Jump to content

Ak5 i HV?

MKS GB

Recommended Posts

Har en del kontakt med HV "nissarna" i K-na. Då jag är i vakten där uppe. Hur som helst, dom har AK5 i sina kusuner på basen. Just nu har dom utb på på AK5:an och ska sedan byta ut AK4:an hemma i garderoben. Någon annan som hört talas om detta? Gäller det hela HV på sikt då också, eller är K-na HV bat ett experiment?

Jag har läst på vissa hemvärnssidor att en del beredskapsplutoner har Ak 5:an på test.

Med tanke på reducerat antal värnpliktiga så torde ju ett överskott av Ak 5:or finnas. Dessa tilldelas nog till en del hemvärnsorganisationer där vapenproblem finns.

Ak 5:an kan ju också funka i rekryteringsyfte för hemvärnet där det nu med 5:an händer lite nytt.

Förlåt att jag bryter in  men.

Använder hv fortfarande Kpist m/45?

Nu tänker jag inte på sjukvårdare och befäl, utan på "normala" hv'nare

Hos oss är det några få som fortfarande har m/45 som vapen. Det handlar om MC-ordonanser, GRG skytt & laddare och en eller två på staben.

Samtliga kommer i höst att få AK 4 i stället...

Tycker det är synd  att K-pisten försviner, det kunde gott finnas ett antal vapen per pluton. Om inte annat så för att ha som extra vapen i värn mm...

Guest Hanfot

Innan årets slut så får det inte finnas nga vpn ut som det inte finns patronlägeslås till.

Detta innebär att k-pistn skall tas in och förvaras centralt. Den finns dock kvar i org. Numera tilldelas inte den vanlige hvsold en k-pist. Det finns nga gamla kvar men annars så är det för komp/bat staber eller avtalspers.

De har att välja på att bytta till en ka4 eller att ha sin k-pist centraltförvarad.

Vad gäller ak5 så kommer den inte att byttas ut mot ak4 i hemmet för hvsold. Inte förrens det finns ett säkert lås till den, liknande det som finns till ak4 tex. Dock så finns den ute på försök och för utb hos en del hvförb. Vi skall börja med utb av ak5 för hv. Men då lånar vi de vpn som redan finns ute hos FBU.

Guest Greven

AG-90 kommer ev att tillföras vissa HV-förband.

AK-5 ligger långt bort för samtliga HV-förband. Inte minst i Stockholm VILL man ju inte byta ut fyran på grund av SIB bla.

>>Greven<<

Nja, sanning med modifikation.. Är det verkligen en slags officiell utsago?

Någonstans mellan de flesta och alla (inkl mig) vill hellre ha Ak5 istf Ak4 i Sthlm Hv-Bat, främst pga lägre vikt/mindre storlek (som om vi inte hade tillräckligt att kånka på..) och större mängd ammunition kan bäras med.

Något som å andra sidan verkligen talar för att behålla Ak4 är att vi då har samma ammo till både ak + ksp.

Vidare kan man ju analysera ammunitionsverkan till ledo, men jag anser likväl att 5'ans fördelar överväger dess nackdelar.

Nu e de ju så att 08:orna alltid får material först inom HV :)

Ang. AK5 har jag hört att Hv beräknas byta vapen vid 2020...

Inget skämt, har läst det i nån HV eller Befäl.....

Heavy.... Kan tänka mig 5,56...

Grejen är ju den att om vi får AK5 måste vi ju oxå ha Ksp 90...

Kan ju inte ha två ammo-system..

Nu e de ju så att 08:orna alltid får material först inom HV :D

Mitt förband har AK5, Kulspruta 90 men vi har också Kulspruta 58, prickskyttegevär 90 mm. så bara för att man har AK5 betyder inte detta att alla har 5,56

Mycket 7,62 kvar alltså (som tur är)

Dessutom är jag helt säker på att man inte modifierar 40000 st AK4 för skojs skull, alltså Hv kommer inom överskådlig tid ha AK4.

Nu e de ju så att 08:orna alltid får material först inom HV <!--emo&:D

Mitt förband har AK5, Kulspruta 90 men vi har också Kulspruta 58, prickskyttegevär 90 mm. så bara för att man har AK5 betyder inte detta att alla har 5,56

Mycket 7,62 kvar alltså (som tur är)

Dessutom är jag helt säker på att man inte modifierar 40000 st AK4 för skojs skull, alltså Hv kommer inom överskådlig tid ha AK4.

Jag kan bara hålla med. Det finns ingen anledning att modifiera x antal Ak4 för att sedan byta ut dem. Hemvärnet får dras med 4:orna ett bra tag till.

Möjligen kan jag tänka mig att prioriterade hemvärnsförband (insatsplutoner) kan komma att tillföras Ak 5 i framtiden.

Men det snackas så mycket, ingen vet säkert. Ett rykte sprids så lätt

/ERI

• 1 month later...
Har en del kontakt med HV "nissarna" i K-na. Då jag är i vakten där uppe. Hur som helst, dom har AK5 i sina kusuner på basen. Just nu har dom utb på på AK5:an och ska sedan byta ut AK4:an hemma i garderoben. Någon annan som hört talas om detta? Gäller det hela HV på sikt då också, eller är K-na HV bat ett experiment?

Ja vi har AK5. Utbildningen är istort sett klar. Dock används inte Ak5 på  bataljonsövningar.  Inte hela har bataljonen  utan bara beredskapsplutonen.  De är ute på försök/test och under tiden är vi dubbelbeväpnade.   Alla vapen står i kasun  inget finns hemma inga AK4 heller.  

Ja det är roligt att få nått nytt men som sagt det är ett försök..  och det finns många HV-förb  som antingen är avundsjuka eller är emot det...  tråkigt  men det är en verklighet vi får leva med.  till er vill jag bara säga att kämpa vidare.. för det fick vi göra.. tro inte vi  suttit still de senaste åren...  Förtroende är vårat starkaste argument just nu.. och så vill vi ha det...    

/ [email protected]

Hos oss är det några få som fortfarande har m/45 som vapen. Det handlar om MC-ordonanser, GRG skytt & laddare och en eller två på staben.

Samtliga kommer i höst att få AK 4 i stället...

Ska mc-ord. dundra omkring i skogen med en ak4 på ryggen? Allvarligt? Har förövrigt själv funderingar på att joina fmck å skjuta ak4 e kul men vettefaen om jag vill ha en på ryggen. fördelen med k-pisten är juh att den e kort å lätt.

• 2 weeks later...
Ja Jag vill oxå ha Ak 5 men det är väl bara att inse när dom nu bygger om Ak 4 att vi får behålla den i 10 år till.

10 år!? Jo du var mig en optimistisk rackare! Snarare 20-25 år om inget oförutsätt inträffar. Men det är bara att bita ihop och kämpa på! Och kom ihåg: Ak4 är ett väldigt manligt vapen! (Här hade jag velat infoga en smiley, någon av bröderna som kan upplysa mig om hur det går till?)

Smileys? Antingen kan du testa lite standard....

: D

: )

; )

: (

Dessa utan mellanslag blir lite olika smileys, annars gör jag så att jag kollar egenskaper för bild, kopierar adressen och lägger in

[ img ] bildensadress [ /img ]

UTAN ett enda mellanslag. Hoppas det hjälpte!

Guest Lord Good

Jag citerar-

"Studier avseende ersättare till Ak 4 efter 2010 bör påbörjas vilket kan samordnas med utveckling av eldhandvapen för hela FM. Inget speciellt "hemvärnsvapen" bör utvecklas. Anskaffning av granatsprutor bör övervägas. Kpist bör snarast utgå. Under perioden kommer ksp 58 att kvarstå. Ett antal PSG90 införs."

Detta är ett citat från ett förslag på remiss,

http://www.hemvarnet.mil.se/rikshvavd/article.php?id=5555

men eftersom det kommer uppifrån är det ganska troligt att det mesta kommer att hända.

Som jag tolkar detta kommer vi aldrig att få Ak 5 utan ersättaren till denna och detta kommer att ske efter 2010.

jag tycker personligen att Ak4 är ett bra och enkelet vapen. därför tycker jag att detta vid ett eventuellt byte till Ak5 kan placeras i Mobförråd tills vidare. dessa kunde man sedan i händelse av krig skänka till diverse motståndsrörelser.

*må gudarna hålla fred i svea rike*

En orsak till att hemvärnet inte kommer att tilldelas AK5 i den närmsta framtiden, är att det finns ofantliga mängder med skarp 7,62 ammo kvar. Plus att den är gratis också.

medan 5,56 ammon kostar pengar. Så det blir till att skjuta upp all 7,62 innan vi får se mer AK5:or i hemvärnet.

Men skam den som ger sig!!

Nu är det så här att det är bara den N-bandade 7,62 ammon som är gratis. Samt så är 5,56 billigare än 7,62  om man jämför vad de kostar att tillverka.

..att tillägga kan jag säga att 5,56 lös  är hela 1kr billigare än 7,62 lös.    

Så hoss oss som har AK5  så ha vi plötsligt fått mindre utgifter vad det gäller ammo.  

Jag vet inte till 100% hur det är med den överflödiga 7,62.  Det  förrådssnubbarna sagt när jag frågat är att tillgången skiljer sig beroende på var i landet man är.