Jump to content

Bläckpistoler(?)

Björn-

Recommended Posts

Tyckte mig se en kravallpolis med paintballgevär igår på nyheterna. Hittar tyvärr inga bilder just nu. Har kollat på Le Monde och Le Figaro.

Är det inte jänkarna som brukar skjuta paintballs som innehåller samma vätska som pepparspraystuberna på bråkstakar?

Fransmännen kanske har tillsatt bläck i dom kulorna för att kunna identifiera bråkstakarna.

Kolla på FN303, http://www.fnherstal.com/html/Index.htm

Dock verkar sidan inte fungera med firefox, vapnet i fråga ligger under "less lethal"

JAg har sett liknande modeller av denna vapentyp, och det hela bygger på paintball, men med skillnaden att projektilens precition och tyngd är ökad.

Verkar som ett vettigt vapen som FM kanske skulle prova ut för användning på missioner (se modifikationen med m16 längst ner på sidan), istället för att använda 40 mm.

mvh.

Kolla på FN303, http://www.fnherstal.com/html/Index.htm

Dock verkar sidan inte fungera med firefox, vapnet i fråga ligger under "less lethal"

Sidan finns här, men den funkar inte heller någe vidare i Firefox/Mozilla.

En bra bild finns dock här här.

Vapnet i fråga heter FN303.

Edited by eskil

Söderman.

Det som kan vara bra med att färg markera vissa obj.

Kan vara att det är lättare senare att gripa dem.

Samt jag misstänker att det är ej direkt skönt att få en direkt träff i bröstkorgen från detta vapnet. Bara träffen kan få vissa obj att tappa lusten att bråka.

Sen finnes det även andra typer av am för Fn303´an som man ser när man tittar på deras info sida om bössan.

Tog denna texten från Fn´s hemsida med info om prj

Projectiles

"The primary effect is trauma : the shock (15J/cm³) directly neutralizes the aggressor. Secondary effects will be delivered by a chemical payload chosen according to the mission requirements

All .68" projectiles have a 8.5g weight, a polystyrene body and a granular non-toxic bismuth forward payload"

Mvh

404 Skenberg

Det finns ju spray för självförsvar (mestadels för kvinnor som är rädda på kvällen skulle jag tro) som färgar förövraren..

från swedish body armor:

Information

Safe & Go! ® innehåller fönsterputsämnen med kraftig pigmenterad blåfärg samt även ett extremt högkoncentrerat luktämne vilket orsakar ett fruktansvärt obehag med sveda, kväljningar samt paralys. Färgen innehåller även en UV färg för att identifiera angriparen, som är kvar i hudpigmenten i upp till 30 dagar. Safe & Go! ®är ett skyddat varumärke som sedan 1991 sålts i hundra tusentals exemplar och räddat många från överfall!

Man kan således identifiera en person genom att använda sig av en UV lampa för att se om han har fått färgen på sig. Har man rätt mängd lär det ju inte vara så att man fått den på sig vid beröring. Skulle det kunna vara något kanske?

Troligen kommer den träffade utstöta ett gutteralt ljud och sedan aldrig mer göra något under resten av sitt liv. Dvs. R.I.P.

Studerade verkan på mål mtrl som hade blivit beskjuten av sk "40mm human ammunition". Min enda tanke var, att detta är inget jag skulle vilja bli träffad utav.

Har sett för länge sen sett en dokumentär på Discovery om Less Lethal weapons.

Där förevisade de bland annat olika typer av amo till M203.

Det var ngn typ av "hagel patron" fast med större gummi kulor.

Det var en prj som avfyrade en träbit som det var meningen att man skulle studsa i marken innan den skall träffa obj.

Är det ngn av de prj som du har sett Strv101.

Har du ngr åsikter eller tankar om dem i så fall?

Är själv väldigt intresserad av de olika am alternativen till M203.

Pga vi har tillgång till den på olika förband och även inom Us.

Så vid tillfälle när det finnes behov så skulle det vara bra med annan am istället för standard am. Dvs vid upplopp eller olika typer av kravaller.

Mvh

404 Skenberg