Jump to content

Snopen landning

Vildmannen

Recommended Posts

Guest J-Star
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1...ousRenderType=8

Jag har för mig att det även hänt i Sverige att plan landat på fel flygplats. Någon som har exempel?

En Viggen på väg till Byholma (tror jag det var) landade på fel bana... en av kortbanorna istället för Helge... vilken råkade vara en av dem som gick på vägen. Citat ifrån förhörsprotokollet av bilföraren som kom ut på raktsträckan samtidigt som planet vände för att komma upp igen:

"Men... vad tänkte du egentligen när du såg planet?"

"Allt jag kunde tänka på var hur jag skulle få in backen så fort som möjligt!".

Tror att någon trafikpilot tog fel på flygplats när de skulle till Kristianstadstrakten också. Det står nog i min Flygets Årsbok ifrån... uhm... 87 tror jag.

EDIT: Nej, "Flyg 88" var det. 1987-07-06. F28 ifrån Linjeflyg på väg till Ronneby tar fel på flygplats och landar i Emmaboda istället. Ronneby - som saknade radar för tillfället - utlyste katastroflarm... som blåstes av när piloten - enligt uppgift något skamsen - fått telefonkontakt med tornet.

/J

Ur artikeln:

En trappa fick i all hast transporteras till planet från Derrys flygplats så att passagerarna kunde kliva av. Själva flygplanet, en Airbus A320 , fick nämligen omedelbart startförbud och piloten togs till förhör

Jag som trodde att Ryanair enbart flög 737:or (vilket verifieras efter en snabb koll på airliners.net)...

Det hände två gånger under tiden som jag bodde i närheten att

piloter från flygvapnet tog fel och landade på Nyges lilla bana

i utkanten av Nyköping i stället för på F11 som ligger i andra

änden av staden. Detta skedde på 70-talet. Tydligen så ska

ban-layouten vara liknande men i betydligt mindre skala på

Nyge. I alla fall den ena gången så slutade det hela ute i Stadsfjärden.

Som tur är är den grundare än vad en S-35 E är hög.

En annan 'gammal goding' är dessa två MiG-17 från syriska flygvapnet som av misstag landade i Israel 12 aug 1968. Piloterna hade pga bränslebrist tvingats landa i Libanon...trodde de. Måste kännas bra surt för de två stackarna när sanningen gick upp för dem att de flugit två fin-fina stridsflygplan rätt i armarna på lede fi!

syrmig17slandinginisrael8cy.jpg

syrmig172zo.jpg

Detta var dock inte första gången man gjorde denna tabbe, det hände redan 1965 att hela 6(!) st MiG-17 (dock ej alla vid samma tillfälle) tog fel på ett helt land, snyggt gick ner för landning och en väntande kopp te på "hemmabasen". En applåd för syriska flygvapnet!! :)

Vet inte om det är en skröna. Men har hört att en Viggenpilot som skulle från F21 till F16 lyckades göra bort sig med navigeringen och höll rakt sydlig kurs. Han hamnade i Vasa, Finland... Antar att han aldrig landade där ioförsig.

Förövrigt så har det hänt pappa vid nåt tillfälle att passagerare med kort hos SAS har lyckats kliva på fel plan. Var en passagerare som inte kunde förstå att det var så mycket snö på Landvetter, när de i själva verket nyss hade landat i Luleå...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...