Jump to content

Två svenskar fängslade i Iran

Recommended Posts

å jävlar, nu blir relationerna mellan Iran och Sverige mindre :P :)

Själv är jag nog mer orolig för de två fängslade än de diplomatiska relationerna.

Är det nån som har kläm på vilken standard iranska fängelser har och om Sverige har utlämningsavtal med Iran?

å jävlar, nu blir relationerna mellan Iran och Sverige mindre :P :lala:

Själv är jag nog mer orolig för de två fängslade än de diplomatiska relationerna.

Är det nån som har kläm på vilken standard iranska fängelser har och om Sverige har utlämningsavtal med Iran?

Är utlämningsavtal detsamma som att dessa personer kan få sitta av sitt straff i Sverige? Och godkänner svenska staten ett fängslande av sina medborgare för något som inte skulle ge samma straff i Sverige? Om nu åtalet är spionage och det går att bevisa så lär väl Sverige inte kunna göra mycket åt saken..

å jävlar, nu blir relationerna mellan Iran och Sverige mindre :P :surprise:

Är utlämningsavtal detsamma som att dessa personer kan få sitta av sitt straff i Sverige? Och godkänner svenska staten ett fängslande av sina medborgare för något som inte skulle ge samma straff i Sverige? Om nu åtalet är spionage och det går att bevisa så lär väl Sverige inte kunna göra mycket åt saken..

Ja, de får sitta av de straff de tilldömts i Sverige. Annars skulle det nog vara svårt att få utlämningsavtal till stånd...

OT

Passande titel, "espionage"

Iranier utalar aldrig ett ord som börjar med S, utan att lägga ett E, före.

Tex, om en iranier i sverige ska säga "speciellt på torsdagar", så säger han; especiellt på torsdagar. :P

Säger en iranier spionage i sverige, så säger han: espionage! :banghead:

/OT

Edited by Spett och slägga

Ja, de får sitta av de straff de tilldömts i Sverige. Annars skulle det nog vara svårt att få utlämningsavtal till stånd...

Det jag syftade på är att utlämningsavtal brukar innebära att man kan lämna ut personer från ett land där brottet inte begåtts till ett land där personen är medborgare och brottet begåtts.

Så om du rånar en bank och sticker till Iran och vi har utlämningsavtal med dom så skulle dom skicka tillbaks dig till Sverige om de fick tag på dig. Tex Calle som misstänktes ha knivhuggit en person i Grekland, han var dock Svensk medborgare och lämnades ut till Grekland i enlighet med utlämningsavtalet. Men han fick sitta i fängelse i Grekland (under tiden man väntade på rättegång) vilket han säkerligen hade fått göra om rätten funnit honom skyldig.

Nu är det dock tvärt om.

Personen begår ett brott i ett land där de inte är medborgare och döms och straffas i enlighet med det landets lagar. Kan de då lämnas ut till Sverige för att få sitta av sitt straff här och varför skulle Iran vilja lämna ut dom? Om nu Iran dessutom misstänker att de spionera åt den stat där de är medborgare (dvs Sverige) så skulle det väl vara i Irans yttersta intresse att inte lämna ut dessa personer.

Det jag syftade på är att utlämningsavtal brukar innebära att man kan lämna ut personer från ett land där brottet inte begåtts till ett land där personen är medborgare och brottet begåtts.

Så om du rånar en bank och sticker till Iran och vi har utlämningsavtal med dom så skulle dom skicka tillbaks dig till Sverige om de fick tag på dig. Tex Calle som misstänktes ha knivhuggit en person i Grekland, han var dock Svensk medborgare och lämnades ut till Grekland i enlighet med utlämningsavtalet. Men han fick sitta i fängelse i Grekland (under tiden man väntade på rättegång) vilket han säkerligen hade fått göra om rätten funnit honom skyldig.

Nu är det dock tvärt om.

Personen begår ett brott i ett land där de inte är medborgare och döms och straffas i enlighet med det landets lagar. Kan de då lämnas ut till Sverige för att få sitta av sitt straff här och varför skulle Iran vilja lämna ut dom? Om nu Iran dessutom misstänker att de spionera åt den stat där de är medborgare (dvs Sverige) så skulle det väl vara i Irans yttersta intresse att inte lämna ut dessa personer.

Nu blir det lite OT men Calle utlämnades väl inte till Grekland? Han valde väl att själv åka, hade nämligen för mig att det enligt svensk lag inte gick att lämna ut en svensk medborgare till annan stat.

Dom kan gott sitta där. Varför borde dom få sitta straffet i sverige, det är en bra sak att tänka på innan man begår sådana brott. Kan förstå att iran inte vill lämna ut fångar när misstankar som spionage finns. Man vill veta vet som skickat dom och i vilket syfte etc...

Dom kan gott sitta där. Varför borde dom få sitta straffet i sverige, det är en bra sak att tänka på innan man begår sådana brott. Kan förstå att iran inte vill lämna ut fångar när misstankar som spionage finns. Man vill veta vet som skickat dom och i vilket syfte etc...

Och rättsäkerheten i Iran är god? Hur stor möjlighet har de till en rättvis och opartisk domstol? Hur ligger straffskalan?

(---)

Nu är det dock tvärt om.

Efter visst googlande och ännu mera läsövningar i svenska språket så har jag kommit fram till att det är möjligt att ansöka om "Överförande av straffverkställighet" Om sedan Iran går med på det är ju en annan fråga.

Information

EDIT:Tillägg: ännu mer "intressant" information som rör till det finns under länkarna i spalten till vänster på den länkade sidan. Det verkar som att ganska mycket är möjligt så länge de bägge staterna är överens om det.

En anledning kan ju vara att det underlättar återanpassningen till samhället om man som svensk får avtjäna ett iranskt straff i svenskt fängelse. En annan kan ju vara (som anges i artikeln) att de misstänkta inte pratar persiska - lagom kul.

Edited by Axial

Och rättsäkerheten i Iran är god? Hur stor möjlighet har de till en rättvis och opartisk domstol? Hur ligger straffskalan?

har inte svenska ambasaden hand om svenska fångars rättigheter/skyldigheter. Jag förstår bara inte hur man kan utsätta sig för sådan risk i ett sådant land. Om det rör sig om organiserat brott kan de gott få sitta sitt straff i iran.

Det är skillnad mellan en vanlig turist som av okunskap tagit kort på hamnen och organiserat spionage tycker jag

Edited by siros

(---)

Det är skillnad mellan en vanlig turist som av okunskap tagit kort på hamnen och organiserat spionage tycker jag

Är det nån som sett nån ytterligare information om det här fallet? Hur det egentligen gått till osv...

Det skulle inte förvåna mig om svenskarna tagit kort enligt svenska praxis (dvs ganska mycket går bra att fota) och iransk praxis ser på dessa foton som grovt spioneri- kulturkrock således.

har inte svenska ambasaden hand om svenska fångars rättigheter/skyldigheter. Jag förstår bara inte hur man kan utsätta sig för sådan risk i ett sådant land. Om det rör sig om organiserat brott kan de gott få sitta sitt straff i iran.

Om det är underättelse inhämtning för att ge den svenska regeringen beslutsunderlag, är det då "organiserat brott" i dina ögon? Skall dem då få sitta av sitt straff utan att svenska regeringen lyfter ett finger för att få dem frisläppta?

Om det är underättelse inhämtning för att ge den svenska regeringen beslutsunderlag, är det då "organiserat brott" i dina ögon

Ja, det är olaglig handling. Varför vill man isåfall smyga sig fram och plåta diskret. Det är skillnad på hur man jobbar med underättelse, med öppna alt hemliga handlingar/information.

Skall dem då få sitta av sitt straff utan att svenska regeringen lyfter ett finger för att få dem frisläppta?

Ja, jag tycker att dom ska sitta sitt straff nere i Iran. Sverige kan ju alltid försöka förhandla men i mina ögon är det Iran som stat som ska bestraffa dessa personer.

Lika mycket som svenskar vill att ryska spioner ska åka fast och fängslas/förhörs så vill iranier att spioner i deras land ska åka fast. Det blir alltså en Vi/dom fråga.

För mig blir det en vi mot vi fråga.

OT

Passande titel, "espionage"

Iranier utalar aldrig ett ord som börjar med S, utan att lägga ett E, före.

Tex, om en iranier i sverige ska säga "speciellt på torsdagar", så säger han; especiellt på torsdagar. :P

Säger en iranier spionage i sverige, så säger han: espionage! :baskerPa:

/OT

Nu vet jag inte vart du fått det ifrån, men jag har personliga erfarenhet av att ovanstående inte stämmer det minsta lilla. Dels har min mamma varit gift med en iranier och vare sig han eller någon av hans vänner hade bekymmer med S. Finns även en föreläsare på min institution som är iranier och han verkar inte heller ha några problem. Men som sagt, OT.

Om det är underättelse inhämtning för att ge den svenska regeringen beslutsunderlag, är det då "organiserat brott" i dina ögon

Ja, det är olaglig handling. Varför vill man isåfall smyga sig fram och plåta diskret. Det är skillnad på hur man jobbar med underättelse, med öppna alt hemliga handlingar/information.

Skall dem då få sitta av sitt straff utan att svenska regeringen lyfter ett finger för att få dem frisläppta?

Ja, jag tycker att dom ska sitta sitt straff nere i Iran. Sverige kan ju alltid försöka förhandla men i mina ögon är det Iran som stat som ska bestraffa dessa personer.

Lika mycket som svenskar vill att ryska spioner ska åka fast och fängslas/förhörs så vill iranier att spioner i deras land ska åka fast. Det blir alltså en Vi/dom fråga.

För mig blir det en vi mot vi fråga.

Så om vi skickar svensk undpersonal till ett annat land för att inhämta information och dem åker fast så är din åsikt alltså att vi skall skita i dem? Det är klart att det är en vi mot dem fråga, alla internationella relationer är det. KLart att iranierna vill att dem skall åka dit men det kan ju knappast vi låta hända hur som hellst.

Bättra då att komma med något utbyte som kan tänkas tillfredställa motparten för att få hem vårt folk.

Dem blir nöjda och vi blir nöjda. Det är förståss väldigt pinsamt men då visar man iaf att man är beredd att ta hand om sin personal.

Om detta hade skett i ett annat land så hade jag tyckt precis som du. Men när det sker i iran blir man lite besviken då man själv har rötter därifrån.

men jag vill ändå inte få en "förädare" stämpel över mig, och en massa komentarer "va gör du på detta forumet" etc..

Det är inte fastställt att dessa skickats från regeringens sida, kan lika gärna vara turister som av misstag tagit olovliga kort

Edited by siros

Om detta hade skett i ett annat land så hade jag tyckt precis som du. Men när det sker i iran blir man lite besviken då man själv har rötter därifrån.

men jag vill ändå inte få en "förädare" stämpel över mig, och en massa komentarer "va gör du på detta forumet" etc..

Det är inte fastställt att dessa skickats från regeringens sida, kan lika gärna vara turister som av misstag tagit olovliga kort

Varför skulle det ske? Dom flesta som stuckit från Iran har väll gjort det för att dom inte gillar det politiska klimatet etc? Du sitter mycket säkrare än en amerikan på svenska forum kan du räkna med ;)

Men det är ju intressant att notera att Iran har folk som har koll på utlänningar i landet även om det rör sig om byggnadsarbetare. Vilket företag det rör sig om är intressant.

Blir du besviken över att folk spionerar på Iran för att du har rötter därifrån?

Som du sa, man vet ju aldrig om deras uppsåt var att spionera eller om de bara råkade fota fel plats. Om de nu var utsända av Svenska staten är det ju i statens intresse att få hem dessa individer, dels för debreifing och dels för att skydda dom. Om de nu är turister kanske de var oaktsamma, eller vårdslösa och möjligen får de skylla sig själva, eller så är det helt enkelt Iran som överreagerar (mest troligt) och fängslar dom med dåliga anklagelser och obefintliga bevis.

Jag tycker det är rätt intressant att folk direkt tror att de var spioner...

Det var två byggarbetare, byggarbetare brukar behöva fotografier över platser där de ska bygga för planeringen. Troligen är det inte mycket mer spännande än så.

De är inte heller anklagade för "spionage" av Iran, de är anklagade för att ha brutit mot fotograferingsförbudet.

Oavsett vad så tycker jag att Sverige borde "hämta" dom :/

Blir du besviken över att folk spionerar på Iran för att du har rötter därifrån?

besviken är ett dåligt ord. men jag känner det ur en iraniers perspektiv.

Som någon skrev, dom är ju inte dömda för spionage utan bara för brott mot fotoförbjudet.