Jump to content

Öppnande av civila skåp

Recommended Posts

Som jag fattat det äger endast befälen rätt att kräva att vpl öppnar sina civila skåp om misstanke om brott föreligger, stämmer det?

Dvs. de får endast kräva att man öppnar om de säger vilket brott man är misstänkt för?

Jag var nämligen med om att befälen krävde att vi öppnade civila skåpen för att kolla ordningen och blev därav lite konfunderad... hur ligger det till egentligen?

• Replies 71
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Civila skåp???

Trodde skåpen ingick i inventarierna. Skåpsordningsövningar ingår väl som ett stående inslag under GSU och torde således vara i enlighet med lagen.

Däremot så är det inte ok att öppna civila väskor mm om inte brottsmisstanke föreligger.

Civila skåp???

Trodde skåpen ingick i inventarierna. Skåpsordningsövningar ingår väl som ett stående inslag under GSU och torde således vara i enlighet med lagen.

Däremot så är det inte ok att öppna civila väskor mm om inte brottsmisstanke föreligger.

På min tid på K3 fick vi nformationen om att civilskåpen var privata under utlångingsperoden och därför inte fick genomsökas av annan än polis (möjligtvis MP i så fall). "skåpsvisitation" förekom aldrig i dom skåpen. Vi var 2 st som delade på ett skåp.

Jag såg en skrivelse från kommunjuristen i min stad i höstas där det informerades om att elevernas skåp i skolan är privata och får inte genomsökas utan tillstånd av eleven såvida man inte avtalat om detta vid utlåningen av skåpet.

Detta pga att någon rektor i en annan stad hade åkt dit på egenmäktigt förfarande då han gått runt och öppnat skåp som han trodde innehöll porrtidningar enligt tips från andra elever.

Dågon driftig högstadieelev hade tydligen polisanmält rektorn...

Om han hittade något förtäljer inte historien.

Ursäkta en gamling här men VAD är det som är så farligt med att befälen kontrollerar ordningen i de civila skåpen?

Eller tjafsar ni emot bara för sakens skull?

Jag tycker det är lämpligt att kontrollera ordningen i skåpen då en av anledningarna till logementsvisitation samt skåpsvisitation är att vpl skall lära sig att hålla ordning på sig själv och sina prylar. Om man då har ett skåp där man bara öser in allting i försvinner ju det syftet.

Rent hypotetiskt skulle man alltså kunna hålla en jävulsk ordning i ens militära skåp och aldrig använda utrustningen där i. För en andra uppsättning utrustning att ha i ett annat skåp är ju inte särskilt svårt att fixa.

Tja! Nu kom juristen framkrypande från under sin sten :)

Enligt lag (vilken kommer jag inte ihåg så här på rak arm) får befäl (militär förman tror jag termen är) undersöka i princip allt som en soldat äger och har, om han misstänker att det kan finnas militära persedlar där, som soldaten tänkt ta med sig hem, motsv.

När jag gick som instruktör på Amf 4 hade varje logement ett skåp avsett för civila persedlar, och dessa fick vi enligt regementschefen inte öppna, eller ens be de värnpliktiga öppna. Frågan är om han visste om lagreglerna...

Ursäkta en gamling här men VAD är det som är så farligt med att befälen kontrollerar ordningen i de civila skåpen?

Eller tjafsar ni emot bara för sakens skull?

Jag tycker det är lämpligt att kontrollera ordningen i skåpen då en av anledningarna till logementsvisitation samt skåpsvisitation är att vpl skall lära sig att hålla ordning på sig själv och sina prylar. Om man då har ett skåp där man bara öser in allting i försvinner ju det syftet.

Rent hypotetiskt skulle man alltså kunna hålla en jävulsk ordning i ens militära skåp och aldrig använda utrustningen där i. För en andra uppsättning utrustning att ha i ett annat skåp är ju inte särskilt svårt att fixa.

Jag har inget att dölja och bryr mig därför inte om de ber mig öppna mitt civila skåp, vad det handlar om är huruvida det är att bryta mot bestämmelserna eller ej. För skulle det vara förbjudet att kräva oss öppna skåpen så är ju risken även större att de bryter mot andra bestämmelser som rör betydligt allvarliga saker än civila skåp.

Edited by Chulito

Om man inte tar illa upp eller lider någon skada, varför då hålla på och tjafsa emot för sakens skull?

Inget säger att bara för man bryter mot den bestämmelsen så bryter man mot alla eller liknande.

Om man koncentrerar sin uppmärksamhet mot det som är väsentligt får det en högre prioritet både hos en själv och hos omvärlden och blir därmed mer förstådd.

Har man skrikit på hjälp 7 ggr utan att man behövt det så slutar folk att hjälpa en när man väl behöver det.

Om jag kommer ihåg min MP-utbl så ska det vara såhär.

All materiel på militär mark gäller under militära bestämmelser. Allt från bilar på värnpliktsparkeringen till skåp som står i logementen.

-MP får öppna/kräva att öppna skåp om misstankar om brott föreligger.

-Militär förman kan kräva att skåp öppnas för att leta stulen materiel eller kolla ordningen. Dvs en officer kan kräva detta av dig om han vill.

Vi hadde alltid vissitation av våra civila skåp när befälen vissiterade våra vanliga skåp. Typ en gång varrannan vecka.

K3 04/05

WTF?!!?!?!!?!!! Berodde det på att ni var i fält 13 av 14 dagar eller är det normalt på andra regementen än LG att man inte visiterar så mycket? Jag var helt övertygad om att alla värnpliktigas kaserndagar började med avlämning, visitation av soldaterna, städning(inkl. skåpsordning) och brak?

Detta pga att någon rektor i en annan stad hade åkt dit på egenmäktigt förfarande då han gått runt och öppnat skåp som han trodde innehöll porrtidningar enligt tips från andra elever.

Med tanke på att porr är fullt lagligt att inneha även om man är minderårig, så spelar det ingen roll om rektorn hade hittat något eller inte.

Jepp som sagt tidigare.

Öppnande/genomsök av skåp får endast ske vid misstanke om brott, och av lägst löjtnant.

Detta fick vi erfara en gång när vi varit "slappa" mot slutet av utbildningen och kaptenen var förbannad över att någon blivit av med sitt regnställ. Han misstänkte då att någon stulit detta och planerade att ta det med sig hem. Därmed kontrollerade han samtliga skåp grundligt, och kunde då även poängtera att ordningen i skåpen måste bättras. Kontrollen utfördes med plutonens förtroendemans deltagande föra att allting skulle gå rätt till.

Vi hadde alltid vissitation av våra civila skåp när befälen vissiterade våra vanliga skåp. Typ en gång varrannan vecka.

K3 04/05

WTF?!!?!?!!?!!! Berodde det på att ni var i fält 13 av 14 dagar eller är det normalt på andra regementen än LG att man inte visiterar så mycket? Jag var helt övertygad om att alla värnpliktigas kaserndagar började med avlämning, visitation av soldaterna, städning(inkl. skåpsordning) och brak?

Under GSUn så var det vissitation mycket mer. Men under fält perioderna så vissiterades inte så mycket. Säg att man var i fält i 10dygn så hadde man en period med vård vård och mer vård dom följdes av en ingående vissitation.

Hos oss hade alla minst ett "civilt" skåp och dessa ville befälen kontrollera innan muck så att folk inte försökta ta hem militära prylar som de hade hade lyckats komma över.

Först frågade de alla om det var någon som hade något emot att de kontrollerade skåpen, och var det någon som hade det så fick man motivera varför. Om de inte tyckte att det var en ok motivering så fixade de tillstånd, eller om det kan ha varit så att de redan hade tillstånd, från polisen att öppna skåpen.

Tilläggas ska att vi fick några minuter på oss att avlägsa ev. militär matriel så inte skulle vara i de skåpen.

Mattan & Vesku>> SNÄLLA, läs de citerade inläggen nedan som alltså skrevs innan ni postade och fundera sen på era egna inlägg.

Serg Landgren skrev:

Tja! Nu kom juristen framkrypande från under sin sten smile.gif

Enligt lag (vilken kommer jag inte ihåg så här på rak arm) får befäl (militär förman tror jag termen är) undersöka i princip allt som en soldat äger och har, om han misstänker att det kan finnas militära persedlar där, som soldaten tänkt ta med sig hem, motsv.

När jag gick som instruktör på Amf 4 hade varje logement ett skåp avsett för civila persedlar, och dessa fick vi enligt regementschefen inte öppna, eller ens be de värnpliktiga öppna. Frågan är om han visste om lagreglerna...

All materiel på militär mark gäller under militära bestämmelser. Allt från bilar på värnpliktsparkeringen till skåp som står i logementen.

-Militär förman kan kräva att skåp öppnas för att leta stulen materiel eller kolla ordningen. Dvs en officer kan kräva detta av dig om han vill.

Med tanke på att porr är fullt lagligt att inneha även om man är minderårig, så spelar det ingen roll om rektorn hade hittat något eller inte.

Innehav av porr hade förmodligen resulterat i någon form av offentligt fördömmande och ett föräldrasamtal.

Med största sannolikhet hade rektorn konfiskerat porren vilket är ett ännu värre brott.

I skolans värld tror man ofta att man kan göra lite som man vill...

Men något lagbrott att inneha porr i sitt personliga skåp är det ju inte ens för en högstadieelev...

Mattan & Vesku>> SNÄLLA, läs de citerade inläggen nedan som alltså skrevs innan ni postade och fundera sen på era egna inlägg.

Serg Landgren skrev:

Tja! Nu kom juristen framkrypande från under sin sten smile.gif

Någon som vet var man hittar lagstöd för detta?

Jag påstår itne att det inte tämmer utan är bara nyfiken på hur det motiveras.

Edited by Dajo

Innehav av porr hade förmodligen resulterat i någon form av offentligt fördömmande och ett föräldrasamtal.

Med största sannolikhet hade rektorn konfiskerat porren vilket är ett ännu värre brott.

I skolans värld tror man ofta att man kan göra lite som man vill...

Men något lagbrott att inneha porr i sitt personliga skåp är det ju inte ens för en högstadieelev...

Det beror väl på vad porren har använts till? exempelvis kan det tänkas att eleven använt porren till att kränka andra elever.

Meen nu börjar det bli spekulationer...

Våra visitationer var av båda skåpen. Den civila delen brukade dom mest bara påpeka att man ska hålla ordning.

Dom få gånger vi hade visitation...

Har för mig att civila delen skulle visas bara för att det inte skulle vara militära saker i dom och andra farliga saker, typ brandfarlig alkohol ;)

Vi fick alla reda på att vi kunde ha en civil rygga eller liknande i skåpet som dom inte fick öppna utan hjälp av polis.

Det är nog rätt så viktigt med en privat "eget" utrymme, men till det så duger en rygga eller mindre väska. En skåphalva blir inte så privat då halva logementet ser rakt in då det öppnas.

OM det nu är något man vill hålla för sig själv.

Edited by tinhead

§47, Lag (1994:1811) om disciplinansvar inom totalförsvaret, m.m.

§1, 3 kap. i Förordning (1996:927) med bestämmelser för Försvarsmaktens personal gör mig dessutom fundersam över detta med att lägst löjtnant är förman. Jag har också hört detta, men börjar nu undra om detta bara avser förman "i allmänhet". Dvs, att som löjtnant är man förman även om man råkar gå på stan och ser värnpliktiga på fyllan, medan man som fänrik bara är det när man i tjänsten är satt att utöva befäl över vissa värnpliktiga. Någon som känner för att reda ut juridiken?

§47, Lag (1994:1811) om disciplinansvar inom totalförsvaret, m.m.

§1, 3 kap. i Förordning (1996:927) med bestämmelser för Försvarsmaktens personal gör mig dessutom fundersam över detta med att lägst löjtnant är förman. Jag har också hört detta, men börjar nu undra om detta bara avser förman "i allmänhet". Dvs, att som löjtnant är man förman även om man råkar gå på stan och ser värnpliktiga på fyllan, medan man som fänrik bara är det när man i tjänsten är satt att utöva befäl över vissa värnpliktiga. Någon som känner för att reda ut juridiken?

I Lag (1994:1811) om disciplinansvar inom totalförsvaret så talas det bara om rätten att visitera om man har anledning att anta att det finns något otillåtet där.

Någon generell "skåpsvisitation" a'la fredagsordning i privata/civila skåp kan man inte göra med hjälp av den lagen i alla fall.

Dvs, har det försvunnit någonting så har befälen rätt att leta efter det överallt (samtliga skåp/väskor eller stickprov) men det finns ingen rätt att söka igenom skåpen/väskorna i förebyggande syfte.

Lag (1994:1811) om disciplinansvar inom totalförsvaret

47 § Om det finns anledning att anta att en disciplinansvarig som tjänstgör i Försvarsmakten olovligen bär på sig föremål som tillhör Försvarsmakten eller som den disciplinansvarige annars inte får inneha, kan han eller hon enligt förmans beslut underkastas kroppsvisitation för eftersökande av föremålen.

För eftersökande av sådana föremål får enligt förmans beslut skåp, väskor och annan egendom som tillhör eller disponeras av den disciplinansvarige undersökas, om det finns anledning att anta att föremålen finns där. En sådan undersökning får också göras stickprovsvis eller i anslutning till en större undersökning som företas av särskilda skäl.

I Lag (1994:1811) om disciplinansvar inom totalförsvaret så talas det bara om rätten att visitera om man har anledning att anta att det finns något otillåtet där.

Ja, trodde det var detta du var ute efter. Dvs, genomsöket eller "husrannsakan" när man letar efter något. Man kan ju vända på saken också, varför skulle det inte vara tillåtet att visitera skåpsordningen? Vi kan ju visitera de värnpliktigas rakning, kängputs, vapenvård osv. Det torde falla under den allmänna befälsrätt som 3 kap i Förordning (1996:927) med bestämmelser för Försvarsmaktens personal handlar om.

När jag nu även läste denna förordning lite mer noggrant så snubblade jag över 10 kap §§ 1 och 2:

1 § En förman skall, i den mån omständigheterna kräver det och med de inskränkningar som anges i 3 och 4 §§, ingripa på sätt sägs i 6 § mot underlydande, som inom ett område eller utrymme som används av Försvarsmakten eller på allmän plats stör ordningen inom Försvarsmakten eller allmän ordning eller utgör en fara för disciplinen.

2 § Den skyldighet som en förman har enligt 1 § har också annan personal i uniform med lägst löjtnants tjänstegrad i fråga om ingripanden mot personal som har lägre tjänstegrad eller saknar sådan grad.

Detta tolkar jag att som fänrik (eller sergeant för den delen) så är man förman om man har utsetts att föra befäl över en viss grupp av människor (grupp, tropp, pluton osv) och har då de rättigheter och skyldigheter som lagar och förordningar ger förmän. Som löjtnant och högre har man denna förmansposition även om man inte har getts befälet över de värnpliktiga i fråga, t ex om man träffar på några berusade värnpliktiga ute på stan.

Ja, trodde det var detta du var ute efter. Dvs, genomsöket eller "husrannsakan" när man letar efter något. Man kan ju vända på saken också, varför skulle det inte vara tillåtet att visitera skåpsordningen? Vi kan ju visitera de värnpliktigas rakning, kängputs, vapenvård osv. Det torde falla under den allmänna befälsrätt som 3 kap i Förordning (1996:927) med bestämmelser för Försvarsmaktens personal handlar om.

När jag nu även läste denna förordning lite mer noggrant så snubblade jag över 10 kap §§ 1 och 2:

1 § En förman skall, i den mån omständigheterna kräver det och med de inskränkningar som anges i 3 och 4 §§, ingripa på sätt sägs i 6 § mot underlydande, som inom ett område eller utrymme som används av Försvarsmakten eller på allmän plats stör ordningen inom Försvarsmakten eller allmän ordning eller utgör en fara för disciplinen.

2 § Den skyldighet som en förman har enligt 1 § har också annan personal i uniform med lägst löjtnants tjänstegrad i fråga om ingripanden mot personal som har lägre tjänstegrad eller saknar sådan grad.

Detta tolkar jag att som fänrik (eller sergeant för den delen) så är man förman om man har utsetts att föra befäl över en viss grupp av människor (grupp, tropp, pluton osv) och har då de rättigheter och skyldigheter som lagar och förordningar ger förmän. Som löjtnant och högre har man denna förmansposition även om man inte har getts befälet över de värnpliktiga i fråga, t ex om man träffar på några berusade värnpliktiga ute på stan.

Det jag var ute efter var rutinmässiga privatskåpsvisitationer som tydligen vissa förband tillämpar.

I någon av dom lagar du hänvisat till finns inget stöd för sådant.

Befälsrätten har ju inget som helst med detta att göra utan den avgör ju bara vem som är ens förman.

Dessutom står det i Kap3

5 § Den som har befälsrätt får inte ge en order som strider mot svensk lagstiftning eller folkrätten.

Edit: när det gäller kängputs, rakning osv så är det sådant som syns utanpå varpå man kan beordra omrakning, omputsning, omstädning osv.

Det är inte den typen av visitation som lagen reglerar.

Edited by Dajo

Det jag var ute efter var rutinmässiga privatskåpsvisitationer som tydligen vissa förband tillämpar.

Befälsrätten har ju inget som helst med detta att göra utan den avgör ju bara vem som är ens förman.

Nja, § 1 3 kap säger ju "Befälsrätt innebär rätt och skyldighet för den som tillhör den militära personalen att i tjänsten föra befäl över annan militär personal. " Den som har befälsrätt är förman. Så om jag "för befäl", ingår då inte detta att kunna visitera? Om inte, varför inte?

Dessutom står det i Kap3

5 § Den som har befälsrätt får inte ge en order som strider mot svensk lagstiftning eller folkrätten.

Ja? På vilket sätt skulle det vara ett brott mot svensk lag eller folkrätten att beordra visitation?

Edited by BJE

(---)

Man kan ju vända på saken också, varför skulle det inte vara tillåtet att visitera skåpsordningen? Vi kan ju visitera de värnpliktigas rakning, kängputs, vapenvård osv. Det torde falla under den allmänna befälsrätt som 3 kap i Förordning (1996:927) med bestämmelser för Försvarsmaktens personal handlar om.

(---)

Men handlar det inte lite grann om rätten att ha ett privatliv även innanför grindarna?

Oavsett om man har ett separat skåp för civila saker eller bara en väska i de vanliga skåpen så tycker jag att detta ska ses som mitt privata utrymme och där har befälen lika lite att göra som i min egen lägenhet. För jag kan ju tänkas vilja ha saker med mig till regementet som jag inte vill att någon annan ska se eller veta om.

Förekommer misstanke om brott så kommer saken i ett annat läge.

Att förman sedan har rätt att kontrollera att all militär utrustning förvaras på reglementerat sätt i tillhandahållna materielskåp och att man kan redogöra för all materiel tror jag inte att man kan komma ifrån.

Nja, § 1 3 kap säger ju "Befälsrätt innebär rätt och skyldighet för den som tillhör den militära personalen att i tjänsten föra befäl över annan militär personal. " Den som har befälsrätt är förman. Så om jag "för befäl", ingår då inte detta att kunna visitera? Om inte, varför inte?

Dessutom står det i Kap3

Ja? På vilket sätt skulle det vara ett brott mot svensk lag eller folkrätten att beordra visitation?

Jag tycker det fram går klart o tydligt från o med vilken tjänstegrad det gäller.

2 § Den skyldighet som en förman har enligt 1 § har också annan personal i uniform med lägst [/u]löjtnants tjänstegrad i fråga om ingripanden mot personal som har lägre tjänstegrad eller saknar sådan grad.

Dessutom står det i Kap3

Du gör en extrem tolkning av ordet "befälsrätt".

Så jag skulle alltså som gruppchef i HV ha större befogenheter än en åklagare har på mina gruppmedlemmar?

Var tycker du gränsen går för "befälsrätten"?

Får man beordra någon att äta daggmask?

Det är ju inte olagligt att äta daggmask...

Allvarligt talat, kroppsvisitationer och att genomsöka någons tillhörigheter är ett ganska rejält intrång i den personliga integriteten och för att mans ka få göra detta behöver man ett direkt lagstöd för detta.

Varför skulle Lag (1994:1811) om disciplinansvar inom totalförsvaret §47 finnas om "befälsrätten" ger befälet rätt att genomföra en kroppsvisitation eller ett genomsökande av tillhörigheter?

Dessutom står det i Kap3

Jag tycker det fram går klart o tydligt från o med vilken tjänstegrad det gäller.

2 § Den skyldighet som en förman har enligt 1 § har också annan personal i uniform med lägst [/u]löjtnants tjänstegrad i fråga om ingripanden mot personal som har lägre tjänstegrad eller saknar sådan grad.

Glasklart, man har befäl över dom man tilldelats befälet. En fk akn inte ta befälet över en annan pluton hur som helst.

En lt elelr däröver kan ta befälet över personal när som helst oberoende av vilket förband/pluton/grupp dom tillhör.

Du måste läsa vad som står i paragrafen innan också, och vad som står i § 1 3 kap. Den paragraf du citerar anger ju att "annan personal i uniform med lägst löjtnants tjänstegrad" har samma skyldighet som en förman, inte att man måste ha lägst löjtnants tjänstegrad för att vara förman.

T ex, om plutonchefen ger mig order "Fk BJE, ta befälet över plutonen", då blir jag plutonens förman i och med att jag utövar befäl över den. Däremot är jag inte förman om jag på min fritid skulle träffa på några soldater som super ner sig på stan. För att i den senare situationen kunna agera som förman måste jag vara lägst löjtnant.

Edited by BJE