Jump to content

HVSjvgrupp, utrustning

Hans Engström

Recommended Posts

Något som drabbar mig som kvm är att jag inte vet exakt vad viss utrustning är, särskilt de saker som är hemvärnsspecifika. Sjvgruppens utrustning är till stor del ett mysterium (det var 14 år sedan jag spenderade 1 1/2 vecka på sjukvårdsskolan på I5 och man har ju inte benkoll på all uturustning som finns). Förutom de enkla delarna (bårmattor, bårar och så vidare) så finns det ju en del mtrl. som ska vara komplett i låda (antar jag). Vad är dessa grejer för ngt, och vad innehåller dom?

FÖRBUTR HVSJV /S . M8280-094110

MTRLSATS F 10 /S . M8289-136010

SJVMTRL HEMVÄRN 1/S . M8289-471110

PLUTONAPOTEK /S M8287-402210 förutsätter jag är det jag hämtar vid mob?

Hmmm... plutonsapoteket är ju lämpligt att ha ute även fredstid då det sker skador då oxå!.. :)

Om du är Kvm är det ju bara att ringa till närmaste förråd och beställa!

Nu är visserligen inte nedanstående satslista för exakt din efterfrågade mtrl, men dock motsv.

FM LOG har säkerligen tillgång till satslistor för den mtrl du efterfrågar.

SATSLISTA - FÖRBUTR SJVMAN /S

M8280-094030-0, FÖRBUTR SJVMAN /S

- - - -

M7777-703330-3, SL F M8280-094030-0

- - - -

M7083-618010-8, FÖRBANDSVÄSKA 8, 1 st

M1350-804210-7, AXELREM TEXTIL, 1 st

M1350-144010-0, TEXTILREM 95CM, 2 st

M7601-109010-3, MÄRKBAND SJVM, 1 st

- - - -

M7752-700011, UTBR SJVMAN 1999, 1 st

- - - -

M7803-301010-1, BINDA ELAST 5x8, 1 st

M7803-303010-9, BINDA ELAST 5x12, 1 st

M6300-052010-0, FÖRBANDSSAX TRUBBIG, 1 st

M7800-116010-2, FÖRSTA FÖRBAND, 3 st

M7803-606010-3, GUMMISVAMPSKIVA 10, 5 st

M7803-591010-0, HÄFTPLÅSTER 5x2 5 B, 2 st

M7802-133010-7, KOMPRESS 9x10, 1 st

M7803-595010-6, SNABBFÖRB EL 5x6-8, 1 st

M1111-801310-4, SÄKERHETSNÅL NR 3, 1 st

- - - -

M0841-196774-7, ASPIRIN TABL 500 MG, 1 st

Edited by nilsson

Hmmm... plutonsapoteket är ju lämpligt att ha ute även fredstid då det sker skador då oxå!.. :Malaj:

Beror på vad som ska finnas i det. sjukvårdaran är utrustade med extra grejer i sina väskor. Sen är det dyrt att ha saker ute om man inte använder dom. Men om jag beställer, är det då en ryggsäck eller en 2 kubikmeters låda jag får? Därav frågan.

Att tänka på är att det ofta går snabbare att köpa t.e.x panodil direkt hos apotek, då det annars ofta är så att om man går genom myndighet alla tillverkare ska få lägga in anbud på sina värktabletter

Hmmm... plutonsapoteket är ju lämpligt att ha ute även fredstid då det sker skador då oxå!.. :Malaj:

Beror på vad som ska finnas i det. sjukvårdaran är utrustade med extra grejer i sina väskor. Sen är det dyrt att ha saker ute om man inte använder dom. Men om jag beställer, är det då en ryggsäck eller en 2 kubikmeters låda jag får? Därav frågan.

Det är ju helt beroende på vad du beställer så som det funkar här i karlskrona så beställer du plutonsapoteket på tsf då får du lådan och allt som är på satslistan förutom det som klassas som medicin det får du hämta ut på sjukan

plutonsapoteket är bara en liten låda ingen 2kbm

Vid första åsynen av all utrustning en sjvgrp ska ha kan det vara lite "skrämmande"... det kan jag hålla med om.. Men jag fick i veckan reda på att i krigs.org så ska en sjvgrp ha 3 volvo v70 m. släpvagnar (iaf i Västerbotten!)

3 x PB 4P MT

2x SLÄPKÄRRA 1 T MT

för att vara exakt

V70 är inte en bra bil för ändamålet. Visserligen tillhandahålls det här från A plats, så det är ju hugget som stucket vad man får, men målsättning är Volvo 740/940 kombi eftersom en sjvbår går in i dom bak med ena sätet nerfällt.

Jag kommer leda en sjvövning och ta ut exakt allt (utom medicinen då) och se om vi kan lasta ihop det. Det blir nog skoj.

Tack för all hjälp förresten, särskilt oak.

Edited by Hans Engström

V70 har för kort lastyta för att få in en bår (med patient) i, och sedan är den väsentligt mindre i volym på grund av den välvda formen.

Lite jämförelse;

Volvo 245: lastvolym 1,2 respektive 2,0 kubikmeter (fällt baksäte) samt lastar 555 kg.

V70: 0,74 respektive 1,64 kubikmeter och 450/420 kg.

745/945 är en aning större med 1,1 respektive 2,1 kubikmeter och 470 kg.

Jag hittar inte diagram online (vem orkar googla hela dagen) men vad jag minns är lastutrymmet i en 745/945 med fällt baksäte ngt över 200cm långt. V70 har 169cm enligt senaste Teknikens Värld testet.

Det ställer krav på att man har förarbevis etc.

Det torde vara det lilla problemet kan man tycka men med vekligheten och facit i hand en annan sak. Glömde ju helt bort det där tramset med förarbevis på minibuss. Tja trams o trams kan se för o nackdelar med förarbeviset.

När ska sjvväskan innehålla adekvata saker för att kunna ta hand om mindre enklarare saker såsom små brännskador klämskador osv. En sak som jag saknade i helgen när jag omhänder tog en kille som hade en klämskada på fingret där jag behövde lägga skinnet tillrätta och till detta behövde ja en sketen pincett men tror ni att jag fick tag i ngn....nix. Fick tälja till en smal bit trä som jag kunde lägga skinnet tillrätta med och sen lägga om fingret.

Var dock ingen skada som krävde akut åtgärd men man är ju inte renast om grisfingrarna efter två dagars SIB.....Efter hemkomst till Batfd skickades killen iväg till närmsta sjvinrättning för tvättnig och omläggning.