Jump to content

Handgranatständare +  sprängdeg

Guest Gone_crazy

Recommended Posts

Guest Gone_crazy

Jag och en polare satt och diskuterade olika saker.

En av dessa saker var om det går att detonera sprängdeg med en handgranatständare. Typ som en syftmina med fördröjning. Det borde ju vara tillräckligt eller hur?

Ingen av oss är farb:are så vi vet inte så mycket om sådant...

Jo, det ska väl vara som en tändpatron i tändaren till hgr. Men varför? Det finns ju redan en vanlig slagtändare som fungerar som så att man drar ut en sprint så smäller det med en gång. Men vill du göra dig en egen granat så torde väl ett recept kunna vara en hgr-tändare med ett par gubbar deg. Pang.

Shgr56 väger 580g, varav 190 g trotyl.

Två gubbar deg skulle bli 250g, varav 86% är pentyl, resten olja. Det man skulle få ut av det här är en jättestor smällare, en "chockgranat deluxe". Att dynga iväg den rakt fram utomhus skulle nog inte vara någon värre fara, bara men inte får grusstänk i ögonen i princip...  Sedan ska ju tändaren sitta kvar i degen också, men det finns ju eltejp!!

PANG! :)

Guest Gone_crazy

Hmm. Jag tänkte mer på att placera laddningen någonstans, fästa laddningen, dra en tråd till säkringsringen, dra ut printen så den sitter kvar precis. Därefter ligga gömd och dra i tråden sprinten lossnar... 1000 2000 3000 4000...

Hmm. Jag tänkte mer på att placera laddningen någonstans, fästa laddningen, dra en tråd till säkringsringen, dra ut printen så den sitter kvar precis. Därefter ligga gömd och dra i tråden sprinten lossnar... 1000 2000 3000 4000...

Jag erkänner motvilligt att jag aldrig använt skarpa handgranater, men vad jag förstått av tändaren till hgr56 så fungerar inte säkringen så att det räcker att bara dra ut sprinten så smäller det. Alltså är din plan värdelös med den tändaren. Sedan har det ju kommit ut nya, hgr90 och 2000, där det räcker att dra ut sprinten, men sprätter grepen bort, eller krävs det lite för att den ska ramla av?

Till just det som du säger så finns det ju som sagt redan en slagtändare. Fungerar som såhär:

En liten sprint som man drar ut, så smäller det.

Eller lite mer fullständig manul till den:

Fäst tändaren i degen/laddningen/pentylen.

Säkra ev med lite tejp.

Fäst ett snöre i utlösningssprinten.

Rulla ut snöret till ditt skydd.

Dra ut säkringssprinten ur tändaren.

Var nu försiktig med snöret, snubbla inte på det på väg tillbaks!

Dra i snöret från ditt skydd.

Pang.

Det man inte får med här är fördröjningen.. hmm.. vill man nödvändigtvis ha fördröjning på grejjerna så finns det krutstubintändare med ett snöre i som du kan skarva. Då kan du få en jäkla fördröjning på avstånd. Krutstubinen är ju bara att sätta en tändpatron på sedan..

/Farb-nisse

"Ing" har rätt, på spränghandgranat 56 måste även "flärpen vikas/tryckas upp för att osäkra granaten.

På de nyare handgranaterna är det enbart sprinten som skall dras ut. Då går den att använda som Gone_Crazy`s idè.

Jag finner detta vara en nödlösning då det inte blir speciellt riskfritt att bara nästan dra ut sprinten. Sprinten brukar også gå ganska trögt att dra ut då den sitter i spänn mot grepen.

Med andra ord, helst inte!

"Ing" har rätt, på spränghandgranat 56 måste även "flärpen vikas/tryckas upp för att osäkra granaten.

På de nyare handgranaterna är det enbart sprinten som skall dras ut. Då går den att använda som Gone_Crazy`s idè.

Jag finner detta vara en nödlösning då det inte blir speciellt riskfritt att bara nästan dra ut sprinten. Sprinten brukar også gå ganska trögt att dra ut då den sitter i spänn mot grepen.

Med andra ord, helst inte!

Flärpen kan svjv vikas upp innan man drar ut sprinten men om man ska använda hgr som tändare är det mycket enklare att inte använda sprinten alls. Sätt snöret runt en sten och lägg granattändaren med laddning under den. Dra ut sprinten (häkta om nödvändigt upp flärpen) och du behöver bara dra undan stenen/grenen el dyl för att skeden/grepen ska snärta loss och sedan detonerar prylen.

Flärpen kan svjv vikas upp innan man drar ut sprinten

Jah, här skulle jag lägga in en nästan arg post och tycka att det inte gick alls, men jag testade först och det gick ju visst!

Man lär så länge man lever... :)