Jump to content

Anv. av kosttillskott i värnplikten?


DavvE

Recommended Posts

Hej.

 

Jag undra om man får ta med/använda kosttillskott typ "gainer" (protein och kolhydrater) och kreatin under tiden i lumpen?

Jag kanske kan förstå om man inte får anv. kreatin, men det är ju inget olagligt precis bara prestations förbättrande.

 

Eller ska man behöva hinka massa i dextropul/dextrosol?

 

//David

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 88
  • Created
  • Last Reply

Du får nog stoppa i dig vad som helst så länge som det inte är olagligt eller steroider och otyg som påverkar psyket...

 

Skulle inte bli förvånad om militären sneglar hårt på prestationshöjande medel, dom har gjort det tidigare...

men GU ska inte innebära att man måste tugga sådant...

Link to comment
Share on other sites

Kör hårt.

 

Disclaimer; lumparpolarna LÄR ge dej öknamn, men hey, det får vi alla hehe.

 

123 "deffarn" Karlsson.

 

Du kör väl din gainer efter passet på förbandets gym. Inga problem.

 

Var beredd att svara på frågor då ditt befäl undrar vad i hela böfvelen Karlsson sitter och blandar under granen :)

Link to comment
Share on other sites

Du borde ju inte få ha det då det ger en fördel mot de andra. Antagligen får du inte käka det, för ANTAGLIGEN vill de att alla ska göra utbildningen under samma villkor??

 

Samma villkor ja.

De flesta köper pizza på kvällen, en annan köper en burk Super Gainer i månaden.

 

Det är helt ok med kosttillskott så länge de är lagliga.

 

 

 

 

...men glöm förihelvete inte att diska fältflaskan om du blandat gainer i den. :)

Link to comment
Share on other sites

Du borde ju inte få ha det då det ger en fördel mot de andra. Antagligen får du inte käka det, för ANTAGLIGEN vill de att alla ska göra utbildningen under samma villkor??

 

Eller så blir de glada att någon gör något för att förbättra återhämtningen så att de klarar av utbildningen bättre.

Link to comment
Share on other sites

Finns absolut ingen anledning till att du inte skulle få käka kosttillskott. Blir det förbud av någon anledning så ta upp det på kompaninämnden/motsv och se till att förbudet hävs. Mer kreatin till väringarna!! :)

 

Edit: Ändrar lite... det kommer naturligtvis inte förbjudas, skulle vara som att förbjuda kaffe/snus/mat.

Link to comment
Share on other sites

Fanns en kille på min pluton som hade kreatin och som bjuckade hyffsat friskt på det till mig när jag fick nys på det. Inga officerare höjde på ögonbrynen och då låg vi ju även i likformighetens mecka så att säga ;) Fanns även en del folk på dom andra plutonerna på kompaniet som körde gainer etc. och det verkade ju grönt, så mao. köpt du din gainer och kreatin och kör hårt!

 

Edit: stavning

Link to comment
Share on other sites

Du borde ju inte få ha det då det ger en fördel mot de andra. Antagligen får du inte käka det, för ANTAGLIGEN vill de att alla ska göra utbildningen under samma villkor??

 

Regleras kostcirkeln också av föreskrifter i syfte att hindra någon från att förtära en otillbörlig blandning av köttbullar och makaroner, och på så sätt erhålla energi från fler kolhydrater än övriga beväringar som mättades av det inte lika prestationshöjande proteinet i köttbullar?

Link to comment
Share on other sites

DavvE: Om man ser på infon om dig så ska du visst rycka in som Jägare. Jag vet inte om kreatin är det ultimata då det ger mer explosivitet i musklerna genom att binda vätska till musklerna.

Jägare och explosiva muskler ser då inte jag något större samband mellan.

 

Så satsa på Gainers du, men Kreatin vet jag inte om det är någon toppenidé med till en Jägare.

 

Men jag har inte gjort Jägarutbildningen så vad vet jag egentligen. Men Kreatin ger ingen uthållighet, så det känns lite främmande.

Link to comment
Share on other sites

DavvE: Om man ser på infon om dig så ska du visst rycka in som Jägare. Jag vet inte om kreatin är det ultimata då det ger mer explosivitet i musklerna genom att binda vätska till musklerna.

Jägare och explosiva muskler ser då inte jag något större samband mellan.

 

Så satsa på Gainers du, men Kreatin vet jag inte om det är någon toppenidé med till en Jägare.

 

Men jag har inte gjort Jägarutbildningen så vad vet jag egentligen. Men Kreatin ger ingen uthållighet, så det känns lite främmande.

 

"Kreatinets uppgift är att ladda upp energi i form av ATP i muskelcellerna. Ju mer energi som finns i muskulaturen desto starkare och uthålligare blir man"..."Vetenskapliga studier har bevisat att alla idrottsutövare får ökad styrka och uthållighet, tål mjölksyra bättre och återhämtar sig snabbare av kreatin. Med hjälp av kreatin ökar också muskelmassan".

 

Källa: Gymgrossisten

 

Stora muskler = styrka. Stark soldat = bättre än svag soldat (oavsett vapengren)

Link to comment
Share on other sites

DavvE: Om man ser på infon om dig så ska du visst rycka in som Jägare. Jag vet inte om kreatin är det ultimata då det ger mer explosivitet i musklerna genom att binda vätska till musklerna.

Jägare och explosiva muskler ser då inte jag något större samband mellan.

 

Så satsa på Gainers du, men Kreatin vet jag inte om det är någon toppenidé med till en Jägare.

 

Men jag har inte gjort Jägarutbildningen så vad vet jag egentligen. Men Kreatin ger ingen uthållighet, så det känns lite främmande.

 

killen med koll!

 

kreatin fungerar utmärkt även till den här sortens ansträngningar!

Link to comment
Share on other sites

Du borde ju inte få ha det då det ger en fördel mot de andra. Antagligen får du inte käka det, för ANTAGLIGEN vill de att alla ska göra utbildningen under samma villkor??

 

 

Varför det? Värnpliten är ingen tävling...

Link to comment
Share on other sites

Då drar jag tillbaks mitt påstående. Uppenbarligen så satt jag på fel info då jag var helt säker på att jag hade läst att explosiviteten ökade i musklerna.

 

Jodå, visst ökar uthålligheten också. Någon gång mycket länge sen provade jag också och blev märkbart mer explosiv och uthållig...vid löpning, vilket inte var målet.

 

Den hjälpte inte styrketräningen alls, och jag tyckte inte det var värt någon hundralapp i månaden för att bli obetydligt uthålligare. Alla jag vet som provat kreatin håller med och ingen fortsatte sin cykel när första burken tog slut...

 

Kosttillskott i alla former = skräp

Link to comment
Share on other sites

Förhoppningsvis bjuder kungen fortfarande på käk som gör att man inte behöver trycka i sig en massa extra kemikalier, Men vafan, tillverkarna av de dyra burkarna ska väl leva dom också :clap:

Link to comment
Share on other sites

Kosttillskott i alla former = skräp

 

hmm antingen tränar du inte speciellt seriöst eller så har du inte mycket erfarenhet av kosttillskott. kreatin funkar utmärkt och det finns massvis med studier. det finns s.k non-responders som inte svarar på det men då finns det ju förbättrade sammansättningar utav estrar och puryvat vilket oftast brukar funkar för de.

 

räknar du inte protein och gainer till kosttillskott? isåfall tycker jag ditt påstående att kosttillskott skulle vara skräp är ganska dåligt. det är ju ett perfekt komplement till den övriga kosten för att stimulera proteinsyntesen under träningspassen och underlätta återhämntningen och läkningen av musklerna.

 

pröva testa en lite dyrare kreatinprodukt som är anpassad för non-responders, eller kanske en NO-produkt med arginin som kommer du nog att känna något! men det förutsätter ju att du sköter kosten och tränar rätt.

Link to comment
Share on other sites

Kosttillskott i alla former = skräp

 

hmm antingen tränar du inte speciellt seriöst eller så har du inte mycket erfarenhet av kosttillskott. kreatin funkar utmärkt och det finns massvis med studier. det finns s.k non-responders som inte svarar på det men då finns det ju förbättrade sammansättningar utav estrar och puryvat vilket oftast brukar funkar för de.

 

räknar du inte protein och gainer till kosttillskott? isåfall tycker jag ditt påstående att kosttillskott skulle vara skräp är ganska dåligt. det är ju ett perfekt komplement till den övriga kosten för att stimulera proteinsyntesen under träningspassen och underlätta återhämntningen och läkningen av musklerna.

 

pröva testa en lite dyrare kreatinprodukt som är anpassad för non-responders, eller kanske en NO-produkt med arginin som kommer du nog att känna något! men det förutsätter ju att du sköter kosten och tränar rätt.

 

Visst finns det studier som indikerar på att kreatin gör underverk...utförda av tillverkarna på tre försökspersoner som råkade vara anställda på det egna bolaget och av oförklarlig anledning fick lönepåslag.

 

Sedan finns det studier som också tyder på att man pissar ut det mesta. Men visst, Ronnie Coleman blev stor av acetinlitndiotrimikonsyra från Twinlab som stimulerar preminilokropostosomerna i kroppen och därmed muskeltillväxten, och Pernilla Wiberg blev duktig av risifrutti.

 

Fast visst, du har rätt. Tränar man stenhårt och sköter kosten exemplariskt så erhåller man resultat med kreatin...men också utan kreatinet.

 

Jag räknar gainers och proteinpulver till kosttillskott också, ja. Jag förstår inte hur det blir ett "komplement" till kosten, kan man bara inte äta en större portion och därmed slippa komplettera? Har fungerat alldeles utmärkt för mig och väldigt många andra. Det är godare, mer mättande och framförallt billigare.

 

På mitt gym finns allt möjligt folk, vissa har med sig bodybuidlingböcker in på gymmet, andra sitter och blandar sina proteindrinkar medan de tränar. Gemensamt för dessa är att de har ett mycket välutformat träningsschema som omfattar de viktigaste musklerna - magen, biceps och bröst. Övningen "Gungcurl med hantel" utförs oftast med oproportionerligt tunga hantlar framför en spegel (vad vet jag, kanske finns studier som tyder på att det är bra för alla utom non-respondersena?).

 

Alla talar högljutt med varandra om vilka proteinpulver som är bäst och tävlar i kosttillskottsvetenskap. De kommer också hävda in i absurdum att de aldrig hade varit så välbyggda om det inte vore för tillskotten, de var värda varje kro...tusenlapp!

 

Sedan finns det dom som håller tyst och kör tunga basövningar. De som tränar knäböj trots "jag går flera hundra meter till bussen så jag behöver inte träna ben". Dessa har jag aldrig hört älta om mjölpåsar som ska göra underverk.

 

Fast visst, man kan alltid luta sig tillbaka på "studier" och försöka inbilla sig själv att pengarna inte var bortkastade. Studier visar också att TV-Shops nya pulserande bälte ger den där kroppen man alltid drömt om (bild på bodybuilder).

 

Nä, nu gjorde jag en höna av en fjärder igen...

 

...och ja, jag har provat både kreatin och proteinpulver när jag var 14 år eller nåt. Det gjorde alla kompisar också och vi är överens om ovanstående. Ingen jag känner som tagit kosttillskott har fortsatt med det.

Link to comment
Share on other sites

Det finns egentligen ingen större mening med att äta kosttilskott om man inte tränar regelbundet flera gånger om dagen och inte har tid att äta alla måltider, dvs ganska avancerad träningsnivå.

Du kan komma mycket långt med den maten som serveras i matsalen, och du har ofta frihet att äta som du vill. Dessutom har dom flesta regementen ett gym som du kan använda gratis och slingor för löpning/skidor.

 

Att sträva efter att träna rätt ger bättre resultat än att stoppa i sig massor av olika preparat.

Spara pengarna och köp dig ett par bra skor för löpning, eller gymkort.

Link to comment
Share on other sites

Dessutom finns det antagligen (om du får en lite mer krävande tjänst) varken tid eller ork kvar till träning som kräver en massa tillskott. Och tillfällen kommer då du inte kan ta diverse dylika pulver eller träna överhuvudtaget.

Är man ute efter att pumpa upp musklerna så är värnplikten det sista du ska satsa på, de flesta byggarna som rycker in tappar det mesta första veckorna.

 

Sen kan man ställa sig frågan om det är bättre träning att cykla vätternrundan på en gammal damcykel utan växlar eller på en topmodern tävlingscykel.

Link to comment
Share on other sites

Nä, nu gjorde jag en höna av en fjärder igen...

 

...och ja, jag har provat både kreatin och proteinpulver när jag var 14 år eller nåt. Det gjorde alla kompisar också och vi är överens om ovanstående. Ingen jag känner som tagit kosttillskott har fortsatt med det.

 

Då vet vi var du står... lyckas man äta tillräckligt mycket och ofta så.

Alla gör inte det, om de är lata, odugliga eller helt enkelt inte har lust, så är kosttillskott/ersättning skitbra.

 

Men du är nog duktig.

Link to comment
Share on other sites

Nä, nu gjorde jag en höna av en fjärder igen...

 

...och ja, jag har provat både kreatin och proteinpulver när jag var 14 år eller nåt. Det gjorde alla kompisar också och vi är överens om ovanstående. Ingen jag känner som tagit kosttillskott har fortsatt med det.

 

Då vet vi var du står... lyckas man äta tillräckligt mycket och ofta så.

Alla gör inte det, om de är lata, odugliga eller helt enkelt inte har lust, så är kosttillskott/ersättning skitbra.

 

Men du är nog duktig.

 

"Lyckas" man inte äta sig mätt när väl tillfälle ges? Eller menar du att man ska ersätta hela måltider med pulver och vatten?

 

På tal om lat och oduglig, jag är nog världsmästare i båda grenar, men jag löser det genom att dra iväg till pizzerian och avnjuta en kebabpizza. Det mättar för timmar framöver...men nu kommer ni säga att det minsann finns ohälsosamma fetter och annat dåligt i pizzor som är förödande för ens träning.

 

Och bespara mig "Om man bor i Himalaya då och det inte finns en pizzeria???" ;)

 

Om man inte "har lust" :) att äta mat och istället tar en proteindrink så har man större problem än otillräckligt näringsintag...

Link to comment
Share on other sites

Om man inte "har lust" :) att äta mat och istället tar en proteindrink så har man större problem än otillräckligt näringsintag...

 

Finns ju dom som bor hemifrån, jobbar 8h, sedan går och tränar någon timma, kommer hem ganska trötta efter träning. Så ska man överlägga lite med sig själv om man ska ställa sig och laga mat eller ta ett glas tillskott.

 

Tidsbesparing är nog största anledningen till att folk köper och äter det.

Link to comment
Share on other sites

Kosttillskott i alla former = skräp

 

hmm antingen tränar du inte speciellt seriöst eller så har du inte mycket erfarenhet av kosttillskott. kreatin funkar utmärkt och det finns massvis med studier. det finns s.k non-responders som inte svarar på det men då finns det ju förbättrade sammansättningar utav estrar och puryvat vilket oftast brukar funkar för de.

 

räknar du inte protein och gainer till kosttillskott? isåfall tycker jag ditt påstående att kosttillskott skulle vara skräp är ganska dåligt. det är ju ett perfekt komplement till den övriga kosten för att stimulera proteinsyntesen under träningspassen och underlätta återhämntningen och läkningen av musklerna.

 

pröva testa en lite dyrare kreatinprodukt som är anpassad för non-responders, eller kanske en NO-produkt med arginin som kommer du nog att känna något! men det förutsätter ju att du sköter kosten och tränar rätt.

 

Visst finns det studier som indikerar på att kreatin gör underverk...utförda av tillverkarna på tre försökspersoner som råkade vara anställda på det egna bolaget och av oförklarlig anledning fick lönepåslag.

 

fel fel fel.. hört talas om PubMed?

 

Sedan finns det studier som också tyder på att man pissar ut det mesta. Men visst, Ronnie Coleman blev stor av acetinlitndiotrimikonsyra från Twinlab som stimulerar preminilokropostosomerna i kroppen och därmed muskeltillväxten, och Pernilla Wiberg blev duktig av risifrutti.

 

wow där hittade du något fyndigt. coleman preppar också som fan ska vi inte glömma.. och jag tvivlar starkt på att coleman använder twinlab :banana

 

Fast visst, du har rätt. Tränar man stenhårt och sköter kosten exemplariskt så erhåller man resultat med kreatin...men också utan kreatinet.

 

här har du faktiskt rätt för en gångs skull!

 

Jag räknar gainers och proteinpulver till kosttillskott också, ja. Jag förstår inte hur det blir ett "komplement" till kosten, kan man bara inte äta en större portion och därmed slippa komplettera? Har fungerat alldeles utmärkt för mig och väldigt många andra. Det är godare, mer mättande och framförallt billigare.

 

ja, komplement och inte ersätta! jag tvivlar starkt på att du kan vräka i dig en megastor portion timmen innan det tunga passet på gymmet. här kommer protein- och gainerdrinkarna in. de är lätta att få i sig och är inte så tungt för magen att arbeta med. innehåller kollisar och proteiner för att stimulera proteinsyntesen och få ut det mesta av träningen.

 

På mitt gym finns allt möjligt folk, vissa har med sig bodybuidlingböcker in på gymmet, andra sitter och blandar sina proteindrinkar medan de tränar. Gemensamt för dessa är att de har ett mycket välutformat träningsschema som omfattar de viktigaste musklerna - magen, biceps och bröst. Övningen "Gungcurl med hantel" utförs oftast med oproportionerligt tunga hantlar framför en spegel (vad vet jag, kanske finns studier som tyder på att det är bra för alla utom non-respondersena?).

 

 

koncentrerat fusk är faktiskt bra.. jag menar inte svinga dem som en galning men en aning

 

Alla talar högljutt med varandra om vilka proteinpulver som är bäst och tävlar i kosttillskottsvetenskap. De kommer också hävda in i absurdum att de aldrig hade varit så välbyggda om det inte vore för tillskotten, de var värda varje kro...tusenlapp!

 

patetiskt - jag håller med. det finns bättre och sämre märken och sammansättningar men för en som tränar stenhårt och är seriös tjänar en hel del i längden på dessa drinkar det kan du inte förneka. fast jag vet inte vad du definerar som seriöst? 2ggr/veckan vad vet jag.. själv syftar jag på som i mitt fall runt 5-6.

 

Sedan finns det dom som håller tyst och kör tunga basövningar. De som tränar knäböj trots "jag går flera hundra meter till bussen så jag behöver inte träna ben". Dessa har jag aldrig hört älta om mjölpåsar som ska göra underverk.

 

vad du försöker säga här tänker jag inte försöka att förstå ens

 

Fast visst, man kan alltid luta sig tillbaka på "studier" och försöka inbilla sig själv att pengarna inte var bortkastade. Studier visar också att TV-Shops nya pulserande bälte ger den där kroppen man alltid drömt om (bild på bodybuilder).

 

jämför du tv-shops grejer med effekten av en gainer- eller proteindrink så förstår jag att du inte har så stor koll på det här..

 

Nä, nu gjorde jag en höna av en fjärder igen...

 

...och ja, jag har provat både kreatin och proteinpulver när jag var 14 år eller nåt. Det gjorde alla kompisar också och vi är överens om ovanstående. Ingen jag känner som tagit kosttillskott har fortsatt med det.

 

 

.. och jag undrar hur motiverade ni var. eller ni var antagligen jätteseriöst och non-responders, så måste det vara....

 

 

Nä, nu gjorde jag en höna av en fjärder igen...

 

...och ja, jag har provat både kreatin och proteinpulver när jag var 14 år eller nåt. Det gjorde alla kompisar också och vi är överens om ovanstående. Ingen jag känner som tagit kosttillskott har fortsatt med det.

 

Då vet vi var du står... lyckas man äta tillräckligt mycket och ofta så.

Alla gör inte det, om de är lata, odugliga eller helt enkelt inte har lust, så är kosttillskott/ersättning skitbra.

 

Men du är nog duktig.

 

"Lyckas" man inte äta sig mätt när väl tillfälle ges? Eller menar du att man ska ersätta hela måltider med pulver och vatten?

 

det går bra att lägga till en liten drink till sin portion för att få lite extra proteiner i sig.. en mix av 75% kasein och 25% vassle skulle hära vara en god idé!

 

På tal om lat och oduglig, jag är nog världsmästare i båda grenar, men jag löser det genom att dra iväg till pizzerian och avnjuta en kebabpizza. Det mättar för timmar framöver...men nu kommer ni säga att det minsann finns ohälsosamma fetter och annat dåligt i pizzor som är förödande för ens träning.

 

käka du dina pizzor, det gör dig säkert gott!

 

Och bespara mig "Om man bor i Himalaya då och det inte finns en pizzeria???" ;)

 

Om man inte "har lust" :) att äta mat och istället tar en proteindrink så har man större problem än otillräckligt näringsintag...

 

här håller jag också med dig, att ersätta mat med proteindrinkar är otroligt dumt!

Link to comment
Share on other sites

Så tråkig stämning det blev!

 

Jag tänker fortsätta sitta här på jobbet och sälja Dalblads prylar och tro att det faktiskt är bra för tränande människor, både mig själv och andra. Fanns ingenting som direkt imponerade i ert sätt att diskutera, hur duktiga ni än må vara på någonting.

 

Bra inlägg med pizza.

Det är nog bättre att du äter det än en gainer efter träningen.

 

Det är gott med kebab.

 

 

 

Klart slut.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.




×
×
  • Create New...