här om olika hopptillfällen i historien. Jag saxar in direkt:

What is the Lowest Combat Jump?

W.W.II., Noemfoor was an insignificant little Island off the Northwest Coast of New Guinea. It had two operational airfields and another well-along in construction. The Japanese had scraped these fields out of almost solid coral. 1/503 was to jump on Kamiri airfield. On 3 July 1944, C-47 in twin columns dropped the 1/503 at 400 feet AGL. However due to an altimeter error two aircraft dropped troops at

175 feet (=53.3m) (AGL). Dak To by Edward F. Murphy page 327

What is the Lowest Planned Combat Jump?

The lowest recorded combat jump is the German paratroopers (Fallschirmjager) when then jump into Crete (WWII). The Fallschirmjager jumped from 250 feet (76.2m).

Källa

Även här så finns lite exempel på extremt låga hopp.