Jump to content

soldatprov

Recommended Posts

• Forumsledning

Idag finns inga "Soldatprov" för ungdomar då det är brist på soldater i ungdomsverksamheten. Man kan kalla det ungdomsprov istället om man vill. Jag har inte koll just nu hur det styrs i reglementet för ungdomar idag.

Förr var det typ standard på 3mil marschande och skjutning efteråt. Var man över 17år skulle man ha en packning på minst 12kg

Har för mig att det för ungdomar idag kallas kamratmarschen. Upplägg i samma stil som som soldatprovet 2-3 mil med utbildningskontroller/stationer inlagda längs marschsträckan.

Efter genomförd marsch tilldelas Kamratmarschknapp i stil med soldatprovsknapp.

Bestämmelser för kamratmarschen styrdes för av HvR Utb, torde vara så även idag.

Har inte sysslat med ungdomsverksamhet på många år.

Kan tänka mig att upplägget kan skilja sig mellan olika utbildningsgrupper.

Hör med din/er ungdomsledare alternativt Ungdomshandläggare på aktuell Utbildningsgrupp.

Så kan du säkert få ett tillfredställande svar

Inte heller FV, som delar ut basker efter genomförd GU (som dock brukar innehålla ett soldatprov så helt smärtfritt är det inte), för att, som någon högre chef sa, "symbolisera att man uppnått ett högre utbildningsstadium än när man ryckte in", fritt citerat. Personligen tycker jag att FV-baskern inte passar till m/87(båt- eller skärmmössa är bra mycket snyggare), och den är inte något vidare snygg till m90 heller.

[oseriös]Jamen, så trevligt. Då kan ju Hemvärnsungdomarna alltså kvittera ut den bruna baskern efter genomfört test....:P[/oseriös]

EDIT: La till "BB Code".

Edited by Skoog

Jamen, så trevligt. Då kan ju Hemvärnsungdomarna alltså kvittera ut den bruna baskern efter genomfört test....:P

hehe, jag gjorde ett / två / tre soldatprov med "de i m59". Var väll 2 mil upp två mil ner för ett fjäll över två dagar. Inget spektakulärt eller svårt, men fint var det.

Är det 8 timmar man ska ha gått det på? Vi fick då instruktionerna att 3 mil skulle vara genomfört på 6 timmar, man fick bara höja upp tempot lite. 8 timmar låter nästan lite väl långt.

Om det nu kallas för Kamratmarschen, hur ser då knappen ut som man får? Jag gick det vår ungdomsledare kallade "soldatprovet" och när vi hade gått den så skulle vi få en knapp där det står "soldatprov" (det var 1,5 år sedan och vi har ännu inte fått våra knappar :( ).

Men om provet heter kamratmarschen, står det även så på knappen då?

Inte heller FV, som delar ut basker efter genomförd GU (som dock brukar innehålla ett soldatprov så helt smärtfritt är det inte), för att, som någon högre chef sa, "symbolisera att man uppnått ett högre utbildningsstadium än när man ryckte in", fritt citerat. Personligen tycker jag att FV-baskern inte passar till m/87(båt- eller skärmmössa är bra mycket snyggare), och den är inte något vidare snygg till m90 heller.

Så sant. FV borde istället valt att bära flygmössan till även till 90-systemet. Det hade blivit både snyggare och mer renodlat vapenslagssignifikativt. Fast nu hann ju LG först med båtmössa till m90. :P

Edited by Lt P

• Forumsledning
Jamen, så trevligt. Då kan ju Hemvärnsungdomarna alltså kvittera ut den bruna baskern efter genomfört test....:P

Nej eftersom baskern är ett förbandstecken och ungdomar får inte tillhöra ett förband.

Är det 8 timmar man ska ha gått det på? Vi fick då instruktionerna att 3 mil skulle vara genomfört på 6 timmar, man fick bara höja upp tempot lite. 8 timmar låter nästan lite väl långt.

Om det nu kallas för Kamratmarschen, hur ser då knappen ut som man får? Jag gick det vår ungdomsledare kallade "soldatprovet" och när vi hade gått den så skulle vi få en knapp där det står "soldatprov" (det var 1,5 år sedan och vi har ännu inte fått våra knappar :( ).

Men om provet heter kamratmarschen, står det även så på knappen då?

Tidigare var iaf kravet 8h för att få godkänt och 7½h för att få märket. Så har det vart de sista 9st jag har gått iaf. Ska förhoppningsvis gå mitt 10e om en månad.

Försvarsutbildarna Skaraborg kör inte längre "soldatprov" sedan ett par år tillbaka, istället kallas det för Kamratmarsch där man går 3 mil på max 7h (om nu inte tidskravet är borttaget också) med 12kg packning för herrar och 10kg för damer, på vägen fins några stationer där man löser olika uppgifter (ex kast med blind kastövningsgranat och liknande), efteråt käkar man en god middag och får soldatprovsmärket (om man fullföljt sträckan).

anledningen det inte kallas Soldatprov är för att försvarsutbildarna inte får ekonomiskt stöd för att genomföra det.

förut var det 3 mil på 7h med samma packningskrav som nu och det var allt.

För att få soldatmärket/knappen så skulle vi gruppvis gå 3 mil och sedan skjuta.

Tidstillägg för hela gruppen om någon bröt och för missade skott vid skjutningen. Har för mig att det var 10 eller 20 min. tillägg om någon bröt och 10 min. tillägg för varje missat skott.

Sammanlagd maxtid: 8 timmar.

För att få soldatmärket/knappen så skulle vi gruppvis gå 3 mil och sedan skjuta.

Tidstillägg för hela gruppen om någon bröt och för missade skott vid skjutningen. Har för mig att det var 10 eller 20 min. tillägg om någon bröt och 10 min. tillägg för varje missat skott.

Sammanlagd maxtid: 8 timmar.

Min kursiv

Är det ett alternativ att bryta?

Jag kan faktiskt inte på rak arm komma på något tillfälle då en ungdom brutit ett prov, det är ju trots allt bara en promenad på 30km.

Är det ett alternativ att bryta?

Jag kan faktiskt inte på rak arm komma på något tillfälle då en ungdom brutit ett prov, det är ju trots allt bara en promenad på 30km.

För länge sedan då jag var med i en sådan där ungdomsförening så var jag med om att folk bröt redan efter uppskattningsvis 15-20 km.

Det finns många idéer om hur soldatprov skall genomföras. Finns det ingen som har en av FM fastställd anvisning om soldatprovs (motsv.) genomförande tillgänglig?

Själv har jag en anvisning från 1987 där provets olika moment beskrivs i detalj, om det finns intresse kan jag leta på den och publicera den...

Nja, att dra likhetstecken mellan soldatprov och baskerprov är väl inte helt rätt...tror knappast att t.ex. någon som fått en grön filtmössa oavsett nyans (ja, inte LG, då...) skulle hålla med om det...

/M

Nja, att dra likhetstecken mellan soldatprov och baskerprov är väl inte helt rätt...tror knappast att t.ex. någon som fått en grön filtmössa oavsett nyans (ja, inte LG, då...) skulle hålla med om det...

/M

Nej, men alla förband har någon form av "stort" prov. Vad det sedan kallas är olika. För mig var soldatprovet en del av "baskermarchen" som egentligen inte hette baskermarch utan "Övningen Snöormen".

För K4 killarna verkar utb provet där man får jägarbågen vara det stora provet istället för "baskermarchen".

Soldatproven är oftast mer eller mindre standard och alla inom alla delar av FM kan gå på ett eller annat sett. På vissa platser är det det "stora" provet, på andra en bisak.

:surprise: