Jump to content

Recommended Posts

Hallå.

Hej jag undrar om det ör någon som kan ha lite värdefull information om vad en Robotsoldat gör,

har varit inne på lumpen.nu och sökt efter den tjänsten, men det står inget som jag får någon större glädje av.

Skulle vara väldigt tacksam om någon kom med information om vad en Robotsoldat skall göra, vet ialla fall att jag skall sitta på ett fordon eller springa runt i skogen med en Robot 56.

Rycker in 2008 Juli - P4 Skövde

GM900 - Robotsoldat

med största sannolikhet åker du runt i en Patgb 203 (Pansarterrängbil) och skjuter med RB56 (ja, ni lastar givetvis av och grupperar den i skogen, men åker runt i bilen)

sverige har idag inga fordon med fast monterade robotar, man måste helt enkelt stanna och gruppera den på/bredvid bilen (alt parkera bilen och bära iväg den till grupperingsplatsen)

med största sannolikhet åker du runt i en Patgb 203 (Pansarterrängbil) och skjuter med RB56 (ja, ni lastar givetvis av och grupperar den i skogen, men åker runt i bilen)

sverige har idag inga fordon med fast monterade robotar, man måste helt enkelt stanna och gruppera den på/bredvid bilen (alt parkera bilen och bära iväg den till grupperingsplatsen)

Okej,

jobbigt att hålla på att gömma Pansarterrängbilen varje gång man ser FI men men, life sucks bara leva vidare med denna värdefulla information.

Tackar för infon.

Säker på att det inte kommer användas strf9040? Vill minnas att jag såg någon struktur för det på pskkompanier i något brigadreglemente för psk-/mekkomp 90.

Annars har ju P7 några cabbade bandvagnar för sina robotar.

Säker på att det inte kommer användas strf9040? Vill minnas att jag såg någon struktur för det på pskkompanier i något brigadreglemente för psk-/mekkomp 90.

Annars har ju P7 några cabbade bandvagnar för sina robotar.

Det kan vara möjligt, när jag läste på LUMPEN.NU så står det ju att det kan vara vad som helst, typ Bandvagn eller något stridsfordon.

Jag hoppas ju att det är stridsfordon ialla fall.

Lite roligare att åka runt i, sitta i en skumpig bandvagn är inte det jag föredrar. :surprise:

Lite roligare att åka runt i, sitta i en skumpig bandvagn är inte det jag föredrar. :surprise:

Och du tror inte att det skumpar i ett stridsfordon? :baskerHV::=o

Sägs att det är lite mer bekvämare, inte så kul att åka runt med larvfötter under en, tänk på den stackars asfalten som förstörs. :blink:

Lite roligare att åka runt i, sitta i en skumpig bandvagn är inte det jag föredrar. :)

Och du tror inte att det skumpar i ett stridsfordon? :lol::D

9040B. B)

Fast bv206 skumpar fanimej mer än ett strf9040A. :D

Skövde använder iaf Patgb 203 till sina robotgrupper i år...

och maskera vagnen, tja... det gör man ju iofs, men det gäller ju ALLA fordon så...

dessutom har ju Patgb 203 en fin 20mm Akan :P

Det finns inga robotgrupper i skövde ännu. Rycker först in i januari.

Skövde använder iaf Patgb 203 till sina robotgrupper i år...

och maskera vagnen, tja... det gör man ju iofs, men det gäller ju ALLA fordon så...

dessutom har ju Patgb 203 en fin 20mm Akan :P

Okej,

men den där 20mm är det robotsoldaterna som använder den och skjuter eller har föraren en nisse med sig som sköter den?

Patgb 203 är tjusig som tusan :Malaj:

En Patg203 i robotversion betjänas av förare, skytt och vagnschef. Robotgruppen är Ej direkt inblandad i vagnstjänsten.

Robotgruppen på 5man åker där bak. Gruppchef, Stf Gruppchef, Skytt, Laddare, Soldat.

Den exakta sammansättningen, om vem som betjänar KSP, GRP osv kan variera, såväl som utbildningen- och exakta uppgiften för den sista soldaten som ej betjänar roboten.

Edited by Sgt1clHansson

• 4 months later...