Jump to content

Värnstyrka vid oskarshamn

Recommended Posts

Må blågul straffa mig med trådflyttning om detta ej är tillräckligt militärt! 0:)

Plötsligt har man kommit på att det är jobbigt med beväpnade ondingar som vill åt landets kärnkraftverk. Därför planeras nu en "beväpnad värnstyrka": artikel ur DN

Kan tänka mig att många forumiter skulle vara intresserade av en fast anställning... :camo:

Nån som har nån kunskap/tankar om hur en sådan styrka borde vara utrustad :wub: och utformad :ph34r: ?

/Bolle

Nån som har nån kunskap/tankar om hur en sådan styrka borde vara utrustad :wub: och utformad :ph34r: ?

/Bolle

Jag har ingen sakkunskap men älskar att spekulera så ta inte det här för allvarligt.

Jag tror att styrkan troligtvis aldrig kommer att användas skarpt och att de sällan kommer att få larm så ett problem blir att ordna så de inte dör av leda samt att de gör nytta medan de under hela sin karriär sitter och väntar.

Om de mot förmodan skulle behövas på allvar kan de inte utgå från en punkt eller lite slött åka samma väg som de föregående 30 övningarna för då borde de bli för lätta att slå ut.

Jag skulle därför föreslå någon variant av "deltidsbrandkår" som kommer från flera håll. Några extremt pålitliga svenssonanställda driftvärnare inne på anläggningen med extrautbildning och där kan man fundera på "insiderjobbsrisk" om det finns vapen på anläggningen. En del av den ordinarie vaktstyrkan med väktarjobbet som vardag. Några extra och extarutbildade poliser på närmaste polisstation som kanske flyttas närmare OKG som dessutom kan rycka ut direkt från sina hem utan att passera polisstationen. Sist en bra helikopterberedskap för att snabbt förflytta nationella insatsstyrkan. Två oberoende kommunikationsstem för att hålla ihop dem och lämplig mängd övningar. Försvarare från fyra olika håll, det borde räcka som planeringsmardröm för många terrorister.

Jag avstår från att spekulera om lämpliga vapen odyl, det är inte någon speciellt intressant teknikalitet.

En liten kasern med en militär beredskapsstyrka som sitter och rullar tummarna medan skägget växer och nöter upp stigar för övningsvägarna vore öken. Men det skulle iofs ge mycket enklare planering och bli lättare att summera budgeten.

@Magnus Redin:

Intressanta tankegångar!

Jag hade annars tänkt mig nåt i stil med privatägt SWAT-team som inte gör annat än tränar och övar hela dagarna! Perfekt för den som inte kan få nog av rappellering (stavning...?)! :P

Jag avstår från att spekulera om lämpliga vapen odyl, det är inte någon speciellt intressant teknikalitet.

Smakfråga, eller hur? ;)

Alla som sett "Aliens" vet ju iallafall att man inte kan använda sina M41A Pulskarbiner i närheten av reaktorns kylsystem!

"Uh... Apone.. We can't have any firing in there. I want you to collect magazines from everybody..."

"What are we supposed to use, man? Harsh language?..."

:wub:

/Bolle

PS! Ni som inte vill jobba i reaktorn kan ju bygga en egen M41A: fantastisk sajt

Saxat från ett annat forum:

"Det här kan jag! OKG hade tidigare ett sk "driftvärn", ett hemvärn av de som arbetade där. När man tyckte att man inte hade råd med driftvärnet längre så gjorde man om det till ett ordinärt hemvärn, med namnet "Påkhärads hemvärnskompani". Dock försvann flertalet i och med att man inte fick öva på betald arbetstid som det var på driftvärnets tid. Härom året försvann även Påkhärad och uppgiften övertogs av 81. hemvärnsbataljonen som inte har något specifikt förband avdelat för uppgiften, även om insatsplutonen har övat där en gång. Så, inom 12 timmar så kan en tungt beväpnad hemvärnsinsatspluton vara på plats. Om nu herrar terrorister kan dröja en stund...

De andra kärnkraftsverken har väl en tuff polispiket/ONANI-stryka inom ett visst avstånd. OKG har Oskarshamnspolisens båda bilar inom 30 min. Kontorstider, vill säja. Annars är det väl jouren från Kalmar alt. Västervik som får susa ner.

Tanken att bevaka kärnkraftverken är ju inte helt fel, kanske..."

Och en "värnstyrka" har redan funnits, betjänade ett värntorn S74...

Guest Nordin

"Det här kan jag! OKG hade tidigare ett sk "driftvärn", ett hemvärn av de som arbetade där. När man tyckte att man inte hade råd med driftvärnet längre så gjorde man om det till ett ordinärt hemvärn, med namnet "Påkhärads hemvärnskompani". Dock försvann flertalet i och med att man inte fick öva på betald arbetstid som det var på driftvärnets tid. Härom året försvann även Påkhärad och uppgiften övertogs av 81. hemvärnsbataljonen som inte har något specifikt förband avdelat för uppgiften, även om insatsplutonen har övat där en gång. Så, inom 12 timmar så kan en tungt beväpnad hemvärnsinsatspluton vara på plats. Om nu herrar terrorister kan dröja en stund...

De andra kärnkraftsverken har väl en tuff polispiket/ONANI-stryka inom ett visst avstånd. OKG har Oskarshamnspolisens båda bilar inom 30 min. Kontorstider, vill säja. Annars är det väl jouren från Kalmar alt. Västervik som får susa ner.

Kanske överflödig info, men för onödigtvetande:

Jag tror även att Kalmar/Oskarshamnspolisen hade/har? någon form av insatsstyrka som skulle ta sig an ett sådant problem. De var en del på kosta och övade och även inne på OKG. De var rätt länge sedan, men för tiden hade de rätt hyfsade prylar för att vara vanliga landsortspoliser :wub:

Det som väl egentligen konstaterades var att, som vissa skrivit, avståndet till kvalificerat stöd såsom N.I samt Piket var lite längre än för Ringhals, Forsmark samt Barsebäck. Därav kom miljödomstolens fråga/påpekande.

Låt mig även bestämt få stämma i bäckenet ,O vad det gäller HV's omnämnande i samma meningar som lite mer kvalificerat skydd av våra reaktorer... Nej tack, å det grövsta.. må hända som yttre skalskydd, men när det gäller de mer hockeylagsbetonade uppgifterna, och utseende för den delen, så finns det redan väl lämpade enheter.

GMY

Någon som känner till vilka hotbilder som styrkan ska skydda kraftverket mot?

Visst kan en lägre kvalificerad styrka (typ Påkhärads hemvärnsinsatspluton) erbjuda ett visst skydd mot plogbillsaktivister/snorungar, etc som vill slå sönder småsaker.

Men en organisation/ensam dåre som tänker liiite längre skulle nog kunna komma förbi och sätta både styrkan och delar av kraftverket ur spel om de verkligen menar allvar.

Som jag fattade det som så var den beväpnade vakternas uppgift inte att komma dit efter att någon tagit sin in/ attackerat området utan istället ha förmågan att förhindra/ fördröja terroristerna tillräckligt länge för att tyngre beväpnad polis kommer dit. Så ngt rapelerande eller insatsstyrkelikt blir det nog inte frågan om, om det nu öht blr ngn styrka alls då det tydligen fanns lagrumsmässiga problem.

Kanske överflödig info, men för onödigtvetande:

Jag tror även att Kalmar/Oskarshamnspolisen hade/har? någon form av insatsstyrka som skulle ta sig an ett sådant problem. De var en del på kosta och övade och även inne på OKG. De var rätt länge sedan, men för tiden hade de rätt hyfsade prylar för att vara vanliga landsortspoliser :happy:

Så det är som vanligt, vi har haft förmågan och sedan lagt ned den. ,O

Något som jag har funderat länge kring är FM och våldsanvändningen. Lite som Paul Young; "Wherever I lay my hat....". Om FM placerar ut materiel, typ fordon eller annat av viss signifikans, har väl militära skyddsvakter rätt att agera invid dessa? Kan man inte helt enkelt placera hkp, etc vid Oskarshamn och sätta skyddsvakter att bevaka tingesten?

Nu är jag fullt medveten om att det inte är det taktiskt mest begåvade men rent juridiskt bör det ju på detta sätt finnas utrymme för FM att agera i fredstid, risk för våldsanvändning till trots?

OT: Detsamma borde gälla i samband med terrorattentat i STHLM; ankra ett av flottans fartyg nedanför slottet - halva STHLM blir "invid" skyddsobjekt och FMs jakt på terrorister kan börja.

Edited by krysspejlat_mål

Det är väl bara att återuppta kärnvapenprogrammet och helt plötsligt blir anläggningen av försvarsintresse... ;)

Nej, helt allvarligt så får redan kraftverk i sig förklaras som skyddsobjekt enligt skyddslagen. Mest troligt är iaf. kärnkraftverken redan det. Enligt 9 § får polismän, militär personal eller annan särskilt utsedd personal (civila skyddsvakter) anlitas för bevakningen.

Ytterligare ett alternativ är ju att helt enkelt stifta en lag om Försvarsmaktens bevakning av kärnkraftverk, så att inga tvivel råder om vad man får och inte får göra.

Edited by LeadHead

Det är väl bara att återuppta kärnvapenprogrammet och helt plötsligt blir anläggningen av försvarsintresse... ;)

Nej, helt allvarligt så får redan kraftverk i sig förklaras som skyddsobjekt enligt skyddslagen. Mest troligt är iaf. kärnkraftverken redan det. Enligt 9 § får polismän, militär personal eller annan särskilt utsedd personal (civila skyddsvakter) anlitas för bevakningen.

Ytterligare ett alternativ är ju att helt enkelt stifta en lag om Försvarsmaktens bevakning av kärnkraftverk, så att inga tvivel råder om vad man får och inte får göra.

Kärnkraftverken är redan skyddsobjekt, och vakterna springer runt med sidovapen. Iaf en del av vakterna

Forskade lite i helgen och konfererade med folk som borde veta. Troligen händer inget alls, nästa alternativ är att Kalmarpolisen får uppdraget att organisera (eller reorganisa) en speciellt avdelad styrka. Blir troligen ingen ny utrustning, helikoptrar eller annat Hollywood. Det blir inte tyngre beväpning på befintliga vakter och hemvärnet kommer inte att få utökade uppgifter, eftersom det är fred och insatstiden är för lång och en rad andra saker som hemvärnet faller på. :D