Jump to content

Starship Troopers

Foxtrot Lima

Recommended Posts

• Replies 70
  • Created
  • Last Reply

Det roligaste är ju att det står ca 5 männsikor/monster och pepprar för fullt med auto.

Ändå så tar det ett bra tag innan saken dör. undrar egentligen hur mycket ammo dom har med sig ;)

Sen tycker jag att animeringarna inte är helt fula. Dom var iofs snyggare då den var helt ny, men dom står sig rätt så bra än :thumbs:

Filmen i sig är väl kanske inge direkt höjdare, men defenetivt sevärd.

Jo, om folk tror att den är seriös så har de fattat fel. ;) Den driver med väldigt många saker, och är allmänt ful, men är faktiskt även en schyst rulle. En del saker, som jättestora rymdskepp som sprängs med följden att rymden fylls med bråte och döda kroppar är rätt maffiga.

Millitärstrategist är den också underbar! Vad sägs tillexempel om att stå i en ring runt monstrena och pepprar med full auto? :angry: Eller att de ens skickar ner folk och inte bara spränger skiten från rymden?

Jag ska se den, självklart. Får se till att köpa snarr...

Så om man förväntar sig en renodlad pang-pang rulle är man fel ute kanske??

Har ju "Full Metal Jacket" på VHS, men det känns lite perverst att kolla på den varje vecka. :angry::)

Politisk satir sa ni? Hmm... Det ska nog gå. :D

Hälsningar, Foxtrot Lima :)

Ett råd, läs boken av Robert A. Heinlein

Underbar bok som inte har så mycket med filmen att göra...

Boken äger....mycket bättre än filmen..nu e ju filmen bra den med men boken e underbart bra

Så, när ni läser det här borde ni ha sett färdigt den. Ni som inte redan tänkt på det borde ha märkt alla uppenbara referenser till Tredje riket och nazisterna. Allt från hur att demokratin är förödande, symboler som liknar tyska örnar, vingar med fyrkanter istället förörnar, till uniformer med uppenbara nazist-referenser och hur man inte är en värdig människa om man inte gjort millitärtjänst.

Man får även se hur de indoktrinerar barn, hur de slåss om gevären, hur omänskliga befälen är osv.   Är boken likadan?

Sedan är det underbart att de har JOFA-hjälmar när de de spelar amerikansk fotboll. Snyggt också att de använde den mest futuriska *ironi*  :) Det mindes jag inte! Får se om jag kommer på mer innan den är klar...

Boken beskriver inte ett lika mörkt samhälle, men annorlunda mot det vi har.

För att få sk medborgarrätt måste du ge något till samhället tex. Militärtjänst. Kroppsstraff används som avskräckande för mindre bort tex, en Student syjäl en video, 5 spöstraff, han sonr aldig ågot igen, och han kan återvända till samhället...

Dom flesta är lyckliga med hur dom har det, och så...

Insekterna är mer "maskinella" dvs dom har vapen, rymdskepp osv...

Det finns även an annan ras med, som dom strider imot i början.

Den stora skilnaden är att Det sk Mobil infantery (känns mer som kavalleri iofs..) skjuts ut i tuber från rymden, där alla är klädda i en typ Mechdräkt, med massa vapen...

Det finns en animerad serie, Roughnecks, som bygger vidare på filmen, plus att dom har tatt en del från boken....

http://tracker.tradedoubler.com/pan/Tracke...shop....KKH1CB3

36:- KÖP den...

Bland det bästa jag läst...

Tycker det är en... intressant... film. Just sakerna som tidigare nämnts. Sedan är ju soldaternas agerande något i hästväg... Synd bara att man har vissa "vänner" (IQ fiskpinne) som inte fattat satiren med filmen. Låter ungefär "Fyfan, tänk om världen var så, coooolt!"

Jaja, filmen är väl inte (enligt mej) någon egentlig höjdare men ändå sevärd. OT nu, men se Lilja 4-ever!!!!

Guest Dirty-1

Just sett den för 3e gången.

Tycker fortfarande att filmen är helt okej, det gäller att inte fundera så mkt på alla missar bara...

Det filmen tillför mest är egentligen att den får en att inse hur bra film full metal jacket egentligen är... om det nu går att jämför science fiction med 'vanliga' krigsfilmer

(om nu full metal kan klassas som vanligt krigsfilm. mästerverk skulle jag säga... måste gå å köpa dvd'n imorrn)

Som flera radan har sagt så är det främst en politisk satir.

Regissören Paul Verhooven studerade tyska propagandafilmer innan han spelade in filmen. Referenser till Leni Riefenstaals "Triumf des Willens" kan man ju hitta på många ställen, kanske främst i propagandainslaget i början av filmen när truppmassor står uppställda och två av soldaterna upplyser om varför de valt the Mobile Infantry.

en av filmens stora missar är ju att... när dom stöter på *bugsen* i början krävs typ en hel plutons eldkraft för att få ner en av dom... men i slutet av filmen så räcker det med ett halvt mag. för att ta en hel drös av dom... :( men jag diggar deras grg.kärnvapen :inlove :D

Det finns en animerad serie, som kallas Rougnecks...

Finns nog på DC...

Den har dock lånat en del ifrån boken också, så vissa skilander är det, men karaktärerna är samma som i Filmen...

• 1 year later...

Tja tja.

Sitter o analyserar Starship Troopers (filmen, inte boken) och är i princip klar men det "fattas" sidor. Så, antingen höjer jag fontsizen, eller så kollar jag självklart av med mina eminenta soldfkamrater för att höra era åsikter, tankar och mikroanalyser av rullen, i hopp om att hitta nåt matnyttigt att dryga ut min text med.

Håller ni med mig om att filmen är aningen ironisk gentemot den amerikanska krigsmakten (vilket jag har förstått inte var fallet med boken) och att semiotiken i filmen är.... att demokrati är bra?

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...