Jump to content

Recommended Posts

Bra Böcker i min hylla:

 

Thunder run David Zucchino

Jag vill också pusha lite för den. Rykande färsk (uppskattningsvis mindre än ett år senare) behandlar den US Army's inmarsch i Baghdad.

Den är skriven på lite samma sätt som Blackhawk Down (Mark Bowden var med på ett hörn i produktionen FWIW), alltså ett ihoppusslande av rätt så handgripliga vittnesskildringar till en enda lång resumé av händelseförloppet.

 

http://www.simhq.com/_land/armor_002a.html

Link to comment
Share on other sites

Bra Böcker i min hylla:

 

Thunder run                              David Zucchino

Jag vill också pusha lite för den. Rykande färsk (uppskattningsvis mindre än ett år senare) behandlar den US Army's inmarsch i Baghdad.

Den är skriven på lite samma sätt som Blackhawk Down (Mark Bowden var med på ett hörn i produktionen FWIW), alltså ett ihoppusslande av rätt så handgripliga vittnesskildringar till en enda lång resumé av händelseförloppet.

 

http://www.simhq.com/_land/armor_002a.html

Det jag tycker är intressant med den är att den avlivar grozsny-myten om att det inte går att anfalla med mekaniserade förband i bebyggelse.

 

Dessa herrar tog bagdad city på två dygn med en pansarbrigad och hade endast ett fåtal förluster bland vagnarna. De förluster bland personal som uppstod var främst vid enheter som INTE befann sig bakom (aluminium)pansarplåt.

Link to comment
Share on other sites

Några böcker:

 

"15 months in SOG:A warriors tour" -Thom Nicholson , Beskriver Cpt.Nicholson's vardag i MAC SOG, Vietnam.

 

"C.Q.B" -Mike Curtis , Beskriver hur Mike börjar sin bana i "Paras" i falklandskriget sedan som SAS i Irak och Bosnien.

 

"Marine sniper" -Charles henderson ,Ganska intressant livsöde.

 

"Blackhawk Down" -Mark Bowden ,Skit i filmen, läs boken, rekommenderas.

 

"Delta Force" -Charlie beckwith , Hur Delta Force grundades.

 

"Green berets at war" -Shelby Stanton , Tja bra fakta bok.

 

"The Commandos" -Douglas Waller , Ger en inblick i hur amerikas olika special förband utbildas.

 

"Ghost soldiers" -Hampton Sides , Följer fångarna vid ett japanskt fångläger på fillipinerna samt 6th Ranger battalion som skall försöka frita dom.

 

"Bravo two zero" -Andy Mcnab , Rekommenderar istället CQB...

 

 

Det får räcka så länge hehe.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror inte någon har nämnt nedanstående bok. Har fler men finns ingen vits med upprepning av redan sagda böcker.

 

Vanvettets triumf - Ed Vulliamy

 

Handlar om den enorma etniska rensningen i Bosnien, tidigt 90-tal. Tar upp delar av det politiska spelet i bakgrunden som gav UNPROFOR. Detta varvas med gripande skildringar av hur parterna gick till väga och hur förhållanden var inne i "koncentrationslägren".

 

Jag rekomenderar den starkt till alla som gjort mission i Bosnien.

Link to comment
Share on other sites

Mina böcker som behandlar det eländiga och hemska ämnet krig:

 

Attack - Andy McNab

Bravo Två Noll - Andy McNab

Fjärrkontroll - Andy McNab

Den ende som kom undan - Chris Ryan

Inget val - Chris Ryan

Stand by stand by - Chris Ryan

The Kremlin Device - Chris Ryan

De nakna och de döda - Norman Mailer

Tysta hjältar - Graham Stewart

Elitstyrka SAS - Ken Connor

Stalingrad - Antony Beevor

Satlins hämnd - Niclas Sennerteg

Slaget om Berlin, Tredje rikets fall - Earl F. Ziemke

Hitlers vasaller och Sverige - Jan Linder, Lennart Lundberg

Handbook of World War II

Det Tredje rikets uppgång och fall - William L. Shirer

På västfronten intet nytt - E.M. Remarque

Där järnkorsen växer - Bosse Schön

Svenskarna som stred för Hitler - Bosse Schön

Det första världskriget - John Keegan (Läser just nu)

 

SoldF 2001

SoldI Motor 1974

 

 

BTW, är det någon som vet om det finns någon tjänst i stil med www.skivsamling.nu, fast som är avsett för böcker?

Link to comment
Share on other sites

dahl Posted den Aug 16 2004, 13:44 

  Ni som har bravo två noll av Andy Mcnab. Finns den på svenska? Om den gör det, var köpte ni den? Samma fråga gäller black hawk down av Mark Bowden 

 

Jag lånade en svensk Bravo två noll på biblioteket för en massa år sedan. Kollade på stadsbiblioteket i Lund (på nätet) och enligt dem så finns det två olika ex. Ett från 1994 och ett från 1997.

 

Ett tips är att utnyttja sitt eget bibliotek och ev fjärrlån om man absolut inte vill köpa boken.

Jag själv hämtade ut Gorazde av Johanne Hildebrandt (Swede föreslog ju den) på biblioteket idag..det kostade mig 5kr..BILLIGT! :rockon:

Link to comment
Share on other sites

dahl Posted den Aug 16 2004, 13:44 

  Ni som har bravo två noll av Andy Mcnab. Finns den på svenska? Om den gör det, var köpte ni den? Samma fråga gäller black hawk down av Mark Bowden 

 

Jag lånade en svensk Bravo två noll på biblioteket för en massa år sedan. Kollade på stadsbiblioteket i Lund (på nätet) och enligt dem så finns det två olika ex. Ett från 1994 och ett från 1997.

 

Ett tips är att utnyttja sitt eget bibliotek och ev fjärrlån om man absolut inte vill köpa boken.

Jag själv hämtade ut Gorazde av Johanne Hildebrandt (Swede föreslog ju den) på biblioteket idag..det kostade mig 5kr..BILLIGT! :lala:

Ok. Tack för svaret. Nån som vet nån hemsida, eller butik i sthlm där den kan finnas?

Link to comment
Share on other sites

Om man som jag, utöver att vara en MÖP, även är en AIP (akademiskt insöad person) så är dessa ett måste:

 

Om kriget - Clausewitz, Carl von, 1780-1831

(översättning: Hjalmar Mårtenson, förlag/år: Stockholm : Bonnier fakta, 1991)

:D Tyskt stadardverk om västerlänsk taktik och strategi

 

Sunzi talar - Cai, Zhizhong

(bearbetad och illustrerad av Tsai Chih Chung ; översättning av Bo Ericson

förlag/år: Furulund : Alhambra, 1996)

:ph34r: kinesisk militär klassiker, här i serieform (typ 70:- i bokhandeln)

Link to comment
Share on other sites

Läser just nu "Flykten från Ryssland" av Carl von Roland.

 

Den handlar om en svensk löjtnant som blir tillfångatagen efter slaget vid Poltava och hans väg hem till Sverige igen.

Boken baseras på von Rolands egna anteckningar men är bearbetad till modernt språk av Tommy Jansson.

 

Jag har läst ungefär två tredjedelar och det är en mycket läsvärd bok.

 

ISBN: 91 89394 17 8

 

The Swede :D

Link to comment
Share on other sites

Nej tyvär fanns den inte där. Gillade du inte bravo två noll eller var boken i dålig kvalité?

Vem vill egentligen läsa en bok om en misslykad operation skriven av en mytoman? hehe Andy(och den andre) är ganska impopulär inom SAS eftersom dom säljer ut andra soldaters historier som bestsellers.

 

Läs C.Q.B av Mike Curtis , finns även en liten notis i boken om när hans SAS grupp fick ett medelande att B20 hamnat i skiten.

Link to comment
Share on other sites

Dessa herrar tog bagdad city på två dygn med en pansarbrigad och hade endast ett fåtal förluster bland vagnarna. De förluster bland personal som uppstod var främst vid enheter som INTE befann sig bakom (aluminium)pansarplåt.

Det var dock mot en motståndare som använde typ medeltida stridsteknik, saknade tyngre pv-vapen (pvrb, etc) och enbart hade ett fåtal omoderna stridsfordon som de förmodligen var dåliga på att hantera.

 

Min subjektiva bedömning är att ett någorlunda kompetent ingenjörkompani och definitivt en ingenjörbataljon med motsvarande svensk organisation hade kunnat sabotera rätt mycket (ordentligt lagda mineringar försvarade med pvrb, förstöring av väg/bro när förband passerar, etc.).

 

Ja, man kan nog säga att vill man anfalla en underlägsen motståndare i bebyggelse så går det förmodligen bäst med pansar.

 

Vill man anfalla en icke underlägsen fiende i bebyggelse så går det förmodligen fortfarande bäst med pansar men det betyder ändå inte att det skulle bli lika lätt som i mer pansarvänlig terräng.

Link to comment
Share on other sites

Tao Te Ching.

Fem ringars bok.

Utvecklande ledarskap.

 

Fyra bra böcker

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det finns tre sorters människor:

Dom som kan räkna och dom som inte kan

Link to comment
Share on other sites

Kodboken av Simon Singh. Mycket intressant bok om hur vi kommit fram till dagens krypteringar och koder. Helt klart läsvärd.

 

Upprepar också Operation Garbo I, II och III. Mer boktips kommer senare.

 

:lol: YxBobo

Link to comment
Share on other sites

Hmm, det blev en liten beställning på Bokus idag:

 

Bandit Country av Toby Harnden:

To the army, South Armagh is Bandit Country, 200 square miles of the most hostile terrain in Northern Ireland which has claimed the lives of 115 soldiers since 1969. The author has interviewed members of the army, MI5, RUC and IRA to form a picture of the delicate balance of tensions in the area.

 

Bullseyes Don't Shoot Back av Rex Applegate/Michael D. Janich

The Complete Textbook of Point Shooting for Close Quarters Combat

 

Fields of Fire av James Webb

Nåt fictionartat MÖP-porrigt verkade det som.

 

Fighting For Peace av General Sir Michael Rose

General Sir Michael Rose was educated at Oxford and the Sorbonne. Now retired from the army, he had one of the most distinguished careers in the service, commanding the 22nd SAS Regiment through the Iranian Embassy siege and the Falklands War. He now lectures on peace-keeping.

 

Kill Or Get Killed av Rex Applegate

Riot Control Techniques, Man Handling and Close Combat for Police and the Military

 

Krav Maga av Imi Sde-Or

How to Defend Yourself Against Armed Assault

 

Thunder Run av David Zucchino

This is the story of how, with fewer than a thousand men, and facing dug-in Iraqi forces, the Second 'Tusker' Brigade of the Third Infantry Division of the US Army punched a hole through the heart of Baghdad with a high speed charge to Saddam Hussein's Presidential Palace.

 

 

Det borde räcka ett tag framöver ...

 

:D:lol::camo:

Edited by Vargas
Link to comment
Share on other sites

Ngra nya böcker som jag läst o verkligen rekomenderar.

 

Warrior Elite, The forging of Seal class 228, Dick Couch

The Finishing School: Earning the Navy Seal Trident, Dick Couck

 

Handlar om att bli/vara en navy seal. Från BUD/S till placering med en SEAL skvadron.

Skrivna av en ex seal plut chef. Mycket läsvärda.

 

1400046955.gif1400046548.gif

 

Har även jag beställt böcker från bokus, det blev bla: Winter in Kandahar

 

0972948007.gif

Edited by niklassthlm
Link to comment
Share on other sites

Fields of Fire av James Webb

Nåt fictionartat MÖP-porrigt verkade det som.

 

Thunder Run av David Zucchino

This is the story of how, with fewer than a thousand men, and facing dug-in Iraqi forces, the Second 'Tusker' Brigade of the Third Infantry Division of the US Army punched a hole through the heart of Baghdad with a high speed charge to Saddam Hussein's Presidential Palace.

Har läst dessa. Fields of fire är riktigt bra. Rekomenderar även Lost soldier av samma författare.

Link to comment
Share on other sites

Min egen bibel: SoldF Soldaten i fält

 

Och Påtaglig Fara - Tom Clancy

 

Eller om ni gillar gamla historiska slagoch intriger så är Olof Svedelid en toppenförfattare på sådant.

Han harbland annat skrivit:

 

Skjut Kungen! som handlar om mordet på Gustav III

 

Jag har läst ett parstycken i högstadietmen minns tyvärinte så många titlar, men jag råder erom ni gillar sånt, de är toppen. :blink:

Link to comment
Share on other sites

kompletering...

 

Fågelbröstet av Staffan H Westerberg

Kan meddela att boken är mycket svår att få tag på, den har en tendens att försvinna från biblioteken. Hittar ni den, håll i den hårt och tillkalla förstärkning...

Eftersom det var bibliotekets bok så kunde jag inte hålla fast den, jag hittade den alltså och det var inte någon kö på den.

Link to comment
Share on other sites

Jag läste nyligen klart;

Zen and the Way of the Sword
Winston L King
Oxford University Press
1993
ISBN: 0195068106
http://books.google.se/books/about/Zen_and_the_Way_of_the_Sword.html

och rekommenderar den varmt. Bokens röda tråd är hur och varför samurajerna använde sig av zenbuddismen som ett psykologiskt verktyg för att maximera sin förmåga i strid. Förutom detta så innehåller boken även en hel del allmänt diskuterande kring samurajernas och dåtidens japanska etik, moral, filosofi, religion och politik. Boken tar även upp det japanska militära agerandet under VK2 och diskuterar i synnerhet då begrepp som kamikazeattacker, banzaiattacker, kamp in i döden och behandlandet av krigsfångar. Boken torde vara av intresse för alla som som har ett intresse för den mentala delen av strid/krig och/eller som har ett intresse för dagens och dåtidens japanska samhälle. Det finns ett stort antal historiska exempel i boken, vilka väsentligt bidrar till bokens underhållningsvärde, då de erbjuder en så otroligt stark kontrast till dagens svenska samhälle. Ett exempel:

"To advice one's lord, particularly to recommend a different course of action from the present one, was tricky, especially if one was low on the scale. To set one's own (retainer's) judgement directly against the lord's would never do; it would confirm the lord in his present unwise course of action. Any advice should be given offhandedly as though nonadvice. If the retainer is too low on the scale to approach the lord directly, let him talk to others higher in the samurai scale.

If a loyal retainer sees his lord following the perverted advice of an evil, toadying confidant and nothing can be done to dissuade him, then he can relate evertything to other principal retainers and himself slay the evil counselor directly, standing ready to take the consequences. Nitobi suggests that such a course of action was, indeed, almost the pro forma samurai standard, perhaps climaxing in suicide:

When a subject differed from his master, the loyal path for him to pursue was to use every available means to persuade him of his error, as Kent did to King Lear. Failing in this, let the master deal with him as he wills. In cases of this kind, it was quite the usual course for the samurai to make last appeal to the intelligence and conscience of his lord by demonstrating the sincerity of his words with the shedding of his own blood [by seppuku]."

"There was another very significant use of seppuku: as a means of protest. We have already heard Nitobe proclaiming it as a bushido obligation for the retainer to make a last appeal to his lord's "conscience and intelligence" by his own purely voluntary seppuku to persuade the lord of the wrongness of his present policies. An actual case was the seppuku of a district shogunal administrator under the early Tokugawa regime.

Suzuki Shigenari (younger brother of Suzuki Shosan, samuraj-become-monk) took a leading part in the shogunal destruction of the "Christian" revolt in 1637-1638 in Shimabara (Kyushu) and after the conclusion of the battle was appointed administrator of the district. He soon realized that the revolt had been as much sparked and fueled by the confiscatory taxes levied on the peasants as by their Christian beliefs. He petitioned unsuccessfully for their reduction. When a second petition was likewise rejected, he left his post. Now in official disfavor and in the hope that his suicide would produce a change in policy, he returned to his residence in Edo (Tokyo), and committed seppuku in protest. This level of protest produced the result that Shigenari had sought in his two petitions - the abatement of the tax rate. Ironically, his adopted son was appointed to succeed him as aministrator of the district, and the grateful inhabitants of the area had both son and father enshrined as deities in the local Suzuki family shrine."

Av någon anledning så har jag vissa svårigheter att framför mig se hur en lokal svensk politiker i dag skulle begå rituellt självmord för att visa allvaret i sina protester mot hur svensk skattelagstiftning slår mot hans "undersåtar". biggrin.gif

Link to comment
Share on other sites

ok, mina solklara boktips:

 

Treblinka av Jean-Francois Steiner ISBN 91-0-057808-8

 

Operation Eichmann av Zvi A Haroni och Wilhelm Dietl ISBN 0-304-35201-2 (Eng.)

 

Farfar var rasbiolog av Eva Dahlgren (nej inte den Eva..) ISBN 91-46-20366-4

 

Där järnkorsen växer av Bosse Schön ISBN 91-7643-833-3 (mycket bra!)

 

Svenskarna som stred för Hitler av Bosse Schön ISBN 91-7643-681-0 (mycket bra!)

 

Martin Ekström -orädd frivillig i fem krig av Sivert Wester ISBN 91-852666-35-3

 

Såsom en brinnande eld av Torkel Ivarsson ISBN 91-631-4541-3 (Bra!)

 

Medborgare i vapen av Lars Ericsson ISBN 91-88930-72-6 (om svensk värnplikt)

 

The balkan wars av Andre Gerolymatos ISBN 0-465-02731-8 (Eng.)

 

På hemliga uppdrag av Otto Skorzeny (nassen som fritog Mussolini, samlarbok, svår att finna)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...