Jump to content

INFO: Radiolänkman i skövde?

Recommended Posts

Mönstrade igår och tog som första val (utan att egentligen veta vad det var) Radiolänkman, detta ska utföras i T2 (skövde).

Är det någon som har genomför denna tjänst och kan säga vad den innebär?

Går det att ringa till pliktverket och fråga om dom kan ändra på sin prioritering bland dom tjänster man hade att välja bland?

Oj, det där låter inte som någon höjdare. finns det några utbildningar med ungefär samma betygsmässiga krav fast lite roligare?

okej nu var ju min beskrivning väldigt generell.. som radiolänkman gör man mycket annat också. eftersom man grupperar långt från andra förband så lagar gruppen sin egen mat och ansvarar för försvaret av grupperingsplatsen.. alltså ett väldigt fritt och anvarsfullt jobb. ,O

utan att veta ditt mönstringsvärde kan jag nog inte säga vilken tjenst som passar..

Edited by Krook

Muskelstyrka - 4

Kondition - 6

Syn och hörsel - 9

Inskrivningsprov - 6

Befälslämplighet - 4

Plikttjänstförmåga - 4

Sammanvägd tjänstbarhet - A Stridande befattning med stor rörlighet

Går det att ringa till pliktverket och ändra dom prioriteringar man valde?

Vill gärna ha något där chansen är stor till utlandstjänst.

ja om du vill ta ett säkert kort när det gäller utlandstjänst så ska du se till att bli förare på nått slags pansarfordon,, sånna är eftertraktade i utlandstjänst,,

ja det borde nog gå å ringa å ändra på det där ska du se :)

Okej, tack. Blev erbjuden att köra Stridsfordon 90 om jag skaffar körkort, men tycker det verkar rätt tråkigt att bara hålla på och köra stridsvagn (eller vad det nu kallas).

stridsfordon 90 skulle jag tycka va hur kul som hellst att köra runt i :) det skulle iaf jag välja framför radiolänk :banghead:

Verkar ju inte vara särskillt varierande och att dessutom ha som enda uppgift i utlandstjänst att bara köra runt folk verkar inge kul.

Om man ser det på det sättet är nog ingen tjänst särskilt rolig. Bara skjuta och springa, bara prata i radio, bara spana, bara ta hand om skadade, bara köra drivmedel osv.

Bara skjuta och springa och bara spana låter kul enligt mig. Dock kanske det inte är någon höjdare att skjuta i utlandstjänst.

Är man ute och strider i fält som radiolänk man eller är det bara att sätta upp radiostationer?

Edited by Jawo

Bara skjuta och springa och bara spana låter kul enligt mig. Dock kanske det inte är någon höjdare att skjuta i utlandstjänst.

Är man ute och strider i fält som radiolänk man eller är det bara att sätta upp radiostationer?

Det är ju inget offensivt förband direkt ;)

Dock måste du givetvis kunna försvara din gruppering.

Bastant sak på den där bilden. Mycket sånt på T2?

Jag har aldrig sett en sådan förut och då har jag jobbat en del med ledningssystem inom armén(Brigadnivå och neråt). Befattningen Radiolänkman är, som det också står i texten om tjänsten, inom TS9000, men om man gör sin tjänst i/på Enköping (S1) har dom lite fler radiolänksystem och andra spännande system att "leka" med.

"Mojängen" på bilden är INTE något som man använder inom TS9000, utan något annat, för mig okänt system.

/Svanberg

"Mojängen" på bilden är INTE något som man använder inom TS9000, utan något annat, för mig okänt system.

LÄTT missvisande att illustrera en sida som handlar om rlman TS 9000 med den bilden således...

Man kan ju koppla det mesta till/genom TS9K så den "mojängen" är nog inget undantag. Verkar lite konstigt att man skulle köpa in länkar som inte är "kompatibla" med TS9K. Jag såg förövrigt en sådan under den stora ledningövningen i Enköping för några år sedan (namn?).

Man kan ju koppla det mesta till/genom TS9K så den "mojängen" är nog inget undantag. Verkar lite konstigt att man skulle köpa in länkar som inte är "kompatibla" med TS9K. Jag såg förövrigt en sådan under den stora ledningövningen i Enköping för några år sedan (namn?).

Må så vara, men det betyder ju inte att man som radiolänkman i Skövde kommer handha sådan utrustning. Därför tycker jag att bilden är irrelevant som illustration till texten...

Bastant sak på den där bilden. Mycket sånt på T2?

Jag har aldrig sett en sådan förut och då har jag jobbat en del med ledningssystem inom armén(Brigadnivå och neråt). Befattningen Radiolänkman är, som det också står i texten om tjänsten, inom TS9000, men om man gör sin tjänst i/på Enköping (S1) har dom lite fler radiolänksystem och andra spännande system att "leka" med.

/Svanberg

Den länken är det som kallas "Tung länk"/ Operativt Samband och används bland annat för att ersätta trasiga länkar i FTN. Den har mycket högre kapacitet än normal länk i TS9000 och använder normalt sett en annan växel.

Edited by TheGoodOne

• 3 weeks later...
Den länken är det som kallas "Tung länk"/ Operativt Samband och används bland annat för att ersätta trasiga länkar i FTN. Den har mycket högre kapacitet än normal länk i TS9000 och använder normalt sett en annan växel.

Heja Luftvärnet!

Vad heter masten den sitter på?

TP35

/Krook

Dels var vi mer tränade på den tjänsten vi hade (min åsikt) samt utrustningen. Vi må ha haft en Tgb 30, men dessa brukade ett flak (Hur man nu ska förklara det, OK-uthyrningsflak?) och en Jeep. Vill minnas att en av dem var ganska bitter på utrustningen.

Sedan har vi ju incidenten ute på svinsta motorcentrum rörande nyckelhantering...

S1 är inte mycket till ett stridande regemente.

Men sysslar man med TS9000, radiolänk eller liknande så är det en fördel att göra sin värnplikt på S1, otroligt kunniga befäl och man får en bra utbildning så att man känner att man kan sin tjänst och lite till, jag håller med Pallen till fullo. Fick intrycket att andra radiolänksenheter från diverse regementen inte fått en tillräckligt bra teknisk utbildning.

Efter elva månaders värnplikt vill jag kunna säga att jag kan allt jag ska kunna samt lösa de tusentals olika problem som kan(läs: kommer) uppstå i fält.

Men jag säger absolut inte att andra regementen är värdelösa, utan att att S1 har så mycket bättre förutsättningar som t. ex ha ett helt kompani av radiolänksnissar medan andra regementen har någon enstaka grupp.

Heja Luftvärnet!

Vad heter masten den sitter på?

TP35

/Krook

Äh, den där TP35an är väl ingen stor sak? Är ju endast 35 m hög och man behöver ju bara vara ett par man för att upprätta den. Nej tacka vet jag mast 60/1300 det är riktig TUNG LÄNK det! :-( 42 m hög och svår att upprätta om man är mindre än 5 man. Då får man ju dessutom klättra upp och beundra utsikten. :)

/C 2:744

Operativa Sambandsplutonen, S1, 2002-2003

Äh, den där TP35an är väl ingen stor sak? Är ju endast 35 m hög och man behöver ju bara vara ett par man för att upprätta den. Nej tacka vet jag mast 60/1300 det är riktig TUNG LÄNK det! :-( 42 m hög och svår att upprätta om man är mindre än 5 man. Då får man ju dessutom klättra upp och beundra utsikten. :)

Mekano för män?

En TP42 är en fin pjäs även för mig som inte är mastapa.

/Krook

Så, vilken var bäst; Rocco eller Westin? ,O