Jump to content
Sign in to follow this  
Bravo One

Boktips - MÖPENS BOKLISTA

Recommended Posts

Spook    0

Är det någon som läst den omtalade boken som den fd danska jägarsoldaten skrivit om sin tid i Afganistan där hans förband stred mot talibanerna?
Boken orsakade en enorm skandal i Danmark, flera danska höga militära chefer har avskedats efter att boken publicerats. Rykten säger att tom Danmarks försvarsminister kan sitta löst...

http://sydsvenskan.se/danmark/article55528...rsvarschef.html

Sammanfattar läget ganska bra. "”Jæger – i krig med eliten" Heter boken och jag har för mig att de släppt den utan upphovsrätt men inte säker så jag undviker att länka till ev torrents. Jag har inte läst den men jag ska absolut göra det. Att Danska försvaret anser den farlig för rikets säkerhet gör den ju bara mer intressant. Påminner lite om stormerna i England kring SAS böckerna.. Man undrar ju hur länge det dröjer innan något liknande inträffar i Sverige.

Jägare : bakom fiendens linje

jagare-bakom-fiendens-linje.jpg

903Lew    160

För de MÖPar som ännu inte blivit mentalt äldre än 13 år rekommenderas böckerna om Richard Sharpe av Bernard Cornwell OBE. Herr Cornwell skriver böcker efter C. S. Forresters tradition men med mycket hög historisk och militärteknisk kunskap. Finns i handeln för runt 8 pund eller begagnat från 50 pence (inklusive frakt).

LeadHead    1

För den som är intresserad av andra världskriget i luften finns det fyra böcker som jag vet har utgivits i en serie på svenska (vill minnas att varje bok hade de tre andra bak på omslaget...).

Heinz Knoke - "Jag flög för Hitler" (eng. I Flew for the Führer, finns på Amazon)

Paul någonting - "Fighter Pilot" - en brittisk flygares berättelse om främst "The Phoney War", dvs. krigets inledningsskede i Frankrike.

Pierre Closterman - "Det stora vansinnet : en fransk jaktpilots minnen från Royal Air Force"

Ryuji Nagatsuka - "Jag var en självmordspilot".

Ringo    0
Någon som har lite inside information på SMBs nya bok Svenskt Pansar. Funderar på om den är värd att beställa eller om den bara är en upprepning av alla andra böcker man har på ämnet. Är den värd sina pengar?

/Ringo

Av det jag sett (som förhandsgranskare) är den INTE värd pengarna

Tackar för det - Då har man spart lite pengar till semesterkassan. Boken såg lovande ut i presentationen men att efter gått på några minor så har har jag lärt mig att vara misstänksam.

/Ringo

Här kommer en liknande fråga som sisst. Månadens förmånsbok från SMB heter Stridsvagnens Historia. Någon som har en uppfattning om den är något att ha?

@The Swede - Du kanske är förhandsgranskare här också...

A2Keltainen    1

FHS har en Internetbokhandel som innehaller en del som ar svart att fa tag i fran annat hall (de har bland annat FOKK-serien till bra pris):

http://www.fhs.se/sv/Hogermeny/Internetbokhandeln/

Fick sjalv ett paket pa 5,2 kg (med smarriga godbitar som Larobok i Militarteknik, vol. 4: Verkan och skydd) darifran i dag, vilket med tanke pa de andra och viktigare sakerna jag har att lasa och gora gav en nagot tudelad gladje.

Intressant tråd! Många russin här som hamnar på "att läsa listan" av de jag skummat igenom hittills.

Jag undrar om någon vet var och hur jag kan få tag på följande böcker.

Ulf Henricsson - Ledarskap i krigsliknande situationer och

NATOs force protection model. (är ej 100 på stavning)

- Jag bor inte i Sverige för tillfället så Ebok /pdf föredras. Och jag vill gärna betala för mig om den möjligheten finns.

Tack

Annahörig    0

Har just fått hem Why not kill them all? The logic and prevention of mass political murder

(länken är dock överdramatisk, förmodligen för att få upp försäljningssiffrorna).

Boken påminner i upplägget om en avhandling, med referenser och försök till

objektivitet snarare än dramatiseringar av typen som återfinns i länken.

Jag gillar den.

Finns på SMB och ska tydligen även finnas översatt till svenska.

EDIT: Förtydligande.

Edited by Annahörig

Annahörig    0
Intressant tråd! Många russin här som hamnar på "att läsa listan" av de jag skummat igenom hittills.

Jag undrar om någon vet var och hur jag kan få tag på följande böcker.

Ulf Henricsson - Ledarskap i krigsliknande situationer och

NATOs force protection model. (är ej 100 på stavning)

- Jag bor inte i Sverige för tillfället så Ebok /pdf föredras. Och jag vill gärna betala för mig om den möjligheten finns.

Tack

Kudos för att du vill betala för dig.

Ledarskapsboken finns på Armémuséets bibliotek samt på Lunds universitetsbibliotek.

Kan fjärrlånas. (Kollade eftersom jag blev lite intresserad själv.)

Eget ex vet jag däremot inte hur man skulle få tag på.

seobserver    1

L-G Buchheim, Ubåt, 2 delar

R Crisp, Brazen Chariots

N Dixon, Misslyckandes män

C S McDonald, Company Commander

J Nichol&T Reinnell, Home Run

Kan alla få läsaren att önska, samtidigt som de är mycket läsvärda....

4 bra metodböcker

J Cooper, Principles of personal Defence, Palladin 1972

D Diaz, Tracking, The Lyons Press 2005

G B Morrison, The modern tecnique of the pistol, Gunsite Press 1991

S Ulving, P Arvidsson, Ett skott en träff, privat 1993

Rokare    100

0316011533.jpg

The Interrogators: Task Force 500 and America's Secret War Against Al Qaeda

Författare: Chris Mackey, Greg Miller

ISBN: 9780316011532

Språk: Engelska

Antal Sidor: 483

Vikt: 662 g

Foton: ca 20 st

Utgivningsår: 2005

Beskrivning: Interrogating prisoners @ Kandahar and Bagram.

Kommentar: Intressant läsning utan machoshit...

Pris: Häftad: 219 kr LÄNK

Richie_3000    3

Spionen på FRA

Nu jäklar, svärfar tipsade mig om en ny bok (del 1 av 3), han sa att den var riktigt bra och väldigt spännande, och efter att ha läst ut den på 2½ dag (ja det är väldigt fort för mig) så kan jag inget annat än att hålla med! Gillar man Jan G. böcker så kommer man gilla denna tror jag! Klart bättre och känns än mer verklighetsnära än många andra böcker man läst, kan bero på att den dels bygger på sanning och dels fiktion för att få till det lilla extra säger författaren i intervju.
Han är själv gammal dykare och stridspilot så karaktären är ju uppenbarligen i grund å botten han själv :rolleyes:

http://www.jallai.se/spionen-pa-fra/

http://clk.tradedoubler.com/click?p=21&a=298475&g=16159304&URL=http://www.adlibris.com/se/promotion.aspx?page=jallai
Författare: Anders Jallai
Förlag: Lind & Co förlag AB
Bandtyp: Inbunden
Språk: Svenska
Utgiven: 201003
Antal sidor: 486
ISBN10: 918580181X
ISBN13: 9789185801817

kotik    1

"Thousand-Mile War: World War II in Alaska and the Aleutians" av Brian Garfield är mycket bra och intressant.

En annan bok som jag skulle vilja rekommendera vet jag bara dess danska namn på trots den är ifrån USA är "läderhalsene" av Leon Uris, den handlar om en signalenhet i 6 marinkårsregementet och dess äventyr i stilla havet under 2 världskriget.

En annan av Leon uris böcker som är otroligt bra är "Mila 18", även den som vänt andra kinden till i 1000 år kan slåss om han måste.

En till bok som dessvärre jag bara har på danska är "ilddåb" ("The Soldier" på engelska) av Richard Powell, är en påhittad historia om en officer som blivit misstänkt för fanflykt men på grund av bristande bevis så skickas han till ett obetydligt frontområde var hans uppgift är helt enkelt att hålla japanerna stången med sina i det närmaste obetydliga styrkor men istället för att sitta still i båten går han till motanfall och snart har hans lilla frontområde blivit ett av dom viktigaste och han stiger med raketfart i graderna. Mycket bra och visar att skillnaden mellan att göra inget och göra storverk är liten.

Robin Moores bok "the green berets" är spännande och ger en insikt i special styrkornas sätt att jobb, vilket man snabbt inser inte är något som man ska prata för mycket om.

Sedan vill jag rekommendera författarinnan Ellis Peters bokserie om munken Cadfael. Dessa böcker är visserligen deckare men otroligt bra och man löser oftast först själv fallet när det avslöjas i boken.

Cykelskytt    28

"The Heights of Courage: a Tank Leaders War on the Golan" av Avigdor Kahalani. En stridsvagnsbataljonschefs beskrivning av sina upplevelser på Golanhöjderna under Yom Kippur-kriget. Det mesta av boken är en beskrivning skott för skott av några få dagar när striderna var som häftigast. Jag brukar ha svårt för sådant, men här tycker jag det håller: man får verkligen en känsla av hur desperata striderna var när det stod och vägde.

En observation om ledarskap från boken: det framstår som att stridsvagnarna var totalt beroende av vagncheferna. De gånger en vagnchef slås ut, och det händer många gånger i boken, tappar resten av besättningen fattningen och flyr från vagnen, vare sig vagnen som sådan är utslagen eller inte. Inte en enda gång händer det att någon annan besättningsmedlem tar över och fortsätter striden.

MELKER    0

mmm Fågel bröstet. Men icke att förglömma Johanne Hildebrandts bok om kriget på Balkan. Mkt bra.

Anfall mot Sverige och en till av Robert Karjel.

Stefan F    21

Vårt liv vid fronten

Miljöer och vardagar

(Göran Westerlund, 2010)

Runt 1000 (!) foton med bildtexter samlade i en bok, tagna i och "bredvid" Finland 1939-1945. Innehåller även löpande text och ett par kartor.

Det blir visserligen underhållande, men ibland är texterna så risigt uppbyggda att man nästan får gissa vad författaren egentligen menar eller syftar på. Kunde ingen korrekturläst den innan tryckning?

Trots texthaveriet anser jag att boken är ett måste för den som har intresse av Finland under 2VK.

Har precist läst en mycket bra bok av Leif Högberg om det skånska förvaret under två världskrig och ett kallt krig.

Den heter "Spår av ett försvar"(ISBN 978-91-976075-0). Mycket läsvärd och intressant. Även en nostalgikick för mig som gjorde lumpen i skåne 78-79

Det finns också en bra bok om "Kalla krigets Kronoberg" (ISBN 91-87674-24-6)av Samuel Palmblad med samma typ av upplägg, kan också rekommenderas varmt.

Denna bok har jag fått, så jag vet ej var den kan köpas. Den är utgiven i samarbete med Småalnds Museum i Växjö.

Leif Högberg hittar ni på www.bunker.nu (Fort & Bunker)

Efterlyser samtidigt en ny bok av Roland Sandberg (C Smålands Karoliner) som har skrivit "Beredskap i Jönköpings län under kalla kriget"

(ISBN 978-91-976220-5-9) Är det någon som vet var man kan köpa den?

Är nu detta inte rätt forum så kanske det skulle skapas ett som heter Biblioteket??

Fast vad jag minns av dagrummen som fanns så var ju även böcker placerade där.

Hälsningar

GS

Kaj Karlsson    11

Detta kanske har varit uppe i någon annan tråd här på forumet men lägger upp den här också:

Operation Nordvind

/G.L.

Tack för att du tipsar om min bok. Nu börjar det äntligen närma sig en lansering, i april som det ser ut just nu.

M v h

Kaj

tommy    0

Någon som har tips på författare som varit med på riktigt?

Vet om Chris Ryan och Andy Mcnab men borde ju finnas fler...

Fenrir    0

En annan bok som jag skulle vilja rekommendera vet jag bara dess danska namn på trots den är ifrån USA är "läderhalsene" av Leon Uris, den handlar om en signalenhet i 6 marinkårsregementet och dess äventyr i stilla havet under 2 världskriget.

Den engelska titeln är Battle Cry. Jag vill minnas att den på svenska heter 'Aldrig mer'...

Uris var signalist i Marinkåren under striderna i Stilla Havet (den amerikanske huvudpersonen i boken Mitla Pass av Uris - som handlar om ett israeliskt fallskärmjägarföretag i Sinai under kriget 1956 - är en f.d. signalist från Marinkåren med lätt jobbiga erfarenheter från Stilla Havet.

Battle Cry har f.ö. filmatiserats på 50-talet...

LeadHead    1

Angående böcker skrivna av folk som varit med: Om man på Amazon.com söker på "Generation Kill", "One Bullet Away" och "Callsign Hades" (samtliga inhandlade, recensioner kommer när jag har plöjt) så får man upp mängder med "rekommendationer" (och listor över vad andra har köpt) med både amerikanska och brittiska böcker, ofta i biografiform angående det senaste decenniets krig i Irak Afghanistan.

"Dressed to Kill" av Charlotte Madison (pseudonym för UK:s första kvinnliga Longbow-förare) verkar också grymt intressant. Det finns utdrag ur boken lite här och var på nätet.

Faktiskt lite märkligt att denna våg av i mina ögon högintressant militär litteratur har gått SMB förbi... Jag måste helt enkelt maila dem om det. :Malaj:

Edited by LeadHead

lampros    6
Dirty nuke. Finns endast som e-bok av någon underlig anledning.

OT: Men e-böckerna vinner mark. Att som ny och i övrigt okänd författare publicera sig på PDF och e-bok, som den här killen, ser jag som en rätt naturlig strategi.

Visst har pappersboken ännu sin plats i bokläsandet. Men e-böckerna tar sig. Nyligen fick en amerikansk bokhandelskedja läggas ner, delvis pga att elektroniska format vunnit mark:

http://www.svd.se/naringsliv/bokhandelskedjan-border-lagger-ner_6330692.svd

Ännu läser väl de flesta böcker i pappersformat. Men förlagen har blivit snålare med att ge ut debutanter. Bestsellers och säkra kort ska det vara. Då kan det vara idé att som ny förmåga ge ut sig i elektronisk form. E-bokläsare (ipads för PDF:er; och så mobiler, blackberries etc för e-böcker, sådana där filer med variabel radbrytning) finns och fungerar. Iofs är ipads rätt dyra (typ 3000:-) men har man väl en sådan kan man ladda ner tusentals böcker gratis, typ klassiker och övriga elektroniska resurser. "Dirty nuke" ovan kostar facila 39:-.

Skivaffärerna, minns ni dem? Förr fanns de i varje stad. Man kunde gå in där och köpa nya CD:ar. Nu finns de inte längre. De dödades av 1) nedladdning 2) postorderförsäljning av CD:ar. Bokhandlarna är på vippen att gå samma väg.

32LvTropp    28

Det är inte det att den säljs som e-bok som förvånar, utan det faktum att den bara säljs som e-bok, det ena utesluter ju inte det andra, och det har knappast kommit därhän ännu att läsplattorna dominerar, tvärtom. Det är kanske svårt att bli förlagd, men det är busenkelt att förlägga sig själv. Om du förlägger dig på Vulkan så hamnar du automatiskt i bokrondellen och i Bokus, Adlibris och Cdons sortiment förutsatt att du väljer deras distributionspaket, där kan du också ge ut din bok som e-bok. Dessutom är "Dirty nuke" alldeles för billig, en förtjänst på ca 80-100:- per såld bok är rimligt, och det får man knappast på 39:- boken. Cornus "Midvintermörker" till exempel skulle jag tro genererar dryga hundringen per bok åt honom om man ser till vad det kostar att förlägga sig på Vulkan. Nu ligger han ju på ett annat förlag, men jag tror inte det varierar så hemskt mycket mellan förlagen.

Och jag tror inte att den tryckta boken kommer att gå samma väg som ljudmedia. De avnjuts på olika sätt och det finns vissa böcker man vill ha i bokhyllan. Därmed inte sagt att läsplattor är dåligt, jag har en själv och det är kanon för att ladda ner diverse gratisböcker som finns lite överallt på nätet, och sen kunna ha dessa som kvällslitteratur.

Men det stämmer inte att det ges ut färre böcker nu, tvärtom så ges det ut en hel drös böcker på förlag som Vulkan, däremot så säljer de inte i så stora upplagor.

https://www.vulkan.se/

Edited by 32LvTropp

Yxa    31
Skivaffärerna, minns ni dem? Förr fanns de i varje stad. Man kunde gå in där och köpa nya CD:ar. Nu finns de inte längre. De dödades av 1) nedladdning 2) postorderförsäljning av CD:ar. Bokhandlarna är på vippen att gå samma väg.

OT, men ändock... Din lista är fel. De dödades av 1) hög prissättning på mediumet 2) nedladdning 3) postorderförsäljning.

Back on topic: Kan rekommendera denna: "Taliban"

speculatores    115

Lite OT men vissa böcker är kul att ha i pappersformat. specielt de i begränsad upplaga eller/och singerade ex med en personlig hälsning från författaren.

on topic, tråkigt nog skulle man kunna hävda att boken blod och Jord blivit aktuel. även om den inte behandlar terrorism.