Jump to content

PSG90 med bildförstärkare

Knekt

Recommended Posts

I senaste numret av Protec så skriver Gunnar Holmgren, generaldirektör FMV, att:

"...våra ägare och vår huvuduppdragsgivare Försvarsmakten är överens om två grundbultar när det gäller materielförsörjningen. För det första handlar det om en förändrad strategi där materielen i större utsträckning kommer att upphandlas och modifieras snarare än att utvecklas i egen regi."

Dvs. upphandla, ställ nåt orimligt kravspec. på tillverkaren, hitta på ett M-nummer och lägg i "behovs-kön" och vips så har vi PSG med nightvision om sådär 8-10 år. Allt handlar fortfarande om pengar som inte finns.

Men visst vore det najjs...

Guest Major Error

Och ni får inga tips av att Defendor, som levererat till FM tidigare har produkten på hemsidan?

Och en civil firma brukar köpa dyra prylar att ha som hyllvärmare? Klart att prylen finns någonstans

i FM, men var ?!?!?!

Det är en ettöresfråga......

Och ni får inga tips av att Defendor, som levererat till FM tidigare har produkten på hemsidan?

Och en civil firma brukar köpa dyra prylar att ha som hyllvärmare? Klart att prylen finns någonstans

i FM, men var ?!?!?!

Det är en ettöresfråga......

Kom igen nu. Den lilla avdelningen har i rätt mycket i vapenskåpen som aldrig kommer övriga förband till livs.

Frågan är ju varför bara lösnäsor ska ha mörkerkapacitet. Skymmer näsan månljuset, eller hur resonerar FM?

Och SIMRAD räknas inte. ;)

Har FM SIMRAD till PSG90???

Nja, de är inköpta för att användas till Ag90 och hör egentligen till dessa, men det är ju samma kikarsikte.

Vilket alltså innebär att det i listorna INTE finns någon bildförstärkare till PSG90? Eller hur ser tilldelningen ut egentligen? "På riktigt" alltså. Inte vad nån kreativ individ fixat till under nått utbildningsår.

Fanns på försök på I22 året 98-99. Ett st "kikarsikte" som hade både IR samt bildförstärkare. Stor klump på vapnet, men riktigt intressant verkade det. Och det var inte "SIMRAD" som visas på bild längre upp i tråden.

Nja, vill minnas den som mera vlång och fyrkantig till utseende. Men det var några år sedan, så minnet är inte det bästa.

Hursom helst, den hade både IR och bildförstärkning som man bytte mellan med en lite switch.

Var också av liknade den på bilden i avseende att det inte var något extra man satte på.

Nja, vill minnas den som mera vlång och fyrkantig till utseende. Men det var några år sedan, så minnet är inte det bästa.

Det enda värmesikte jag sett var också en stor fyrkantig klump, så det är antagligen samma. Har inte tittat närmare på det så funktioner har jag inte en aning om. Om jag inte minns helt fel var det någon som tidigare hade en bild på något liknande i sin profil.

Det enda värmesikte jag sett var också en stor fyrkantig klump, så det är antagligen samma. Har inte tittat närmare på det så funktioner har jag inte en aning om. Om jag inte minns helt fel var det någon som tidigare hade en bild på något liknande i sin profil.

"Klumpen" jag pillade på hade en rektangulär form, den var ganska avlång. Men den var i formen (fyr)kantig, till skillnad från många andra optiska riktmedel som ju ofta är avlånga och runda.