Jump to content

Uppsägning utlandssyrkan

Recommended Posts

När man skriver kontrakt med utlandsstyrkan finns det en ömsesidig uppsägningstid mellan arbetsgivare och arbetstagare på 3 månader.

Hur fungerar det i praktiken?

Min tolkning av det är att om man som soldat säger upp sig förflyttas man direkt från missionsområdet för förtsatt tjänstgöring i Sverige tills det att uppsägningstiden är slut.

När jag tjänstgjorde i Kosovo så sa föraren i min omgång upp sig. Han sattes på näste Herca hem, men slapp tjänst i Sverige under uppsägningstiden.

Är det nån som känner till någon soldat som sagt upp sig i utlandsstyrkan och som varit tvungen att tjänstgöra i Sverige under uppsägningstiden?

Följdfrågan blir då naturligtvis: Vad får man göra i Sverige under uppsägningstiden? Sköta tvättbytet på livgardet?

Ett antal soldater sa upp sig från BA05 när man bytte från blå till grön basker.

Dessa fick jobba i förrådet på Almäs samt hjälpa till att utbilda oss som skulle ner på BA06.

Alla var väl inte riktigt lämpade som utbildare kan jag säga. :)

The Swede :D

Iochmed att man gick från FN-mission till NATO-mission så ändrades en hel del både vad gällde uppdrag/mandat och förmåner.

I samband med det fick man göra en ny bedömning om man ville fortsätta eller avbryta.

Det var väl så att man skrev på nya kontrakt för NATO-missionen, man sade alltså inte upp sig själv utan blev istället uppsagd (om jag inte minns fel, det var ju ett tag sedan).

Säger man däremot upp sig på missionen brukar det inte vara något problem att komma överens om när man drar hem (om situationen medger det såklart9, man blir inte "tvingad" att jobba på förrådet ellet motsvarande, så funkade det iallafall inte för mig.

/What

Iochmed att man gick från FN-mission till NATO-mission så ändrades en hel del både vad gällde uppdrag/mandat och förmåner.

I samband med det fick man göra en ny bedömning om man ville fortsätta eller avbryta.

Det var väl så att man skrev på nya kontrakt för NATO-missionen, man sade alltså inte upp sig själv utan blev istället uppsagd (om jag inte minns fel, det var ju ett tag sedan).

/What

Det är mycket möjligt men kontentan blir ju den samma ändå. :P

Hade en kille i gruppen på KS07 som av personliga skäl ville avbryta efter halva missionen. Han behöde inte stanna och inte heller arbeta i Sverige. Gruppen fick själva välja om vi ville ha in en ny eller köra på med 7 manna grupp istälelt för 8...

Gruppen fick själva välja om vi ville ha in en ny eller köra på med 7 manna grupp istälelt för 8...

Vad valde ni?

Vår förare hoppade av efter en månad ganska precis och vi fick vänta ytterligare två månader på en ersättare. Jag tyckte dock det funkade hyffsat att bara vara tre i omgången på patrullerna. Största problemet var vem som skulle köra GW:n. Ganska rolig bil att köra och något som alla i omgången ville göra.

Gruppen fick själva välja om vi ville ha in en ny eller köra på med 7 manna grupp istälelt för 8...

Vad valde ni?

Vår förare hoppade av efter en månad ganska precis och vi fick vänta ytterligare två månader på en ersättare. Jag tyckte dock det funkade hyffsat att bara vara tre i omgången på patrullerna. Största problemet var vem som skulle köra GW:n. Ganska rolig bil att köra och något som alla i omgången ville göra.

Vi valde att vara 7 i gruppen och turas om att fylla upp den lediga platsen. Vi räknade ganska hårt med att det skulle ta för lång tid att få ner den åttonde gubben och med bara 3 månader kvar kändes det inte som någon idé...

Vad valde ni?

Vi valde att vara 7 i gruppen och turas om att fylla upp den lediga platsen. Vi räknade ganska hårt med att det skulle ta för lång tid att få ner den åttonde gubben och med bara 3 månader kvar kändes det inte som någon idé...

Och om det nu skulle dyka upp en så är det ju inte säkert att människan passar in i gruppen o gör den mer effektiv!! Tar ju några veckor att få allt o fungera o lära känna personen så jag skulle också valt att hoppa över det alternativet!!

:baskerFN:

• Forumsledning

Ni borde ju haft någon plutonsresurs att fylla upp med. Typ Fordonsansvarig, plutonsmedic, plutonssignalisten.

Låna ur annan grupp etc.

Under min mission hade vi i princip alltid uppgifter som krävde att vi lånade in någon trots våra 8 man i gruppen när man skulle vakta andra camper, stå i gaten, köra eskort med en grupp med 3 fordon, osv.

Alla möjliga fick hoppa in och hjälpa till.

Vissa som bara spenderar tid på campen blir jätteglada att få rulla lite i området.

Och om det nu skulle dyka upp en så är det ju inte säkert att människan passar in i gruppen o gör den mer effektiv!! Tar ju några veckor att få allt o fungera o lära känna personen så jag skulle också valt att hoppa över det alternativet!!

:baskerFN:

Ja det var många faktorer som vägde in, bl a det du skrev. Visst blev det lite extra roddande för stf och grupp c men det löste de galant!

Har hört om det där med att jobba på förrådet LG vid uppsägning men trodde lite att det var en myt. Sen kan det ju spela in varför man valt att säga upp sig/blivit uppsagd som avgör vad som händer... bara en tanke.

Vår ena GW-förare blev tvungen att säga upp sig efter ca 2 mån under KS11. Tack vare tidigare kontakter hade vi en ersättare nere efter ca två-tre veckor. Detta fungerade mycket bra för oss men det är antagligen inte alltid som det löser sig så bra med gruppdynamik osv. Intressant erfarenhet som visar att det kan fungera med en ny medlem i gruppen under missionen.

Tiden med en man kort på gruppen löstes med hjälp av andra grupper på plutonen eller andra på campen som gärna ville göra något annat som omväxling.