Jump to content

Konsumenträttigheter ang. datorprogram

Guest J-Star

Recommended Posts

Guest J-Star

Är det någon som har koll på vad svensk konsumentlagstiftning tycker om programvarulicenser inom ett hushåll?

Någon har hintat till mig att man inom en familj har rätt att använda en(1) programvarulicens på alla familjens datorer och att ett EULA inte kan ta bort den rätten. Är det någon som kan bekräfta eller förneka detta?

/J

Är det någon som har koll på vad svensk konsumentlagstiftning tycker om programvarulicenser inom ett hushåll?

Någon har hintat till mig att man inom en familj har rätt att använda en(1) programvarulicens på alla familjens datorer och att ett EULA inte kan ta bort den rätten. Är det någon som kan bekräfta eller förneka detta?

/J

Om det är amerikansk programvara (vilket jag antar att det är), gäller väl bara EULA:n för det landet?

Svensk lag går väl före företags (och andra länders) regler.

Guest J-Star
Om det är amerikansk programvara (vilket jag antar att det är), gäller väl bara EULA:n för det landet?

Svensk lag går väl före företags (och andra länders) regler.

Jo, det är amerikansk programvara det gäller. Och givetvis har svensk lag företräde. Som en lagman yttrade sig i en svensk rättförhandling när någon försökte framföra amerikansk lag som argument: "Amerikansk lag har ringa vikt i Sverige" (det gällde upphovsrätt).

Men frågan är om den svenska lagen säger detta eller inte.

/J

Första gången jag hör talas om att svenska konsumentlagen ska påverka på ett sådan sätt.

Tror inte det är sant.

Däremot har flertal företag haft "familje licensiering"

En av dom större är Apple som låter en använda samma licens på 5 datorer hemma.

Iofs inte så mkt att hänga i granen då man måste äga hårdvara av dom ;)

Men vid en uppgradering kan det bli billigare ;)

Microsoft har haft iaf i office 97 att man fick ha en installation av mjukvaran deras hemma.

Så länge som den bara användes på ett ställe samtidigt.

Det gick något rykte om att den saken är påväg tillbaka?

Dom som borde _veta_ är nog konsumentverket, www.kov.se

Enligt svensk lag fick du iaf använda och kopiera mjukvara till din "familj och närmsta vänner"

vilket är en lite luddig beskrivning av det hela, men så länge det inte är ren piratkopiering (dvs att du inte köpt mjukvaran) så är det väl lagligt att göra kopior för eget och familjs bruk?

Enligt svensk lag fick du iaf använda och kopiera mjukvara till din "familj och närmsta vänner"

vilket är en lite luddig beskrivning av det hela, men så länge det inte är ren piratkopiering (dvs att du inte köpt mjukvaran) så är det väl lagligt att göra kopior för eget och familjs bruk?

Mjukvaran får vem som helst kopiera hur mycket som helst..

Hur många skivor med windows 2003 server vill du ha? ;)

Om du inte vill ha min hembrända skiva så finns det ett nummer till microsoft man kan ringa och beställa en skiva till självkostnadspris.

Däremot krävs det en licens för att använda mjukvaran. Den är omgiven med allehanda restriktioner.

Och jag tror det är så dom kommer runt den "luddiga" svenska lagen.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...