Jump to content

Sambandsgruppchef (KO800) vid A9, frågor

Recommended Posts

Hej och tack för ett mycket intressant forum!!!

Här kommer mitt första inlägg (hoppas att jag gör rätt nu så man slipper en utskällning av BlåGul)

Jag blev tilldelad den roliga tjänsten som Sambandsgruppchef (KO800) vid A9.

Det skulle vara roligt om man kunde få lite info utöver den jag läst här tex. Hur blir det fysiskt?

Hade 8-i kondition och 7-i styrka.

Blir det strid eller kommer jag sitta still under 10-11månader ute i urskogen?

Finns det möjlighet att söka till utlandstjänst efter denna befattning (samband)? :dong:

Berättelser från utbildningen önskas, så att jag vänja mig med hur det troligen blir.

Jag har förstått att det är vanligt med tjejer inom denna del av försvaret, hur kommer det att vara? Duscharna?!

Jag går nu sista året i gymnasiet inriktning datateknik, under tre år har jag läst kurser (Cisco) som behandlar LAN, WAN och andra nätverks lösningar. Kommer jag ha någon nytta av detta?

Kan tilläggas att jag har läst om utbildningen på mil.se, lumpen.nu, och här på forumet.

Sist: var god och svara utan konstiga förkortningar, försöker lära mig dessa för fullt. :wub:

Jag var intagen som sambandsgruppchef på A9, men det blev inte där jag hamnade , men vid liknande placering så jag borde kunna svara lite på dina frågor.

På A9 finns/fanns det flera olika platser det behövs sambandsgruppchefer på så jag kan bara redogöra för där jag skulle hamnat, var ändå i samma pluton som 3 utav dem iaf. Jag redogör för ledningsplutonen på stabskompaniet.

Det kommer att bli en del skjutande och vakttjänst eftersom de sakerna behöver göras. Tillexempel kommer säkerligen ni bli anfalla när ni ligger ute på övningar.

Allt är vad du gör det till, vet en som inte hade mycket infartsvakt utan satt mycket i hytten och hjälpte officerarna i staben istället, det var något han tyckte han vara bättre på. Men du kan även välja att hjälpa till mer ute och ha mer infartsposter med mera. Så man kan variera sina uppgifter lite.

Tror inte du kommer ha alltför stor nytta utav den specifika kunskapen om de olika systemen du har utbildning på, men det är bra att ha hela systemtänket som de bidrar med tillexempel kan det bli lättare att lära sig de olika system du kommer att handa.

Vet inte hur det är med duscharna uppe i Boden eftersom A9 låg i Kristinehamn då. Men det borde vara det samma, det finns privata duschar med lås utöver de mer offentliga.

Det jag kan säga är att det kommer bli mycket dö tid så om du gillar att läsa böcker lyssna på musik finns det utrymme för det. Men när det väl skall arbetas skall det göras på rekordtid. Ingen vill skjuta haubits utan samband, undrar varför :dong::wub:

Jag kan tyvärr inte bidra med historier därifrån eftersom jag inte hade den befatningen utan radiolänkgruppchef

grattis till tjensten..

Som sambandsgruppchef kan man som sagt hamna på lite olika saker.. på vissa ställen får man samma uppgifter som radiolänkgruppchefer eller så kan man hamna innom staben.

sambandsfolk är också väldigt eftertraktade i utlandstjenst då det är brist på folk med de kunskaperna.. 0:)

Edited by elisson

Det jag kan säga är att det kommer bli mycket dö tid så om du gillar att läsa böcker lyssna på musik finns det utrymme för det. Men när det väl skall arbetas skall det göras på rekordtid. Ingen vill skjuta haubits utan samband, undrar varför

tja, jag vet inte. :lol:

låter fint med utlandstjänsten.

Tack för svaren. :ph34r: