Jump to content

Laila Freivalds avgår

Recommended Posts

kan tänka mig pagrotsky, utbildnings & kulturminister är det väl egentligen ingen som vill vara.

jämtin är väl biståndsminister? hon verkar va en sympatisk prick och tycker säkert om det hon gör nu.

Kan ni klara av att hålla inläggen på en seriös nivå så kommer jag hålla tråden öppen. Om inte, och med tanke på att det är politik, så kommer jag låsa fortare än kvickt...

//Yman, för dagen snäll BlåGul som tycker det är en intressant nyhet.

Bättre sent än aldrig... Bara hon inte får ett ambassadörsjobb som plåster på såren.

Karin Jämtin är tydligen den som ligger bäst till enligt förståsigpåarna och jag håller med wiek när han skriver att hon verkar sympatisk. Att hon dessutom arbetar med bistånd nu bör innebära att hon har hyfsad god kännedom om vad som försiggår på den utrikespolitiska arenan.

Well

Helt otroligt nog lyckas man ersätta en nolla med en värre nolla

Man inser ju att begåvningsreserver inte finns hos ministrarna

:baskerPa: Bosse ringholm

Stackars mitt land

//TForce

Well

Helt otroligt nog lyckas man ersätta en nolla med en värre nolla

Man inser ju att begåvningsreserver inte finns hos ministrarna

:baskerPa: Bosse ringholm

Stackars mitt land

//TForce

Sådant här vill jag inte se en enda gång till.

Så. Då tänker vi till innan vi skriver i fortsättningen.

Låset är inte långt bort, inte mitt varnande finger heller.

:wub: BlåGul

Usch ja Började inte hennes skandaler med ett Lägenhetsköp en gång i tiden.

Har inte förstått att hon har klarat av att sitta kvar med all den kritiken hon har fått.

Som någon sa hon blir väl Ambassadör eller Landshövding.

mvh

Olaevil

OM nu "persson" &co gör ministertillsättnignen till valpolitik, vilket inte är helt otroligt så tillsätter dom Carin Jämtin på tjänsten.

Efter valet är det dock stor risk att hon åker tillbaka på sin gamla plats till förmån för någon "persson" hellre vill ha på den platsen.

Med det så kan dom plocka lite röster från både röda och gröna hållet.

Hur påverkar detta US?

Är det bättre med diplomattypen eller militärtypen där för US del eller?

Hörde att hon fått ett nytt jobb som internet-ansvarig... :P

Hoppas att ingen tog illa upp av mitt skämt...

Personligen tror jag inte att det kommer spela så stor roll för US vem som sitter som utrikesminister så länge samma regering som nu är kvar.

Hade det inte varit för att hon alltid skyllt sina små fadäser på någon annan stackars försumbar tjänsteman eller semestervikarierande vaktmästare på UD, utan tagit emot kritiken och besvarat den som en "man" så hade hon kunnat avgå med flaggan på halv stång istället för nere i skiten. Det ser jag som hennes största misstag, förövrigt verkar det vara en allmän strategi bland våra politiker, oberoende partifärg.

Varför är det så svårt att ställa sig upp och säga "jo, jag hade fel och jag tar på mig ansvaret för den fuckuppen. Jag har tagit lärdom av det och ska göra allt jag kan för att det inte ska upprepas"

Den politiker som säger så istället för att ta på sig skygglapparna och skylla sina misstag på andra lovar jag lägga min röst på i höst. Antar att jag får lämna ett blankt papper om jag ska hålla det löftet.

Tror tyvärr inte Pagrotsky är aktuell för en utrikesministerpost. Han fick ju lämna näringsministerposten efter rabalderna runt EMU. Nu minns jag inte händelseförloppet särskilt bra, men var det inte så att Pagrotsky var en av de få statsråden som kritiserade Persson? Jag har i alla fall fått känslan av att Pagrotsky är tillräckligt "farlig" för att inte få inneha någon tung ministerpost, men för populär hos folket för att bli entledigad. Synd, han är väldigt sympatisk och verkar vara rätt vettig.

Det här är en vild chansning, men det är kanske inte helt omöjligt att Persson lyckas övertala Wallström trots allt? Det är valår, regeringen har fått genomgå en del mer eller mindre stora skandaler och avgångar och för en gångs skull ser det ut som att den borgerliga sidan kan få bilda regering istället. Med Wallström som frontfigur skulle socialdemokraterna antagligen vinna röster, eftersom hon verkar ha ganska brett folkligt stöd. Frågan är om inte denna anledning, att en socialdemokratiskt seger hänger på henne, kan räcka för att få hem Wallström? Persson är inte allt för populär hos Wallström, men å andra sidan vet både hon och de flesta andra att han inte kommer sitta kvar en längre tid.

Ska bli intressant att se.

Mina tre efterträdartips:

i) Urban Ahlin

ii) Carin Jämtin

iii) Leif Pagrotsky

Fast Persson brukar ju överraska...

...hmm, Jämtin var dessutom en av de få som förstod allvaret när tsunamin slog till. Har för mig att hon var den minister som begav sig till sin arbetsplats först av alla under julhelgen (annandagen?) och klarade sig bra under KU-utfrågningen.

Pagrotsky verkar också vara en kapabel och kompetent minister men som redan nämnts är han tillräckligt 'bundis' med G.P. efter EMU-omröstningen? Annars är dessa två godkända alternativ.

Vem är Urban Ahlin?

/G.L.

Usch ja Började inte hennes skandaler med ett Lägenhetsköp en gång i tiden.

Har inte förstått att hon har klarat av att sitta kvar med all den kritiken hon har fått.

Som någon sa hon blir väl Ambassadör eller Landshövding.

mvh

Olaevil

Hon är tydligen den förste minister i Sverige som tvingats avgått två gånger

...

Varför är det så svårt att ställa sig upp och säga "jo, jag hade fel och jag tar på mig ansvaret för den fuckuppen. Jag har tagit lärdom av det och ska göra allt jag kan för att det inte ska upprepas"

Den politiker som säger så istället för att ta på sig skygglapparna och skylla sina misstag på andra lovar jag lägga min röst på i höst. Antar att jag får lämna ett blankt papper om jag ska hålla det löftet.

Men gjorde "dom" inte det litegrann i samband med tsunami-katastrofen. Efter att dom först självklart skyllt på tjänstemän. :)

Håller med - tänk om man skulle få en politiker som verkligen tog ansvar för sina misstag.´

Synd att det inte blir Bosse. Han har faktiskt ett högre underhållningsvärde än dom andra. Tänk när han berättar att han tycker US är "så jävla slöa" och "idioter".

Stämmer bra att Carin Jämtin åkte till jobbet så snart hon blev larmad. Eftersom hjälp till Sri Lanka föll på hennes bord skedde den snabbt och korrekt (såvitt jag kan bedöma).

Att hon är duktig på bistånd beror delvis på att hennes föräldrar jobbade för SIDA och att hon därför delvis växt upp utomlands. Hon har huvudsakligen jobbat inom det området också på Palmecentrat.

Till henns fördel kommer också att hon skapat en nära kontakt med Wolfowitz sedan han blivit chef på Världsbanken, vilket är kul att en socialdemokatisk minister har mage att göra med en 'neocon' som Wolfowitz. Dom delar i och för sig vissa åsikter (stöd för en Palestinsk stat, avskrivning av skuldbördan etc.) men Carin tyckte mycket illa om att han nominerades. Att hon kunnat ändra sig är värt en eloge i min mening (de flesta politiker gör inte det).

Mot henne talar väl att hon trivs mycket bra med det hon gör, och att hon har två små barn som gärna vill se mamma mer, inte mindre.

Tillägas bör kanske att vi bor grannar, och umgås en hel del privat, om ni undrar hur jag vet allt det här. Dock är allt i detta inlägg min personliga åsikt, och ingen annans.

Mina tre efterträdartips:

i) Urban Ahlin

ii) Carin Jämtin

iii) Leif Pagrotsky

Fast Persson brukar ju överraska...

Vem har lägst utbildning?

Ah, Bosse förstås...han gick väl inte ens klart högstadiet?

Ett elakt rykte påstår att Sverige f.n. har västvärldens sämst utbildade regering, kan det stämma?

Hoppas Jämtin blir nästa av dessa tre...den som lever får, som vanligt. :)

Ett elakt rykte påstår att Sverige f.n. har västvärldens sämst utbildade regering, kan det stämma?

Statsminister - 2år på Örebro Högskola

Vice statsminister - ?

Jordbruksminister - Civilekonom på Handels

Migrationsminister - Socionom

Socialminister - Socionom

Biståndsminister - ? på Sthlm's Universitet

Arbetslivsminister - Kvällskurser på Örebro Högskola

Skolminister - 120p nationalekonomi

"Allt i allo minister" Jens Orback - Civilekonom och har 2år collegestudier i USA i engelska och internationella relationer

Utbildning/kulturmininister - Fil. kand. och pol. mag., civilekonom

Förskole/ungdomsminister - Ekonomiskt basår och grundskolelärare

Miljöminister - Professor i ekonomisk historia

Försvarsminister - Fil. kand. i sammhällsvetenskap

Folkhälsominister - Fil. kand. i statsvetenskap

Finansminister - Jur. kand.

Kommun/finansminister - Nv. linjen på gymnasium

Justitieminister - Jur. kand.

Näringsminister - Fil. lic. i nationalekonomi och 140p på förvaltningslinjen

Infrastrukturminister - Sam. linjen på gymnasium

Samhällsbyggnadsminister - 3år på gymnasium

Vård/äldreomsorgsminister - ?

Så taskig utbildning tycker jag inte att de har. Men sen så har ju inte alla direkt haft föredömligt skrivna biografier.

Tjaa, spelar det någon roll för resultatet att Carl Bildt och Göran Persson aldrig tog universitetsexamen? Vi har säkerligen också en av västvärldens formellt sämst utbildade officerskårer på kompaninivå också. Men jag tycker att det är intressant bara om vi därigenom får sämre förband än annars.

För övrigt hoppade Bosse Ringholm av läroverket terminen före studenten, vilket inte berodde på dåliga studieresultat. För övrigt var det bara en liten minoritet av svenskarna som överhuvudtaget kom in på gymnasiet på den tiden.

Guest J-Star
Det kan väl kvitta hur många "fina"

utbildningar politkerna har, när

dom totalt saknar vad som

kallas "sunt bondförnuft".. :huh:

"Sunt bondförnuft"?

Aha, du menar "Allmänhetens fördomar, missuppfattningar och dassrulleperspektiv på verkligheten".

Jag vet inte jag... men jag är nog rätt glad över att politiker inte hastar till beslut grundat på sådant som "alla vet" utan istället tar tid på sig att (försöka) undersöka hur saker och ting egentligen ligger till.

/J

En teoretiker och en praktiker brukar

ha olika lösningar på ett problem.

Ofta har vi ett förakt för den "enkle"

lanbrukaren som man trendigt skulle

kunna kalla "streetsmart".

Denne löser ett problem utan att behöva

tillsätta utredningar, kommisioner mm.

Hur kan en "bonn´e" lösa statsskulden??

"Tja, låna mindre och producera mer",

kanske svaret hade blivit.

"De´e´ing´mening me´att förklar´någ´

för någon som ing´förstå´.."

(Ingemar Stenmark)

Guest J-Star
En teoretiker och en praktiker brukar

ha olika lösningar på ett problem.

Ofta har vi ett förakt för den "enkle"

lanbrukaren som man trendigt skulle

kunna kalla "streetsmart".

Denne löser ett problem utan att behöva

tillsätta utredningar, kommisioner mm.

Bullshit... föraktet läggs på akademikern som sägs vara förläst och inte kan något "i Verkligheten".

Som sagt: jag tycker det är bra att man faktiskt utreder och undersöker noggrant istället för att bara tycka "Ah va' fan... så här är det ju... väl?". Favoritexemplet är Rollspel. Under tre olika motionsperioder försökte två riksdagsledamöter dra in statsbidragen till Sverok. Efter första försöket sade Riksdagen "Vänta, vi utreder saken". Utredningen blev klar, och till de två följande försöken hänvisade Kulturutskottet till utredningen och svararde ledamöterna - på vackraste riksdagssvenska - "f*** you! Rollspel är skitbra" genom att hänvisa till alla de positiva effekter som utredningen hade klarlagt.

Viktiga beslut skall inte hastas fram. De skall vara väl igenomtänkta, man skall ha tagit in åsikter ifrån många håll, och man skall ha djävligt klart för sig de argument man använder för att ta beslutet. Det duger inte med någon loj "De ä' bar' å' åk'"-mentalitet. Den kanske duger på bonngården... men må vi aldrig få ett sådant styre.

/J

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...