Jump to content

IED aka road side explosives

Ukko Lode

Recommended Posts

Under CC06 vid förberedelse av försvaret av Frihamnen spekulerade vi lite grand i om vi skulle rigga en IED (Improvised Explosive Device(s)). Men, dels så hade vi då varit tvungna att offra några/alla(?) av våra stridsvagnsminor dels så hade blågul synpunkter.

Jag kollade med blågul; Kn H, och frågade om det var ok med att rigga en IED vid en misstänkt infallsport?

"VAD tänkte ni göra sa du?!"

"Jo, en förrädisk laddning á la Bagdad Kn"

"Men, ni har väl inget att tillverka den av?"

"Jo vi har 2 kg sprängdeg, 100 m pentylstubin och så..."

"Vad hade ni sa du?"

"Sprängdeg, pentylstubin och stridsvagnsminor!"

"Hehe, ja jag ska kolla om det är ok"

Tyvärr fick vi inte klartecken. Men, iofs hade vi alltför lite sprängmedel för att kunna slå ut en 122a. Vi hade väl iofs kanske blåst bort prismor och folk som observerade. Men med mer sprängmedel en cv90 eller med mycket mer sprängmedel så... :baskerPa:

Nåväl, för att komma till skott: I Irak har vid ett tillfälle en M1A1 slagits ut av tre granater + övriga sprängmedel i en kombopackladdning. Var det tre 155 mm granater i Irak? Om de väger +40 kg, hur mycket är sprängmedel respektive granatkropp? Jag undrar hur mycket sprängmedel (t ex översatt till sprängdeg m/46) som behövs?

Vad jag har tänkt på i efterhand var att i Frihamnen kanske det hade kunnat gå att hitta konstgödsel, diesel fanns ju garanterat. Med uppställda oljefat i en VCP hade man ju kunnat fylla dem med fuskdyngan och drivmedlet istället för betong!? Kunde kanske ha gjort ett bra komplement till en/del av en IED?

en svensk 155mm granat väger ca 43kg och består av ca 8kg gjuten trotyl och resten splitterskal (ca 35kg altså)

och en strvmina 5 består av 10kg pressad trotyl (mao kan man förutsätta att 3 155mm granater smäller sönder även en modern stridsvagn utan större bekymmer)

dock tror jag nog att det var 152mm granater av rysk konstruktion som användes i irak

Har hänt vid mer än ett tillfälle i Irak att M1:or blivit "utslagna" med skador på besättning som följd. Hur sprängladdningarna är konstruerade för få till denna effekt vet jag inte men art.granater verkar ju "populärt" att använda. Annars verkar det som om "insurgents" helt enkelt använder mer sprängämne/ granater/ whatever för att komma åt de mer bepansrade fordonen även om användandet av riktade laddningar också börjar bli vanligare. Detta antagligen då det är enklare att rigga en "vanlig" laddning med art.granater än att tillverka specialladdningar.

Att blanda diesel och konstgödsel är ju bevisat att det funkar, frågan är dock snarare vilka mängder som måste till för att få hyffsad effekt? Om det dessutom ska användas som IED så ska den helst kunna döljas hyffsat vid en väg eller dyl och jag misstänker att de mängder som måste till för att få ut de kraftigare effekterna gör att själva omfånget på IED:n blir alltför skrymmande.

Den här "godsaken" satt i Norrköping förra söndagen

Den var väl mest tänkt att verka mot avsutten trupp

Är inte gul markering = skarpladdad?

Vore ytterst dummt att använda en sådan granat (oavsett om den är ofarlig eller inte) i en i övrigt lös övning (vilket jag utgår från att det var med tanke på att jag tvivlar på att en skarpövning sällan/aldrig bedrivs i bebodda trakter).

Under CC06 vid förberedelse av försvaret av Frihamnen spekulerade vi lite grand i om vi skulle rigga en IED (Improvised Explosive Device(s)). Men, dels så hade vi då varit tvungna att offra några/alla(?) av våra stridsvagnsminor dels så hade blågul synpunkter.

Jag kollade med blågul; Kn H, och frågade om det var ok med att rigga en IED vid en misstänkt infallsport?

"VAD tänkte ni göra sa du?!"

"Jo, en förrädisk laddning á la Bagdad Kn"

"Men, ni har väl inget att tillverka den av?"

"Jo vi har 2 kg sprängdeg, 100 m pentylstubin och så..."

"Vad hade ni sa du?"

"Sprängdeg, pentylstubin och stridsvagnsminor!"

"Hehe, ja jag ska kolla om det är ok"

Tyvärr fick vi inte klartecken. Men, iofs hade vi alltför lite sprängmedel för att kunna slå ut en 122a. Vi hade väl iofs kanske blåst bort prismor och folk som observerade. Men med mer sprängmedel en cv90 eller med mycket mer sprängmedel så... :)

Nåväl, för att komma till skott: I Irak har vid ett tillfälle en M1A1 slagits ut av tre granater + övriga sprängmedel i en kombopackladdning. Var det tre 155 mm granater i Irak? Om de väger +40 kg, hur mycket är sprängmedel respektive granatkropp? Jag undrar hur mycket sprängmedel (t ex översatt till sprängdeg m/46) som behövs?

Vad jag har tänkt på i efterhand var att i Frihamnen kanske det hade kunnat gå att hitta konstgödsel, diesel fanns ju garanterat. Med uppställda oljefat i en VCP hade man ju kunnat fylla dem med fuskdyngan och drivmedlet istället för betong!? Kunde kanske ha gjort ett bra komplement till en/del av en IED?

Man kan enkelt göra en egen takslående :) konladdning: sprängämne, tändare, kopparplåt/kon och en plastspann. Häng upp den i en lyktstolpe. En dylik anordning bör få vagnsbesättningen att må annorlunda. :)

Häng upp spannar i alla stolpar du ser och framryckningshastigheten nergår markant.