Jump to content

Utarmat Uran, erfarenheter? Balkan 99/00

Fu Gson

Recommended Posts

Ska skriva en 5-poängs rapport om användandet av utarmat uran i ammunition, hur det påverkar miljön och hur det går ihop med mänskliga rättigheter,

Med tanke på alla utlandsmissionärer på detta forum så borde det finnas någon människa som var nere på Balkan vid den tiden då det blev kännt att USA använt DU i sin ammunition.

Vad jag vill veta är vilken information ni fick, vilka skyddsåtgärder som vidtogs o.s.v.

Eran medverkan skulle vara ovärderlig!

Tack på förhand Fu Gson

Jag har inte varit nere där dock så har jag pratat med chefer (folk som vet) på Totalförsvarets skyddscentrum just när det var som hetast. De sade att vad det rörde att bli skadad av det så var du mer eller mindre tvungen att slicka på kulhålen i pansaret för att det skulle bli något.

De hade då (år 2000) inte kunnat göra någon studie vilka effekter det skulle kunna ge i framtiden.

EOD

Efter att ha läst ett antal A4:a om det hela så är intrycket att det var media som hypade upp det. Tydligen ska inte strålingen vara märkbart större än den man får på naturlig väg.

Får se om jag kan hitta nått om hur DU påverkar naturen, kanske finns lite mer matnyttigt där....

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...