Jump to content

Hjälp Finland -ryssen anfaller 1939

Recommended Posts

Det är den 30 november 1939 och Sovjet anfaller vårt grannland Finland.

Nu får du möjlighet att hjälpa de tappra Finnarna i deras kamp genom att välja ett Svenskt nuvarande eller historiskt vapensystem som skall hjälpa dem.

Det är endast ett system och endast ett exemplar av systemet du kan välja.

Du får en utbildad och kompetent besättning till ditt valda system samt obegränsat med drivmedel, ammunition och nödvändiga servicesystem som kan göra rimliga reparationer.

Beskriv hur mycket effekt du tror att ditt valda system har på krigsförloppet samt om du tror det klarar sig genom hela kriget.

• Replies 110
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

STRV122

Få saker som kan slå ut den och ingen av dom sakerna sitter i en Ryssk stridsvagn under WWII med en bra besättning så kan du slå ut många ryssar innan dom fattar vafan det är dom har att göra med.

funderar på 9040 med skyttegrupp eller strv122.

Oavsett vilket av dessa två system man väljer så är jag övertygad om att det kommer att göra en rejäl skillnad. Vilket av systemen jag väljer är jag osäker på. 9040 med en j*vla massa spräng granater som bara går att pumpa iväg och i rasktakt lär göra ryssen ganska mör. Och en skyttegrupp med KSP där bak lär göra livet surt för många ryssar.

strv122 stor fet kannon som kan jobba. och istort sett omöjlig att slå ut med den tidens vapen. hmmm svårt val. Det som talar till 122:ans nackdel är tyngden och att det tar ett tag mellan varje skott man kan skjuta jmf med 90:an.

Jag tar en A32 lansen med många av de där extra tunga fälltankarna. De där som officiellt aldrig har funnits och som får det där speciella instrumentet att knastra så fort det förs i närheten av "fälltankarna".

Och vad gäller effekten på kriget så tror jag att det varit över så fort jag använt min lansen en gång, kanske två.

Hade nog valt en HKP9a

Slå ut ryssens pansar och försörjningslinjer..

man får inte glömma att det är en jäkla lång gräns att hålla..

Minns jag rätt så var det 3huvudvägar ryssen gick efter?

en 122'a kan köra fast å vad ska bärga fanskapet? :P

Min grannes stora, j*vla schäfer... Hade definitivt jagat Ivan hela vägen hem te Kremlinen... :P

Hmmm, om man ska slänga in ett seriöst svar med... Pskott till allihopa hade ju varit fint, men man fick ju bara ett.. :baskerFN: Då blir det väl JAS 39 Gripen. =)

Motivation; finnarna hade (vad jag vet) ett litet helvete med de ryska pansarvagnarna.. Om vi röjer dem ur vägen, så skulle finnarna kunna slå in skallen på det ryska infanteriet med den där "utnötningstekniken" (som hade nåt med vedklyvning att göra på finska), för att sedan (då de hade hyggliga skidskyttar) kanske kunna hinna upp/störa/oskadliggöra det ryska artilleriet..?

Kanske skall tillägga att jag inte gjort lumpen än, och därför inte kan ett dytf om realistisk krigsföring.. =)

Korvett Visby/ (Göteborg) så klart, om det varit sommar, isläget är ju lite knepigt. Smyga in och minera igen finsk viken och ställa till ofog i luften och i Krohnstadt.

Men eftersom midvinterkölden är hård och isen är tjock och ingen blåjacka är vaken så kanske Rb 17(med orginalstridsspets.). Tänker er att gruppera i en glänta på behörigt avstånd från Ivan, endast Pekka och laserpeken är framme sedan är det bara börja plocka fordon på fordon.

eller kanske Bonus och strix, ivan skulle säkert undra varför finnen skjuter så bra

en battalion Bkan 1C med kärnladdningsrnaterna som den var konstruerad för att kunna skjuta.

placera dem en och en med överlappande eldområden (Dmax mellan pjäserna typ) sedan kan Ivan komma och leka bäst fan han vill.

14skott/45s och taktiska kärnladdningsgranater, gränsområdet på ryska sidan hade varit ett fett kalhygge där inte ens kackerlackor hade varit levande kvar.

(han sade en enhet, en battalion kan vara en enhet, liksom en pjäs eller en armekår)

skall man annars välja 1 st av något vapensystem så.... tja... Gripen är ganska lockande, första veckan så skjuter man ut ryssens flygvapen, veckan dagen tar man luftvärnet, 3e veckan har allt som inte går till fots det kämpigt, sedan har fotfolket väldigt kämpigt då man släpper brandbomber/motsv mot alla misstänkta truppkoncentrationer.

Skulle Gripen verkligen vara så överlägset att ett enda plan skulle förinta hela ryska krigsmaken? Ser framför mig hur ett Gripen möter 1000st MIG 3:or samtidigt understödda av ett par hundra lvkanoner. :(

Jag hade valt att skicka grkpbv120.

Edited by johanp

Skulle Gripen verkligen vara så överlägset att ett enda plan skulle förinta hela ryska krigsmaken? Ser framför mig hur ett Gripen möter 1000st MIG 3:or samtidigt understödda av ett par hundra lvkanoner. :(

JA :baskerFN:

mtp höjd fördel, hastighet, beväpning, radar mm.... jo, fömodligen....

den hade helt enkelt flugit skytteltrafik och klippt migarna med BWR robotar och från högre höjd än Lv täcker (fans ju inga robotar)

enda nackdelen är att man hade varit tvungen att anlägga en hårdgjord bana då jag tvekar på att Gripen kan använda en frusen sjö.

Våra söta plan kan flyga HÖGT högt högt och slå ut saker på väldigt långt håll. Till skillnad från dåtidens grejjor. Dessutom tror jag bestämt att det är lite onödigt att anfalla 1000 MIG-plan och 200 Lv-pjäser på en och samma gång :baskerFN:

Jag tror att den största risken som skulle finnas för vår kära JAS skulle vara sabotage medan den står på marken här hemma :huh: Det finns ju alltid vidriga människor som får för sig att jobba för FI ,O

Här måste man tänka till..

Grk-vagnen, flyg eller 122, eller det nya art. systemet av för mig okänt namn

Grk verkar kunna sätta ett par rejäla finnar i röven på ryssen (märk ordvitsen) och kunna avverka en stridsvagnspluton utan att ens behöva ladda om. och så kan man hålla sig på lagom avstånd från Fi

122 är ju ganska svår att knäcka, men säkert skulle någon stackars sovjet lyckas spränga den utan att använda PV. Mycket av dåtidens "PV" bestod av okonvensioella metoder, (tex finnarnas molotovcoctails på sovjetiska vagnar) och med sjävluppoffring skulle en 122 i stridslinjen ligga i riskzonen efter en tid.

Flyg känns lite mesigt, men säkerligen effektivt. Det tar lång tid att ladda om, och man kan inte attackera med akan eftersom fi säkerligen ställer till ett helvete om man tar sig för nära.

Art. skulle vara förödande.

Det står mao. mellan art och grk. och då väljer jag Grk av rent estetiska själ..

Tja, Gripen i det scenariot har nog betydligt större chans att överleva än en strv 122 som möter 1000 KV-1...

Som Skuggan skrev, Gripen har möjlighet att hålla sig utanför effektivt stridsavstånd för alla flygplan som ryssarna hade och bekämpa dem. Även med akan så har Gripen betydligt längre effektiv räckvidd än något dåtida flygplan.

För övrigt så skulle jag inte i första hand använda Gripen till att sopa himlen ren från rysk jakt, jag skulle använda den till att lobba in BK90 på de ryska markstyrkorna. Vare sig pansartäter eller artilleriförband skulle må så bra av detta... Visst, innan dess kan man ju se till att de ryska bombplanen över Helsingfors bara gör en enkel resa. Kanske till och med sätta ett par RB15 på de ryska slagskeppen och kryssarna.

En karta över området..

http://en.wikipedia.org/wiki/Image:Winter-War-Overview.png

Jag tror att en 122'a endast kunde ha hjälp att hålla "mannerheim linjen"

Likaså med dom flesta markgående system..

Det är en jäkla lång sträcka att hålla eller slå tillbaka FI på..

Risken finns att en HKP9a skulle dyka av en lyckoträff från ryssen..

Så jag ändrar mig och röstar på JAS trots att den kräver mycket mer i markunderstöd för att lyckas.

Jag skulle lätt ta en 121:a!!! ,O

121:an hade lämpat sig bättre än en 122:a pga allt lull-lull på den senare.

Saker som tex GPS ter sig ganska opraktiskt under 30-talet. ,O

Reservdelar till ett hydraliskt torn lär oxå vara lättare att få tag på än till ett elektriskt :)

edit: stavning stavning och stavning

Edited by Ringo