Jump to content

Elder Scrolls IV - Oblivion


Stefan F

Recommended Posts

Ok, jag erkänner att oblivion inte är helt perfekt men detsamma går att säga om alla spel, jag kommer fortfarande att spela det här ett bra tag, på samma sätt som jag spelade Fallout 1&2 och Baldurs gate 1&2 i många många timmar trots att de inte var perfekta (fallout 2 var ju knappt spelbart innan första patchen).

 

@Fogelberg: Jag kan förstå vad du menar men tror inte det här spelet är din grej, precis som att jag som sjukvårdare kan störa mig på Bf2s sätt att hantera skador (bli skjuten och få elstöt och vara uppe igen). Jag spelar heller inte Final fantasy spelen, dom är säkert jättebra men jag gillar dom helt enkelt inte, så jag håller mig borta från dom. Kort sagt så är inget spel perfekt, men tycker jag att oblivion är värt den (numera) minskande tid jag spenderar med spel på datorn.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 161
  • Created
  • Last Reply

Jag tycker att detta är det bästa rollspelet till dator som kommit sedan Kotor1 och 2.

Jag springer inte runt och försöker att slå ihjäl en massa stackars butiksbiträden osv jag försöker att gripas av berättelsen och det har det här spelet lyckats med på ett sätt som inget utav dess föregångare gjort.

 

Det får helt klart 5/5 :baskerFN:

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker att detta är det bästa rollspelet till dator som kommit sedan Kotor1 och 2.

Jag springer inte runt och försöker att slå ihjäl en massa stackars butiksbiträden osv jag försöker att gripas av berättelsen och det har det här spelet lyckats med på ett sätt som inget utav dess föregångare gjort.

 

Det får helt klart 5/5 :baskerFN:

 

Japp måste hålla med dig där

 

Liten spoiler nedan

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Känslan när man kom till klippfästningen var ju helt otrolig.

Link to comment
Share on other sites

Ska få det imon! :happy: har väntat länge på detta, men den som väntar på ngt gott väntar aldrig för länge ... har suttit och dreglat framför demofilmerna på hemsidan, läste också att världen man är i är ca 2 kvadratmil :Malaj:

Link to comment
Share on other sites

60 speltimmar redan :lol:

klarat mainquesten, är grand master på arenan, listener i Dark Brotherhood (högsta), börjat göra uppdrag åt the Gray fox i thieves guild :lol: måste jag påpeka att jag kör stealth :lala: Man kan fan spöa vem som helst med pilbåge och sneak attack (samt att man på levlarna som man tillbringade i oblivion bara var osynlig hela tiden tills man snott sigill-stenen :clap::huh:

 

Resultat: väldigt få döda, uppdragen utförda väldigt väldigt snabbt :clap:

 

 

Tips till framtida/nutida spelare av nån form av stealth-karaktär: fixa saker som ger dig konstant chameleon-effekt(t.ex. ringar, kläder, halsband), satsa på pilbåge och dagger och fixa dig en bra osynlighets-spell som man har som main hela tiden så att man kan springa runt osynlig konstant tills man börjar pilla i saker, då sätter sneak och chameleon in och ger en ändå hyffsade chanser att förbli oupptäckt av vakter, daedras eller vad det nu kan tänkas vara :lol:

 

Behöver jag säga att jag nötte morrowind och att om man kan morrowind som ett psyk? :}

Nå, min taktik funkar fortfarande =) det som är jobbigt med spelet tycker jag är att lockpicking-delen är kass :/

 

Edit: glömde att rekomendera att springa runt i sneak hela tiden, samt att man bör vara bra på acrobatics.

Link to comment
Share on other sites

Hehe, jag började att spela det idag. Tycker att det är jävligt snyggt! Kör på mycket hög grafikinställningar. Jag har inte kommit så långt och fattar inte så mycket en så länge. Men det kommer nog snart! =D

 

Ca 1h speltid.

Link to comment
Share on other sites

Snip

 

Menar du att Oblivion inte är fulländat eller perfekt i varje avseende? :lala:

 

Det enda avseendet som Oblivion är perfekt i så är det kategorin "spel hypade av alla spelrecensenter som går på wow-känsla istället för content"... Men visst, de måste ju ge bra betyg för att få den där förhandstitten, den där exklusiva intervjun med spelmakarna etc... Money talks.

 

@Fogelberg: Jag kan förstå vad du menar men tror inte det här spelet är din grej, precis som att jag som sjukvårdare kan störa mig på Bf2s sätt att hantera skador (bli skjuten och få elstöt och vara uppe igen). Jag spelar heller inte Final fantasy spelen, dom är säkert jättebra men jag gillar dom helt enkelt inte, så jag håller mig borta från dom. Kort sagt så är inget spel perfekt, men tycker jag att oblivion är värt den (numera) minskande tid jag spenderar med spel på datorn.

 

FogelSTRÖM! Hur svårt kan det vara?! :huh:

 

Och tja, visst, Oblivion kanske faktiskt ÄR ett spel för mig, men oavsett hur bra vissa bitar är så ändrar inte det att alla andra delar suger... färre skills än Morrowind, sämre och tråkigare magisystem, ändrat trååååkigt stridssystem som är baserat på spelarens reflexer istället för karaktärens skills (dock skadan)... Obvlivion HADE kunnat vara en skitbra rollspelsupplevelse i en cool open-ended värld, men faller platt och blir bara en uppvisning i coolhet och överfetad grafik (rätt mycket i spelet är överdesignat, typ rustningar som ser rakt opraktiska ut) och VARFÖR blir jag bländad av en fucking STEN utomhus? ALLT är badat i luminens och det ser quite frankly ut som skit.

 

http://img.gamespot.com/gamespot/images/20...5_screen022.jpg <-- varifrån kommer ljuset på väggarna? Osynliga elektriska spotlights i taket? Vilket för mig in på en sak som störde mig i fysikmotorn, om jag plockar upp något från ett bord så flyttar allt annat också på sig! Kanske en spelbalansgrej så att man måste plocka bort flaskor etc som kan göra ljud ifall de trillar innan man snor alla silvertallrikar, men honestly... är det verkligen nödvändigt?

 

http://img.gamespot.com/gamespot/images/20...5_screen045.jpg <-- alltså... stockarna GLÖDER. Whaaaaaaaack.

 

Det som VERKLIGEN oroar mig är dock att samma utvecklare sitter på Fallout-licensen och planerar att ge ut Fallout 3, och säger "look at Oblivion, and thats a bit what you should expect". Jag vill INTE att min kära Fallout-serie ska besudlas mer efter Brotherhood of Steel-liren (Fallout Tactics funkar dock, det var ett rätt skönt spel som dock var alldeles för lätt att ta sig igenom, hade varit skoj med fler liknande spel i andra settings)! Och oavsett hur bra fantasyrollspel Oblivion råkar vara så vill jag absolut inte lira Fallout på samma sätt. Dialogval, inte fucking topics! Ta voice-acting och kasta ut med arslet före, välformulerad text slår upplästa upprepningar varje dag i veckan! Möjligheten att spela sin roll, och inte sin klass! Skillnaden mellan en ninja som är trevlig mot de som upptäcker honom och en som är kaxig finns inte idag, men det vill jag! Jag vill kunna säga coola saker innan jag dödar någon, och jag vill kunna ta reda på information om något genom att hålla en konversation och ställa rätt frågor, inte genom att klicka på "Grey Fox" och så berättar karaktären allt han vet (vilket råkar vara exakt samma sak som en tredjedel av staden i övrigt säger). Folk som inte har något trevligt att säga kan lika gärna hålla käften och bara säga "good day" när man klickar på dem.

 

Fan, vad jag rantar, men guuuud. Outnyttjad potential! Underpresterande spel! Det är så synd och så onödigt när kapitalet får tala över kvalitet. Oblivion är fördummat för att tilltala en bredare massa (ingen diss mot er här i forumet som gillar spelet!) och sälja mer, och får stå ut med att liknas med vakuumförpackade artister typ Brittan och Kelly Clarkson (snygga att kolla på men ingen gillar musiken, typ)... Det hade kunnat vara så bra! :clap:

Link to comment
Share on other sites

...

Jag vill kunna säga coola saker innan jag dödar någon

...

Fan, vad jag rantar, men guuuud. Outnyttjad potential! Underpresterande spel! Det är så synd och så onödigt när kapitalet får tala över kvalitet. Oblivion är fördummat för att tilltala en bredare massa (ingen diss mot er här i forumet som gillar spelet!) och sälja mer, och får stå ut med att liknas med vakuumförpackade artister typ Brittan och Kelly Clarkson (snygga att kolla på men ingen gillar musiken, typ)... Det hade kunnat vara så bra! :banghead:

Man kan säga coola saker när man dödar någon i spelet. Men det är bara du själv, och sambo/barn som hör det. :P

 

Jag tror jag förstår vad du menar. Men strategiskt så är ju draget att göra Oblivion ett spel för massorna rätt. Dom gör det ju trots allt för att tjäna pengar i första hand, inte bara tillfredsställa väl insatta rollspelare. Och så pass lättillgängligt som spelet är nu så tror jag att det här kommer bli en stor försäljningssuccé.

Jag t.ex. är absolut ingen inbiten rollspelare, och från dom spel jag är van att spela så undviker man att bli träffad genom att flytta på sig, och man träffar genom att sikta rätt, inte genom att vara på rätt level och ställa sitt hopp till en tärning. Men jag gillar också systemet att bygga upp färdigheter vartefter du spelar.

Att en massa saker är orealistiska köper jag rakt av. Jag menar, om jag köper att jag är en grön orc som springer omkring i en fantasivärld, kan jag köpa att stadsplaneringen inte är perfekt. :)

 

Kort sagt - jag gillar förpackningen. Men jag tycker också att hittills så har innehållet svarat mot förväntningarna (mer i vissa fall, mindre i andra fall).

Link to comment
Share on other sites

@FågelSTRÖM: Sorry för namnet :clap:

 

Håller med dig om att spelet är något fördummat för att passa den stora massan, saknar spjut, axe (finns som blunt men ändå), unarmored osv. och att ett mer invecklat dialogsystem (KOTOR I & II, Fallout) skulle göra det mycket bättre. Visst kan man störa sig på saker som ljuset och sånt men det får för mig passera, då jag inte lägger märke till det om jag inte anstränger mig :rockon:

 

Problemet ligger delvis i att det var väldigt "hypat" och alla fick upp sina förväntningar, man trodde att det skulle bli perfekt, vilket ju är lite korkat, då inget spel kan vara så bra att det inte går att göra bättre (alla tycker inte lika om spelet).

Sen att Bethsoft ska göra Fallout 3 ser jag som något positivt, eftersom jag tror att dom kan göra det bättre än någon annan, jag tror inte att Fallout 3 kommer vara likt oblivion i dialogssystemet, eftersom Fallout serien i mycket bygger på just konversationer, nåt som inte Elder scrolls spelen gör (mer ensidig dialog där).

 

Sen gillar jag kanske inte riktigt level scaling systemet alltid men det finns folk som sysslar med mods angående detta.

Link to comment
Share on other sites

Uppenbarligen har man i princip rippat 360 systemet rakt av

 

Men spelet är ju utvecklat för PC och portat till 360...

 

Dessutom hatar jag Posten! Inget spel i lådan idag, vilket spelbutiken.se hade lovat. Sålunda ringer jag och frågar bara för att kolla så de har tagit emot min order ordentligt. Då får man höra att de skickade det igår. Posten har sina flottiga, giriga fingrar om mitt paket.

 

Har svårt att tro på det där. Helt enkelt på grund av avsaknaden av tooltips, bristen på att backa i menyer med Esc knappen, den stora blockiga texten, klumpigt meny system som är designat för handkontroller etc. Spelet må vara utvecklat för PC, men GUI och menysystemet är helt klart inte det.

Link to comment
Share on other sites

Man kan säga coola saker när man dödar någon i spelet. Men det är bara du själv, och sambo/barn som hör det. :P

 

 

Jag brukar vinka och le elakt när jag sticker min daedric dagger i någon stackares rygg och får x6 sneak attack damage :lol:

 

Älskar hela grejjen med att vara osynlig, döda folk i sömnen, stjäla saker av tiggare... ehm...

 

jag borde uppsöka läkarvård :baskerPa:

 

(ta det där med en nypa salt) ;)

 

Men det ÄR kul att spela som en stealth-karaktär :ph34r:

 

73 i infamy, någon som kan slå det? ;) har fan haft ihjäl halva imperial watch eller nåt. FY FAN vad spö man får om dom kommer i stora antal :lol: Tacka sithis för osynlighets-spellen och thieves guild för att man kan betala av sin bounty för halva priset :clap:

 

edit: glömde lite saker

Link to comment
Share on other sites

Uppenbarligen har man i princip rippat 360 systemet rakt av

 

Men spelet är ju utvecklat för PC och portat till 360...

 

Dessutom hatar jag Posten! Inget spel i lådan idag, vilket spelbutiken.se hade lovat. Sålunda ringer jag och frågar bara för att kolla så de har tagit emot min order ordentligt. Då får man höra att de skickade det igår. Posten har sina flottiga, giriga fingrar om mitt paket.

 

Har svårt att tro på det där. Helt enkelt på grund av avsaknaden av tooltips, bristen på att backa i menyer med Esc knappen, den stora blockiga texten, klumpigt meny system som är designat för handkontroller etc. Spelet må vara utvecklat för PC, men GUI och menysystemet är helt klart inte det.

 

Detta blir inget långt inlägg eftersom jag strax ska till högskoleprovet, men jag håller med - PLUS att man inte kan namnge sina savegames, vad är detta, nittonhundra fucking åttiosex?!

 

(Det går dock om man skriver save X Y Z i konsollen (som man får fram genom att trycka på knappen bredvid ettan, med § och ½ på sig), så det finns ju inprogrammerat i motorn, men varför inte i interfacet?! Kooooorkat.)

Link to comment
Share on other sites

Behöver lite hjälp med ett uppdrag. Spoiler-varning! (jag är dock bara level 8)

 

 

Spoiler nedan!!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jag har kommit till det stället när Martin sitter i Cloud Ruler Temple säger att han behöver en "daedric artefact" eller något liknande.

Jag gör uppdraget till min aktuella quest, men får ingen röd pil var jag ska leta efter artefacten.

Vad är det jag missat??

Link to comment
Share on other sites

Jag har ett mystiskt problem med grafiken.

I första person så "flimmrar" vapnet, men växlar man till tredje-person, så är allt normalt.

Vad kan det bero på?

Jag misstänekr at det beror på systemkraven.

Jag har en 3.2GHz med ett Radeon 9800 (som tydligen stödjs av spelet) 512 mb RAM.

Kan det vara RAMminnet som spökar för mig?

 

Förövrigt så flyter spelet bättre i 800x600 än i 640x480 :happy:

Link to comment
Share on other sites

Jag har ett mystiskt problem med grafiken.

I första person så "flimmrar" vapnet, men växlar man till tredje-person, så är allt normalt.

Vad kan det bero på?

Jag misstänekr at det beror på systemkraven.

Jag har en 3.2GHz med ett Radeon 9800 (som tydligen stödjs av spelet) 512 mb RAM.

Kan det vara RAMminnet som spökar för mig?

 

Förövrigt så flyter spelet bättre i 800x600 än i 640x480 :Malaj:

 

 

Pröva slå på och av olika grafiska effekter som t.ex. Bloom, anti-aliasing osv.. pröva ändra texturoptions mellan large och medium osv.. och du har ganska låg RAM för det här mastodontspelet så det kan nog vara för att du har nån inställning som tar upp mycket minne och sen blir vapnet ett enda flimmer... datorer följer sällan några logiska mönster :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jag har ett mystiskt problem med grafiken.

I första person så "flimmrar" vapnet, men växlar man till tredje-person, så är allt normalt.

Vad kan det bero på?

Jag misstänekr at det beror på systemkraven.

Jag har en 3.2GHz med ett Radeon 9800 (som tydligen stödjs av spelet) 512 mb RAM.

Kan det vara RAMminnet som spökar för mig?

 

Förövrigt så flyter spelet bättre i 800x600 än i 640x480 :Malaj:

 

 

Pröva slå på och av olika grafiska effekter som t.ex. Bloom, anti-aliasing osv.. pröva ändra texturoptions mellan large och medium osv.. och du har ganska låg RAM för det här mastodontspelet så det kan nog vara för att du har nån inställning som tar upp mycket minne och sen blir vapnet ett enda flimmer... datorer följer sällan några logiska mönster :lol:

 

Löste problemet, det visade sig att drivisarna för grafikkortet var lite väl gammla..

Dock rullar spelet förvånansvärt bra måste jag säga.

Trots mitt dåliga RAM minne.

 

Förövrigt har jag nu hittat en port till Oblivion.

Link to comment
Share on other sites

73 i infamy, någon som kan slå det? ;) har fan haft ihjäl halva imperial watch eller nåt. FY FAN vad spö man får om dom kommer i stora antal :worthy: Tacka sithis för osynlighets-spellen och thieves guild för att man kan betala av sin bounty för halva priset :Malaj:

 

var hittade du thives guild? har yrat runt och försökt hitta dem länge, sen har jag ett problem:

han Brother Martin ska till weylon priory eller nått liknande hittar inte det stället häller :( måste bli av med honom, han gillar inte att man sneakar runt och snor grejer :P

Link to comment
Share on other sites

var hittade du thives guild? har yrat runt och försökt hitta dem länge, sen har jag ett problem:

han Brother Martin ska till weylon priory eller nått liknande hittar inte det stället häller :( måste bli av med honom, han gillar inte att man sneakar runt och snor grejer :P

 

 

Haha =) alltså man ska typ snacka med tiggarna i Imperial City sen får man veta att man ska gå till trä-skjulen i Waterfront-området i Imperial city på tolvslaget på natten, där ser man en snubbe som heter Armand Christophe med en fackla och ett par andra Thieves guild-aspiranter... sen tävlar man om vem som kan sno en dagbok från en ful snubbe fortast. Man misslyckas med det och sen snor man den av en annan aspirant medan hon sover sen ger man dagboken till Armand Christophe vid nästa tolvslag. Man kan alltid hitta denne Armand på den där platsen i Waterfront vid midnatt. :Malaj: Detta gäller även alla gubbar i spelet, de har vissa vanor som de upprepar och är alltså lätta att planera stölder, mord och annat utifrån. *kallt grin* :worthy:

 

Det där med Weynon Priory, det är väl inte dit du ska... man ska ju FRÅN Weynon Priory till Cloudruler Temple som ligger i nordvästlig riktning (ett par cm på kartan) utanför staden Bruma. Ta alltså fast travel till Bruma och sen är det bara att rida nordväst från Bruma, och det är alltså synavstånd, det är inte över kullar och berg osv. Det är nära Bruma. :worthy:

 

 

Vänta bara tills du dödat någon oprovocerat och får påhälsning av The Dark Brotherhood :happy: DÄR har vi fan Elder Scrolls-seriens häftigaste guild :lol: Typ ett gäng charles manson-typer i olika utseenden :lol:

Link to comment
Share on other sites

var hittade du thives guild? har yrat runt och försökt hitta dem länge, sen har jag ett problem:

han Brother Martin ska till weylon priory eller nått liknande hittar inte det stället häller :( måste bli av med honom, han gillar inte att man sneakar runt och snor grejer :P

 

 

Haha =) alltså man ska typ snacka med tiggarna i Imperial City sen får man veta att man ska gå till trä-skjulen i Waterfront-området i Imperial city på tolvslaget på natten, där ser man en snubbe som heter Armand Christophe med en fackla och ett par andra Thieves guild-aspiranter... sen tävlar man om vem som kan sno en dagbok från en ful snubbe fortast. Man misslyckas med det och sen snor man den av en annan aspirant medan hon sover sen ger man dagboken till Armand Christophe vid nästa tolvslag. Man kan alltid hitta denne Armand på den där platsen i Waterfront vid midnatt. :Malaj: Detta gäller även alla gubbar i spelet, de har vissa vanor som de upprepar och är alltså lätta att planera stölder, mord och annat utifrån. *kallt grin* :worthy:

 

Det där med Weynon Priory, det är väl inte dit du ska... man ska ju FRÅN Weynon Priory till Cloudruler Temple som ligger i nordvästlig riktning (ett par cm på kartan) utanför staden Bruma. Ta alltså fast travel till Bruma och sen är det bara att rida nordväst från Bruma, och det är alltså synavstånd, det är inte över kullar och berg osv. Det är nära Bruma. :worthy:

 

 

Vänta bara tills du dödat någon oprovocerat och får påhälsning av The Dark Brotherhood :happy: DÄR har vi fan Elder Scrolls-seriens häftigaste guild :lol: Typ ett gäng charles manson-typer i olika utseenden :lol:

 

oh schysst nu kan jag äntligen gå och dumpa honom :lol:

Link to comment
Share on other sites

Vem är nybliven medlem i The Blades? Vem? Vem?

Ich :D

 

Jag tycker att spelet tog en helt ny vändning iochmed detta. Känns som man är en mer integrerad del i "Det Goda Laget"

Link to comment
Share on other sites

Samt att deras rustningar är ungefär 12 gånger snyggare än den gamla rostiga järnrustningen man släpat omkring på fram till dess.

Sedan smakar ju alltid en Katana och en Dai-Katana bättre än en skraltig gammal Claymore och en krokig yxa. :)

Link to comment
Share on other sites

Hmm, hur går man tillväga att gå med i The Blades om jag får fråga? jag har talat med en del olika personer från dem men inte fått något alternativ att gå med dem.

 

när man räddat brother martin och dumpat honom i ett tempel i bergen så får man joina dem om man vill (det är typ det första uppdraget man har) :)

Link to comment
Share on other sites

Någon snabbfix mot en släng av vampyrism?

Undviker en "viss" grotta tills jag vet säkert. Har läst om ett sätt, men det verkar omständligt. :Malaj:

 

Stängt två portar hittills. Den första kändes litegrann knivig, men när man väl kommit på't så är det ganska enkelt.

Link to comment
Share on other sites

Någon snabbfix mot en släng av vampyrism?

Undviker en "viss" grotta tills jag vet säkert. Har läst om ett sätt, men det verkar omständligt. ,O

 

Stängt två portar hittills. Den första kändes litegrann knivig, men när man väl kommit på't så är det ganska enkelt.

 

 

asså jag blev vampyr idag :-( är inte så sugen på att vara det för tillfället är det någon som vet något botemedel? :D

 

Det går att bota vampyrism innan man har blivit vampyr. När man är nära vampyrer riskerar man att drabbas av en sjukdom som jag inte kommer ihåg namnet på. Då har du några dygn på dig att dricka en Cure Disease potion eller uppsöka ett kapell för att bli frisk. Har man redan blivit vampyr är det kört. Det är möjligt att det finns en fuskkod eller dylikt.

 

Jag har kommit till det stället när Martin sitter i Cloud Ruler Temple säger att han behöver en "daedric artefact" eller något liknande.

Jag gör uppdraget till min aktuella quest, men får ingen röd pil var jag ska leta efter artefacten.

Vad är det jag missat??

 

Har du läst boken som han ber dig läsa? 'Modern Heretics' tror jag den heter. Den ligger på ett bord i stora salen.

Link to comment
Share on other sites

Aha! Det var så enkelt. Ja, sjukdomen heter pyrophobic hemofilia (har jag för mig).

Så den kan alltså botas med en lite cure disease... dom har jag ju en packe av.

Tack, nu har jag läst Modern Heretics. Så det bar av till Tiber Septims grav för att... fixa lite grejor... :eeh:

För den som enkelt vill ha fina rustningar, och är relativt tidigt i spelet (jag gjorde det som level 7) - åk till Bravil, sök upp Urenne i kyrkan och ta uppdraget.

 

 

 

EDIT:

SPOILER nedan.

 

 

 

 

 

 

Här står lite om att bota vampyrism:

Vampyrism

 

Jag har inte testat själv, så jag vet inte om innehållet stämmer.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.




×
×
  • Create New...