Jump to content

Elder Scrolls IV - Oblivion

Stefan F

Recommended Posts

• Replies 161
  • Created
  • Last Reply
Någon mer som införskaffat detta utmärkta spel?

Jag är inte någon kännare av genren, men det verkar faktiskt som hypen stämmer. Spelet är otroligt bra gjort. Stort. Mycket att göra. Nästan för mycket. :P

ska du köpa till PC hoppas jag att du är duktigt tät så du har råd med en dator som det går att spela på med hyfsade inställningar.

Lillebrorsan har införskaffat Oblivion och man har så klart sett till att undersöka det lite. Det är inte bara snyggare än föregångaren Morrowind utan man verkar också ha fixat till en hel del saker som man där störde sig på efter ett tag, t.ex. känns världen mycket mer dynamisk. Och Morrowind är i mitt tycke ett av de bättre spelen som gjorts. Kanske är Oblivion något mer osmidigt på vissa sätt, men mitt preliminära betyg på spelet är ändå 4,5 av 5.

Jag har inte testat något av spelen tidigare i serien, men jag är ändå imponerad. Det känns väldigt genomarbetat, hela spelet. Har inte hunnit göra några riktiga uppdrag än, har bara nått till level 2. Men har hunnit spela på gladiator-spelen, till och med slagits som gladiator en gång (vann :clap: ), sålt lite prylar som jag samlat på mig i dom många gruvorna runt staden.

Det mesta känns positivt, men som gammal "actionspel-spelare" tycker jag systemet när man ska få NPC'er positivt inställda till en lite omständigt. Men det hör väl till kan jag tänka.

Läste någonstans att bara själva huvuduppdraget lär ta ca. 40 timmar. Jag har spelat i 10-15 timmar men inte ens börjat med huvuduppdraget. :)

Morrowind utmärkt på kartan, såsom gränsande till Cyrodiil, men du kan inte resa dit. Man är begränsad ("Begränsad" är relativt :ph34r: ) till Cyrodiil.

Och enligt uppgift ska det i en del böcker (och i övrigt också??) finnas referenser till dom tidigare spelen.

I övrigt är man väldigt fri att resa runt. Från början så kan du nå alla städer. Mindre ställen som bondgårdar, gruvor och övergivna förfallna slott måste man hitta själv. Men när du väl hittat ett ställe kan du alltid snabbresa dit.

Spelat det sen releasedatumet (dvs. i fredags) och är mycket imponerad, har inte ens börjat med mainquest än och har redan en hel del timmar i spelet.

Ja det finns en del referenser till Morrowind i spelet, en del böcker som beskriver Morrowind och dess invånare, och även en del NPC konversationer pratar om Morrowind. Det finns också en del gamla böcker inklusive en av mina favoriter "mixed units tactics v1" tror den heter v1 iaf.

Vilka klasser kör ni förresten?

Själv har jag en customklass, spy med mainskills: Sneak, security, destruction, blade, light armor, acrobatics och marksman, funkar mycket bra.

@Stefanf: om du tycker det är krångligt så muta personerna tills du bara får en bonuspoäng per mutomgång, då kommer de ganska högt och sen kan man fortsätta om man vill.

Ha ha, jo ibland slänger man åt dom lite guld istället. :huh:

Men jag börjar få kläm på det där systemet nu.

Jag kör som Orc, kommer inte ihåg exakt vilka skills jag valde, ska kolla sen, men det blev en custom till slut.

Tog alldeles för lång tid för mig att fatta att man skulle sova i en *säng* för att kunna öka level, så jag är bara på lvl3 än så länge.

Utflyktstips - Gnoll Mountain. Ligger öster om Bruma. Mycket trevlig utsikt. :)

EDIT: mina major skills:

Armorer, Athletics, Blade, Block, Acrobat, Light Armour, Marksman.

+

Första porten till Oblivion är stängd! :ph34r:

Tack för svaren. Lite besviken blev jag faktiskt. Det hade varit lite nostalgi att resa tillbaka till Death's Head Garrison där jag gick med i legionen. Hur stor är världen jämfört med Morrowind? Har man större arealer att röra sig på eller mindre? Jag har hört lite olika uppfattningar om just det från olika håll.

Större eller mindre?

Det känns definitivt större och jag tror att arealen är större (16 square miles, har jag för mig att jag har läst) men i Morrowind kändes det som att traska runt i en öken på stora delar av ön, något som jag inte upplever i oblivion, man ser aldrig nåt som ser likadant ut som 100 m bort.

Dessutom så känns det som ett nästintill omöjligt projekt att slänga in Morrowindvärlden i det här spelet, skulle bli väldigt stort och sen alla karaktärer som ska in och kanske några quests osv.

Tog alldeles för lång tid för mig att fatta att man skulle sova i en *säng* för att kunna öka level, så jag är bara på lvl3 än så länge.

Det ska inte ha någon betydelse, oavsett om du springer runt och inte sover i en säng så kommer du att gå upp, man slösar alltså inga poäng på att inte gå upp på ett tag. Sen när du väl sover i en säng (med fördel på ett trevligt värdshus och inte i en grotta) så kommer du få gå upp till den level du ska ha.

Större eller mindre?

Det känns definitivt större och jag tror att arealen är större (16 square miles, har jag för mig att jag har läst) men i Morrowind kändes det som att traska runt i en öken på stora delar av ön, något som jag inte upplever i oblivion, man ser aldrig nåt som ser likadant ut som 100 m bort.

Dessutom så känns det som ett nästintill omöjligt projekt att slänga in Morrowindvärlden i det här spelet, skulle bli väldigt stort och sen alla karaktärer som ska in och kanske några quests osv.

Visst hade det varit omöjligt, men hoppas kan man ju alltid. Tack för svaret i övrigt.

I morgon kommer mitt Collector's Edition!

kommer min dator att börja brinna om jag försöker lira Oblivion?

Sitter på 3.2 GHz, 512mb RAM, et Radeon 9800 grafikkort. minne på det okänt...

Vad tror ni?

nej det kommer den inte att göra, kör själv på 3,2 GHz, 1024mb RAM Radeon 9600 pro (128mb) och det flyter på ok, inte högsta inställningarna men jag är ingen grafik junkie heller. Så det borde fungera bra. Om nåt ska uppgraderas så är det väl RAM-minnet, har själv tänkt att uppgradera på RAM och grafikkort inom kort.

kommer min dator att börja brinna om jag försöker lira Oblivion?

Sitter på 3.2 GHz, 512mb RAM, et Radeon 9800 grafikkort. minne på det okänt...

Vad tror ni?

nej det kommer den inte att göra, kör själv på 3,2 GHz, 1024mb RAM Radeon 9600 pro (128mb) och det flyter på ok, inte högsta inställningarna men jag är ingen grafik junkie heller. Så det borde fungera bra. Om nåt ska uppgraderas så är det väl RAM-minnet, har själv tänkt att uppgradera på RAM och grafikkort inom kort.

Så bra...då kan jag vara lugn. Planerar likaväl en uppgradering av RAM snart...

Tja, jag köpte ett Xbox360 till mitt Oblivion (så kan man också se det) :lol:

Jag har, pågrund av tokigt mycket plugg, inte kört så mycket men jag har lyckats gå med i Thieves Guild samt samlat på mig en hel del svampar som jag testar effekterna av. :)

Jag kör en argonian med major skills: sneak, security, blade, alchemi, athletics, acrobatics samt marksman. Mitt mål nu är att göra riktigt stora stötar mot riktigt rikt folk så jag får lite respkt i guildet.

Ytan man har att röra sig på i spelat ska vara 40 kvadratkilometer, jag vet inte om detta är exklusive eller inklusive alla "dungeons" man kan gå ner och röja i (tips: det finns en relativt lukruativ med lätta fiender precis utanför kejserliga huvudstaden, bland ruinerna man ser när man stor på den stora bron ut ur staden (bron som slutar vid en taverna och en fiskaregubbes hus)).

I övrigt så känner jag för att såga spelet. Visst, det är öppet, och det är snyggt, men som rollspel sett är det rent jävla värdelöst, och det finns massor av korkade grejor som verkar vara spelmässiga kompromisser men som ändå är helt farfetched, typ om man slår ihjäl någon nere i dennes källare och han knappt hinner skrika så kommer vakten och vet exakt vad för brott som har begåtts och var, även om man sticker från huset och det inte finns några vittnen. Eller.. liksom, hur förses kejserliga huvudstaden med mat? Det finns inte en enda bondgård på hur långa avstånd som helst utanför stadsmuren, och det finns inga karavaner eller liknande. Hela staden är ologiskt uppbyggd också - bra för en äventyrare att alla affärer finns på samma ställe, kanske, men orealistiskt och dessutom är affärerna upplagda på ett otrovärdigt sätt.

Tacka vet jag Fallout 1+2, det var riktiga rollspel det... Oblivion är på sin höjd ett actionspel med rollspelsinslag, och inte ens ett bra ett. Till och med WoW verkar bra i jämförelse... :)

1.

Ytan man har att röra sig på i spelat ska vara 40 kvadratkilometer, jag vet inte om detta är exklusive eller inklusive alla "dungeons" man kan gå ner och röja i

...

2.

I övrigt så känner jag för att såga spelet. Visst, det är öppet, och det är snyggt, men som rollspel sett är det rent jävla värdelöst, och det finns massor av korkade grejor som verkar vara spelmässiga kompromisser men som ändå är helt farfetched, typ om man slår ihjäl någon nere i dennes källare och han knappt hinner skrika så kommer vakten och vet exakt vad för brott som har begåtts och var, även om man sticker från huset och det inte finns några vittnen. Eller.. liksom, hur förses kejserliga huvudstaden med mat?

...

3.

Tacka vet jag Fallout 1+2, det var riktiga rollspel det... Oblivion är på sin höjd ett actionspel med rollspelsinslag, och inte ens ett bra ett. Till och med WoW verkar bra i jämförelse... :wub:

1. Jag har också hört siffran 40 km2, och det stämmer väl överens med 16 miles2 kan jag tänka. Vi får väl förutsätta att det innesluter grottor och dylikt.

2. Som icke-rollspelare så tycker jag mixen känns bra.

Har inte provat mord än. Däremot har jag startat en till spelare som jag tänker göra till assassin.

Kan det vara så att om du är en "vanlig" spelare så åker du dit om du gör något, medan du kan komma undan med mord och tjuveri om du är utbildad mördare eller tjuv? En tanke bara.

Stadsplaneringen hade jag inte ens funderat på, alltså måste den vara bra gjord. :)

Jag vill snabbt kunna hitta den affären jag söker, och det gör jag nu.

Matförsörjning. Tjae, vi får väl helt enkelt låtsas att all karavaner kör på vägarna precis i dom ögonblick som vi själva inte går där. :D

3.

Om WoW är lika snyggt, och bra planerat, fast för multispel så kan jag förstå dom som är beroende av det.

Oblivion känns för mig som ett upphetat, förbättrat, försnyggat Diablo II, fast i förstapersonsvy.

Än så länge så tycker jag att det i stort sett levt upp till vad som lovades.

Om man åker fast så är man kass!

Tråkigt men så är det, jag har mördat en hel del människor och jag har bara haft problem med rättvisan när jag slagit till en vakt på öppen gata (konstigt!), oblivion ÄR ett rollspel och jag sätter det i klass med Fallout 1+2 (och dessa har jag spelat mycket) och Baldurs gate 1+2. Håller inte med om att det skulle vara ett actionspel.

Angående matkaravaner (mer aktivitet på vägarna överhuvudtaget) så är detta något jag gärna skulle sett, men antar att det finns en anledning till att Bethsoft har utelämnat det. Stadsplaneringen är precis som i föregångaren (Morrowind) helt ok, är väl ingen som vill lägga sin vapenaffär i ett slumområde/tempelområdet? Då är det väl mer logiskt att lägga den ihop med affärer som säljer skydd, kläder och annat. Jämför med dagens köpcentra, om någon besöker affären mitt emot så är chansen stor att dom tittar in i din affär och kanske till och med köper något.

Här kommer lite tips:

"Tjuvtips" dvs. för smygfigurer som assassin, scout osv.

1. Om du vill ta något eller mörda någon diskret, SMYG! det kan låta självklart men vill göra er uppmärksamma på det, vä CTRL är standard (tror jag, lätt att kolla i inställningarna)

2. När du smyger, om ögat i mitten av skärmen (runt hårkorset) är ljust och tydligt så är det någon som ser dig, det kan vara din häst eller ett fientligt monster eller en NPC.

3. Undvik tunga skor, detta är en av dom viktigaste punkterna, om du inte har kommit upp till journeyman så påverkar tyngden av dina skor hur bra du är på att smyga.

4. Natten är skydd, oavsett om du ska råna eller mörda någon gör det på natten, undantag är när personen är på jobbet, men då är man oftast väldigt utsatt, när man ska försöka ta sig in genom dörren, ta bakvägen om det finns någon.

5. "Invisibility" är inte speciellt hjälpsamt eftersom det försvinner när man tar något/anfaller någon. "Chameleon" däremot påverkas inte av vad man gör.

6. Personen som äger huset har ofta nyckel på sig som gör att man slipper dyrka låsen (vilket iofs inte är direkt svårt).

Allmänna tips

1. Alchemy är ett bra sätt att tjäna pengar på, köp/plocka ingredienser och gör potions av dom och sälj dom sen (eller använd dom).

2. Om du stjäl en häst, förvänta dig inte att du får behålla den, den sticker iväg så fort du vänder ryggen till.

3. Grottor, fort och tempel innehåller ofta skatter, men också spöken som inte skadas av vanliga vapen utan kräver silvervapen, magiska vapen eller magi (t.ex. flare)

Fyll gärna på med era tips men undvik spoilers!!!

Gillar Oblivion men tycker det är snudd på förkastligt hur man har hanterat GUI, menyer mm på PC. Uppenbarligen har man i princip rippat 360 systemet rakt av, resulterande i onödigt kluddigt hanterande av menyer, stor text, illa genomtänkt inventory system osv. Spelet är helt underbart, men jag irriterar mig på att de inte kunde fått en så pass enkel sak rätt.

Uppenbarligen har man i princip rippat 360 systemet rakt av

Men spelet är ju utvecklat för PC och portat till 360...

Dessutom hatar jag Posten! Inget spel i lådan idag, vilket spelbutiken.se hade lovat. Sålunda ringer jag och frågar bara för att kolla så de har tagit emot min order ordentligt. Då får man höra att de skickade det igår. Posten har sina flottiga, giriga fingrar om mitt paket.

Ja, jag har också förstått det som att det är utvecklat till PC i första hand.

Inventorie/meny-systemet är, enligt min mening, så enkelt det kan vara med tanke på hur många funktioner som ska finnas där.

Och du kan ju sätta hotkeys 1-8 på saker som du använder mest.

Har precis avancerat till "Bloodletter" på arenan. :)

Fick spelet idag.

Lirar som Dark Elf Battlemage.

Passar mig utmärkt. Hanterar både svärd och Destruction. Go mix av skills.

Det är två dagar till Fredag...två låååånga dagar....

2. Som icke-rollspelare så tycker jag mixen känns bra.

Har inte provat mord än. Däremot har jag startat en till spelare som jag tänker göra till assassin.

Kan det vara så att om du är en "vanlig" spelare så åker du dit om du gör något, medan du kan komma undan med mord och tjuveri om du är utbildad mördare eller tjuv? En tanke bara.

Stadsplaneringen hade jag inte ens funderat på, alltså måste den vara bra gjord. :blink:

Jag vill snabbt kunna hitta den affären jag söker, och det gör jag nu.

Matförsörjning. Tjae, vi får väl helt enkelt låtsas att all karavaner kör på vägarna precis i dom ögonblick som vi själva inte går där. :Malaj:

Angående tjuveri/mördande så menade jag i största allmänhet. Vakternas AI är dåligt programmerad, de finns inte för att det ska vara verkligt utan för att fungera som motstånd/straff mot de smygiga karaktärerna. Och - vad händer när man avrättat alla affärsinnehavarna? Ingen har kommit och ersatt dem i mitt spel, iallafall (jag gjorde en nattlig räd och slog ut nio personer). Saker man gör får föga konsekvens i spelvärlden, och det är tråååkigt.

Angående stadsplaneringen så är den korkad, och förlåt om jag säger det, fantasy eller oavsett - det finns inga rustnings/vapenaffärer! Man beställer saker av en hantverkare, det är inte så att han bankar till en plåtrustning stl XXL som han har liggande och så får man gå in i butiken och prova... Sådant här stör man sig på något oerhört när man är lite insatt i hur medeltiden fungerade. Kejserliga huvudstaden i all ära, men kolla på Stockholm (eller London!) under medeltiden (Kalmar och Stockholm var ungefär lika stora/viktiga under den tidiga medeltiden men Stockholmarna sålde ut sig till tysken och blev rika ;)) och säg att de är lika? Var finns garnisonen som ska försvara stadens imponerande stenmurar? Vad lever personerna som bara dräller runt på gatan av? Deras hus är bara vanliga bostadshus med lite pryttlar i så de borde ha ett "jobb", men vad liksom? Fattigkvarteren består av typ fem hus, resten är fint folk. Hur kan rikets viktigaste stad ha en sån mjäkig hamn? De borde bedriva massor av handel och kulturellt utbyte.

Folk säger samma sak när man pratar med dem, och inte nog med det, olika personer säger EXAKT SAMMA FRAS när man frågar dem om saker. Ens dialogval sträcker sig, så långt jag har spelat, till att välja mellan "Självklart ska jag hjälpa dig väna mö" och "Skiter väl jag i, dra åt fanders". Hur verklighetstroget känns det när samma person säger "Ååååh... hmm... det är han den där kända brottslingen, va? Jag hoppas de griper honom" varje gång man frågar? Borde de inte lärt sig att det är den kända brottslingen? Kan de inte iallafall säga "Jag har inget mer att säga dig om den saken" när man pratat med någon redan? Varför är speechcraft-minispelet och mutfunktionen så uselt genomförda? Man kan inte rollspela en brud i säng (eller så är det jag som är kass ;)) utan bara få henne att tycka bättre om en, vilket i nio fall av tio inte betyder ett skit för spelet.

Och... en grej som är ett problem i alla fantasyspel... ett skelett efter en fullvuxen människa väger typ nio kilo. Även om benen hålls ihop med magi så borde det vara lätt att flytta på den där niokilosklumpen... Och varför står folk och tränar strid med svärd mot typ fyra plankor med ett fucking bullseye målat på? Faktakollen måste varit helt jävla obefintlig, det fanns liksom ÖVNINGSSVÄRD och ÖVNINGSRUSTNINGAR back then, så att man kunde träna "riktig strid" mot varandra utan att skadas. Och i en fantasyvärld med helande magi borde det inte vara några problem ändå!

Visst, drawing distance och se cool ut på en häst i motljus med ett koger pilar på ryggen är rätt schysst, men det finns så mycket saker man springer in i som sabbar suspension of disbelief något så oerhört... Men så är jag HÖP och rätt kräsen, men Oblivion är dåligt på så många plan!

...

Man kan inte rollspela en brud i säng (eller så är det jag som är kass ;)) utan bara få henne att tycka bättre om en, vilket i nio fall av tio inte betyder ett skit för spelet.

...

Jag tror man måste vara level 20 eller över för att kunna få dom i säng. :lala:

Det är trots allt ett spel, och ska du få plats med så många olika saker som producenterna tänkt sig så får man kompromissa. När du konverserar med folk så är ju t.ex. redan kända saker inte guldfärgade. Och även om någon har något "nytt" att säga om Grey Fox, så struntar jag ofta i det.

Samma sak med persuasion. Jag spelar endast det minispelet om jag ska handla med personen i fråga, annars finns det ingen idé.

Sen får man väl låtsas att vapenhandlarna hamrar till rustningen, dom har ju faktiskt hammare och städ i sina verkstäder/affärer. Personligen tycker jag det skulle vara otroligt tråkigt att behöva titta på här vapensmeden hamrar till min rustning.

Vi har nog lite olika förväntningar på spelet, om du är besviken på dom saker du nämner.

Alla kan helt enkelt inte tycka om samma spel.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...