Jump to content

Länge leve telia?


Fu Pedersen

Recommended Posts

heheh det faktiskt riktigt komiskt, driftstörningssidan ligger nere pga tekniska fel HAHAH

 

 

klart det är...hela :baskerFN: telia är ett stort skämt!! :P

 

 

Säg inte så, jag som måste teckna Telia ADSL snart............. :ph34r:

Link to comment
Share on other sites

heheh det faktiskt riktigt komiskt, driftstörningssidan ligger nere pga tekniska fel HAHAH

 

 

klart det är...hela :D telia är ett stort skämt!! :P

 

 

Säg inte så, jag som måste teckna Telia ADSL snart............. :blink:

 

Har bara haft problem med telia. Blivit lovad tjänster som de sedan efter många turer kommit fram till inte finns. Periodvis helt oduglig lina. Sen nu om sistens, lovad 12 mån abbonnemang på bredbands tv, inga kortavgifter via telefonförsäljare. Visa sig 3 veckor senare när jag funderade på vart tjänsten tagit vägen att de inte fått det registrerat. Finns fö bara 24 mån bindningstid, där kortavgift tillkommer efter 6 mån. :baskerPa:

Link to comment
Share on other sites

ett annat intressant upplägg Telia har är när man vill flytta sin telefon + ADSL

då måste man tydligen först beställa flyttning på telefon, sen efter att denna flyttning är genomförd kan man beställa flyttning på ADSL

 

att flytta ett adsl-abb tar dessutom 10! dagar

Link to comment
Share on other sites

teliabredband6fp.jpg

 

 

Telia Bredband á 275 kr/mån: 6 kB/s - från deras egen server...

 

(Alltså, total bandbredd på mitt nät. Gick öht inte ens att mäta med TpTest.)

 

 

 

Supporten säger: -"Tough Sh*t, vi har redan gjort allt vi kan..."

 

 

:baskerKav:

Link to comment
Share on other sites

Guest J-Star

Jag har inte haft på när sådana problem med Telia som andra har haft med uppstickare som BBB. Telia har haft en väldigt bra up-time för mig... och då de har varit nere har down-time varit minimal samt att supporten har fungerat väldigt bra.

 

Exempel:

 

Min nya ADSL går inte igång. Kollar och dubbelkollar felsökningen, funkar inte. Ringer support på morgonen.

 

"Ok, har du <kollat checklista 1/>"

 

Känner igen listan, avbryter: "Japp, det har jag gjort".

 

"Mm hm, ok, har du <kollat checklista 2/>"

 

Känner igen även den, avbryter: "Japp, kollat det också".

 

Kort tystnad... "Ok, vi skickar en operatör"

 

"Tack, hej".

 

När jag kom hem från jobbet så funkade det.

 

/J

Link to comment
Share on other sites

En litet kul grej med telia....

Gå in på ett uppslagsverk edyl och sök på ordet telium. Telia är plural av detta ord.

 

Svaret blir då typ:

 

"Telia är pluralformen av telium, som betyder "en varböldsliknande svampbeläggning på växter vilka infekterats av rostsvamp och som producerar teliosporer". "

 

 

Kul att veta vad ens företagsnamn egentligen betyder? :baskerKav:

 

 

Sleget ...Som själv är helt BBB ansluten.... och har en fungerande lina....nåja....ibland....

Link to comment
Share on other sites

klart det är...hela :sniper: telia är ett stort skämt!! :P
Eftersom att jag jobbar i firman kan jag inte säga precis vad som helst. Men jag skulle vilja påstå att dom flesta problem i telia beror på en och samma sak, kortsiktigt tänkade för att tillfredställa aktieägarna. Tex verkar man nu fått för sig att teknisk kompetens (ffa vad gäller drift av datanät) är något som är billigare och bättre att köpa in istället för att ha egen personal. Något så sällsynt korkat kan jag knappast tänka mig, men personalminskningar och uppsägningar går hem på börsen. Jag skulle inte bli helt förvånad om det om några år endast finns "buisness people" kvar på telia och all drift, underhåll och support är helt outsourcat. Det kommer bli en smärre katastrof, då man kastar ut det man är bra på och behåller det man är kass på.
Link to comment
Share on other sites

klart det är...hela :sniper: telia är ett stort skämt!! :P
Eftersom att jag jobbar i firman kan jag inte säga precis vad som helst. Men jag skulle vilja påstå att dom flesta problem i telia beror på en och samma sak, kortsiktigt tänkade för att tillfredställa aktieägarna. Tex verkar man nu fått för sig att teknisk kompetens (ffa vad gäller drift av datanät) är något som är billigare och bättre att köpa in istället för att ha egen personal. Något så sällsynt korkat kan jag knappast tänka mig, men personalminskningar och uppsägningar går hem på börsen. Jag skulle inte bli helt förvånad om det om några år endast finns "buisness people" kvar på telia och all drift, underhåll och support är helt outsourcat. Det kommer bli en smärre katastrof, då man kastar ut det man är bra på och behåller det man är kass på.

 

Inte bara Telia som sysslar med detta.

Känner igen det från det företag jag själv jobbar på.

Egentligen borde man inte vara orolig, kompetensen måste ju finnas fast man är ju så van vid en fast anställning.

Det mest ultimata för en stor fabrik är att ha endast en man och en hund anställda.

Mannesn enda uppgift är att mata hunden.

Hundens enda uppgift är att se till att mannen ger fn i maskinerna.

Link to comment
Share on other sites

Jag har inte haft på när sådana problem med Telia som andra har haft med uppstickare som BBB. Telia har haft en väldigt bra up-time för mig... och då de har varit nere har down-time varit minimal samt att supporten har fungerat väldigt bra.

Jag måste säga att jag har precis lika bra erfarenheter av bredbandsbanditerna (och innan dess Bostream). Jag har aldrig varit utan nät i mer än sex timmar per år (helt acceptebelt) och får alltid snabb och bra hjälp av deras support. När blixten slog ner i mitt kabelmodem så fick jag ett nytt innom en vecka. Det enda jag kan klaga på är att det tar tre till fem veckor att flytta abonemanget, men med tanke på hur lång tid det verkar ta för mig att flytta så kanske det inte gör så mycket... :P

Link to comment
Share on other sites

Jag har inte haft några problem alls med telia. Handlar väl om hur man pratar med dom samt att där jag bor så har man inget val om man vill ha telia eller inte :P

 

 

Jag är alltid saklig när jag hör av mig. Jag skäller inte utan framställer fakta. Bemötandet är det inget fel på, däremot på kompetensen.

 

Kan ta ett exempel till där jag lycklig gick segrande ur striden med telia. Jag anmälde att jag hade knappt fungerande lina, att jag förstod att de hade mkt problem sen stormen Gudrun men att jag fortfarande betalar för min tjänst. De meddelade att om störningarna kvarstod efter 10 dagar så skulle kompensation utgå. 10 dagar sedare, med samma störningar hör jag av mig igen. Får beskedet att "det skulle du anmält till teknisk support för 10 dagar sedan" Jag frågade om de på telia trodde att jag var någon form av tankeläsare, hur skulle jag veta att jag var tvungen meddela teknisk support också när jag redan meddelat kundtjänst. Telia gav sig och jag fick en månads gratis bredband.

 

Exempel på bra kundsupport är Dell. Min CD brännare la av. Jag mailade på fredagen, fick felsöknings guide. Felsökte. Meddelade att det inte hjälpt. Fick svaret att de skickar en kurir med ny brännar till mig. På måndag fm ringde kuriren och på måndag em så hade jag en ny fullt fungerande cd brännare igen. Det tog endast en vardag. Här har vi motsatsen till telia.

Link to comment
Share on other sites

Telia kan dra åt helvete. Jag vet inte hur mycket jag svurit åt telia i telefonen. Här betalar man en dyr avgift för telia bredband, och det man får är ett långsamt skit internet som dessutom inte fungerat i en vecka. Mycket dåligt av telia som ska vara så stora och bra.

 

när man bodde i lägenhet och hade riktigt bredband från BBB(10mbit/s fiber) så var det inga problem.

Link to comment
Share on other sites

Jag har faktiskt inte haft några större fel på mitt ADSL, förvånasvärt stabilt.

Däremot stämmer sällan fakturorna vilket är störigt. Härom dagen konstaterade jag att jag betalat 30:- för mycket i månaden under en längre period. Har ännu inte fått svar från Telia hur dom tänker lösa det då deras support verkar ha relativt lång tid på sig att ge svar om man kontaktar via mail

Link to comment
Share on other sites

Då har jag beställt bredband och telefoni från Glocalnet och räknar dagarna tills när Teliaabonnemanget går ut i Maj!

 

Räknade idag ut att jag fortfarande får betala 449 kr i mån (-30 i rabatt) för 8 mbit. Nya kunder med förval får betala 336 kr. Bra att missgynna de kunder som slavat hos telia under flera år och bara kreditera nya.

 

Räknade att totala fastna tele/bredbandskostnader hos telia för mig idag ligger på: 534 kr inkl rabatter!!!!!!!!!!!!!!

 

Med Glocalnet kommer dessa avgifter ligga på MAX 364 kr mån. De har dessutom en prisgaranti så att om deras priser sänks så sänks, sänks priset för alla kunder. Höjs gör det aldrig.

 

 

Genom mitt byte kommer jag att tjäna 170 kr/månad. Dessutom gäller det nya abonnemanget för 24 mbit. Jag får visserligen betala nytt modem på 500 kr men det har jag ju tjänat in efter 3 månader med Glocalnet som leverantör.

 

Hur kan telia få göra som de gör?

Link to comment
Share on other sites

Det är ju helt otroligt att någon (glocalnet) äntligen fattat att man kanske skall försöka behålla sina kunder.

Annars brukar det ju vara så att ända chansen att få tillgång till rabatter/lägre priser etc är att byta leverantör med jämna mellanrum.

 

Apropås support, köpte en ny telefon för några år sedan med comviq abb. När jag kom hem funkade inte sim kortet. Ringde då kundtjänst på fredag eftermiddag. De lovade fixa detta till nästa vecka.

Ja, det trodde jag ju på!

 

Vaknade på lördagsmorgonen vid ca 9 snåret av att det skrapade i brevlådan på dörren.

Vad låg inte där?

Jo ett kuvert från comviq med ett nytt, fungerande sim kort!

Heder åt sådant!

Link to comment
Share on other sites

Patrick H.> Välkommen till Telia Automatiska Support! Jag heter Patrick. Vad kan jag hjälpa dig med?

 

Marie> Hej! Mitt bredband har varit instabilt senaste veckan. Sedan i eftermiddags har det varit väldigt till och från. Ikväll i princip dött. Knappt jag når fram till er här. XXXX-XXX XX sitter jag på.

 

Marie> Gissar att det dör när som helst igen så jag skriver allt på en gång.

 

Patrick H.> Föreslår att du ringer för bättre realtidssupport när det kommer till ditt problem

 

Patrick H.> Sitter ditt modem i ditt första jack?

 

Marie> Nej, men det är kopplat enl kontens alla regler, fungerat över 1.5 år

 

Marie> Hörde av mig tidigare i veckan och då kunde ni ej se ngt fel, dock hade jag inte problem just vid det tillfället så jag skulle återkomma just när det strulade för att se om ni kunde se något.

 

Patrick H.> Konstens alla regler är att modemet skall sitta i ditt första jack.

 

Patrick H.> Vet du om ditt första jack är seriellt eller parallellt kopplat i förhållande till dina andra jack?

 

Patrick H.> Konstens alla regler är att modemet skall sitta i ditt första jack.

Patrick H>

Vet du om ditt första jack är seriellt eller parallellt kopplat i förhållande till dina andra jack?

 

Marie> var det jag syftade på med kosntens alla regler, det är den "rätta" kopplingen, det är seriekopplad då va?

 

Marie> Alla jack är kollade så de är kopplade rätt

 

Patrick H.> Jag frågar dej igen. sitter modemet i ditt första jack?

 

Marie> nej

 

Marie> i 3e

 

Patrick H.> Börja med att koppla modemet i ditt 1:a Jack.

 

Patrick H.> Innan du gör det, kontrollerar du hurvida det är seriellt eller parallellt. Om fel kopplat i jacket kopplar du rätt i jacket.

 

Marie> jacken är som jag tidigare nämde redan kollade

 

Patrick H.> Information om detta finner du i bredbandshandboken. När rätt kopplat i jacket och modemet direkt kopplat till det återkommer du ev. för vidare felsökning/analys och ev. felanmälan.

 

Marie> så det spelar ingen roll att det suttit problemfritt i 3e jacket i 1.5 år?

 

Patrick H.> Då kopplar du helt enkelt bara in ditt modem i ditt 1:a jack och har det direkt och ensamt inkopplat där, när du ringer för vidare felsökning.

 

Patrick H.> I felkopplat jack kan det fungera i fler år än så. Nu har du fått problem. Åtgärda dom uppenbara problemen och återkom gärna då, om dina problem återstår när du har kopplat in utrustning enligt bredbandshandboken.

 

Marie> okej, får väl försöka skarva då, lagom långt mellan datorn och 1a jacket

 

Patrick H.> Troligen behöver du inte återkomma, då ditt problem med största sannolikhet ligger i felkopplad teleslinga/fel jack.

 

Marie> ok...jag får gräva fram lite förlängningssladdar och testa

 

Patrick H.> skarva inte. Kontrollera modemet DIREKT till ditt 1 jack.

 

Patrick H.> Gubben blev. Skall stå 1:a Jack.

 

Patrick H.> UTAN förlängningar.

 

 

Patrick H.> DIREKT till ditt första jack.

 

Marie> m, du sa de

 

Patrick H.> Säg då inte att du skal försöka hitta förlängningar och annat då.

 

Marie> det sa jag faktiskt innan du sa att man inte skulle förlänga

 

Patrick H.> Eller gör vad du vill. Men för att avhjälpa problemet. Gör det jag ber dej.

 

Patrick H.> Problemet ligger i ditt hemma vid.

 

Marie> får bära ut datorn i hallen då...då har jag nåt att syssla med i morgon

 

 

 

Patrick H.> Felsök vad du vill.

 

Patrick H.> Vill du finna problemet

 

Patrick H.> Koppla modemet i rätt jack. Kontrollera att det är rätt kopplat i det jacket.

 

Patrick H.> Det låter som en god idé.

 

Marie> då tackar jag för tipsen

 

Marie> adjö adjö

 

Patrick H.> Det var så lite så. Tack för besöket och välkommen åter om du skulle få problem igen!

 

Patrick H.> Hej hej.

 

 

------------

 

Telia Quiz:

 

1. Vem fan ställer datorn på skohyllan bara för förstajacket sitter där?

 

2. Mitt jack har funkat i över 1.5 år, varför skulle det plötsligt inte göra det?

 

3. Hur många gånger fick jag tala om att jacken var rättkopplade?

 

4. Hur många gånger fick jag tala om att det inte satt i första jacket.

 

5. Vem var trevligast, Telia eller Marie.

 

(Furiren försökte verkligen va trevlig men har ni läst Furirn´s andra Teliatråd i Prop.ministreriet så förstår ni det är svårt)

Link to comment
Share on other sites

Vet inte om man ska skratta eller gråta...

 

Känner du ngn som har en bärbardator? be att de tar med sin dator till dig och testa att använda den med samma konfiguration som du har nu. hur fungerar det? samt testa med förstajacket oxå... så kan du trycka upp det i ansiktet på individerna nästa gång du ringer...

 

Sedan kan du titta på lamporna på modemet vilka lampor är det som lyser och vilka lyser när det inte fungerar. är det ngn skillnad? Händer det ngt speciellt när det slutar fungerar exempelvis att det ringer etc?

 

När det inte funkar vad händer ifall du stänger av modemet och startar om datorn fungerar allt igen? eller funkar det inte? funkar allt igen testa nästa gång att bara starta om den ena delen och se hur det funkar....

 

Enklast är att ringa 90200 och be att de gör en mätning av telelinan in till dig så att det inte har blivit ngt mystiskt fel på den.

Link to comment
Share on other sites

Känns inte alls bra att tvingas byta till Telia....... :)

Snälla gud låt mig slippa detta som Marie nu genomlider!!!!!!!

 

 

Jag skall skona dig min son. Men marie behöver lite hårda prövningar nu så hennes problem kommer att få hålla i sig ett tag...

 

Personligen så har jag haft telia ett tag och det har funkat bra. nu kör jag med en annan ISP. och inte via ADSL eller andra kopparlösningar... kör med fiber :) Men de flesta ISP:erna funkar bra. problemet är när det väl börjar j*vlas då kan det j*vlas ganska länge oavsett vilken ISP det är.

Link to comment
Share on other sites

Ha ha ha!

Känner igen problemet på pricken! Hade tidigare datorn i andra jacket ute i gästrummet. Där stod även en trådlös telefon (ovanpå modemets kontakt). Funkade klockrent i ett halvår, men sen när allt flyttades om så var det inte så funkis längre (syrrans bärbara telefon, och hon flyttade).

 

När jag sen använde ordinarie telefon ute i hallen för att ringa med så funkade allting djävlar så dåligt. Allt hade då funkat felfritt i 6 månader. Snabb felsökning och konstaterade att den satt i andra jacket gjorde att jag snabbt som attan kopplade om i jacket. Nu fungerar allt hur bra som helst.

 

Mitt tips är att när du fått tag i en tillräckligt lång TP-kabel för att testa uppkopplingen från hallen så kan det vara lämpligt att du byter tvåledaren i dina jack mot fyrledare och på så vis vänder upp och ner på dem (gör ditt ordinarie datajack till första kontakten)

 

När jag sen sitter och läser detta utdrag från supportsamtalet måste jag erkänna att jag undrade vad det var för idiot som hade hört av sig egentligen. Man kontaktar Felia för att få hjälp, och då bör man i alla fall testa det dem säger. Har supportat tillräckligt mycket själv för att inse att ibland så tappar man tålamodet, men det får man ju inte göra, och det skall inte gå ut över kunden

 

Mina två ören

Link to comment
Share on other sites

Ha ha ha!

Känner igen problemet på pricken! Hade tidigare datorn i andra jacket ute i gästrummet. Där stod även en trådlös telefon (ovanpå modemets kontakt). Funkade klockrent i ett halvår, men sen när allt flyttades om så var det inte så funkis längre (syrrans bärbara telefon, och hon flyttade).

 

När jag sen använde ordinarie telefon ute i hallen för att ringa med så funkade allting djävlar så dåligt. Allt hade då funkat felfritt i 6 månader. Snabb felsökning och konstaterade att den satt i andra jacket gjorde att jag snabbt som attan kopplade om i jacket. Nu fungerar allt hur bra som helst.

 

Mitt tips är att när du fått tag i en tillräckligt lång TP-kabel för att testa uppkopplingen från hallen så kan det vara lämpligt att du byter tvåledaren i dina jack mot fyrledare och på så vis vänder upp och ner på dem (gör ditt ordinarie datajack till första kontakten)

 

När jag sen sitter och läser detta utdrag från supportsamtalet måste jag erkänna att jag undrade vad det var för idiot som hade hört av sig egentligen. Man kontaktar Felia för att få hjälp, och då bör man i alla fall testa det dem säger. Har supportat tillräckligt mycket själv för att inse att ibland så tappar man tålamodet, men det får man ju inte göra, och det skall inte gå ut över kunden

 

Mina två ören

 

Den idioten var jag och det står jag för! var en sk kundchat och inget telefon samtal. Saken är den att jag inte säger emot supportern utan bara frågar lite saker. Sen blev jag lätt irriterad när han för typ 3e gången frågade om jacken var serie el paralellkopplade (vilket jag talade om redan första gången) har faktiskt också jobbat i kundtjänst och försöker alltid vara konstruktiv när jag kontaktar dem.

 

Hur funkar den där fyrledarprylen? Om jag förstår dig rätt så kan jag alltså få mitt 3e jack till första? Måste jag dra nya telekablar då också el kan man typ "koppla runt" de 2 första på nåt vänster?

 

 

Att det funkar som det är nu är för att jag inte har några telefoner i 1a el 2a jacket. Om jag ex kopplar in en telefon i 1a el 2a så blir det knas. Men som det är nu har det funkat tidigare. Med vissa perioder av strul. Just nu funkar ju bredbandet iaf.... :P

Link to comment
Share on other sites

Kabel_25m_S_VI.jpg

eller Jackflyttnsats_S_VI.jpg

 

så kan du ha kvar datorn på nuvarande plats.

enklast är väl att byta ut sladden mellan modemet och proppen(som ska sitta i första jacket) mot en tillräckligt lång en.

 

-edit-

ääch.. kan inte få länkarna att spegla rätt... men ni fattar...

 

10 m sladd + flytta första jacket sats

Link to comment
Share on other sites

Modemet ska sitta i första telefonjacket. Anledningen till det är att ADSL-trafiken använder andra frekvenser än den vanliga telefontrafiken. Sätter man modemet i förstajacket filtreras ADSL-frekvenserna bort från jacken nedåt i kedjan. Sätter man däremot inte modemet i förstajacket kan telefoniutrustning tidigare i kedjan störa ADSL-signalerna med följden att ADSL-uppkopplingens kvalitet varierar med månfaserna och diverse okända stokastiska variabler. Här finns lite nyttig information.

 

Vill du flytta förstajacket till datorn är det givetvis möjligt med lite fixande och trixande. Annars är Jimbos lösning ett enklare alternativ.

 

/mdn

Link to comment
Share on other sites

Modemet ska sitta i första telefonjacket. Anledningen till det är att ADSL-trafiken använder andra frekvenser än den vanliga telefontrafiken. Sätter man modemet i förstajacket filtreras ADSL-frekvenserna bort från jacken nedåt i kedjan. Sätter man däremot inte modemet i förstajacket kan telefoniutrustning tidigare i kedjan störa ADSL-signalerna med följden att ADSL-uppkopplingens kvalitet varierar med månfaserna och diverse okända stokastiska variabler. Här finns lite nyttig information.

 

Vill du flytta förstajacket till datorn är det givetvis möjligt med lite fixande och trixande. Annars är Jimbos lösning ett enklare alternativ.

 

/mdn

 

 

Så....om man inte har telefoniutr tidigare i kedjan borde det inte heller ngt som kan störa right? Ngt jag kom fram till redan när jag kröp runt på alla fyra och med skruvmejsel å tång (halvskraj å hoppades jag inte skulle få en stöt å dö) o seriekopplade de jack som var paralellkopplade samt testade med telefoner hit och dit. Dvs när jag först installerade bredbandet. Sätter jag telefoner i 1a el 2a jacket så blir det störningar, har jag inte det så blir det inte det.

 

 

Var väl typ de jag försökte få supportern att "hajja", logik tycker jag....Hört minst en till, rel teknikkunnig, säga att det ska funka så också. Men så klart att kunden alltid har fel....

Link to comment
Share on other sites

Så....om man inte har telefoniutr tidigare i kedjan borde det inte heller ngt som kan störa right?

Så ska det funka. Har du det så idag - ring upp dem och ljug om att du har det i förstajacket. De är robotar programmerade att svara "Orent! Orent!" om du säger något annat.

 

(halvskraj å hoppades jag inte skulle få en stöt å dö)

Ingen fara. Farsan höll i ett trådpar en gång samtidigt som jag ringde upp numret. Han lever fortfarande. Min syte i lumpen slickade på trådpar för att kolla att det fanns koppningston. Även han överlevde. :o

 

/mdn

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.



×
×
  • Create New...