Jump to content

Ny organisering i Amfibiekåren?

Recommended Posts

Nej den där sidan är out-dated. Det jag fick höra av en PB-GRK som muckade 05 var att en viss S-plats Lt är C GRK som utgör en tropp i en understödspluton som även består av en Rb-To. Av annan information som jag har införskaffat mig på krogen så verkar det bara vara skyttekompanier samt en Kj-plut som utbildas. Alltså borde Understödsplutonen ligga i ett skyttekompani. Verkar jäkligt krångligt... Nån som ligger inne nu får rätta mig och komma med bättre förklaringar!

• 2 weeks later...

Har snackat med en person på Amf1 och Amfbat 06 ser ut som följer:

Bataljonsledning

Amfibieskyttekompaniet

Stabsplutonon

1. Amfskyttepluton

2. Amfskyttepluton

3. Amfskyttepluton

Understödspluton/Rb,Grk

Kustjägarkompaniet

Amf Und pluton/C3-lag

Spaningspluton

1. Kjpluton

2. Kjpluton

Insatskompaniet

21. Insatspluton

22. Insatspluton

23. Insatspluton

24. Insatspluton

Stridsbåtskompaniet

Utbildningpluton

1. Strbpluton

2. Strbpluton

Underhållskompaniet

Uh pluton

Rep pluton

FC LOKE

FC Sleipner

Som minpluton används numera bevakningsbåtkopaniets min/senrospluton.

Klicka här för att läsa mer om det "nya" kompaniet

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Har inte fått någon info om de fyra Insatsplutonerna, eller vad de gör.

Någon kanske kan fylla i där.

:edit

Edited by 3924

Har snackat med en person på Amf1 och Amfbat 06 ser ut som följer:

Bataljonsledning

Amfibieskyttekompaniet

Stabsplutonon

1. Amfskyttepluton

2. Amfskyttepluton

3. Amfskyttepluton

Understödspluton/Rb,Grk

Kustjägarkompaniet

Amf Und pluton/C3-lag

Spaningspluton

1. Kjpluton

2. Kjpluton

Insatskompaniet

21. Insatspluton

22. Insatspluton

23. Insatspluton

24. Insatspluton

Stridsbåtskompaniet

Utbildningpluton

1. Strbpluton

2. Strbpluton

Underhållskompaniet

Uh pluton

Rep pluton

FC LOKE

FC Sleipner

Som minpluton används numera bevakningsbåtkopaniets min/senrospluton.

Klicka här för att läsa mer om det "nya" kompaniet

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Har inte fått någon info om de fyra Insatsplutonerna, eller vad de gör.

Någon kanske kan fylla i där.

:edit

Är det där verkligen organisationen för Amfbat06?? Ser mer ut som en utbildningsorganisation alltså organisationen på amf1. Men ska verkligen framtidens amfibiebataljon se ut på det sättet? Vad ska man med ett bevaknings/insatskompani till då?

-Edit-

Har för övrigt hört rykten om att amf4 inte riktigt blir så nerlagt som det ryktas. Det blir istället nerlagt a la K4, dvs namnet och regementet amf4 försvinner men utbildning av amfibieförband genomförs ändå på amf4 gamla område under amf1s regi. Jag pratar inte om FSC utan om amfibieförband. Det jag har hört är att ett amfibieskyttekompani skulle utbildas i göteborg samt lite annat smått o gott. Och hur blev det med marinens bassäkförband? Visst hamnade dom på amf4 till slut också? Lite OffT men när vi ändå diskuterar amfibeförbandens organisation så..

Edited by Jända

Jag maila och fråga hur Amfbat ser ut i dag och fick ett worddokument tillbaka med denna organisation. Om den är bra eller dålig fanns alldig frågan jag försökte besvara.

angående amf4 så utbildas redan enheter från amf1 där. bevakningsbåtkompaniet.

Jag ligger på skytte-komp nu och vi genomför ett organisations och metodförsök i år. Skytte-komp ska bestå av tre identiska skytteplutoner (3 skytte-grp, 1 grg-grp, 1 ksp-grp), 1 understödspluton (2 grk-troppar, 2 robot-troppar), ledning och underhåll och 2 st E-grp.

Bataljonen ska ha 1 bekämpningskomp (SSG120?, robot), 2 skytte-komp, 1 kj-komp och sen är jag inte riktigt säker men antingen ska det vara det vara ett lednings- och ett uh-komp eller ett lednings/uh-komp.

På gamla Amf 4 utbildas bevakningsbåts-komp, min-pluton och bordningsstyrkan i Amf 1's regi.

Insats-komp är något högvakts/bevaknings/SISU-åkande påhitt liknande det som F17 utbildar. Insatskompaniet utbildas inte för amf-bat.

/Påsen

1. Organisation ovan beskriver inte något krigsförband utan endast någon slags GU/Fredsorg.

2. Ja det utbildas amfibieförband i GBG, på gamla Amf4 område under Amf1's ledning. Som vanligt se Amf1's hemsida för info.. om ni nu inte gjort detta tidigare.

GMY

Tycker det verkar som både amf1 och amf4s hemsidor är rätt outdated så att säga. Hittar ingen info som verkar vara relevant längre..

Metodförsöken verkar helt klart intressanta. Känns som det blir en ganska tungt beväpnad bataljon vilket alltid är lovande. Någon info om hur det blir med attackdykarna? Visst var väl de tänkta att ingå som spaningsresurs på brigadsnivå tidigare, eller hur? Hur blir det då när det bara blir en bataljon? Blir dom kvar som spaningsresurs? Tas de ur amfibieorganisationen? Kanske tilltänkt att bli ytterligare ett anställt professionellt specialförband? Eller läger man ner hela idéen med attackdykare?

Tycker det verkar som både amf1 och amf4s hemsidor är rätt outdated så att säga. Hittar ingen info som verkar vara relevant längre..

Metodförsöken verkar helt klart intressanta. Känns som det blir en ganska tungt beväpnad bataljon vilket alltid är lovande. Någon info om hur det blir med attackdykarna? Visst var väl de tänkta att ingå som spaningsresurs på brigadsnivå tidigare, eller hur? Hur blir det då när det bara blir en bataljon? Blir dom kvar som spaningsresurs? Tas de ur amfibieorganisationen? Kanske tilltänkt att bli ytterligare ett anställt professionellt specialförband? Eller läger man ner hela idéen med attackdykare?

Vad som har sagts till oss är att attackdykarna kommer att vara en spaningsresurs på bataljonsnivå. Men som carl0s säger så utbildas inte a-dyk i år.

/Påsen

Bassäkkompaniet kommer att förflyttas till (fd.)AMF4 i GBG, exakt när är inte fastställt, men det skall vra genomfört innan 2008.

Varför man flyttar på kompaniet är av 100% politiska skäl, det kommer iaf. kosta multum att bygga upp en ny hundgård där. Vad ska man göra av den nuvarande hundgården på karlskrona, som kostade miljoner att göra och som nu är sveriges modernaste...?

Annars utbildas bordningsstyrkan på (fd.) AMF4.

Hur ser organiseringen av de olika plutonerna på Första amfibieregementet ut idag? När jag muckade från GRK '05 sades det t ex att robot och GRK skulle utbildas i samma pluton, något som lät väldigt intressant i en pjäsapas öron :P

Ni med kunskapen, hur ser det ut idag med de olika plutonerna? Vilka ingår i vilka kompanier o s v?

Det som Påsen sade stämmer i stort (trots att han är kalmarbo, men det är ju inte hans fel) men något bekämpningskomp. finns inte. Däremot så finns det understödspluton som består utav en GRK-tropp, en Robot-tropp och en Amf E-tropp. Så alltså utbildas i år två robotpjäsbemanningar, två GRKpjäsbemanningar samt två Amf E grupper. Desssutom så har organisationen inom plutonen ändrats lite. Nu vet jag iof. inte exakt vad som är nytt för i år men bland annat så skall GRK inte längre ses som ett ytbekämpande vapen utan endast målträffar skall räknas som träff samt vi får mycket mer utbildning i de andra understödsbefattningarna. Ifall du är intresserad så kan jag dra alla förändringarna.

MVH, Morvalion

Hur ser organiseringen av de olika plutonerna på Första amfibieregementet ut idag? När jag muckade från GRK '05 sades det t ex att robot och GRK skulle utbildas i samma pluton, något som lät väldigt intressant i en pjäsapas öron :P

Ni med kunskapen, hur ser det ut idag med de olika plutonerna? Vilka ingår i vilka kompanier o s v?

Det som Påsen sade stämmer i stort (trots att han är kalmarbo, men det är ju inte hans fel) men något bekämpningskomp. finns inte. Däremot så finns det understödspluton som består utav en GRK-tropp, en Robot-tropp och en Amf E-tropp. Så alltså utbildas i år två robotpjäsbemanningar, två GRKpjäsbemanningar samt två Amf E grupper. Desssutom så har organisationen inom plutonen ändrats lite. Nu vet jag iof. inte exakt vad som är nytt för i år men bland annat så skall GRK inte längre ses som ett ytbekämpande vapen utan endast målträffar skall räknas som träff samt vi får mycket mer utbildning i de andra understödsbefattningarna. Ifall du är intresserad så kan jag dra alla förändringarna.

MVH, Morvalion

Det är ju generalfel att fråga om vi är intresserade. KLART VI ÄR!

• 3 weeks later...

Det där om att inte GRK skall vara ytbaserat är både sant och sant inte... Är man bara en tropp (2 pjäser) så kan man givetvis inte täcka samma yta med understöd. Jag har inte hört ngt från våra befäl att grks gamla huvuduppgifter ändrats, är det möjligen så att du dragit en egen slutsats där? Dock så har vi ju gjort de så finurligt i år att RB skall ha utbildning på GRK också... T.ex. så ska vi nästa vecka ut och skjuta med 4 pjäser där RB står för 2... Dock så får vi på grk inte ngn utbildning i rb vilket i min mening inte spelar ngn som helst jävla roll!

Morvalion vem är du? En gös eller en apa? Eller kanske en amf-e lök? :rockon:

• 2 years later...

Halloj allesammans, såg att den här tråden va ganska gammal :alien:

Läste även om att en del frågade om vad man gjorde i insatskompaniet?

Jag låg i 23:e Pluton på Insatskompaniet som skyttesoldat/bilförare, men i papprena står de bevakningssoldat/bilförare.

De va ju så att försvarsmakten gjorde ett PROJEKT-kompani, vi som va i de kompaniet va ifrån alla möjliga ställen, utbildningsreserven, nedlagda förband, folk som hade blivit förflyttade ifrån andra tjänster.

Jag skulle ha från första början ryckt in på A9 8:e augusti 2005, men de regementet lades ner. Men våran tjänst skulle till visso del likna de som man pysslar med under en utlandsmission.

Vi hade en kompaniövning nere i Göteborg och där skulle vi simulera att vi va i utlandstjänst, byggde upp en camp, hade s.k. QRF (Quick reaction force), vi placerad ut även VCP (Vechicle check points). Kommer aldrig att glömma den övningen för de regnade 5 dagar i streck, ingen i kompaniet gillade vädret för de ringlade in ormar o en massa andra kryp in i tälten o in i våra sovsäckar.

Men under våran utbildning hade vi:

* Högvakt på Stockholm och Drottningholms slott mellan April-Oktober

* S.I.B - Och då hade vi de på den gamla helikopterflottiljen som ligger vid skjutbanorna, och så hade vi de i Upplands Väsby på en gammal skola.. På dom 2 ställena tillbringade vi GANSKA mycket tid.

Gick ryktesvägar om att våra befäl snodde ammunition ifrån andra kompanier för att vi skulle ha sib. Sen fick vi reda på av våran kompanichef att våran pluton va den som hade mest sib på Regementet. :)

Men vi va även nere i Halmstad.

* Sprängtjänst med minor, försvarsladdningar o sprängmedel

* Strid med Pansarterrängbil 203A, vi hade 4 st på kompaniet, 2 i 22:a pluton och 2 i 24:e pluton.

Sen hade vi den vanliga striden i skog, men fick även prova på skärgårdsstrid.

* Krav maga utbildning

* Väktarutbildning

Finns säkert nåt mer som vi gjorde men de är bara att ställa frågor isådant fall :happy:

Här har jag lagt upp en länk på lite bilder som jag har lagt upp på Facebook.

http://www.facebook.com/profile.php?id=608...mp;id=608776702

Blev lite mycket men hoppas på att jag har svarat på en del frågor.

Häls. 2305 Andersson, 1 grp, 23 pluton, Insatskompaniet, Amfibiebataljonen