Jump to content

Recommended Posts

  • 2 months later...

"Boyd: the fighter pilot who changed the art of war" av Robert Coram. Den ger en bild en intressant person, av amerikansk syn på stridsflygplan och en bild av hur det fungerar i Pentagon. Det är väl en partsinlaga, men en intressant sådan.

 

Boken är inte felfri. Den är delvis långrandig, författaren verkar tro att det var Boyds ide att effekt är lika med kraft gånger hastighet, och att det är en kränkning att inte bli general. Det är ändå en bok jag starkt vill rekommendera.

Link to comment
Share on other sites

Jag läser just nu Dubbelgångaren av Frederick Forsyth, i handlingen finns terrorism och al-Qaida, väldigt spännande.

 

En annan bok jag varmt kan rekommendera alla militärt intresserade som även gärna ser film är 101 krigsfilmer du måste se innan du dör av Steven Jay Schneider. Den tar upp de bästa, mest välgjorda, intressanta och sevärda krigsfilmerna fån filmens barndom till idag.

Jag köpte den för en spottstyver på Ica maxi i Haninge i somras när de reade ut böcker.

Link to comment
Share on other sites

Tänkte tipsa om en bok som jag tänkte beställa nu när den släpps.
Det är boken Jaeger 200 av Lars Möller. Fd soldat i jaegerkorpset.
Boken handlar om livet som jägarsoldat men även det pris man får betala på det privata planet med familj och barn.
Boken kommer att innehålla en del bilder från korpset.

shapeimage_1.png

Bokens hemsida

boken på adlibris

Lite mer info om Lars

Skall bli intressant.

Finns mer info och bilder på facebook. Även tre utdrag från boken går att läsa där.

Edited by henke
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Den här boken verkar mycket lovande, själv har jag redan beställt ett ex. men fått besked om att leverans kommer att dröja pga. strul med tryckeriet... men men, det som väntar på någe göttigt......

 

http://www.flygbas.se/?page=1&lan=de&kat=&id=65977

 

"Flygstridsledning- och luftbevakningsradar i Sverige.

390:- (inkl. moms och porto)

Luftförsvarets verksamhet under Kalla kriget omgavs hela tiden med största sekretess. Bernt Törnell och Alf Kling kan nu presentera den spännande uppbyggnaden av svenska luftförsvaret och radarutvecklingen. Arkivforskning och intervjuer har ägnats stor omsorg och bildmaterialet är rikligt med till stor del unika bilder.

För första gången beskrivs svenska luftförsvaret under Kalla kriget som en helhet. Detaljerade avsnitt finns också med, till exempel om Flygvapnets radarförband PJ-21 samt Marinens Ksrr.

Ett centralt tema är de människor som var med och bidrog till ett väl fungerande lednings- och övervakningssystem under Kalla krigets år.

 

Boken är inbunden med hårda pärmar i A4-format, 256 s. Rikligt med bilder i färg och s/v, flertalet inte tidigare publicerade."

Edited by pinky01
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Nu har jag fått hem både BUNKERBOKEN-100 ÅR AV SVENSKA KUSTBEFÄSTNINGAR samt KALLA KRIGETS LUFTFÖRSVAR -FLYGSTRIDSLEDNING OCH LUFTBEVAKNINGSRADAR I SVERIGE.

 

Båda böckerna är snarlika trots att de har olika förläggare och författare, stående A-4 med sjukt mycket bilder och fakta.

Inget man ligger i sängen och mysläser tillsammans med flickvännen kanske men jag tycker ändå att de är rejäla referensverk att ha i bokhyllan!

 

http://www.bunkerboken.se/

 

http://www.flygbas.se/?page=1&lan=de&kat=&id=65977

 

 

.....så nu blir det nudlar till nästa lön......

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...
  • 1 month later...

Skjutvapen av Chris McNab

"Boken beskriver 350 vapen fördelade på 5 avdelningar: Pistoler och revolvrar, musköter och gevär, kpistar, kulsprutor samt hagelgevär."

 

Kostar ett par hundringar i vanliga fall. Säljs just nu på ICA. För 99:-, när man får 300 sidor färgbilder med bra text och en del funktionsförklaringar behöver man inte fundera länge. :)

Edited by henke
lagt till titel och författare, flyttat till Möpens boklista
Link to comment
Share on other sites

Jag tänkte ang. jäger boken. Är den på danska? Finns den på svenska? Läser ni den på danska? :banghead:

 

Jag läste den på danska.

 

Lika som:

"Danmarks krigshistorie 700-2010" ca 800 sidor danska. Man blir van med det.

 

Boken är helt underbar. När man alltid läst om hur dansken anföll i ryggen när ryssen anföll eller vice versa, kan man få den andra synpunkten i denna bok. Dessutom finns här insyn i hur The Östersjöväldet krympte till nuvarande mini-Danmark.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 2 months later...

Eugene B. Sledge, With the Old Breed: At Peleliu and Okinawa.

 

Detta är en av de två böcker som utgjorde de huvudsakliga förlagorna till HBO:s serie "The Pacific" (den andra är Robert Leckies "Helmet for My Pillow" som står på att-läsalistan).

 

Jag har läst många ögonvittnes-krigsskildringar men tillsammans med Guy Sajers "Den glömde soldaten" är den här boken samtidigt både bland det bästa och bland det värsta jag har läst. Boken förenar en god litterär/stilistisk nivå med en brutal, närmast naturalistisk, skildring av den enskilde infanteristens utsatthet och enkelt uttryckt vämjeliga upplevelser av de hänsynslösa striderna i Stilla havet. Vissa delar av boken lämpar sig icke för läsning i samband med födointag. Och då hör jag till de sista som brukar påverkas när folk tar upp olämpliga ämnen vid matbordet...

 

Sledge konstaterar själv (i någon mån "spoiler"-varning) att 1. marinkårsdivisionens infanteriförband på Peleliu och Okinawa, statistiskt sett, led mer än 150-procentiga förluster i stupade/saknade och sårade (tack vare "replacements"). Man kan inte annat än bli ödmjuk inför sådana siffror. Sledge illustrerar den individuella verkligheten bakom dem.

 

Min spontana reflektion är att alla eventuella funderingar kring varför USA valde att släppa "bomben" torde skingras om man sätter sig in i den verklighet som den här boken förmedlar.

 

Min andra reflektion är att det i mina ögon är en stor förlust att den här boken inte har fått mer uppmärksamhet än den fått i Sverige, t.ex. verkar den inte finnas översatt (även om den som det mesta bör läsas på originalspråket...). Inte ens SMB verkar såvitt jag vet ha fått upp ögonen för den...?

 

Rekommenderas med kraft!

 

För övrigt anser jag att idioten som skrev att "The Pacific" var amerikansk anti-talibanpropaganda för att uppbringa stöd för kriget i Afghanistan kan dra något ruttet över sig, gärna kompletterat med några burkar från Överkalix maggotodling...

Edited by LeadHead
Link to comment
Share on other sites

Läser nu 'Spionen på FRA', en roman i nutid om säkerhetspolitik, spioneri och sänkta ubåtar från kalla kriget skriven av Anders Jallai. Historien är helt påhittad men en del av innehållet har verklighetsförankring.

 

Anders Jallai är dykare och fd stridspilot och var med om att hitta den nedskjutna DC3'an och den ryska ubåten S7.

 

Jag är 160 sidor (av 483) och 20 kapitel in i boken och den är mycket spännande.

Edited by weekendwarrior
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

0312544146.jpg

 

 

Författare: Frank Antenori, Hans Halberstadt

ISBN: 9780312544140

Språk: Engelska

Antal Sidor: 330

Vikt: 181 g

Foton: ca 20 st

Utgivningsår: 2011-05

Beskrivning: Följ ett ODA i början av Irak-kriget

Kommentar: Tycker att boken ger en god inblick i hur ett ODA (US-SF) arbetar. Här får man dels förståelse hur stor dess organisation är samt även deras roll. Det är lätt att tro att all SF är svarta antiterrorjobb, eller capture/kill missions. Man kan väl lugnt säga att US-SF org är stor, och det vi främst tänker på är JSOC's tier one enheter, men här får man läsa om "vanlig" SF. Intressant för alla som vill vigda sina vyer, och för er som sprungit på dem nere i affe.

Pris: Pocket 61 kr LÄNK

Link to comment
Share on other sites

Någon som vet om "no easy day" och "döda bin laden-obamas hemliga krig" är samma bok?

Bara att den senare, har en snärtigare mer säljande titel?

Mark Owen står som författare på dem "båda".

 

Förstnämnda är skriven Mark Owen, den andra av Mark Bowden. Snarlika namn!

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Läste ut boken No easy day av Mark Owen. Följer upplägget med träning av specialförband (i detta fall US Navy Seals) som alla

andra böcker av detta slag. Vissa delar av boken känndes mycket som en transportsträcka till uppdraget att hitta Osama bin

Laden pga alla beskrivningar av Owens träning och utbildning.

Det slutliga uppdraget är väl beskrivet. Bra teckningar på själva huset där bin Laden bodde t ex. Finns väl ingen anledning att

berätta om det slutliga uppdraget då det är bokens behållning. Det måste ha varit mycket retsamt då de inte kunde få med allt

intressant material som fanns i huset pga tidsbrist och att de inte hade tillräckligt med väskor att bära allt!

Ger boken betyget 3.5 av 5.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

"Veckans e-bok" i DN idag 6:e juli är "Det eviga folket är inte rädda" av Shani Boianjiu, som har blivit mycket positivt recenserad i svenska tidningar, även i dagens artikel. Jag har läst den engelska utgåvan "The people of forever are not afraid".

 

Boken handlar om tre israeliska tjejer som gör värnplikt i Israel, och tiden före och efter. Den är skriven strax efter att författaren själv gjort värnplikt i Israel i samma befattning som en av gestalterna i boken. Den är dels ett inifrån/underifrån-perspektiv på den israeliska armen, dels en sorts coming-of-age-roman om några unga tjejer som inte fått livet serverat på ett guldfat. Läs den! den ger ett visserligen begränsat men samtidigt unikt perspektiv på Israel och israels konflikter.

 

Efter att ha lämnat en oreserverad läsrekommendation måste jag medge: jag tycker inte att boken är riktigt så bra som en enhällig kritikerkår verkar tycka. Den är lite splittrad, berättar-jag växlar mellan flera personer, och inte bara de tre skolflickor-som-blir-soldater som man uppfattar som huvudpersoner utan även flera andra. Kapitlen är också ganska disparata så att boken känns mer en novellsamling än en roman, vilket den nog faktiskt är: på bibliotekssidan anges att delar publicerats tidigare i bland annat "New Yorker". Stilen är också lite litterär-smart på ett sätt som passar bättre i noveller än i större format. Vissa ser nog detta som ett kvalitetsmärke, men jag trivs bättre med böcker där det är lätt att identifiera sig med en eller ett fåtal personer. En annan sak som störde mig lite är att orden som används för vissa militära företeelser inte känns helt rätt. Jag trodde först originalet var skrivet på hebreiska och översatt till engelska av en icke-möp, men enligt DN är boken skriven på engelska. Författaren verkar helt enkelt ha valt att översätta vissa militära termer till engelska helt bokstavligt.

 

Artikeln i DN har förresten ett fel. Det är inte tre pojkar i 13-årsåldern som kommer till en vägspärr och säger att de utgör en demonstration som ska skingras. Det är två män i trettioårsåldern och en pojke.

Link to comment
Share on other sites

"Veckans e-bok" i DN idag 6:e juli är "Det eviga folket är inte rädda" av Shani Boianjiu, som har blivit mycket positivt recenserad i svenska tidningar, även i dagens artikel. Jag har läst den engelska utgåvan "The people of forever are not afraid".

Förmodar att detta är artiklen som nämns. http://www.dn.se/kultur-noje/kulturdebatt/flaskpost-fran-tiden-i-israels-arme/

 

Skall införskaffa boken! Låter intressant!

 

Är det någon mer som har tips på böcker om den israeliske fotsoldatens vardag?

Edited by vikingman
Link to comment
Share on other sites

 

"Veckans e-bok" i DN idag 6:e juli är "Det eviga folket är inte rädda" av Shani Boianjiu, som har blivit mycket positivt recenserad i svenska tidningar, även i dagens artikel. Jag har läst den engelska utgåvan "The people of forever are not afraid".

Förmodar att detta är artiklen som nämns. http://www.dn.se/kultur-noje/kulturdebatt/flaskpost-fran-tiden-i-israels-arme/

 

Skall införskaffa boken! Låter intressant!

 

Är det någon mer som har tips på böcker om den israeliske fotsoldatens vardag?

 

 

 

Artikeln jag såg idag var: http://www.dn.se/kultur-noje/varsagod-en-sensationell-e-bok/ men det är samma bok, den har blivit lite omskriven.

 

Beträffande fotsoldater i Israel, prova: David Mendelsohn, "Guns and bandages: a combat medic in Israel's army 1961-1978". Avigdor Kahalani, "A warriors way" är också värd att läsa även om man kanske inte kan kalla nationalhjälten från Golanhöjderna 1973 för en fotsoldat.

Link to comment
Share on other sites

Jag har nu läst Anders Jallais två första böcker: Spionen på FRA och Landsförrädaren samt beställt den tredje boken Natoagenten.

Jag kan verkligen rekommendera dessa böcker.

 

Wikipedia om Anders Jallai:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Anders_Jallai

 

I nuläget har jag precis påbörjat boken Sanningen om ubåtsfrågan, av Bengt Gustafsson (utgiven 2010).

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Har läst boken "Ingen lätt dag" nu.

 

Det är en bok som är skriven av en ex SEAL team 6. Det är en självbiografi där han beskriver om hur han kom i i SEAL samt hur det går frammåt i sina 11 år inom gruppen. Han var även en av de som kom först in i Bin Ladens rum under den räden. Detta beskrivs på ett mycket bra sätt tycker jag och man får upp en bra bild om hur det kan ha varit på hans uppdrag.

 

Denna boken är mycket trevlig att läsa samt kostar inte jättemycket. Jag betalade 49kr på Maxi Alingsås.

 

Den enda negativa är de bilder (som i sig är jättebra!) ligger dålig utplacerade. Kanske att det blev så i översättningen men ni kan få ett exempel.

Han beskriver ett uppdrag i bergen i norra Afghanistan år 2009.

"/.../ När vi närmade oss, tittade jag bakåt (ingen ny mening) 8 sidor lång beskrivning i bilder hur Operation neptune spears inflygning samt evakuering gick till. (fortsättning på den brutna meningen) och såg Phil och resten tätt bakom mig.

 

Samt att i början av boken mixas de olika begreppen lite. Ibland säger han prickskytt och ibland krypskytt. Men det ligger nog i översättarna än självaste författaren.

 

Boken är 255 sidor lång och finns som både e-bok och pocket.

 

Han kallar sig för Mark Owen men heter något annat.

Även om hans namn har läckt ut på internet tycker jag att det är onödigt att skriva av olika själ som ni nog kan lista ut själva.

 

Kort och gott, mycket bra bok som rekommenderas att läsas. Speciellt den sista delen då det är om räden mot Bin Laden.

 

ingen_latt_dag-torsten_wahlund-21892130-

 

//Markus :baskerHKP:

Edited by Macko96
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...