Jump to content

Fighter Weapons School - TOP GUN

KP2

Recommended Posts

Hallå!

Det ska åkas till USA i sommar... Är sugen på ett studiebesök på TOP GUN (finns skolan kvar?) är det någon som har info om den eller kanske några andra försvarsrelaterade sevärdheter i Kalifornien - Nevada området?

Guest J-Star
Skolan förefaller ha flyttat... men jag tror (!) att det kan finnas kvar någon typ av turistattraktion på den ursprungliga platsen!? Någon?

Klickar man sig vidare till MCAS Miramar på Wikipedia hittar man:

"MCAS Miramar is home to the Flying Leathernecks Aviation Museum, which is open to the public."

/J

Lite kort info om FWS:

http://en.wikipedia.org/wiki/TOPGUN

/J

Skolan förefaller ha flyttat... men jag tror (!) att det kan finnas kvar någon typ av turistattraktion på den ursprungliga platsen!? Någon?

Edwards AFB ute i Mojaveöknen har guidade turer. Kolla deras hemsida för information. Turerna omgärdas av rätt strikta säk.regler och man måste föranmäla sig långt innan. Verkar dock vara värt det.

http://www.edwards.af.mil/trip/

Hallå!

Det ska åkas till USA i sommar... Är sugen på ett studiebesök på TOP GUN (finns skolan kvar?) är det någon som har info om den eller kanske några andra försvarsrelaterade sevärdheter i Kalifornien - Nevada området?

FWS aka Top Gun finns inte mer, iaf inte i sin forna glans.Fram till 1993 huserade Top Gun vid NAS Miramar ( som då till och med officiellt kallades Fightertown USA, som en känd hangar visade alla ankommande flyg). Vid Miramar fanns även stridsledarnas motsvarighet "Top Dome" (dome som i frisbeen ovanpå E-2C). Marinkåren ökade dock sin verksamhet i SoCal och US navy ville flytta sina skolverksamhet till en och samma bas, och då var inte Mirmara lämplig då det är mycket civilt i närområdet. Redan då fanns Strike U ute i öknen, NAS Fallon och under HÖGLJUDDA protester flyttade Top Gun och Top Dome till Fallon 1993 och bort från sitt paradis utanför San Diego.

Leathernecks museum vid Miramar är inte mycket att se direkt, iaf inte värt besväret. Att hänga runt basen för att fota är heller inget jag rekommenderar. Det är inte sömniga vpl som vaktar och det kan vara din biljett ut ur USA, med eller utan handbagage. Jag skall inte överdriva dock, de är trevliga, jag har bott på basen en vecka och hade inga problem, men de tar sin uppgift på allvar.

Kommer du dit på hösten är det en STOR show varje höst: Miramar Air Show.

Det om Top Gun / Miramar.

Edwards AFB har höjt krånglighetsfaktorn betydligt och höjer den ännu mer som du säger att du är från ett land annat än USA. Även där brukar det dock vara en show/open day varje höst.

Ställen med flyganknytning som jag rekommenderar i SoCal:

Planes of Fame,Chino. Världens största samling flygande warbirds och replikor. Älskar detta ställe

March AFB ® museum, stort museum med mycket utomhus. Att tänka på att är att det här ofta är VARMT.

Båda dessa ligger i Los Angeles området. I anslutning till Chino ligger ett museum till, som snart skall flytta...kommer inte ihåg vad det heter just nu.

Har du mer frågor om dessa så...shoot.

Har varit på både Edwards AFB och Miramar. Guidade turen på Edwards var väl sådär, lite trist att dem inte hade sina F22:or inne som vi hade lovats få titta på. Annars var det bra, kul att titta runt lite på nasabasen där också.

Ang Miramar så hade piloterna som guidade mig enligt vad dem sa, varit med i topgun skolan. Minns inte allt för mycket om vad dem sa men vi fick en guidad tur, fick klämma och sitta lite i F/A-18. Sen fick vi var sin T-shirt också. Black Knights VMFA 314. "Once a knight, is never enough".

• BlåGul -1

Danne har i sin i övrigt utmärkta guide till ställen i SoCal missat ett ställe som definitivt är värt ett besök - mitt i San Diego ligger det gamla hangarfartyget USS Midway som nu tjänar som museum.

De restaurerar kontinuerligt flygplan och bygger ut utställningar med tillgång till nya delar av fartyget, och en stor del av guiderna och de som jobbar runt museet är sådana som tidigare tjänstgjort på hangarfartyg vilket innebär att man kan lära sig oerhört mycket om teknik och procedurer.

Rekommenderas!

USS Midway / San Diego Aircraft Carrier Museum

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...