Jump to content

Tillämpat skytte

Casca

Recommended Posts

Jag gör ett lokalt avsteg från Jantelagen och styr upp Din instinktivskytteverksamhet. Instinktivskyttekompetens är en underskattat fundamental pelare i soldategenskapen.

Tipset är riktat till främst insatshemvärnets utbildningsplanläggare/chefer, men är tillämpbart på stor bredd inom FM. Kan man hantera AK4 så sitter resten av den svenska ehv-arsenalen som bonus.

(praktiskt skytte med pistol överlåter jag åt 9x19)

Instinktivskytte

Några grundbegrepp:

# Instinktivskytte är normalt tillämpbart upp till ca 25 meter.

# Instinktivskyttet skjuts fördelaktigast genom dubbelskott.

# Instinktivskyttet sker genom att rikta ditt vapen(din arm) mot målet.

Att lära sig skjuta instinktivt tar tid och är dyrt, men det är värt mödan och kostnaden. Har du väl lärt dig konsten sitter det i ryggmärgen. Ungefär som när du lärde dig att cykla. Kunskapen kan sedan förfinas och skärpas ytterligare över tiden. Träna så ofta du kan och låt det ta de år det tar innan du når framgång. Låt dig nu inte avskräckas av detta, det är inte så svårt om du ger det tid, dessutom är det roligt.

När skyttet sitter och vapnet är en naturlig förlängning av din kropp infinner sig en konstig känsla. Du behöver inte sikta eller tänka på ditt skytte. Där målet dyker upp, där sitter dina kulor.

Genom att du och dina kamrater behärskar instinktivskyttet når du tre avgörande mål:

1. Du ökar chansen att bli chef över den första sekunden i en sammanstöt

2. Tryggheten hos dig själv ökar och du får ett bättre självförtroende. Du vet att du är på förhand i en duellsituation.

3. Du litar på dina kamrater. Deras kompetens gör dig tryggare.

Grundövning Automatkarbin 4:

Förutsättningar:

Skjutbana

Avstånd 15 meter.

Mål 1/2 Fig.

Skjutställning:

Att alltid ha kolven vid axeln är grundläggande i all stridande verksamhet.  Tyngden på böjt framben, brett isär och rakt bakben. Här finns det andra skjutställningar att välja mellan, men håll det grundläggande. Det viktigaste är att rekylen fångas upp och kroppens rörelse blir så minimal som möjligt. Kontrollera soldaternas skjutställning genom att trycka vapnet (flamdämparen) mot skyttarnas axel. Kontrollera om han verkar stå stadigt.

Genom att hålla handskyddshanden över handskyddet och greppa längst fram vid de främre riktmedlen(tummen uppåt), skapas en stabil vapenrörelse vid eldgivning. Detta greppet är också avgörande för din "pekning" mot målet när du börjar lära dig.

Provanläggning:

Torröva genom snabb provanläggning mot ett mål genom att rikta ovanför pipan. Låt skytten titta i riktmedlen för att se var kulan ungefärligen skulle ha träffat. Här finns det två alternativ till korrigering.

1. Flytta bakbenet.

2. Rikta lågt,högt, vänster, höger.

Se upp med skyttar som under torrövningen letar riktmedlen. Ett naturlig reaktion om man är grön. Kontrollera också att skytten behåller skjutställningen. Torröva tills det börjar bli tråkigt. Ha tråkigt ett tag.

Vapnets rytm:

AK4 har en rätt tung rekylrytm i jämförelse med AK5 eller kulsprutepistoler. Detta är dock inte avgörande, men en viktig aspekt.

Dela in skyttarna i 1:or och 2:or. Låt 1 skjuta och 2 kontrollera nedslag. Låt dom diskuttera.

Låt skytten under ledning avlossa 1-2 magasin patronvis eld i skjutvallen så fort han kan utan att det känns okontrollerbart. Att inte skjuta på målet är av ren tids- och materielbesparing.

Låt han hitta rytmen som hans kroppshydda klarar av, det är exakt under det läge där vapnet gungat tillbaka i läge som nästa skott ska avlossas. Här är en korrekt skjutställning avgörande.

Små soldater med korta armar har problem med AK4, men det går att drilla bort(alt korta kolven).

Dubbelskott

Stick i stäv med FM  anser jag att dubbelskottet endast ska sprida inom ramen för målet. När man drillar beväringar hoppas man att något av skotten ska träffa. Jag är av den åsikten att där man riktar skall båda skotten sitta även på rörliga mål. Detta ökar träffresultatet även på lite längre håll.

Träna dubbelskott genom att från färdigställning, låta skyttarna skjuta 1 dubbelskott. Markera, analysera träffresultatet. Oftast sitter endast ett skott och det andra har hamnat högt höger eller lågt vänster. Koppla tillbaka till rytm och skjutställning. Drilla på.

Instinktivskytteprov

Avstånd: 15 meter

Antal skott: 10 st , ett dubbelskott per mål

Mål:  5 st 1/2 Fig på pinne

Målbredd: 10 meter

Skjuttid: För godkänt max 5 sekunder med tidstillägg

Krav: Varje mål skall vara träffat med minst 1 skott.  Varje bom ger 0,5 sekunders tidstillägg.

Kommandon:Ladda!….skytten klar? 30 s kvar, färdiga…3 sek…Eld!

Tidtagning: Tiden tas från kommandot eld tills sista målet bekämpats.

Övrigt: Vapnet i färdigställning. Vapnet får osäkras på kommandot "Färdiga!"

Exempel: Arne Svensson skjuter klart på 3,9 sekunder. Han har alla mål träffade, men bara 1 skott i mål 3. Arne får således en skjuttid på 4,4 sekunder.

Provets praktiska relevans kan diskuteras, men är en bra måttstock för soldaternas instinktivskytteförmåga.

När du inte längre tänker på hur du riktar, var du riktar utan bara slår din stödarm(näve) mot målet och kulorna sitter har du kommit fram till utbildningsmålet. En sanslös känsla som du inte kommer att ungå. Du är ett med ditt vapen.

När detta är en barnlek, bygg på med vänsterskytte, skyddsmask, skyddsväst. Vänd ryggen mot. Händerna på huvudet. Träna omladdning. Rörligt mål. Öka avståndet och använd din fantasi.

Lycka till!

Casca

Gott jobbat Casca! PEK:en var ett stort steg framåt från gamla tiders skytte på 300 meter mot tioringad tavla och obegränsat med tid men nu är det dags att ta nästa steg.

Tyvär finns det inte många klubbar som ägnar sig åt praktiskt skytte med gevär och de som gör det håller sig för sig själva. Till detta finns det så klart orsaker men det gör att det är lite tunnt med kompetensen på området när intresserade förbandschefer försöker få bra utbildningsresultat.

Gott jobbat Casca! PEK:en var ett stort steg framåt från gamla tiders skytte på 300 meter mot tioringad tavla och obegränsat med tid men nu är det dags att ta nästa steg.

Tyvär finns det inte många klubbar som ägnar sig åt praktiskt skytte med gevär och de som gör det håller sig för sig själva. Till detta finns det så klart orsaker men det gör att det är lite tunnt med kompetensen på området när intresserade förbandschefer försöker få bra utbildningsresultat.

Tack Inf.(klubben för inbördes infanteribeundran) :P

Tyvärr behärskar väldigt få lärare(yoff) ämnet och det prioriteras bort i samma takt som automatskyttet.

Automatskytte är ett särskilt kapitel som tyvärr har lite dålig klang i FM. Osäkerhet, pengar och okunskap brukar förstöra denna viktiga kunskap under GU.

Automatskytte avser jag att beröra senare.

Casca

Guest Greven

Mycket bra! Fick med mig en del att fundera på inför höstes utbildning. Ett gott exempel på ett inlägg av hög klass. Sånt vill vi se mer av tillskilnad från svamlande inlägg av det slag jag själv just nu presterar.

Jo.. mycket trevligt. Nu är det bara att få tag på en bössa, en skjutbana, en massa am, och sedan ut och skjuta.. :)

Får man fråga vad Casca är för en?

Guest Lt. payne

Bra jobbat!

Har dock ett par råd själv att infoga om det tillåts,

Sträva efter att träffa COM=center of mass dvs. mitt i kroppen på fi.Effektivast!

Om du inte skjuter lika bra med vänster hand så försök att undvika det,det är ju ingen mening att byta till en sämre skjutställning om du inte kan träffa lika bra.

Tag med mycket vatten,du kan släcka småbränder runt din stridställning,undvik camelbaks.Ta helst fältflaskor eller liknande.

Hoppas att jag inte trampade nån på tårna med detta inlägg.

Det fanns en sida upplagd av en före detta YO som hade gjort ett förslag till en ny PEK anpassad efter amerikanska erfarenheter. Han som har lagt upp sidan är en väldigt bra instruktör som kan rekomenderas utan några tvivel. Jag hittade inte sidan på Google, kompletterar senare.

Det finns väldigt mycket material om användandet av AK på nära håll. Om man skall sätta ihop ett utbildningsprogram kan jag rekomendera följande böcker Tactical Rifle av Gabe Suarez samt "Some of the Answer Urban Rifle" av Jim Crews. Jeff Gonzales har skrivit en bok som heter Combative Fundamentals. Jag har ej fått min kopia än men tror att boken är en av de bästa som finns på ämnet. Pat Rogers skriver väldigt bra artiklar i tidningen SWAT om användandet av AK.

Till frågan om varför klubbar som skjuter praktiskt gevär håller sig dolda. Jag tänker på tre saker:1 Jag vill inte ha olämpliga skyttar i klubben.2 Polisen ser helst att skyttarna har låg profil. 3 Skyttet är ej officielt sanktionerat ifrån förbundet.

Angående praktisk pistol så tror jag inte att bara för man är duktig på sporten blir man inte en bra instruktör för Polis / Militär.

Det man kan lära polisen är att skjuta snabbt och ta bort onödiga rörelser. Problemet är att vissa praktiska skyttar lär ut saker till polisen som kan göra att de blir dödande under tjänsteutövning. Sen finns det några få praktiska skyttar som kan skilja på sporten och verkligheten men de är få.

Som både polis och praktisk skytt så instämmer jag med GA KAs åsikt. Dock vore det intressant att få veta VAD som lärs ut som är fel. Att får reda på några namn på de som lär ut "fel" är inte att tänka på eller ?

Praktiskt skytte är bra till viss del men är långt ifrån det rätta för polis.

Vad det gäller praktiskt gevär så är det inget som IPSC- Sweden vill skall utvecklas eftersom det skulle kunna ge fel signaler ut till allmänheten. Folk som springer runt och skjuter AK som sport ? extremt suspekt. Rätt eller fel får någon annan avgöra, jag tycker det hade varit skoj.

Ga: Sidan du menar:

http://www.boras.bonet.se/kryptonit/index.htm

Tyvärr nere just nu.

Brandberg är en duktig skytt/instruktör men hans "kontroversiella" ideer inom FM gick inte hem riktigt. Tänk vad Jantelagen ställer till det i detta landet.

Han brukar poppa upp här ibland, men kommer ej ihåg hans nick.

Payne: Klarar du instinktivskyttekraven med vänster(motsatt) axel så skjuter du lika bra med båda. Sen kan detta utnyttjas vid SIB och andra situationer där ett axelskifte är att föredra. Ex förflyttningar vänster/höger

Casca

Guest Lt. payne

Angående skjutställningarna så var det mer riktat till de som är osäkra skyttar.Jag håller i övrigt med om de andra uppgifterna.

Casca väldigt intressant inlägg jag ska ta med mig det till min Plutonchef. Jag har själv tryckt på det länge att man ska lära sig instinktivskytte, men har mötts av skepsis och hån. För jag anser att när man väl kommer att behöva skjuta så finns det garanterat ingen skjutvall i närheten att lägga sig på. Så det är lika bra att lära bort felaktigt beteende redan nu, sen e de ju liksom försent ???

Vart i landet befinner du dig? Känner du Lt Brandberg? Har haft honom som instruktör ett par gånger, han brukar vara instruktör till Borås FBU. Mycket kunnig kille :D

Vi får kanske bilda en fan klubb till Lt Brandberg. Eftersom Lt Brandberg anser att SU är vårt lands svar på Jeff Cooper så får jag väll utnämna han till vårt lands svar på Louis Awerbuck. Liten värld vi lever i.

Roninn: Vart skall vi börja. Jag börjar med att nominera:Höja vapnet så det skymmer sikten framåt vid omladdningar.

Jag tror inte du behöver några namn för att veta vilka jag menar.

Känner du Lt Brandberg? Har haft honom som instruktör ett par gånger, han brukar vara instruktör till Borås FBU. Mycket kunnig kille :)

Det är inte bara din chef som har dålig förståelse för denna viktiga soldategenskap. Grundproblemet är att det kostar för mycket tid och pengar att få in ordentligt under GU. Varför utbilda beväringar i sådant finlir när dom ska operera i kompaniram och förs fram med larvfötter? Under 15 mån GU finns ej utrymme för att lära sig instinktivskytte, möjligen få en orientering om vad det handlar om.

Vi har ingen tradition i FM och majoriteten av officerarna vet inte vad instinktivskytte innebär. Sådant smittar givetvis av sig ner till våra led.

Jag hade inte läst eller hört talas om instinktivskytte inom armén eller andra förband när jag började träna detta för 11 år sedan. När man får fria händer att drilla sina egna soldategenskaper kommer behovet av sig själv. Det finns säkert mycket att lära i den militära litteraturen som GA säger, det kan spara tid. Tid är ammunition. Ammunition är pengar. Det figurerar dock mycket konstig literatur också, gör din egen bedömning. När du har en strukturerad plan klar, så lägg fram den för din chef. Jag hjälper dig gärna med detaljer.

Jag känner inte Brandberg, fick några PM för några år sedan för utvärdering via mail.

Utan att ha träffat honom personligen kan jag konstatera att han verkar mycket duktig på pistolskytte.

Casca

• 1 month later...

Automatskytte AK4

Följande inlägg syftar till att hjälpa dig sätta 20/20 på 25 meter utan att släppa avtryckaren. Några tillämpningsområden kan också nämnas.

Allt automatskytte anser jag ska ske från axeln. En soldat har alltid kolven vid axeln och endast i undantagsfall tror jag att en annan tillämpning är aktuell. Den reglementerade mejningen från höften är förkastlig och förlegad då träffsannolikheten är högst inom 1-2 meter efter vår utvärdering.

Som de flesta vet drar ak4 högt höger vid avgivning av automateld. Detta är ett tydligt tecken på felaktig skjutställning med ett vapen med kraftig rekyl. Att avge automateld liggande/knästående är betydligt svårare än stående då möjligheten att balansera vapnet är i stort sett obefintlig.

Skjutställning

Samma skjutställning som vid instinktivskytte.

Alt 1: Tyngden på det böjda frambenet, brett isär med benen och rakt bakben.

Alt 2: Skrevet snett mot målet, båda benen böjda, ut med ändan.(estetiskt anskrämligt, men fungerar)

Fattning

Fatta handskyddet längst fram vid främre riktmedlet. Tummen ovanpå handskyddet. Fast grepp. Tryck därefter vapnet framåt mot målet så att rekylen främst tas upp av fattningshanden. Låt kolven ligga löst mot axeln. Här bestämmer du hur vapnet ska röra sig.

Riktning

Riktningen sker på samma sätt som vid instinktivskytte och instinktivskyttet bör sitta innan automatskyttet börjar drillas.

Tillämpning

#Rensning av trånga utrymmen genom att skjuta "Åttor".

#Återta initiativet som frontkarl vid sammanstöt(ex korridor bakåt: Halvt magasin automateld stående, 2 dubbelskott mot misstänkta punkter knästående, bakåt diagonalt och magasinsbyte)

#Eldstötsförfarande vid tagande av anfallsmål eller initiativ enligt reglementet.

Tänk på att endast skjuta automateld på de skjutbanor/skjutfält som är godkända för detta. D-max. Avlysning och riskritning krävs enligt SäkI på militära fält, vissa skytteföreningar har gropar för ändamålet dock.

Lycka till.

Casca

Awwwww.. underbar tråd! glockrent Casca!

Under GU hade vi grundläggande PEK, sedan var det mer eller mindre bara, som det då kallades, snabbskytte.

Grymt kul/bra etc. det sköts med Ak5, Kulspruta 90, både på hel/halv-figur och sedan, vilket var än mer bra, SAAB-mål.

Under senare utlandstjänstgöring (under övning) har det visats sig att den träningen givit resultat, få har varit de som haft denna (enligt mig) viktiga kunskap.

Några av de befäl jag hade under GU var enormt kompetenta inom detta, man förvånades gång på gång hur snabba och träffsäkra de var.

Btw, storyn om när jag sköt hunden är ett lysande exempel på att det är bra träning, jag har inget minne av att jag tittade i riktmedlen, jag riktade och sköt, snabbt gick det, träffade gjorde jag.

MER sån't här!

Btw, storyn om när jag sköt hunden är ett lysande exempel på att det är bra träning, jag har inget minne av att jag tittade i riktmedlen, jag riktade och sköt, snabbt gick det, träffade gjorde jag.

Oj den har jag missat. Jag kräver orientering!

Casca

Kolla här: http://bluenine.tv:8080/ikonboa....2;st=20 har bestämt för mig att jag nämnt det i en annan tråd också....? man glömmer så fort...

Inte så mycket mer, tokig hund åt andra hundar levande, mitt i stan/byn, jag tog beslutet att skjuta den.

Sköt dubbelskott och är helt övertygad att jag inte skulle träffat så bra som jag gjorde om jag inte övat snabbskytte under GU (och givetvis efteråt också!)

Lustig var att jag räknade dubbelskotten som ett skott.. pang-pang, inte pang, pang..

Jag vill öva tills jag kräks.. :)

Kolla här: http://bluenine.tv:8080/ikonboa....2;st=20 har bestämt för mig att jag nämnt det i en annan tråd också....? man glömmer så fort...

Inte så mycket mer, tokig hund åt andra hundar levande, mitt i stan/byn, jag tog beslutet att skjuta den.

Sköt dubbelskott och är helt övertygad att jag inte skulle träffat så bra som jag gjorde om jag inte övat snabbskytte under GU (och givetvis efteråt också!)

Lustig var att jag räknade dubbelskotten som ett skott.. pang-pang, inte pang, pang..

Jag vill öva tills jag kräks.. :)

Jag nedkämpade en råbock instinktivt under bockjakten för några år sedan med en .222, den exploderade fram från en dunge på 10 meter. Lyckoträff i ryggraden.

Det roliga var att jag försökte skjuta dubbelskott med ett repetervapen. Miljöskadad.

Casca

:D

Vi sköt bara in våra vapen enligt PEK-stuk, resten av GU:n ägnades åt snabbskytte (då oftast på 10-30 m och med målväxling, 3-5 skott/skur med AK5 och 10-15 med Kulspruta 90.) Vår Plutonchef (kapten W.......) som tävlade i snabbskytte med bl.a. pistol var förebild. Karln satte 8 av 10ggr A och B-träff på på 1/1 och 1/2-figur på 100m stående, tidsgräns 2,5s från signalen på "Shootimern" till sista dubbelskottet skulle vara avfyrat.

Hur? 300 skott/vecka sedan han blev fänrik, året runt!

*Övning ger färdighet!*

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...