Jump to content

Egentligen borde man väl köpa M90

Guest

Recommended Posts

Jo va? Personligen tycker jag att uniform och hela köret (hade prao på F4 för några år den) var MYCKET bekvämt, varmt och faktiskt riktigt snyggt. Egentligen borde man väl skaffa hela köret (vad man får köpa) och ha ute i naturen, om det då gäller jakt som att vara ute för skojs skull, då jag tvekar på om det går att få fram mycket bättre saker utan att man kommer upp i orimliga priser. De är ju trots allt menade att ha i krig, så det måste ju vara bra på alla fronter. Eller är de inte så bra när man känner på dem ute i naturen? ???

Saken är bara den att om man gör det kommer alla tro att man är en militär idiot som vill ut och döda folk (för att överdriva lite lagom). Nej, seriöst, att ha militärställ ser folk på samma sätt som att pryda sin T-shirt med svenska flaggan. Fördomsfullt så det förslår. :(

Men vad gör man? Känner mig verkligen sugen på dem. Sedan att saker som regnstället verkar mycket upskattat gör ju inte saker sämre. Sedan tycker jag faktiskt att mönstret är snyggt, rent faktiskt, utan sin militära innebörd. Ett hemtrevlig grönt mönster, som ger en rätt häftig effekt då hela kroppen täcks av den.

Så två frågor:

1. Vilka saker är lämpliga respektiva olämpliga att skaffa för sina egna förfarande ute i skog och mark?

2. Vad gör man åt folks attityd?

som ett litet svar på fråga 1.

M90 byxorna är ju ett självklart val å innhandla asså... men det kostar ju ap mycket å köpa dom nya så studsa iväg till överskottsbolaget nån stans nära dig... å när du e där så SKA du köpa en Värmetröja90 efter som det troligtvis är det skönaste å varmaste plagg som skapats på denna jord eller nåt i den stilen... :notify sen e ju regnstället en riktig höjdare förstås men det vet jag inte om det går å få tag på om du inte vill ha ett nytt... men kolla på länkarna på soldf sidan om du kan hitta nåt...

så alltså mitt tips är: M90 byxan och värmetröjan plus regnställ om du kan få tag på d... det är väl dom plagg i M90 serien som jag tycker e bäst att ha till vanligt friluftsliv i skog å mark... dessutom kan du iallefall ha värmetröjan till ett par jeans utan att nån ska hojta "rasist" efter dig...

detta gör att jag kommer in på fråga 2 lite smått... jag tycker det verkligen e helt skumt att man inte ska få en liten svensk flagg på ryggan eler nån stans... själv blev jag nerslagen härom veckan när jag var ute å gick in mina M90 kängor jag fått ut inför inryckningen... med orsaken att jag va nazist... tycker det e så jävla sjukt rent utsagt att man inte ska kunna gå ut i ett par kängor utan att folk ska ge sig på en asså... :D

Guest Lord Good

Om du köpt en M/90 för egna pengar och du inte har truppslags, förbands och gradbeteckningar på på jackan så är det ingen uniform och du kan väl ha den om du vill. Är det kungens kläder får du inte bära dem privat. Jag tycker inte det ser bra ut att blanda in kronkläder i jaktutstyrseln.

Jag tycker inte att M90 är speciellt bra, inte vindtät, inte speciellt vattentålig...

Pissblöt och genomblåst... yuk..

Regnstället tycker jag är aningens bättre än att vara naken... jag svettas som en gris så jag blir genomblöt i vilket fall. (om jag rör på mig, står jag blickstilla kan det funka)

Om jag inte kommer ihåg helt fel så kostar det runt 900 spänn att köpa regnstället, jag hade aldrig betalat de pengarna för den kvalitén/utförandet.

Det jag tycker är bra är understället och värmetröja 90.

Jag hade hellre satsat på något civilt och/eller grönt.

Under en period var i princip all min friluftsverksamhet militärt inriktad, köpte då jänkarnas goretex set "ECWCS" (motsv.) gillar jackan, byxorna är sisådär, dock väldigt hållbara... ser en smula muppigt ut då man cyklar till jobbet genom centrala Göteborg... hade gett väldigt mycket för att ha samma kit i grönt i stället :D

Folks attityd kan man nog inte göra så mycket åt, alzå: skit i dem/det...

Byxor jag gillar att ha i skogen är annars, återigen från jänkarna, bdu brallor, sköna att bära och finns i en massa färger.

Byxorna tycker jag är bra att använda när man är ute  i skogen, mycket pga de stora benfickorna. Men som jacka föredra jag helt klart gore tex eller liknande. Värmetröjan är GULD, den kan knappt bli bättre. M90 skjortan är också mycket bra, då denna kan fungera som en underställströja. Regnstället är inte mycket att hurra för, har man en GT jacka så klarar man sig ofta rätt bra. M90 kängorna är inte mycket att ha om man jämför med de civila alternativ som finns idag.

Militära prylar är lämpliga för militära aktiviteter, civila prylar för civila dito.

Allt finns i civila varianter som är avsevärt bättre soch som dessutom inte sr förbannat löjliga ut civilt.

Värmetröjan är väl egentligen det bästa i systemet men en ett flertal produkter på den civila marknaden är enligt mig överlägsna, dock dyrare, och snyggare(kolla in hos patagonia).

Så två frågor:

1. Vilka saker är lämpliga respektiva olämpliga att skaffa för sina egna förfarande ute i skog och mark?

2. Vad gör man åt folks attityd?

1:

Byxorna tycker jag som de flesta ovanstående inläggen är funkis. Hållbara, relativt billiga osv.

Jag skulle nog också höja en röst för kängorna, att betala 600 kr för ett par kängor som inte är allt för slitna men inte heller stenhårda, är väl inte så dumt ?

Lite utanför kanske med en vanlig snuskburk, billig och den funkar bra både med spritkök och över öppen eld.

Och sist men inte minst, VÄRMETRÖJAN! mums filibublan! ;)

2:

För mig funkar det ganska bra eftersom det inte finns så mycket folk ute i skogen, vid större vandringleder kan man ju försöka ta det lite lugnt, men ett par M/90 byxor tycker jag inte är direkt farligt. Det ser ju bättre ut om det bara är byxorna som är militäriska, så att man inte kommer där med grön rygga, grön t-shirt osv.

-------------

Enligt uniformsreglementet så får man ju bland annat bära skor (menar dom lågsko eller känga ??), halsduk och regnställ privat. Detta brukar jag utnyttja, regnstället har jag haft när det har varit ruskigt dåligt väder och kängorna är riktigt bra på vintern.

(Tyvärr hittade jag inte sidorna med tillåtelserna) :what:

Jaha, där ser man. Själv hade man ju bara dem när man gick mellan byggnader :) så det var bra att jag fick lite insyn i det.

Tänk bara på pengafaktorn, visst finns det bättre grejer, men inte fan lägger jag ut 2000 på ett par jävla skor när man faktiskt klarar sig med 20 år gamla gummistövlar, så tänk er "civila" produkter i samma prisklass.

Tack vare er överdådiga hyllning blir det nog garanterat en värmetröja 90 till november-jakten :)

Konstigt var dock att det det varierar så extremt mellan åsikterna på regnstället och kängorna. Vissa tycker att de är världens bästa, medan andra hatar dem. Handlar det om att kunna hantera dem rätt eller?

Tack för svaren förövrigt. :)

Konstigt var dock att det det varierar så extremt mellan åsikterna på regnstället och kängorna. Vissa tycker att de är världens bästa, medan andra hatar dem. Handlar det om att kunna hantera dem rätt eller?

Tjaaa.. jag kan ju ha hanterat mitt regnställ fel, men jag tycker att jag borde kunna klä mig rätt...

Jag har ju haft flertalet försök på mig under de senaste 10 åren så nå'n gång borde jag ju fått till det??

Kängorna är bra för att, som någon nog nämnde, de är mjuka och hyfsat snälla mot fötterna just därför.

Dock tycker jag de är förbannat klumpiga, clownskor typ, tycker att klacken skulle/kunde vara lite högre.

Ingen vidare stadga i fotleden, det är ju bara tunt läder.

Jag använder M/90 med stålex på jobbet, efter varje dag undrar jag hur i H-E jag kunde tillbringa hela GU med en keffo känga..

Mao, m/90 är bra, Meindl som jag använt efteråt är förbannat bra :)

Det mesta av arméns grejor har väl nogon bättre, civil motsvarighet... Det gäller bara att hitta dom...

Dock ej värmetröjan... Den är Guld...

Har själv en civil variant av värmetröjan. Tillverkaren är densamma som kungens, dvs. Ullfrotté AB. Enda skillnaderna är att den är blå, att det står ullfrotté i nacken och att man ser mer civil ut...

www.ullfrotte.se

/Aron

Tjaaa.. jag kan ju ha hanterat mitt regnställ fel, men jag tycker att jag borde kunna klä mig rätt...

Nej då...det är du som inte har klätt på dig på rätt sätt.

Gör om, gör rätt   :)

f***, jobbigt...

Kollar genast in hos Swedint för att anmäla mig till vilken vakans som helst för att ev. kunna få kvalitativ utbildning i regnställ på-och-av!

:)

• 3 years later...

Tar den här tråden för min fråga:

Frågan är ganska lik huvudfrågeställningen, men jag söker lite rakare svar.

Om man är ute och jagar, vilka militära persedlar tycker ni då att det är "rätt" att bära?

Om man tittar lite på de tidigare svaren så lutar det lite åt att allt utom uniformsjackan ses som ok. Är det rätt uppfattat, eller finns det andra åsikter?

Om man är ute och jagar, vilka militära persedlar tycker ni då att det är "rätt" att bära?

Om man tittar lite på de tidigare svaren så lutar det lite åt att allt utom uniformsjackan ses som ok. Är det rätt uppfattat, eller finns det andra åsikter?

Står i UnirFM2003....

tror även det står i svensk soldat

*nåt inte UnirFM precis nu*

Dahlberg; jag antar att du menar:

1.3 Klädsel utom tjänsten

1.3.1 Militär personal får efter eget val bära uniform (se dock 1.9.7 och 1.10.1)

eller civil klädsel utom tjänsten. Det är emellertid inte tillåtet att utan

Högkvarterets tillstånd bära uniform utom tjänsten utomlands eller ombord

på utländska handelsfartyg (se 1.2.17).

1.3.2 Uniform bör bäras utom tjänsten av den som

- deltar i allmän högtidlighet vid vilken konungen eller annan person

ur det kungliga huset väntas vara närvarande i uniform, om inte civil

klädsel särskilt har angivits

- deltar i en sammankomst eller liknande (regementets dag, jubiléer

m m) som anordnas av ett förband (motsv) eller en frivillig försvarsorganisation

- bevistar en militärbegravning.

1.3.3 Även den som är pensionerad yrkes- och reservofficer samt officer på

reservstat får, vid tillfällen som anges ovan eller vid liknande tillfällen,

t ex vid bröllop och större samkväm där enligt civilt bruk frack eller

smoking bärs, samt vid annan begravning än militärbegravning, bära uniform.

Härvidlag får de bestämmelser för uniformer, tjänstetecken m m som

gällde vid avgångstidpunkten tillämpas.

1.9.7 Övrigt

Hemvärns- och frivilligpersonal tilldelas fria uniformer enligt särskilda

bestämmelser.

Tilldelade persedlar får ej nyttjas för privat bruk annat än vid ceremonier

som bröllop, begravningar m.m.

1.10 Tjänstebruksutrustning

1.10.1 Tjänstebruksutrustning omfattar normalt stridsutrustning och samt grön/

blå arbetsdräkt.

Tilldelad tjänstebruksutrustning får inte bäras/nyttjas utom tjänsten om

så ej anges i detta reglemente, med undantag av resa till och från tjänstgöringsplatsen.

---------------------------------------

Detta innebär ju att det är förbjudet för hemvärnsmän att bära militära persedlar utom tjänsten. Jag håller med om detta, men min fråga var vad ni tyckte.

Säg att man har köpt en komplett uniform eller liknande. Ett hypotetiskt resonemang således. Jag har många gånger under jakt sett personer med m90. Allt ifrån officerare till hemvärnsmän. Vad jag personligen anser lämnar jag så länge.

Edited by Innuendo

jag anser att så länge det inte finns några märken osv på uniformen så är det ok.

i det fallet är det omöjligt att bevisa om personen har tilldelad eller köpt uniform.

och vad gäller skjortor/tröjor är det ju skit samma iaf, det är varma och sköna plagg som man kan köpa i varenda överskottsaffär typ.

men som sagt, jacka med märken gillas inte.

jacka UTAN märken, kör på!

Jag har ju vädrat min uppfattning om det felaktiga att bära uniformspersedlar civilt i den förra tråden som handlade om samma sak, så det hoppar jag över nu.

Däremot vill jag istället råda att införskaffa ett par m/69P byxor istället för m/90. Betydligt bekvämare och mer stryktåliga för friluftsliv. Finns på Ö&B för en hundring.

/P

Jag skulle vilja slå ett slag för M/58 byxorna i vaddmallstyg under jakten. Slitstarka och varma.

Ska man se på aktuella persedlar så är det väl M/59 skjortan och Värmetröja 90 som är mest gångbara. Den gamla M/59 värmerocken är också bra att ha.

Har haft 90byxerna under en jakt och de var väl bra men jag skulle för allt i världen inte ta på mig fältjackan.

Såg idag en kille (civil) gå runt med M90 mössa och plutonbefälsmärke (agraff eller vad det heter) och det är inte rätt! :baskerHV:

En jacka som jag däremot använt civilt är flygvapnets gamla skinnrock (inte jackan) den är riktigt varm och duger gott vid -30 grader och däröver.

Såg idag en kille (civil) gå runt med M90 mössa och plutonbefälsmärke (agraff eller vad det heter) och det är inte rätt! :banghead:

Vad är det egentligen för regler angående detta??? Jag vet att man inte får. Vi har problem med en ny i HV, som envisas med detta. :baskerHV:

Tillägg: han går i komplett M90.

Vad man nu än gör så kan man använda civila kläder när man inte tjänstgör på något sätt. Det finns inget värre än när man ser folk springa omkring i mina arbetskläder blandat med en massa civila kläder på stan. Ser rent ut sagt för jävligt ut. Det mest korkade jag sett är en sportfiskare som stod med stridsvästen på sig... Det finns nog fiskevästar som är bra mycket bättre än stridsvästen.

Och om man är ute och jagar... Ja, använd något annat än fältbyxorna och den förbannade värmetröjan. Fjällräven brukar fungera. Jag har själv ett par fjällrävenbyxor när jag är ute och vandrar eller går skogsturer med hunden. Inte fan skulle jag få för mig att ta på mig mina arbetskläder för att gå ut med hunden eller att jaga. Nån måtta för det vara. Som sagt:

Civila kläder till civila verksamheter, militära kläder till militära verksamheter.

jag anser att så länge det inte finns några märken osv på uniformen så är det ok.

i det fallet är det omöjligt att bevisa om personen har tilldelad eller köpt uniform.

och vad gäller skjortor/tröjor är det ju skit samma iaf, det är varma och sköna plagg som man kan köpa i varenda överskottsaffär typ.

men som sagt, jacka med märken gillas inte.

jacka UTAN märken, kör på!

Eller också gör man som jag, gammal stofil som aldrig brytt sig det minsta, använder M59 persedlar och dekorerar dom med lagom grannlåt som ser bra ut för dagen. Här förekommer det allt från menig till Överste av 1-a graden. Jag måste ju tänka på min image. :baskerPa:

Så två frågor:

värmejackan och värmebyxan är ypperliga att ha om sitter på pass under jakt, så länge det inte regnar.

Och om man är ute och jagar... Ja, använd något annat än fältbyxorna och den förbannade värmetröjan.

Jag håller med dig på övriga punkter, men just tröja 90 säljs även civilt (vad jag vet i grönt, blått och svart). Den enda skillnad jag kan se på en civil tröja 90 och en militär är saken som hänger på dragkedjan (korrekt namn?) och lappen med tre kronor, m-nummer mm.

Beror på om du har införskaffat uniformen för egna pengar eller om det är Försvarsmakten som har försett dig med den och du tillhör Hemvärnet.

Tillhör du hemvärnet får du INTE använda tilldelad materiel i civila sammanhang.