Jump to content

Dags att köpa jycke till tanten.

ShyGuy

Recommended Posts

Eftersom det är så jädrans inne med både hundar av pitbulltyp och små knähundar alá Paris Hilton hoppas jag att det var en helt vanlig tax eller nåt :)

Spelar väl ingen roll vilken typ av hund det var, de goda nyheterna var ju att ingen fullbordat våldtäkt gjordes och att flickan klarade sig med livet i behåll.

de goda nyheterna var ju att ingen fullbordat våldtäkt gjordes och att flickan klarade sig med livet i behåll.

Absolut!

Eftersom det är så jädrans inne med både hundar av pitbulltyp och små knähundar alá Paris Hilton hoppas jag att det var en helt vanlig tax eller nåt :)

Du missar poängen, du kanske inte har erfarenhet av hundar.

En tax biter inte, den naffsar på sin höjd.

En normal schäfer har typ 600kg käktryck eller nått.

Våran förra hund (kareels björnhund) som valp, tuggade hål på kastruller när det kliade i tänderna!

Do you get my point :P

Våran förra hund (kareels björnhund) som valp, tuggade hål på kastruller när det kliade i tänderna!

Yes I do :P Ville bara ha lite omväxling! :happy:

Duktig hund!

Och oj så rätt åt människan.

Hm. Jo. Jag kommer här med hunderfarenhet och vill påstå att jo, taxar biter rätt rejält om de blir arga. Och de har lite terrierfasoner för sig: de släpper inte.

En vän till en vän hade en tax och en dobermann när hon blev överfallen. Taxen försvarade henne. Dobermannen hittade hon senare i en gnyende hög utanför porten.

En annan hade en svart pudel. Stadigare och snällare hund fick man leta efter. Men när någon mystisk individ försökte ragla fram mot hans matte i Stockholms nattmörker... då var det hela tandraden och ett dundrande morrande som gällde. Den människan backade. Mycket hastigt.

Döm inte efter ras, är allt jag säger. Fast chihuahua motsvarande... tja. Där går nog gränsen.

Edit: la till pudeln. Pudeln rolig.

[En tax biter inte, den naffsar på sin höjd.

Nåja, om nu en schäfer biter med 600 kg så klarar en tax säkert 40 kg.

Om man föreställer sig hur det skulle kännas om en människa bet i sagda område med fullkraft och med onda avsikter så kommer man nog ganska nära hur det känns när en tax gör det.

Människan biter nämligen med 50-60 kg, inte så annorlunda än en tax således. Och när jag funderar lite på hur det skulle kännas om en människa i vredesmod bet i mina delar så skulle jag nog inte beskriva upplevelsen som ett lätt nafsande.

Uppdatering.

http://www.aftonbladet.se/vss/stockholm/st...,801515,00.html

En normal hund ligger som sagt på 400 - 700 kg käktryck, beroende på ras.

Jämförelse:

En bil väger ca 1200 kg, => ett hjul har ca 300 kg tryck.

Tänk att få de privata delarna överkörda av ett bilhjul, med rejäla dubb.........

Skulle det inte vara lite svenskt om mannen döms för våldtäkt och flickan döms att betala skadestånd till mannen. Övervåld av hunden, men för livet osv..

Skulle det kunna bli så? :)

Jo, det är mycket möjligt. En hundägare har något som kallas för strikt ägaransvar, vilket innebär att allt hunden hittar på är ägaren (ibland handhavaren) ansvarig för. Om någon bryter sig in i din lägenhet och din hund biter människan så är du skyldig att betala skadestånd. Så den där flickan kan mycket väl dömas till skadestånd. Men eftersom mannen gav sig på henne först kan hon säkert få igenom förlikning, dvs att ingen behöver betala något. Han utsatte henne ju för överfall och psykiskt lidande, motsvarande.

Övervåld och men för livet kan man säkert klassa det som om man vill (vi vet ju dock icke exakt hur bettet landade). Å andra sidan har man rätt till självförsvar, på villkoret att man är rädd att någon ska ha ihjäl en, så om flickan sparkat människan i skrevet med allvarlig krosskada som följd (eller annan typ av skada, med tanke på de fint vässade tåspetsar som varit på skomodet) skulle nog ingen säga något... men nu var det ju hennes hund som försvarade henne. (Om jag minns ironin rätt har du rätt att försvara dig själv, din egendom, eller annan persons liv, men din egendom har inte rätt att försvara dig. Någon som vet bättre?)

Hur som helst: rätt åt människan. Bravo jycke. Skadestånd, ville du ha? Hahaha. Roligt. Nej, skyll dig själv och var glad.

Jag tror att hundens angrepp rimligen måste ses som ägarens/handhavarens nödvärnshandling med hunden som vapen. Det är iaf. den rättsliga mekanik som borde vara aktuell när det handlar om polishundars användning i liknande situationer. Frågan är bara om dressyr och kommandoanvändning krävs för att det inte bara ska ses som att djuret spontanbiter gärningsmannen...?

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...