Jump to content

Paintball

Guest

Recommended Posts

Ska vara med på en paintballmatch på lördag, är det någon som har några matnyttiga tips?

Min nuvarande taktik består i att springa till första bästa skydd, skrika som en liten skolflicka och bli skjuten. Kan den förbättras på något sätt eller är jag en fulländad krigare? :cool:

Tacksam för eventuella tips, ideér eller finansiella bidrag. :D

Bortsett från det där om att bli skjuten låter taktiken klockren!

Då vinner du, om du bara ger fan i att bli skjuten tills det är slut. Frågan är om du får roligt..

Nä, ut och kriga med dig! Mer bly.. eeh.. färg i luften!

Paintball är sååååå jävla kul. Sist jag körde kriga vi i 4,5 timme. Kan lova att det kändes i kroppen dagen efter. Min taktik gick ut på att springa i en stor båge och komma bakom fi. Den taktiken funka jävligt bra sköt 14st på 5rundor och blev själv alldrig dödad (eller markerad som det heter på paintball språk).

Var minst två. Skjut hela tiden så din fiende inte kan sticka fram huvudet. Pga hans tunnelseende kommer han inte att märka av din kamrat som går in på hans flank. Funkar alltid.

Själv skjuter jag plast istället för färg. Dyrt men roligare.

hehe oj, visst har jag tips :)

Jag spelade paintball en gång, främsta merit var en tredje plats i SM i sjumanna.

Måste få berätta en historia om paintball och jägare. Det här blir lite skrytit men jag kan inte motstå och det är sant. Vi hade hållit på hela dagen med att träna manövrar. Detta är en mycket tråkig träning där man nöter in rörelse och betendemänster i laget. Efter vår träning marsherade vi tillbaka till safezone och dagens hyrgrupp röjde och skrävlade efter en heldags super kul paintball. Det var 19 jägare som just muckat och deras muckar resa gick till stockholm, och dom invigde med att spela paintball.

Dom var alla "vältränade" med mycket muskler och vi såg mer än vanligt miserabla och taniga ut efter dagens hårda och tråkiga träning. I snacket så kom det fram att vi hade ett lag och dom villle naturligtvis då spela mot oss, Vi sa att det nog var rätt meningslöst och inte särskilt rättvist men det kunde dom inte tro på. Så vi körde vårt sjumanna lag mot 14 av dom.

Matchen tog slut på 2 minuter, alla dom borta inga borta på vårt lag. Vi körde tre matcher, i den sista av de tre lyckade dom faktiskt ta ut en spelare i vårt lag. Det blev tystare i safezone efter detta.

Jag har kvar vårt lags handbok. 35 sidor regler, manövrar, koder och annat som alla spelare i vårt lag skulle kunna utantill. Men den absolut viktigaste saken att tänka på i början är detta:

Vid eldväxling, vik aldrig!!! Vik aldrig, det är bara på film som det är bra. Följ detta och du kommer krossa de motståndare du har som inte vet detta.

Det är nämligen så att vid oneOnone eldväxling så är den som viker ner i skydd otroligt illa ute. När din motståndare tycker att din eld susar för nära och han går ner i skydd så anfall som en galning. Ställ dig upp och rusa mot honom i färdigställning. Du kan springa hela vägen fram till hans skydd och lägga pipan mot hans huvud om han inte tittar upp. Tittar han upp så stanna/kasta dig ner och skjut ut honom. Du behöver inget super skydd när du gör detta för du kommer attt ligga på förhand så du kommer ta ut honom, eller så viker han igen och då anfaller du igen.

Andra bra tips:

Spring och skjut aldrig samtidigt. Bestämm vilken plats du skall till innan du ställer dig upp. Får du eld mot dig under förflyttning så fullfölj till den plats du bestämmt.

Om du ligger dold, tänk på att oavsett hur bra camo du än har, så syns alltid rörelse direkt. Försök till exempel att undvika att vrida huvudet, använd bara ögonen.

Använd boonie hatt, den form som ett huvud har är mycket ovanlig i naturen. Bryt den runda formen av huvudet med t.ex en boonie hatt. I vårt lag kom vi fram till att detta var den överlägset bästa huvudbonaden i camo hänsende.

I numerärt underläge är det ytterst viktigt att hela tiden röra på sig. Dels tar det inte lång stund innan man blir omringad om man sitter stilla, dels så gäller det att möta motståndarna en och en, istället för ensam mot en grupp.

Play it tight. Tänk på dina kroppsdelar, play tight. Håll inte ut armbågarna som du lär dig att hålla i en AK4. Sjunk ihop med dom intill kroppen, kryp ihop super tight bakom ditt skydd. En spelare som kör paintball "tight" vinner alltid mot en som kör "military stance".

Om du skulle bli tvungen att vika ner i skydd så måste du omedelbart omgruppera. Stick direkt till annan plats.

Men det bästa tipset för en nybörjare är alltså. Var aggresiv, vik inte i en eldstrid. Och när din motståndare viker så ryck fram.

Hoppas att du skall spela i skogen och inte på sån där löjlig supair bana. Skogen är mycket roligare.

God jakt!

Man tackar för råden, vissa *host* bättre än andra *host, host* men nu kan jag rusa ut i kulregnet med vetskapen att jag lärt mig av den bäste (ingen nämnd, ingen glömd ;) ).

Återrapporterar efter sammandrabbningen.

Ajajaj, blev skjuten i skrevet 7 (! ) gånger vid ett och samma tillfälle, mina barn kommer ju att födas blåslagna.

Så fort startsignalen gick så glömde jag bort alla goda råd och sprang som en dåre samtidigt som jag duschade terrängen med kulor. Men av någon märklig anledning (använde motståndarna målsökande kulor månne?) så kom jag dock sällan särskilt långt. :)

Nåväl, det var kul och helt klart värt pengarna. Vi var 11 man som höll på i 3 timmar (vilket bara det borde innebära att vi är redo att möta Pal).

Handsken är kastad. :P

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...