Jump to content

Några mönstringsfrågor

Recommended Posts

Så här ligger det till. Jag mönstrade förra året och fick frisedel av en anledning. Men eftersom jag verkligen vill göra lumpen ska jag försöka få mönstra igen det här året.

Frågor:

1. Visst är det så att utbildningsplatserna fördelas året innan de börjar? Så om man mönstrar i år har man väl ingen chans att få en utbildning som börjar i sommar eller höst?

2. Om man mönstrar nu i höst, kan man då få en plats som börjar redan i januari 2007 eller delades de platserna ut förra året?

3. Jag har letat bland utbildningarna på lumpen.nu men inte hittat någon som börjar

under sommaren eller hösten 2007. I år startar mängder av utbildningar under sommarmånaderna, varför inte nästa år? ,O

Varför ska du mönstra igen? Det är ytterst få som får göra det. Kunde du inte överklaga i stället?

I mitt fall hade en överklagan inte hjälpt. De tar ändå inte in personer som är så pass överviktiga som jag var då (vilket var skälet till att jag fick frisedel).

• 1 month later...
Varför är det ytterst få?

Om det föreligger särskilda skäl så kan man få göra om mönstringen, eller oftast då den del som man brustit på vid tidigare mönstring.

Har du exempelvis alla värden som räcker till för skyttesoldat men saknar värdet på styrka så kan du få göra om styrketestet för att komplettera, under förutsättning att överklagandet går igenom.

Även personer som varit sjuk under mönstringen och antas ha fått dåliga mönstringsresultat tack vare det så kan få göra om mönstringen.

Om man hamnar i utbildningsreserven, får man mönstra igen då?

Om du överklagar och det går igenom eller om dina värden är för låga på första mönstringen och du ber om en ny mönstring för att få en eventuell plays och det går igenom så får du väl göra det. Annars så är det utbildningsreserven och inget annat.

Edited by Kato

Varför är det ytterst få?

Om det föreligger särskilda skäl så kan man få göra om mönstringen, eller oftast då den del som man brustit på vid tidigare mönstring.

Har du exempelvis alla värden som räcker till för skyttesoldat men saknar värdet på styrka så kan du få göra om styrketestet för att komplettera, under förutsättning att överklagandet går igenom.

Även personer som varit sjuk under mönstringen och antas ha fått dåliga mönstringsresultat tack vare det så kan få göra om mönstringen.

Om man hamnar i utbildningsreserven, får man mönstra igen då?

Om du överklagar och det går igenom eller om dina värden är för låga på första mönstringen och du ber om en ny mönstring för att få en eventuell plays och det går igenom så får du väl göra det. Annars så är det utbildningsreserven och inget annat.

Ok på så vis, tack.

Guest Sandström

Övervikt ska inte vara några problem, vägde 100kg när jag mönstrade.

Drog en 7:a på styrkan och 6:a på fa så om du bara kan "matcha" dina resultat mot din vikt så... Men skickade du själv in att du inte ville mönstra pga av din fysiska situation?