Guest Posted September 6, 2002 Report Share Posted September 6, 2002 Jaja nu efter att jag haft min första fältvecka så har man ju hört en del fältfusk. De jag har hört är att man ska skaffa inlägg till enmansköket så man slipper diska ur "snuskburken" ett fusk som jag anser vara lite att överdriva men iaf ett fusk är att man tar ur inläggen till skyddsvästen. Nå känner ni till några eller kan några mer? Link to comment Share on other sites More sharing options...
KattenJansson Posted September 6, 2002 Report Share Posted September 6, 2002 Att spioner på befälen. Råka stå i deras närhet vid utspisning. Då brukar man få reda på vad som skall hända hur länge övn skall fortsätta etc. Se dock till att du inte blir för uppenbar i ditt tjyvlyssnande då dina befäl kanske väljer att driva gäck med dig och på så sätt få dig att fara med osanning inför dina vänner. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted September 6, 2002 Report Share Posted September 6, 2002 Det finns några pansar-klassiker! Att vagnspersonal "lättar" på klädseln ordentligt. Se bara till att inte göra det för uppenbart. Undertecknad lyckades med att få 2 st finska generaler att sitta på besättningens splitterskydd samt att få kortslutning i vagnen med efterföljande nödutrymmning. Det var -30 ute och hela besättningen satt i kalsonger och t-shirt!! Dessa tips är inget för nyinryckta utan passar sig bättre när man har fått mer koll på hur sakerna går till... Även att rycka ur strömsladden till BT-systemet hör till checklistan. Det märks dock när man sätter i sladden igen men befälen brukar inte vara så sura över att de får skryta på fikarummet att deras pluton vann. Link to comment Share on other sites More sharing options...
granQ Posted September 6, 2002 Report Share Posted September 6, 2002 BT-Systemet??? är det den som registera träffar vid övningar eller?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Lord Good Posted September 6, 2002 Report Share Posted September 6, 2002 Plasthjälmar var poppis när jag gjorde lumpen. Mindre huvudvärk:) Link to comment Share on other sites More sharing options...
LRRP Posted September 6, 2002 Report Share Posted September 6, 2002 Vet ine om det räknas som fusk....emn bra var det väl inte: Glömde av någon anledning skyddsvästen på kasern under en kort fältvecka. Då befälen var på bassarna som bara den om att den skulle vara på så fick jag lite panik, vad skulle de säga om en KB flummade runt utan väst? Så, jag stoppade in en arbetshandske med en strumpa inuti inannför vapenrocken. En på varje axel, så att vapenrocken lyftes upp på ett "skyddsvästs" vis, funkade perfekt. Att det sedan kändes lite lurt att skälla ut en gruppchef över att han inte bar väst en timme senare är en annan sak...... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted September 6, 2002 Report Share Posted September 6, 2002 >>LRRP hihi, om dom hade kommit på dig så kunde dom ju iaf ha berömt sin uppfinningsrikedom ;) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted September 7, 2002 Report Share Posted September 7, 2002 granQ >> Stämmer bra det! Går att koppla STA (stridsträningsanläggning) så att man exakt får ut varje vagns "betydelse" för kriget. I STA:n kan man även på klassiskt filmvis få hela "krigsläget" visat på en stor filmduk. Bara det gör ju att ballhetsfaktorn ökar kilovis.. ;) Link to comment Share on other sites More sharing options...
APC-mannen Posted September 7, 2002 Report Share Posted September 7, 2002 En akanskytt på plutonen när jag lumpade hade aldrig på sig sin skyddsväst, muck-veckan tog han fram den och sa "den här har jag aldrig ens provat" (!) Hyfsat... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mojo Posted September 7, 2002 Report Share Posted September 7, 2002 Att stå i matkön och tjuvlyssna på befäl funkar inte för alla. Speciellt inte för dem som inte får lyx-ISO i fält utan käkar VA. Fråga i matsalen istället när det är beställt mat till er igen nästa gång. Slår "nästan" aldrig fel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Doyle Posted September 7, 2002 Report Share Posted September 7, 2002 Fråga i matsalen istället när det är beställt mat till er igen nästa gång. Slår "nästan" aldrig fel. Den funkar bra den ! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted September 7, 2002 Report Share Posted September 7, 2002 Fråga i matsalen istället när det är beställt mat till er igen nästa gång. Slår "nästan" aldrig fel. Den funkar bra den ! Det enda man får reda på då är väl datum för att försvinna ut i skogen? eller har jag fattat det fel nu ? ;) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Lord Good Posted September 7, 2002 Report Share Posted September 7, 2002 Gamla stålhjälmen funkade inte så bra med hörselkåpor, så på vintern brukade jag fuska när jag sköt grg. Huvan på snödräkten på och fluffa upp vintermössan så det såg lite större ut. En gång när jag sköt på fel mål gjorde kapen mig uppmärksam på det med en välriktad spark i huvudet! Jag slocknade direkt. Hehe Link to comment Share on other sites More sharing options...
EO4 Posted September 7, 2002 Report Share Posted September 7, 2002 Innan mobiltelefonerna slog igenom på bred front kunde man ordna sin egen privata kommunikationskanal på Ra180 genom att skapa egna kodnycklar. För 6.Amfbats båtchefer var "kodor OZZY" signalen som uppmanade att ställa om till privatkanalen för utbyte av skitsnack och övningsskvaller. Om man lägger till detta med att Stridsbåtarna är utrustade med VHF-radio som kunde avlyssna övningsledningens kommunikationsburkar gick det ofta att förutsäga kommande stridsaktiviteter och handla därefter... Link to comment Share on other sites More sharing options...
tikvah Posted September 7, 2002 Report Share Posted September 7, 2002 Precis som EO4 säger så är det viktigt att alla som har Ra180 gör upp innan om ett "blå gul" fritt radionät, allt detta för att enbart kunna snacka skit och lösa saker som befälen inte bör höra. Skyddsvästan har ju inlägg, dessa går alldeles utmärkt att plocka ur, vilket gör att västen i sig inte alls blir så oskön som den är från början, dessutom slipper man ju höra allt skit om att man har glömt den. Lättnader i klädsel, undra om det finns någon i en 90:a som åker regementsenligt klädd på vintern; Detta skedde nog bara när vi hade Brig C åkandes i vagnen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
ARN Posted September 7, 2002 Report Share Posted September 7, 2002 Eye of the tiger, kanal 16 varje dag e bra för moralen Link to comment Share on other sites More sharing options...
EO4 Posted September 8, 2002 Report Share Posted September 8, 2002 Eye of the tiger, kanal 16 varje dag e bra för moralen Eller, när man har "underrättelseinhämtat" B-styrkans kodnycklar - Hells Bells eller Thunderstruck blastandes på högsta genom Ra 480, kraftläge hög, på deras frekvens när man påbörjar våldsam landstigning. :cool: Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted September 8, 2002 Report Share Posted September 8, 2002 Att stå i matkön och tjuvlyssna på befäl funkar inte för alla. Speciellt inte för dem som inte får lyx-ISO i fält utan käkar VA. Fråga i matsalen istället när det är beställt mat till er igen nästa gång. Slår "nästan" aldrig fel. Varför lokatten?? Förklara dig!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.